کارشناسی | مدیریت و تشکیلات کارگاه

DDDIQ

مدیر ارشد
این تاپیک جامع در رابطه با مباحث و موضوعات مرتبط با مدیریت پروژه و کارگاه و همچنین دفاتر مهندسی می باشد ؛

فهرست تاپیک :
.....
..
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سیستم رایانه ای مدیریت اطلاعات در کارگاه

سیستم رایانه ای مدیریت اطلاعات در کارگاه

سیستم رایانه ای مدیریت اطلاعات در کارگاه

آنچه که امروزه در دنیای رقابت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، استفاده بهبنه از انبوه اطلاعات است، نه داشتن اطلاعات انبوه. هدف نهایی در این تحقیق طراحی سیستم مدیریت اطلاعات در پروژه‌های اجرایی است تا بتوان اطلاعات موجود در کارگاه ساخت را به کمک آن ثبت، پردازش و تحلیل نمود. با توجه به خصوصیات منحصر به فرد پروژه‌ها، برای طراحی سیستم مدیریت اطلاعات دقیق، لازم بود تحقیق در چارچوب یک تخصص انجام گیرد.




بنابراین از میان پروژه‌های اجرایی تخصص پل‌سازی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسش‌نامه در جامعه آماری 41 واحدی بوده که به روش تصادفی انتخاب گردیده‌اند. پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها، اطلاعات 36 پرسش‌نامه تشریح، چالشهای موجود شناسایی و اولویتها در طراحی سیستم مورد نظر مشخص گردید.

1- مقدمه
با توجه به انبوه اطلاعات موجود در کارگاهها و استفاده از شیوه‌های سنتی مدیریت در استفاده از اطلاعات، شکاف عمیقی بین گزارشات و اطلاعات واقعی موجود در کارگاه احساس می‌شود. ضمن اینکه در شرایط موجود جمع‌آوری و تهیه همین گزارشات غیر شفاف نیز بسیار سخت و وقت‌گیر خواهد بود. طراحی سیستم مدیریت اطلاعات با استفاده از بانکهای اطلاعاتی متنوع، ایجاد دسترسی برای کاربران و پرسنل، تنظیم گزارشات و استفاده از استانداردها برای استفاده‌های موردنظر خواهد بود. استفاده از این سیستم در کارگاه کمک شایانی به کیفیت اجرای پروژه خواهد نمود.
به طور کلی می‌توان گفت یک سیستم اطلاعاتی (IS) عبارت است از یک سیستم کامل طراحی شده برای تولید، جمع‌آوری، سازماندهی، ذخیره، بازیابی و اشاعه اطلاعات در یک موسسه، سازمان یا هر حوزه تعریف شده دیگر از جامعه[1]. سیستمهای اطلاعاتی دارای سطوح مختلفی هستند که هریک از این سطوح وظیفه خاصی را برعهده خواهند داشت:
1- سیستم پردازشگر واکنشها : این سیستم که به نام "سیستم پردازش مبادلات" نیز معروف است پایین‌ترین سطح در سیستمهای اطلاعاتی را برعهده دارد. این سیستم از طریق تعریف فرایندها و رویه‌ها و پردازش اطلاعات، انجام و کنترل عملیات سازمان را بر عهده دارد.
2- سیستم مدیریت اطلاعات : گونه‌ای از سیستم‌های اطلاعاتی که اطلاعات داخلی سازمان را از سیستم‌های پردازش عملیات دریافت و آنها را در قالب‌های با‌معنی و مفید به عنوان گزارش‌های مدیریت خلاصه می‌کنند تا در انجام وظایف مدیریتی مانند کنترل و تصمیم‌گیری استفاده شوند.
3- سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری : این سیستم اطلاعاتی در تصمیم‌گیری‌های نیازمند مدل‌سازی، فرمول‌بندی، محاسبه، مقایسه، انتخاب بهترین گزینه یا پیش‌بینی سناریوهای محتمل به مدیریت کمک می‌کند.



2- کارگاه پل‌سازی و خصوصیات آن
واضح و مبرهن است که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد پروژه‌ها، تهیه سیستم مدیریت اطلاعات و ارتباطات در پروژه‌ها نیازمند بررسی موضوعی (مطالعات موردی) پروژه‌های مختلف بوده و نمی‌توان بر اساس دید کلی از پروژه‌ها سیستمی را طراحی نمود که تمام نیازها را برطرف نماید. بنابراین ناگزیر به انجام مطالعات موردی برای پروژه‌ها خواهیم بود. در این قسمت ضمن ذکر دلایل انتخاب کارگاه پل‌سازی، شرایط موجود در کارگاه پل‌سازی را نیز توصیف خواهیم نمود. خصوصیات صنعت پل‌سازی عبارت خواهند بود از:
• جزء معدود پروژه‌هایی هستند که هم در داخل شهر اجرا می‌شوند و هم در خارج شهر
• توجه به ابعاد گوناگون در ساخت آن شامل ملاحظات سازه‌ای، ترافیکی، مدیریت شهری، تأسیساتی ، هیدرولیک و هیدرولوژی، زیست‌محیطی، زمین‌شناسی، ژئوتکنیکی، معماری و اجرایی.
• مبلغ اجرایی نسبتا بالا
• گستردگی زیاد پروژه ( مصالح فراوان، ماشین‌آلات گوناگون، نیروی انسانی متخصص)
• اجرای سریع و دقیق بدلیل اتصال شریانها و مسیرهای درون شهری و برون شهری، اجرا در فصول خشک سال (پلهای رودخانه‌ای) و محدودیت ترافیکی در شهرها
• روشهای اجرایی مختلف
• اجرای متعدد پروژه در سطح کشور
متأسفانه در ایران هیچ‌گونه نرم‌افزار و سیستمی که اطلاعات و مستندات کارگاه را به‌طور کامل تحت پوشش قرار داده و به صورت تجاری در اختیار پیمانکاران قرار گیرد، وجود ندارد و نرم‌افزارهایی که اکنون موجود بوده و مورد استفاده پیمانکاران قرار می‌گیرند، فقط قسمتی از اطلاعات موجود در کارگاه را تحت پوشش قرار داده و یا قادر به تهیه گزارشات محدودی در سطح کارگاه برای پیمانکار، کارفرما و مشاور می‌باشند.
با توجه به انجام فعالیتهای گسترده در کارگاههای پل‌سازی، نیاز است که اطلاعات مربوط به امور مختلف شامل اطلاعات مالی، پرسنلی، صورت‌وضعیت و تعدیل، فنی و اجرایی، حقوقی و قراردادی، بایگانی، انبار، و امور مدیریتی تحت پوشش سیستم اطلاعاتی قرار گیرند. بنابراین به راحتی می‌توان گفت هرچند نرم‌افزارهای نامبرده قابلیتهای فراوان در حیطه فعالیت خود دارند ولی حتی استفاده از چندین نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف نیز نمی‌تواند جوابگوی نیاز مدیریت پروژه باشد. بنابراین نیاز خواهد بود یک سیستم اطلاعاتی برای مدیریت پروژه طراحی و در کارگاه پل‌سازی مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که این سیستم باید تمامی اطلاعات موجود در کارگاه را ثبت و ضبط نموده، آنها را مورد بازیابی قرار داده و سپس در فرمتهای معین در اختیار مدیریت قرار دهد. ضمن اینکه مدیریت مستندات و مدارک نیز باید از دیگر قابلیتهای این سیستم باشد.

3- انجام تحقیق و نمونه‌گیری
از آنجایی که تحقق اهداف به صورت موفقیت‌آمیز، منوط به انجام مطالعات آماری دقیق و کامل، بررسی فعالیتهای پیشین و مطالعات نیازسنجی می‌باشد ضمن اینکه با توجه به غیرممکن بودن بررسی عملکرد تمامی پیمانکاران، برای انجام این تحقیق نیاز به انتخاب نمونه، تهیه و توزیع پرسش‌نامه، بررسی نمونه‌ای، تحلیل نتایج و در نهایت تعمیم نتایج آن به کل جامعه (در اینجا پیمانکاران پل‌سازی) خواهیم بود. در ادامه مکانیزم انجام کار نیز تشریح خواهد شد.
با توجه به داشتن هدف معین از انجام این تحقیق- طراحی سیستم مدیریت اطلاعات برای کارگاه پیمانکاری (کارگاه پل‌سازی)- نیاز به شناخت چالشها و کاستی‌های موجود در زمینه ارتباطات و اطلاعات کارگاه خواهیم داشت. به عبارت دیگر، لازمه و پیش‌نیاز ارائه راهکار و طراحی نرم‌افزار اطلاعاتی، شناخت کامل از محیط کارگاه، بررسی اطلاعات و ارتباطات موجود در کارگاه، آگاهی از نرم‌افزارهای اطلاعاتی کارگاه (در صورت وجود) و اطلاع از توانایی آن، شناسایی چالشها در این زمینه، تعیین عوامل موفقیت سیستم نرم‌افزاری و اولویت‌بندی این عوامل خواهد بود. حال برای رسیدن به این پیش‌نیازها انجام تحقیق در این زمینه لازم و ضروری خواهد بود.
با توجه به توضیحات فوق، این تحقیق را می‌توان یک تحقیق توصیفی- استنباطی به شمار آورد. چراکه در این تحقیق در برخی موارد نیاز به توصیف شرایط موجود و در برخی دیگر به دنبال علل و نتایج خواهیم بود. لازم به ذکر است، برای تهیه لیست علل و عوامل با توجه به عدم انجام تحقیق در زمینه مورد نظر در گذشته و نبود اطلاعات، با حضور در 3 کارگاه پل‌سازی و با استفاده از حدسیات، لیست عوامل و علل تهیه و در نهایت از نظرات 3 تن از کارشناسان این حوزه (سرپرست کارگاه پل‌سازی) استفاده شد.
برای تعیین شرایط مکانی و زمانی تحقیق نیز لازم به ذکر است، زمان انجام تحقیق در زمان معاصر (حال) بوده و با توجه به ثبات رویه کاری در کارگاههای پل‌سازی به واسطه فعالیت پیمانکاران تحت شرایط تعیین شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعمال محدودیت جغرافیایی نیز نیاز نخواهد بود. به عبارت دیگر، فضای کلی حاکم بر کارگاههای پل‌سازی بواسطه تغییرات مکانی و جغرافیایی در سطح کشور، متغیر نخواهد بود.
در مورد استراتژی تحقیق نیز، با توجه به تعریف و کاربرد هریک از استراتژیها، بهترین گزینه برای این تحقیق استفاده از پیمایش خواهد بود. یعنی در این تحقیق با انتخاب تعدادی پیمانکار به عنوان نمونه و تکمیل پرسش‌نامه‌ای که در اختیار آنها قرار خواهد گرفت، به اطلاعات اولیه دست خواهیم یافت.
بنابراین جامعه نمونه‌گیری و واحدهای نمونه‌گیری در این تحقیق عبارت است از پیمانکاران شاغل در امر پل‌سازی که در این زمینه بیش از 3 سال سابقه اجرای پل داشته باشند. این پیمانکاران حداقل می‌بایست دارای پایه 3 رشته راه و ترابری باشند . دلیل این امر، به دلیل حصول اطمینان از فعالیت پیمانکاران در این زمینه می‌باشد. پیمانکاران پایه‌های پایینتر (پایه 4 و 5) به دلیل داشتن ظرفیت کاری کم، فقدان اعتبار در این زمینه، فقدان پشتوانه مالی و کمبود تجربه قادر نخواهند بود در کارهای بزرگ و حجیم پل‌سازی شرکت نمایند. بنابراین برای نمونه‌گیری و بررسی مشکلات و چالشهای موجود گزینه‌های مناسبی نمی‌باشند. علاوه بر این، پیمانکاران پایه 4 و 5، بیشتر بعنوان پیمانکاران دسته دوم در پروژه‌ها بکار گرفته می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود تا این پیمانکاران بدلیل عدم مواجهه با کارفرما و دستگاه نظارت، فعالیت در زمینه‌ای خاص و فعالیت در محدوده زمانی کوتاه به جزئیات کارگاه و روابط موجود اطلاعات کافی نداشته باشند.
بنابراین در این تحقیق پیمانکاران رشته راه و ترابری در پایه‌های 1،2 و 3 بعنوان واحدهای جامعه شناخته خواهند شد. در جدول 1 تعداد پیمانکاران در پایه‌های مذکور مشخص شده‌ند. ذکر این نکته ضروریست به این دلیل که هر پیمانکار می‌تواند در صورت داشتن صلاحیت، بیش از یک پایه را احراز نماید، نام برخی پیمانکاران در پایه‌های مختلف تکرار می‌شود. لذا برای جلوگیری از تکرار در مرحله پیمایش، نام هر پیمانکار با بالاترین پایه احراز شده شناخته شده و فقط یکبار به عنوان واحد جامعه محسوب خواهد شد. بنابراین جامعه آماری، متشکل از 408 پیمانکار خواهد بود.
پس از مشخص شدن تعداد اعضای جامعه، با استفاده از فرمولهای آماری، تعداد واحدهای نمونه برابر 41 واحد تعیین شد و پس از توزیع پرسش‌نامه‌ها در میان 41 پیمانکار و جمع‌آوری آنها، با حذف 5 پرسش‌نامه بدلیل داشتن اطلاعات نامطمئن و غیردقیق، نتایج مربوط به پرسش‌نامه 36 پیمانکار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
• اکثر قریب به اتفاق پیمانکاران اعتقاد دارند که اقدامات کمی در زمینه فناوری اطلاعات صورت پذیرفته است.
• بیشترین استفاده از نرم‌افزارهای اطلاعاتی در کارگاه در زمینه تهیه صورت‌وضعیت و تعدیل بوده است.
• به دلایل مختلف اکثریت قریب به اتفاق پیمانکاران تمایلی به استفاده از شبکه رایانه‌ای در کارگاه ندارند.
• به اعتقاد تمامی پاسخ‌دهندگان، استفاده از سیستمهای اطلاعاتی به هر نحوی بر زمینه‌های مختلف کارگاه تأثیر خواهد گذاشت.
• استفاده از سیستمهای اطلاعاتی بر عواملی همچون گزارش به مدیریت کارگاه، تهیه صورت‌حسابها و کنترل پروژه بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت.
• مهمترین عوامل در انتخاب سیستمهای اطلاعاتی توسط کارشناسان و مدیران، به ترتیب سادگی و کاربرپسند بودن سیستم، امنیت اطلاعات و پوشش تمامی فعالیتها خواهد بود.
• عوامل مؤثر در موفقیت سیستم اطلاعاتی در کارگاه به این ترتیب خواهند بود: مدیریت کارگاه، ماهیت نرم‌افزار، میزان آموزش به پرسنل، سطح علمی پرسنل و ماهیت پروژه
• علی‌رغم اهمیت بالای اطلاعات و اسناد مالی و کنترل پروژه از نظر مدیریت کارگاه، سرعت دستیابی به این اطلاعات در حد مطلوبی نمی‌باشد.



4- انتخاب نرم‌افزار پایگاه داده و شبکه‌ رایانه‌ای
با مقایسه مزايا و معايب نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی، می‌توان نرم‌افزار طراحي سيستم مديريت اطلاعات را انتخاب نمود. مزايا و معايب هريک از نرم‌افزارهاي بانک اطلاعاتي در جدول 2 آورده شده است. در نهایت با مقایسه تمامی نرم‌افزارهای پایگاههای داده، نرم‌افزار Access به عنوان نرم‌افزار طراحی انتخاب گردید. البته به قابلیتهای نرم‌افزار می‌بایست مزایایی همچون استفاده از نرم‌افزار Office در تمامی کامپیوترهای شخصی و اداری، امکان پشتیبانی و حمایت از نرم‌افزار Office، آسانی یادگیری و استفاده را نیز بیفزاییم، هرچند که به اعتقاد برخی از کارشناسان این نرم‌افزار قابلیت کامل یک بانک اطلاعات را ندارد[2].
لازم به ذکر است، با توجه به استفاده از زبان برنامه‌نویسی Visual Basic در نرم‌افزار اکسس، به راحتی می‌توان سیستم طراحی شده را بصورت Package بر روی کامپیوترها و شبکه‌های مختلف نصب نموده و مورد استفاده قرارداد. علاوه بر این در صورت نیاز به وارد کردن اطلاعات جدید، به راحتی می‌توان اطلاعات جدید را از نرم‌افزارهایی مثل Excel به این نرم‌افزار Import نمود. به عنوان مثال برای تهیه صورت‌وضعیت در هر پروژه که بر اساس فهارس بهای سال مشخصی صورت می‌گیرد، می‌توان فهارس بهای سال مورد نظر را که به صورت فایلهای Pdf و یا Excel موجودند، به راحتی به جداول اکسس Import نمود. بدین ترتیب سیستم مورد نظر برای تمامی پیمانهای جدید و قدیم کاربرد خواهد داشت.

5- تشریح فرآیندهای کاری سیستم مدیریت اطلاعات
در طراحی سیستم مدیریت اطلاعات، اولین قدم تعریف سیستم گردش کار و تعیین کارگروههای مستقل است، به گونه‌ای که امور کاری مرتبط با هم در یک کارگروه قرار گرفته و نام کارگروه نیز گویای مسئولیتها و فعالیتهای آن باشد. به عبارت دیگر، کارگروه به مجموعه‌ای از واحدها گفته می‌شود که این واحدها دارای فعالیتهای مرتبط و مشترک با هم باشند. تعریف کارگروههای کاری، بدلیل پوشش تمامی فعالیتهای کارگاه، انجام امور مختلف بصورت همزمان و جلوگیری از دوباره‌کاری، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین تعریف کارگروههای مستقل به‌ گونه‌ای که اطلاعات ورودی و خروجی هر کارگروه به طور کامل در اختیار مدیریت و در صورت لزوم کارگروههای دیگر قرار گیرد، می‌تواند با توجه به استاندارد زبان برنامه‌نویسی بانک اطلاعات، استانداردهای مدیریت پروژه و همچنین کارایی بالای سیستم به واسطه عامل کاربرپسندی ، صورت پذیرد.
سیستم گردش کار در سیستم مدیریت اطلاعات باید به گونه‌ای باشد که ضمن پاسخگویی به نیازهای موجود، خروجی آن به گونه‌ای مطلوب در اختیار دیگر کارگروهها و واحدها قرار گیرد. لذا گردش کار می‌بایست با توجه به سلسله مراتب موجود، تفکیک فعالیت واحدها و کنترل مرحله‌ای گزارشات طراحی شود.
همانطور که در جدول 3 نیز مشاهده می‌شود برای استفاده از MIS در کارگاههای پل‌سازی، 4 کارگروه اصلی وجود دارند که تمام واحدهای موجود در کارگاه را تحت پوشش قرار می‌دهند. هریک از این کارگروهها دارای وظایف مشترک و تخصصی هستند که با توجه به سطوح دسترسی در سیستم مدیریت اطلاعات می‌توانند، اطلاعات را وارد نموده و یا از خروجی اطلاعات استفاده نمایند. همانطور که در شکل 1 نیز مشاهده می‌شود صفحه اصلی سیستم طراحی شده نیز با توجه به همین کارگروهها تقسیم‌بندی شده به گونه‌ای که هر کاربر با دانستن موقعیت خود در نمودار سازمانی، به راحتی از آن استفاده خواهد نمود.

1-5- ثبت کارهای روزانه کارگاه
دسترسی به بانکهای اطلاعاتی مربوط به ثبت امور روزمره کارگاه که تقریبا هر روزه و یا در دوره‌های زمانی کوتاه تکرار می‌شوند، از طریق صفحه اصلی صورت می‌گیرد. این فعالیتها از طریق سطوح دسترسی تعریف شده برای کاربران قابل ثبت خواهند بود. هریک از کلید فرمانهای موجود در قسمت " ثبت کارهای روزانه کارگاه " توانایی ثبت اطلاعات زیر را خواهند داشت:
1. کارکرد پرسنل: ثبت ساعات ورود و خروج کارکنان از طریق شماره پرسنلی.
2. کارکرد ماشین‌آلات: ثبت ساعات کارکرد ماشین‌آلات و هزینه‌های هریک از آنها
3. حجم فعالیتهای روزانه: ثبت حجم فعالیتهای صورت گرفته در روز.
4. هزینه‌های جاری و فاکتورها: وارد کردن هزینه‌های جاری کارگاه
5. پیمانکاران جزء: ثبت امور مربوط به پیمانکاران جزء
6. ثبت نامه‌نگاریها: وارد کردن اطلاعات نامه‌های دریافتی و ارسالی
7. ورود مصالح به کارگاه: ثبت اطلاعات مربوط به مصالح ورودی

همانطور که مشاهده می‌شود، اساس گزارشات نهایی و فرمهای خلاصه اطلاعات در این سیستم، ثبت صحیح و دقیق فعالیتهای روزانه می‌باشد. به عبارت دیگر، صحت اطلاعاتی که از طریق این فرمها به صورت روزانه و به مرور ذخیره می‌شود، دقت گزارشات پایانی را در پی خواهد داشت. در ادامه به تشریح چگونگی ثبت این امور خواهیم پرداخت.

2-5- امور اداری
بطور کلی کارگروه اداری شامل واحدهای بایگانی، کارگزینی و دبیرخانه خواهد بود. وظایفی که به طور اختصاصی برعهده این کارگروه گذاشته شده است عبارتند از:
• ثبت اطلاعات پرسنلی
• تهیه، ثبت و ضبط نامه‌ها
• بایگانی نامه‌ها و اطلاعات
• امور پرسنلی و حقوق کارکنان
بدین ترتیب، با شناخت کلی از وظایف کارگروه اداری می‌توان وظایف آنها را در سیستم طراحی شده بیان نمود. همانطور که در شکل 1 مشاهده می‌شود، در صفحه اصلی سیستم اطلاعاتی قسمت اداری دارای 2 دکمه فرمان بانک نامه‌ها و پرسنل و کارگزینی است که در مورد هریک، توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد.
با استفاده از دکمه فرمان "بانک نامه‌ها" توانایی دسترسی به اطلاعات و نامه‌های ثبت شده را خواهیم داشت. به عبارت دیگر از این طریق هيچ‌گونه ورودي داده‌اي نداریم، بلکه مي‌توان عمليات بازخواني اطلاعات، کنترل و جستجو را انجام داد. در صورتيکه اطلاعات تمام نامه‌هاي ارسالي و دريافتي به صورت روزانه ثبت و ذخيره شوند، اکنون يک بايگاني کامل از تمام مکاتبات داريم که حتي براي مشاهده و استفاده از نامه‌ها، نياز به خروج از سيستم يا تهيه کپي نخواهيم داشت.
از طریق دکمه فرمان " پرسنل و کارگزيني "، می‌توان اطلاعات پرسنل، حقوق و مزايا، بيمه و ماليات هریک را مشخص و تعيين نمود. در صورت اضافه شدن پرسنل جديد، قبل از هر اقدامي مي‌بايست اطلاعات کارکنان جديد در فرم مربوطه وارد شود. با وارد شدن اطلاعات پرسنل جديد در اين فرم، خودبه‌خود نام اين پرسنل در ديگر گزارشات و فرمهاي مرتبط ثبت خواهد شد. به عنوان مثال پرسنل جديد در صورت ثبت اطلاعات و داشتن شماره پرسنلي، قابليت وارد کردن کارکرد روزانه خود را در فرم ثبت ساعات کاري روزانه خواهند داشت.

3-5- فنی و اجرایی
به طور کلی وظیفه کارگروه فنی و اجرایی، پیش‌بردن پروژه با در نظر گرفتن مسائل کیفی، فنی و اجرایی است. بنابراین تمامی فعالیتهای کارگاه تحت‌الشعاع فعالیتهای موفقیت‌آمیز این کارگروه خواهند بود. این کارگروه دارای قسمتهای مختلفی است که عبارتند از:
1. دفتر فنی: این واحد مسئولیت اجرای پروژه بر اساس خصوصیات فنی، آیین‌نامه و بخشنامه‌های مربوطه را به عهده دارد. پرسنل این واحد با نقشه‌ها و بخشنامه‌ها بسیار سروکار دارند.
2. واحد کنترل کیفی مصالح و تولیدات: انجام امور آزمایشی و کنترل کیفیت از اهم وظایف این واحد می‌باشد.
3. واحد ماشین‌آلات: تدارک تجهیزات فنی و کنترل کارکرد ماشین‌آلات و تجهیرات توسط این واحد انجام خواهد شد.
4. مصالح ساخت: سفارش، ثبت و تحویل مصالح ساخت از امور مربوط به این واحد خواهد بود. انبار مصالح اصلی‌ترین جزء این واحد خواهد بود.
مطابق شکل 1 در سیستم طراحی شده، قسمت فنی و اجرایی دارای چهار دکمه فرمان نقشه‌های اجرایی، کنترل کیفی، ماشین‌آلات و مصالح ساخت می‌باشد.

4-5- مالی و برآورد
در سیستم طراحی شده، کارگروه مالی و برآورد وظیفه تهیه صورت‌وضعیت، تهیه تعدیل، پیگیری صورت‌حسابها، کنترل امور پیمانکاران جزء و ثبت دریافتها و پرداختها را به عهده دارد. دکمه فرمانهای موجود در این کارگروه توانایی دارند تا از این اطلاعات استفاده نمایند:
1. تهیه صورت وضعیت: از طریق این دکمه فرمان، کاربر امکان دسترسی به فرمهای مربوط به تهیه صورت وضعیت و تعدیل را خواهد داشت.
2. دریافتها: وضعیت دریافتها اعم از تعدیل و صورت‌وضعیتهای تأیید شده و پولهای علی‌الحساب از این طریق مشخص می‌شود.
3. پرداختها: تمامی پرداختهای پیمانکار را می‌توانم با استفاده از این دکمه فرمان کمترل نمود.

5-5- مدیریت
قسمت مدیریت، آخرین و مهمترین کارگروه در کارگاه است که مسئولیت استفاده از گزارشات برای تعیین استراتژی و گرفتن تصمیمات راهبردی کارگاه را به عهده خواهد داشت. بنابراین اطلاعاتی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بسیار صریح، شفاف و کلی باشند. به همین دلیل سعی شده است که برخی گزارشات به صورت نموداری ارائه شوند. این کارگروه شامل سه واحد عمده می‌باشد که دارای وظایف متفاوتی هستند:
1- مدیریت کارگاه: شامل سرپرست کارگاه، مدیران و معاونان خواهد بود که تصمیم‌گیرندگان اصلی در اداره امور کارگاه به شمار می‌آیند.
2- واحد کنترل پروژه: این واحد نقش مشاور و بازوی مدیریت را ایفا می‌کند. گزارشات کلی کارگاه معمولا توسط این واحد تهیه و به اطلاع مدیریت می‌رسد.
3- مدیریت سیستم: به جهت محوریت نقش مدیر سیستم و لزوم هماهنگی کامل با مدیریت کارگاه، این واحد نیز به عنوان مشاور و دستیار مدیریت به حساب می‌آید.
چهار دکمه فرمان اطلاعات کلی، گزارشات، وضعیت نقدینگی و بانک اطلاعات در این کارگروه قرار دارند که هریک کارایی خاص خود را در این کارگروه انجام می‌دهند.
با انتخاب دکمه فرمان بانک اطلاعات، مدیر سیستم می‌تواند به تمامی بانکهای اطلاعات دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است با توجه به امکان بروز اشتباه در سیستم مثل ثبت اطلاعات نادرست و نیاز به تصحیح آنها، در نظر گرفتن چنین راهکاری بسیار ضروری خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که دسترسی به بانکهای اطلاعاتی می‌بایست در اختیار افراد کارشناس و مسئول باشد و دسترسی افراد مختلف و غیرمسئول به بانکهای اطلاعاتی، مشکلات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. بدین‌ترتیب در صورت بروز هر گونه اشکال، مدیر سیستم می‌تواند آنرا به راحتی حل نماید.
با توجه به داده‌هایی که در سیستم ثبت شده می‌توان وضعیت نقدینگی را در کارگاه مشخص نمود. به طور خلاصه می‌توان گفت با داشتن مجموع پرداختی و دریافتی، نقدینگی موجود را حساب نمود. واضح و مبرهن است که ثبت اطلاعات صحیح بر روی دقت نقدینگی بسیار مؤثر خواهد بود. علاوه بر مشاهده جزئیات مجموع آیتمهای دریافتی و پرداختی نیز قابل مشاهده می‌باشد.
در هر پروژه نیاز است تا اطلاعات اولیه پروژه شامل نام پروژه، اطلاعات قراردادی، طرفهای پیمان، مبلغ و مدت پیمان، مبلغ و مدت متمم و موارد مشابه تعیین گردد. اطلاعات اولیه به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که با توجه به قرارداد و یا بخشنامه‌های مربوطه استخراج و به عنوان اساس فعالیتهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امکان وارد کردن اینگونه اطلاعات در فرم "مشخصات کلی پروژه" وجود دارد که از طریق دکمه فرمان مربوطه قابل دسترس خواهد بود..
چکیده داده‌هایی که وارد سیستم شده‌اند در قسمت گزارشات منعکس خواهد شد. در قسمت گزارشات سعی بر این است که اطلاعات بصورت خیلی کلی، واضح، شفاف و در صورت امکان از طریق نمودار در اختیار مدیریت قرار گیرند. گزارشات باید به گونه‌ای باشند که برداشتهای متفاوت از آنها نشود و امکان تفکیک اطلاعات در دوره‌های زمانی مختلف وجود داشته باشد. با فشردن دکمه فرمان " گزارشات "، فرمی باز خواهد شد که گزارشات مربوطه را در دو قسمت گزارشات ماهیانه و گزارشات کلی قرار داده است. گزارشات ماهیانه امکان گزارش‌گیری از اطلاعات را در دوره‌های یک ماهه در اختیار مدیریت قرار می دهد در حالی‌که در گزارشات کلی معمولا تمامی اطلاعات از شروع کار تا کنون منعکس شده است.

6- نتیجه‌گیری
1. در زمینه طراحی سیستمهای مدیریت اطلاعات در پروژه‌های اجرایی، تا کنون فعالیت چندانی نشده است و سیستمهای موجود یا برای پروژه‌ای خاص طراحی شده‌اند و یا فقط بخشی از فعالیتها را پوشش می‌دهند.
2. سیستم‌ مدیریت اطلاعات موجود با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایگاههای داده (SQL) و نرم‌افزار Access طراحی شده و قابلیت فعالیت تحت شبکه را داراست.
3. در سیستم اطلاعاتی طراحی شده، با ثبت به مرور اطلاعات (Input)، می‌توان انواع گزارشات را بصورت دوره‌ای، ماهانه و سالانه دریافت نمود (Output). بدین ترتیب مدیریت کارگاه، از واقعیات موجود در کارگاه مطلع خواهد شد و نه از اطلاعات ساختگی.
4. در سیستم طراحی شده، امکان چاپ اطلاعات با فرمتهای مختلف وجود داشته و نیاز به صرف زمان برای طراحی گزارشات نخواهد بود.
5. در این سیستم گزارشات در حد امکان شفاف و روشن ارائه می‌گردد و در صورت نیاز با استفاده از نمودار امکان مقایسه فعالیتها در دوره‌های زمانی مختلف وجود دارد.

پیشنهادات
1. برگزاری سمینارهای آموزشی برای پیمانکاران و آشنا کردن مدیران شرکتهای پیمانکاری با مزایای استفاده از شبکه و سیستمهای مدیریت اطلاعات در کارگاه
2. تعلیم کارکنان و پرسنل کارگاه جهت استفاده بهینه از سیستم‌های اطلاعاتی
3. تدوین قوانین و بخشنامه‌های جدید جهت تشویق استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در کارگاه
4. برگزاری دوره‌های کارآموزی برای دانشجویان رشته‌های مختلف- از قبیل عمران، فناوری اطلاعات، کامپیوتر و صنایع- در پروژه‌های عمرانی و صنعتی کشور توسط دستگاههای اجرایی
5. تشویق طراحان نرم‌افزاری برای تدوین سیستم اطلاعاتی برای پروژه‌های عمومی و نه خاص
6. در نظر گرفتن ضریب افزایشی یا هزینه بالاسری مربوط به هزینه‌های ناشی از تدوین سیستم اطلاعاتی و شبکه برای پیمانکار
7. گسترش دامنه کاری و تعیین نقش کارفرما و مشاور در سیستم طراحی شده



مراجع
1- متیو شیکر.، کتاب آموزشی SQL Server 7، مترجم قلی‌زاده نوری، فرهاد.، انتشارت نشر علوم روز، 1379
2- حسینی، جواد.، آشنایی با بانکهای اطلاعات، ضمیمه روزنامه جام جم (کلیک)، شماره 123، تاریخ انتشار 3/10/85


گرد آورنده : کارگروه مهندسی مدیریت پروژه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید در رابطه با مدیریت منابع انسانی

اسلاید در رابطه با مدیریت منابع انسانی

نام دوره آموزشی: مديريت منابع انساني؛
نام منبع درسي: مديريت منابع انساني؛
مؤلف: سيد حسين ابطحي؛
مدرس: محمد فرخ زاده

شیراز- زمستان 87
تعداد اسلاید :248

فصل اول:ماهيت مديريت منابع انساني
فصل دوم:تجزيه،طراحي و طبقه بندي مشاغل
فصل سوم:نيرويابي،جذب و گزينش
فصل چهارم:آموزش و توسعۀ منابع انساني
فصل پنجم:حقوق و دستمزد
فصل ششم:ارزشيابي مشاغل
فصل هفتم:انضباط و رسيدگي به شكايات
فصل هشتم:ارزشيابي شايستگي كاركنان
فصل نهم:برنامه ريزي نيروي انساني
فصل دهم:سلامتي ، ايمني و رفاه
 

پیوست ها

  • Modereyat Manabe Ensani.zip
    225.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید در رابطه مدیریت منابع انسانی : جذب، نگهداشت و توسعه کارکنان

اسلاید در رابطه مدیریت منابع انسانی : جذب، نگهداشت و توسعه کارکنان

نام دوره : مدیریت منابع انسانی
مدرس : آقای خوارزمی


شیراز - زمستان 87
تعداد اسلاید :88


محورهای مورد بحث:



  1. ماهیت مدیریت منابع انسانی و مفاهیم اولیه
  2. برنامه ریزی نیروی انسانی
  3. نظامهای جذب و گزینش
  4. نظامهای توسعه و بهسازی
  5. ارزیابی عملکرد و سیستمهای جبران خدمت
  6. مدیریت منابع انسانی و اخلاقیات در سازمان
 

پیوست ها

  • manabe ensani- kharazmi.zip
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
اسلاید در رابطه با مدیریت و کنترل هزینه

اسلاید در رابطه با مدیریت و کنترل هزینه

نام دوره : مدیریت و کنترل هزینه
مدرس : آقای قلی زاده


محل ارائه : موسسه آموزشي ايرافا / شيراز

بهمن ماه 1387



چرا مديريت هزينه ؟
امروزه سازمان‌ها بايد هرچه سريع‌تر كالاهايي با كيفيت و قيمت مناسب، به بازار عرضه كنند، در غير اين‌صورت، درعرصه رقابت حرفي براي گفتن نخواهند داشت. با نگاهي ساده به عناصرچهارگانه بازاريابي درمي‌يابيم كه قيمت، يكي از عناصر مهم آن تلقي مي‌شود. به بياني ديگر، مشتري براي تصميم‌گيري درمورد خريد كالا، تنها به محصول و كيفيت آن نمي‌انديشد بلكه مناسب ‌بودن قيمت را نيزدرنظر مي‌گيرد. بنابراين، ضرورت دارد كه شركت‌ها براي كسب موفقيت در بازار، برنامه‌اي جامع و هوشمندانه در زمينه قيمت‌گذاري و همچنين انطباق با قيمت‌هاي رقابتي بازار داشته باشند.
 

پیوست ها

  • hazineyabi - gholizadeh.zip
    433.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
قوانین طلایی مدیریت پروژه

قوانین طلایی مدیریت پروژه

درنگاه‌اول عمل به اين قوانين مشكل به‌نظرمي‌رسد، اما موفقيت يا شكست پروژه در عمل به اين موارد نهفته است. اساس دانش مديريت‌پروژه برمبناي همين دوازده‌قانون‌طلايي، پي‌ريزي‌شده‌است. توجه به اين قوانين نشان‌مي‌دهد كه مديريت‌پروژه، همان مديريت است كه اين‌بار برمبناي پروژه ظهوركرده‌است. درنهايت كليه‌ي تكنيك‌هاي مديريت از يك‌سري اصول پيروي‌مي‌كنند و با شناخت آنها و اضافه کردن ويژگي‌هاي خاص پروژه‌هاست که مي‌توان پروژه را به‌خوبي مديريت‌کرد


قانون اول: بايد به اجماعي روي اهداف و نتايج پروژه برسي!
اگر ندانيد كه قراراست چه‌چيز را به‌اتمام برسانيد، اگر ندانيد چه‌چيزي بايد تحويل‌شود، بعيداست كه خروجي ارزشمندي ارائه‌دهيد. پروژه‌اي كه نتايج آن شفاف نيست، محكوم به شكست است
اولين قدم در راه موفقيت پروژه، تعريف و تعيين دقيق اهداف پروژه‌است؛ اهدافي كه همه‌ي افراد مهم‌درگير در پروژه روي آن اتفاق‌نظر داشته‌باشند. اين تنها كافي‌نيست كه شما بدانيد چه‌كاري مي‌خواهيد انجام‌دهيد، افرادكليدي، حاميان پروژه و اعضاي پروژه نيز بايد به آنچه مي‌خواهند انجام‌دهند، معتقدباشند و آن‌را پذيرفته‌باشند.


قانون دوم: بايد بهترين تيم‌پروژه‌اي را كه مي‌تواني، بسازي!
گروهي از افراد ماهر، شايسته و خوب سازماندهي‌شده، لازمه‌ي موفقيت پروژه است. تشكيل تيم‌خوب پروژه با انتخاب افرادي توسط مديرپروژه آغازمي‌شود. در انتخاب افراد، به‌خصوص در مورد پروژه‌هاي بديع، بايد به هوش و قدرت و سرعت يادگيري آنان بيش‌از تجربه بهاداد. افراد بايد توان كاركردن در تيم را داشته‌باشند و به جايگاهي مناسب در تيم دست‌يابند. آنان بايد حين‌كار، تنها متوجه كار باشند، نه درگيري‌هاي شخصي. گاهي لازم‌است افراد براي انجام درست كارشان آموزش‌ببينند. افراد بايد بتوانند درطول مدت‌زمان اجراي‌پروژه،‌با علاقه كار را دنبال‌كنند، ازاين‌روست كه مديرپروژه بايد راه‌كارهاي لازم براي افزايش انگيزه‌ي اعضاي تيم پروژه‌اش را بداند.

قانون سوم: برنامه‌اي فراگير و مناسب رشد و ترقي تهيه و آن‌را به‌روز نگاه‌دار!
يك برنامه‌ي كامل، مركز موفقيت پروژه است. اين سند، محل ارتباط و فرماندهيِ كل نيروها، منابع و زمان‌هاي پروژه است.بدون برنامه نمي‌توان يك تيم را براي دستيابي به اهداف راهبري‌كرد. بي‌شك ساخت يك برنامه به‌تنهايي كافي نيست، چراكه مدير نمي‌تواند آينده را پيش‌بيني‌كند، ازاين‌روست كه برنامه‌ي پروژه، ممكن است بارها و بارها تغييريابد. دلايل اين تغييرات، كشف حقايق جديد نسبت به واقعيات پروژه، به‌مرور زمان و تغيير ذهن و نيازهاي افراد مهم‌درگير است. گاهي نيز، تغيير محدوده‌ي پروژه يا تغييرطرح نيز سبب نياز به اين اصلاحات مي‌شوند.


قانون چهارم: ميزان منابع موردنياز، انسان و تجهيرات، را محاسبه‌كن!
بدون نفرات، تجهيزات، ابزار و سرمايه‌ي كافي، هيچ‌راهي براي انجام تعهدات در موعدمقرر وجودندارد. مدير بايد توانايي تامين منابع‌انساني موردنياز پروژه‌ي خودرا داشته‌باشد، درغيراين‌صورت بايد اثرات ناشي از كمبود منابع را بررسي‌كرده، آنها را به‌اطلاع افرادكليدي پروژه برساند. تامين منابع‌كافي براي يك پروژه، يكي از سخت‌ترين وظايف مديران‌پروژه‌ها در ايران است.

قانون پنجم: زمانبندي واقع‌بينانه‌اي تهيه‌كن!
بدون زمانبندي مناسب، قبل‌از آنكه كاري انجام‌شده‌باشد، به موعدتحويل مي‌رسيد! مديرمي‌تواند باصرف هزينه‌ي بيشتر منابع، انسان و ابزار، بيشتري تامين‌كند؛ اما زمان را نمي‌تواند به‌هيچ‌شكلي تهيه‌كند! تقريباً اغلب مديران ناموفق پروژه اعتبار خودرا به‌دليل رعايت‌نكردن زمان و تحويل ندادن به‌موقع نتايج ازدست‌داده‌اند.

قانون ششم: سعي‌نكن بيش از آنچه قراراست انجام‌شود، انجام‌دهي!
البته اين به‌معناي آن نيست كه مدير كمتر از آنچه انتظارمي‌رود، تحويل‌دهد؛ بلكه بايد دقيقاً چهارچوب‌هاي محدوده‌ي پروژه را در زمان، كيفيت و هزينه،‌ رعايت‌كند. مدير درابتدا به تعريف‌دقيق محدوده‌ي پروژه پرداخته، آن‌را به تاييد افراد كليدي مي‌رساند.مثلاً ساخت يك‌پاركينگ پنج‌طبقه در ميدان‌انقلاب تا ابتداي سال 83، يك‌پروژه است. اما اين پاركينگ مي‌تواند از قطعات پيش‌ساخته‌ي فلزي تهيه‌شود يا آنكه با ستون‌هاي محكم بتون‌آرمه. مي‌تواند از يك تا ده‌ها خروجي داشته‌باشد! و... .
پيش‌از آغاز هرپروژه‌اي، اهداف و نتايج پاياني بايد به تاييد همگان برسد. كليه‌ي افراد درگير در پروژه بايد نسبت آنچه انجام‌مي‌دهند اطلاعات كافي داشته‌باشند تا بتوانند به‌درستي وظايف‌شان را به‌انجام برسانند. طراحي شيوه و روشي براي گردش مناسب اطلاعات در پروژه بين كليه‌ي افراد درگير، يكي‌از وظايف مهم مدير پروژه است.

قانون هفتم: نقش افراد را به‌خاطر بسپار!
برخي مديران‌پروژه، در طول اجراي پروژه فراموش‌مي‌كنند كه اساساً پروژه براي مردم انجام‌مي‌شود و نتايج آن قراراست در خدمت مردم باشد. موفقيت پروژه بستگي به نظر مردم دارد؛ براي آنكه مدير پروژه‌ي موفقي باشيد بايد خودرا مطابق نظر مردم و بااولويت‌هاي انها هماهنگ سازيد. فراموش‌نكنيد كه: مردم پروژه را مديريت‌مي‌كنند، آنها قسمت‌اعظم كاررا انجام مي‌دهند و مردم هستند كه از نتايج پاياني خوشحال يا ناراحت مي‌شوند.‌
اغلب پروژه‌ها براي مردم، چه‌آنها كه مستقيماً در تيم‌ساخت پروژه درگيرند چه سايرين، فشارهاي عصبي ايجادمي‌كند، چراكه گروهي از كارهاي نو است كه تاثير نتايج آن بر زندگي‌شان هنوز مشخص‌نيست. بدنيست بدانيد، اگر نتايج پاياني پروژه به‌ضرر مردم باشد،‌اغلب با شكست مواجه‌مي‌شود!


قانون هشتم: حمايت مداوم مديريت‌سازمان و افرادكليدي را به‌دست‌آور!
لازم‌است مدير پيش‌از آغاز كار حمايت افرادمهم‌درگير پروژه را به‌دست‌آورد. مهارت كلامي و قدرت‌چانه‌زني بالا، اين‌جاست كه خودنمايي مي‌كند. اين‌قانون شبيه قانون اول،‌ اما فراتر از آن است؛ مدير دراين‌جا نه‌تنها نظر مثبت ايشان را جلب‌مي‌كند، كه آنها را راضي‌مي‌كند گاهي از نفوذ يا قدرت خود براي پيش‌برد كارهاي پروژه استفاده‌كنند.

قانون نهم: منتظر و مترصد تغييرات باش!
اين قانون دركنار قانون سوم معنادارد. پروژه همواره درمعرض تغييرات گونان است؛‌ تغييرات محيطي، تغيير نيازها،‌ تغيير روش و انبوه تغييرات ديگري كه ممكن‌است براي پروژه رخ‌دهد. مدير نبايد منتظر تغييرات بماند و پس‌از رخ‌دادن نسبت به‌آنها واكنش عكس‌العملي نشان‌دهد، بهتراست مديران بياموزند كه نسبت به تغييرات پيش‌دستي‌كنند؛ مديران‌موفق خود عامل ايجاد تغييرند.
تغيير يك اصل در دنياي پرشتاب امروز است. مقابله با تغييرات و اقدامات مناسب درقبال آنها هنر مدير و برنامه‌ريزان پروژه را مشخص‌مي‌كند. چگونگي عمل آنها درقبال تغييرات و انعطاف‌پذيري برنامه، پروژه را به‌سوي موفقيت يا شكست راهبري‌مي‌كند. به‌يادداشته‌باشيد كه جهت‌دهي تغيير، مطابق امكانات تيم‌پروژه،‌ مي تواند نجات‌دهنده‌ي مدير و پروژه‌اش باشد؛ اگر منتظر تغييربمانيد و بعد عكس‌العمل نشان‌دهيد،‌ زمان زيادي را ازدست‌خواهيدداد. چشمان خود را براي مشاهده‌ي تغييرات بيش‌ازپيش بازبگذاريد!

قانون دهم: افراد را ازآنچه تاكنون انجام‌داده‌اي مطلع‌كن!
مديربايد كليه‌ي افراد مهم‌درگير درپروژه را از پيشرفت، مشكلات و تغييرات پروژه آگاه‌سازد. او بايد از اين قانون ساده پيروي‌كند: آگاه‌سازي افراد از همه‌چيز! مهم‌ترين قانون در دنياي كار،‌ راست‌گويي و صداقت است. بهتراست درمواجه با مشكلات حقيقت را با افرادكليدي درميان گذاريد و از آنان در حل‌مشكلات راهنمايي و حمايت بخواهيد.


قانون يازدهم: مبدع كارهاي نو و روش‌هاي نو باش!
پروژه يعني كارنو! ازآنجاكه تقريباً تمام پروژه‌ها در نتايج، تيم‌پروژه، اهداف، انتظارات و زمان متفاوتند، بايد مترصد استفاده از روش‌هاي نو، ابزار نو،‌ نرم‌افزارهاي جديد و افراد و متخصصين‌جديد بود. روش‌هايي كه در گذشته موجب رشد و پيشرفت شده‌اند ممكن‌است نتوانند راه‌گشاي مشكلات حال شما باشند.

قانون دوازدهم: رهبر پروژه باش.
راهبري پروژه، كار سختي است. رهبري افراد درميان مسيري نو و ناآشنا به‌سوي اهداف نو،‌ بسيار مشكل است. رهبري هنري است كه به‌شكل ذاتي در برخي وجوددارد، تنها مطالعه‌ي كتب مديريت كافي نيست؛ مديريت تنها خواندن گزارش‌هاي نظارتي، تاييد يا رد پيشنهادات يا صدور فرمان‌هاي لازم در قبال تغييرات، نيست؛ مديريت، فراتر ازاينها، در همراه بودن با تيم‌پروژه و ايجاد انگيزه در آنها نهفته است.
مدير بايد بتواند افراد مختلف با سليقه و افكار مختلف را،‌ براي دستيابي به يك هدف واحد گردهم آورد و تا پايان پروژه در كنار يكديگر نگاه‌دارد. شايد تشكيل تيم آسان باشد،‌ اما مهم نگاهداري تيم تا پايان پروژه است.
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
آموزش های دوره ای نظام مهندسی : ایمنی در کارگاه های ساختمانی

آموزش های دوره ای نظام مهندسی : ایمنی در کارگاه های ساختمانی

ایمنی در کارگاه های ساختمانی

سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس
دوره چهارم


ارئه ای از
مسعود صفا - کارشناس عمران




فایل pdf شامل 385 اسلاید
حجم فایل 11.5 مگابایت

لینک دانلود
 

nima-sd

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجموعه جزوات درس مدیریت و تشکیلات کارگاه استاد عزیزم دکتر یوسف گرجی(مدرس این درس در دانشگاه علم و صنعت و استادیار دانشگاه بین المللی قزوین) رو از لینک زیر میتونید دریافت کنید
http://www.ikiu.ac.ir/members/?id=89&cat=16&lang=0
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]قوانین طلایی مدیریت پروژه[/h]
درنگاه‌اول عمل به اين قوانين مشكل به‌نظرمي‌رسد، اما موفقيت يا شكست پروژه در عمل به اين موارد نهفته است. اساس دانش مديريت‌پروژه برمبناي همين دوازده‌قانون‌طلايي، پي‌ريزي‌شده‌است. توجه به اين قوانين نشان‌مي‌دهد كه مديريت‌پروژه، همان مديريت است كه اين‌بار برمبناي پروژه ظهوركرده‌است. درنهايت كليه‌ي تكنيك‌هاي مديريت از يك‌سري اصول پيروي‌مي‌كنند و با شناخت آنها و اضافه کردن ويژگي‌هاي خاص پروژه‌هاست که مي‌توان پروژه را به‌خوبي مديريت‌کرد ....


قانون اول: بايد به اجماعي روي اهداف و نتايج پروژه برسي!


قانون دوم: بايد بهترين تيم‌پروژه‌اي را كه مي‌تواني، بسازي!


قانون سوم: برنامه‌اي فراگير و مناسب رشد و ترقي تهيه و آن‌را به‌روز نگاه‌دار!


قانون چهارم: ميزان منابع موردنياز، انسان و تجهيرات، را محاسبه‌كن!


قانون پنجم: زمانبندي واقع‌بينانه‌اي تهيه‌كن!

قانون ششم: سعي‌نكن بيش از آنچه قراراست انجام‌شود، انجام‌دهي!


قانون هفتم: نقش افراد را به‌خاطر بسپار!


قانون هشتم: حمايت مداوم مديريت‌سازمان و افرادكليدي را به‌دست‌آور!

قانون نهم: منتظر و مترصد تغييرات باش!


قانون دهم: افراد را ازآنچه تاكنون انجام‌داده‌اي مطلع‌كن!


قانون يازدهم: مبدع كارهاي نو و روش‌هاي نو باش!

قانون دوازدهم: رهبر پروژه باش.

طبق منبع مبانی مدیریت پروژه دکتر گلابچی، دو قانون دیگه به این قوانین اضافه میشه.

قانون 13 : منابع پروژه را باید مشخص کرد.

قانون 14 : باید در برابر تغییرات و ناملایمات پروژه استقامت داشت.
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسی ارزش

مهندسی ارزش

با اجازه مدیرمحترم، میخوام در رابطه با مهندسی ارزش مطلب بذارم.لطفا طبق برنامهی که دارید،بااین پستا برخورد بکنید.(جابجاش میکنیدیا ...) .

مهندسی ارزش

  • از سال 1375 به بعد مبحث مهندسی ارزش که در بهره‌وری منابع نقش تعیین کننده‌ای دارد، در ایران مورد توجه قرار گرفت. مهندسی ارزش یک روش منسجم برای رسیدن به بالاترین ارزش به ازای هر واحد پولی است که هزینه شده، در حالی که کیفیت، ایمنی، قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری، حفظ و یا ارتقا یابد.

سیر تاریخی مهندسی ارزش

  • مهندسی ارزش بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شد. مهندسی ارزش با استفاده از تجارب گذشته و تلفیق آن با خلاقیت و ابتکار به دنبال شناسایی و حذف هزینه‌های غیرضروری و کوتاه کردن زمان اجرا و بهینه‌سازی با حفظ کیفیت استاندارد طرح ها است.

  • سال 1947 مطرح شدن موضوع توسط هنری ارلیچر – لارنس مایلز شرکت جنرال الکتریک؛
  • سال 1952 اولین سمینار تحلیل ارزش: واترویلت آرسینال تحت نظارت نیروی نظامی آمریکا؛
  • سال 1959 جامعه مهندسان ارزش آمریکا در واشنگتن تأسیس شد؛
  • سال 1977 جامعه‌ی مهندسان ارزش هند تأسیس و اولین کنفرانس ملی در دهلی برگزار شد؛
  • در ایران از سال 1999 (1378) موضوع مهندسی ارزش در برخی دانشگاه‌ها، وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح شده است.

مفهوم ارزش


  • ارزش هر چیزی با توجه به بهایی که برای دستیابی به آن می‌پردازند، تعیین می‌شود.

  • مفهوم مهندسی ارزش در صنعت ساختمان :
  • ارزش یک ساختمان در کاهش هزینه‌های انرژی، کیفیت بالا و کاهش ضایعات ساختمانی است.

تعاریف مهندسی ارزش

  • تعاریف مختلفی از مهندسی ارزش ارائه شده است:
  • کاراترین روش از نظر هزینه که با اطمینان بتواند یک کارکرد را به انجام برساند و در عین حال کیفیت و سایر انتظارات مشتری را برآورده سازد.
  • مهندسی ارزش یک رهیافت سازمان‌یافته خلاق، با هدف تشخیص موثر هزینه‌های غیرضروری است. متدلوژی مهندسی ارزش (که مهندسی ارزش، تحلیل یا مدیریت ارزش هم نامیده می‌شود ) یک ابزار قدرتمند حل مسئله است که در عین بهبود عملکرد و یا نگه داشتن آن در حد معمول، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
  • مهندسی ارزش یک فرایند ساختار یافته و چند تخصصی است که با تحلیل کارکردهای پروژه برای دست یافتن به بهترین ارزش با کمترین هزینه دوره عمر پروژه، تلاش می‌کند.
  • مهندسی ارزش در چارچوب مدیریت پروژه، ضمن اینکه به تمام اجزای طرح توجه می‌کند، هیچ بخشی از کار را قطعی و مسلم نمی داند. هدف مهندسی ارزش، زمان کمتر برای رسیدن به مرحله بهره برداری، بدون افزودن بر هزینه‌ها یا کاستن از کیفیت کار است در واقع مهندسی ارزش کم کردن هزینه‌ها نیست، بلکه این عمل با بهینه نمودن سیستم و فرایند کار سعی در بهبود کیفیت و افزایش سرعت رسیدن به محصول یا خدمت نهایی است.

  • مؤسسه far در بند 248-52 این گونه بیان می‌کند:
«مهندسی ارزش یک کوشش سازمان یافته برای تحلیل عملکرد سیستم‌ها، تجهیزات، خدمات و مؤسسات، به منظور رسیدن به عملکرد واقعی با کمترین هزینه در طول عمر پروژه است که سازگار با کیفیت و ایمنی مورد نظر است.»

در مجموع تعاریفی که برای مهندسی ارزش ارائه شده، 5 واژة کلیدی به کار رفته است که با تعریف آن‌ها ضمن شناخت روش، می‌توان تفاوت مهندسی ارزش را با سایر روش‌ها بهتر درک کرد:


  • 1-ساختار یافته
  • 2- چند تخصصی
  • 3-تحلیل کارکرد
  • 4-ارزش
  • 5-هزینه دوره عمر


در کدام پروژه‌ها از مهندسی ارزش استفاده می‌شود :
- پیچیدگی بالا “تعدد عوامل” - هزینه بالا “پروژه های بزرگ”


- تكرارپذیری اجزاء - فاصله زمانی زیاد بین طراحی و اجراء
- ریسك بالا
 

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه مهندسی ارزش

ادامه مهندسی ارزش

در صد کاربرد مهندسی ارزش در رشته‌های مختلف


رشتهدرصد کاربرد
برق و الکترونیک 79.9
حمل و نقل (راه‌سازی و ترافیک) 91.3
تولید تجهیزات 90
ماشین سازی و تولید خودرو 84.5
صنایع شیمیایی 50
صنایع ساختمانی 39
صنایع غذایی 37.5

زمان اجرای مهندسی ارزش

زمان به کارگیری کارگاه مهندسی ارزش بستگی به نوع پروژه مورد نظر دارد. مهندسی ارزش را می‌توان در مراحل مختلفی از چرخة حیات یک پروژه اعمال کرد. این مراحل عبارتند از:

  • مرحله شناسایی پروژه
  • مرحله امکان‌سنجی
  • مرحله توسعه گزینه‌ها
  • مرحلة طراحی کلی
  • مرحله انتخاب گزینه‌ها و روش‌های ساخت
  • مرحلة طراحی تفضیلی و طراحی اجزاء
  • مرحله‌ای پیش از ساخت
  • مرحله نگهداری و بهره‌برداری
  • مرحله بازنگری پس از اجرای پروژه

فرایند مهندسی ارزش

فرایند مهندسی ارزش به 7 فاز تقسیم شده است:


  • جمع‌آوری اطلاعات
  • تحلیل کارکردها
  • خلاقیت
  • ارزیابی
  • بسط و توسعه
  • ارائه گزارش
  • ممیزی و ارزیابی

حوزه‌های کاربردی مهندسی ارزش


  • مهندسی ارزش را می‌توان در همه جا به کار برد ولی دامنه کاربرد این روش اغلب توسط ذهنیت کاربران، محدود می‌شود.


برنامه‌های کاری پیشنهاد شده برای اجرای کارگاه مهندسی ارزش در کشورهای مختلف

مالزیآمریکاژاپنآلمان
تعریفتعریفاطلاعاتبررسی اولیه
اطلاعاتاطلاعاتارزیابی کارکردهامطالعات کارکردها
خلاقیتخلاقیتخلاقیتنهایی کردن
ارزیابیتحلیلارزیابی کلیابداع راه حل‌ها
برنامه‌ریزیاجرا یی‌کردنارزیابی جزئیاثبات راه‌حل‌ها
پیشنهاد دهیارائه پیشنهادهاارائه پیشنهادهاپیشنهاد و اجرا

نتایج به‌دست‌آمده از انجام مهندسی ارزش در پروژه‌ها:


  • پایین آوردن هزینه تولید و افزایش رضایت کارفرما
  • به حداقل رساندن پیچیدگی‌های تولید و کم کردن زمان تولید
  • استفاده از اندیشه‌ها و خلاقیت‌ها
  • بهینه کردن فرایندهای کاری و کاهش مخارج سرمایه‌گذاری
  • ارتقاء یل ثبات کیفیت نه کاهش هزینه به قیمت کاهش کیفیت
  • افزایش سهم بازار و حصول اطمینان برای سودآوری و افزایش توان رقابت در بازار

اصول مهندسی ارزش

  • ارنست بوی رئیس انجمن مهندسان ارزش آمریکا معتقد است: «مهندسی ارزش اولویتی برای عنصر خاصی قائل نیست، بلکه فقط روشی است برای فکر کردن که تعدادی روش و تکنیک را به منظور به‌کارگیری در مراحل عمل خود به خدمت می‌گیرد.»
  • اصول مهندسی ارزش شامل وظایف، تکنیک‌ها و پرسش‌های کلیدی است که به دنبال کسب اهداف طرح مهندسی ارزش استفاده شده و هدف آن «دستیابی به طراحی عالی» می‌باشد، به طوری که می‌تواند توسط هر فرد یا سازمانی به کار گرفته شود. این اصول از نظر تصمیم‌گیری و حل مسئله دارای


  • اهمیت ویژه‌ای بوده و شامل موارد زیر می‌باشد:
  • از کار تیمی استفاده کرده و باید بر موانع غلبه شود
  • روابط انسانی خوبی باید داشت و شنونده خوبی باید بود
  • پرسش‌های کلیدی و از چک لیست استفاده کرده و همه چیز را ثبت کرد
  • خوب قضاوت کرد و دارای تفکر بهبود کیفی باشیم
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
کنترل هزینه پروژه با بکارگیری سیستم مدیریت ارزش کسب شده ( EVMS )

اقبال شاکری , فریدون فرداد


چکیده
یکی از دغدفه های اصلی متولیان و مدیران پروژه این است که بتوانند پروژه را بر طبق برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده و بودجه تخصیصی به پایان برسانند, و واقعیت نسبت به برنامه دارای مغایرتهای اندکی باشد. کنترل یکپارچه و دقیق یک پروژه منوط به دسترسی به موقع مناسب و صحیح اطلاعات پروژه می باشد.
یکی از محدوده های استاندارد پیکرده دانش مدیریت پروژه PMBOK مدیریت ارتباطات پروژه می باشد . طبق این استاندار مدیریت ارتباطات مجموعه فرایندهای مورد نیاز جهت اطمینان از تولید , جمع اطمینان از تولید , جمع آوری , دسته بندی و دخیره و توزیع اطلاعات پروژه ( مطابق ویژگی های هر یک ) در زمان مقرر و به طور متناسب می باشد . یکی از فرایند های مهم در این مدیریت فرایند گزارشات عملکرد می باشد . گزارشات عملکر می بایستی حداقل حاوی اطلاعات مربوط به محدوده زمانبدی هزینه و کیفیت پروژه باشد و تجزیه و تحلیل جامع و مانع از هینه و زمانبدی پروژه ارائه داده و با استفاده از نتایج حاصله از بتوان روند نمایی نموده و مان و بودجه جهت تکمیل پروژه را تخمین زد و کنترل دقیقی بر روی زمان و هزینه پروژه انجام دادو مدیریت ارزش کسب شده Earned value management تکنیک ارزشمندی در این رابطه است .
در این مقاله سعی شده است که مفاهیم اصلی و پارامترهای اساسی این روش و نشان دهد که این تکنیک به مدیر پروژه این امکان را می دهد که کنترلی صحیح بر زمان و هززینه پروژه در مراحل مختلف ان داشته و پیش بینی نزدیک به واقعیت در مورد اتمام پروژه داشته باشد


کلید واژه
سیستم مدیریت ارزش کسب شده , کنترل هزینه , PMBOK , مدیریت پروژه
 

پیوست ها

  • hazine proje.pdf
    619.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
مدیریت نیروی انسانی و ماشین آلات در پروژه های عمرانی

مدیریت نیروی انسانی و ماشین آلات در پروژه های عمرانی

مدیریت نیروی انسانی و ماشین آلات
در پروژه های عمرانی

یکی از شاخصهای اصلی توسعه یافتگی در دنیای امروز ، برخورداری کشورها اززیرساختهای مطمئن اقتصادی متکی به صنایع مادر و تاسیسات زیر بنائی می باشد. دارا بودن منابع لازم برای اجرای پروژه های بزرگ صنعتی – عمرانی به ویژه نیروی انسانی ماهر و مدیر از شروط اصلی برای رسیدن به این امر مهم می باشد. امروز توان مدیریتی ، مدیران کار آمد ، عنصری شناخته شده و اساسی در طراحی وهدایت سیستمها می باشند در واقع اعمال صحیح مدیریت تاثیری مستقیم در بهبودروشها ، تقلیل هزینه ها ، افزایش بازدهی ، رشد کمی و کیفی و کاهش زمان اجرای طرحها و برنامه ها دارد.
 

پیوست ها

  • modiriat proje -ensan & mashin alat.zip
    966.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
[SUP]رعایت ایمنی ویژه ی کارگاههای عملیات ساختمانی بیمارستانها
[/SUP]
[SUP]نویسنده : مهندس محمد رضا اردلانی

[/SUP]​
[SUP]بیمارستانها ٬ بدلیل تغییرات سریع و مداوم تجهیزات پزشکی ٬ همواره در حال تغییرات ساختمانی هستند . این تغییرات در ساختمان بیمارستانها ٬ الزامی و اجتناب ناپذیر است . کما اینکه استفاده از بخش های بیمارستانی هم زمان با این تغییرات ٬ اجتناب ناپذیر است . هیچ بیمارستانی را نمیتوان بدلیل تغییرات ساختمانی تعطیل نمود . [/SUP]
[SUP]بنابراین فقط یک راه وجود خواهد داشت و آن هم انجام عملیات مهندسی در بیمارستان همراه با ادامه فعالیت درمانی آن . [/SUP]
[SUP]نکته ای که بارها متذکر شده ام این است که مهندسی بیمارستانی توانمندی خاصی است که طی آن ٬ متولی ساختمانی بیمارستان ٬ بتواند بدون الزام به توقف فعالیت بیمارستان ٬ تغییرات مورد نیاز را در ساختمان و تاسیسات بیمارستان اعمال نماید . نزدیکترین مثال به این موضوع ٬ فرآیندی است که طی آن بتوان پنچری یک خودرو در حال حرکت را برطرف کرد . و این یک فرایند ممکن است ٬ به شرط اطلاع کامل از ساختار و کلیات و جزپیات بیمارستان سازی و بیمارستانداری .
[/SUP]
[SUP]با فرض بالا ٬ بیمارستانها بایستی بتوانند تغییرات مورد نیاز در تاسیسات ٬ ساختمان ٬ و معماری داخلی خود را در سناریوهای مختلفی نظیر بازسازی ٬ توسعه ٬ نوسازی و یا تغییر کاربری ٬ به سرانجام برسانند .[/SUP]

[SUP]عملیات تاسیساتی و تغییرات معماری در بیمارستانها ٬ بایستی با رعایت اصول زیر باشد:[/SUP]


  • [SUP]حتی الامکان بهداشت و پاکیزیگی محیط خارجی و داخلی بیمارستان رعایت شود .[/SUP]
  • [SUP]از ایجاد آلودگی های بصری در محیط بیمارستان و بخصوص داخل بخشها اهتراز شود .[/SUP]
  • [SUP]حتی الامکان در ساعات استراحت بیماران و در ساعات اوج مراجعین ٬ کمترین مزاحمت را داشته باشد . [/SUP]
  • [SUP]از ایجاد آلودگی های صوتی پرهیز شود .[/SUP]
  • [SUP]خللی در جریان عملکرد بخشهای درمانی ایجاد نگردد . [/SUP]
  • [SUP]در انتخاب محل و معبر کارگاهها ٬ راحتی سیکل تردد بیماران و کادر درمانی لحاظ گردد. [/SUP]
  • [SUP]در دسترسی به خدمات عمومی نظیر : آب ٬ برق ٬ فاضلاب ٬ آسانسور ها و.... برای بخشهای فعال ٬ خللی حادث نگردد .

    [/SUP]
[SUP]در صورت تامین اصول فوق ٬ نکات خاصی نیز برای رعایت ایمنی ویژهء کارگاههای ساختمانی در فضاهای درمانی ٬ بایستی مد نظر قرار گیرد که در این فرصت به آنها میپردازم:[/SUP]


[SUP]۱- ایمنی عبارت است از مصون و محفوظ بودن و سلامت و بهداشت همه کارگران و افرادی که به نحوی در محیط کارگاه با عملیات ساختمانی ارتباط دارند . البته محفوظ بودن و سلامت و بهداشت افرادی را هم که در مجاورت یا نزدیکی کارگاه ساختمانی، عبور و مرور می‌کنند نیز شامل میشود . همچنین این تعاریف شامل حفاظت و مراقبت از ابنیه، خودروها، تأسیسات و حفاظت از محیط زیست در داخل و مجاور کارگاه ساختمانی نیز می‌شود.[/SUP]


[SUP]۲- کارگاه ساختمانی در بیمارستانها نیز میتواند شامل طیف وسیعی از عملیات ساختمانی و تاسیساتی و معماری باشد . عملیات ساختمانی عبارتند از : تخریب، احداث، توسعه، تعمیر اساسی٬ تقویت بنا، تغییر پلانها٬ تغییر نازک کاریها٬ خاک‌برداری، خاکریزی، تسطیح زمین وامثالهم . عملیات تاسیساتی نیز شامل: تخریب٬توسعه٬تعویض در سیستمهای ابرسانی ٬ شبکه های فاضلاب ٬ سیستمهای سرمایشی و گرمایشی ٬شبکه های برق رسانی ٬ گازهای طبی ٬ کانال کشیها ٬ موتورخانه هاو امثالهم میگردد . عملیات معماری نیز شامل: تخریب٬تعویض٬بهسازی سقفهای کاذب٬ پارتیشنها ٬دکوراسیون داخلی٬ مبلمان وغیره خواهد بود . در هرصورت برای انجام هر یک از عملیات ذکر شده، کاربران موظف به رعایت اصول ایمنی هستند.[/SUP]


[SUP]۳- بایستی یادآوری نمایم که رعایت مقررات ایمنی و حفاظت کار ٬ در حین اجرا ٬ که در قالب مبحث 12 مقررات ملی ساختمان مطرح شده، در هر پروژه ساختمانی الزامی است . و البته شامل بیمارستانها نیز خواهد بود . بنابر این مدیران بیمارستانها قبل از هر اقدام ساختمانی بایستی ٬ متن کامل کتابچهء مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان مربوط به رعایت ایمنی و حفاظت کار را در دسترس داشته و مطالعه نموده باشند . [/SUP]


[SUP]۴- در مواقعی که کارگاه ساختمانی در بیمارستان ٬ بیش از یک هفته زمان خواهد برد و یا سطح زیربنای فعالیت کارگاه بیش از ۵٪ زیربنای ساختمان بیمارستان است ٬ این کارگاه یک کارگاه عمده تلقی شده و لازم است علاوه بر مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان ٬ مفاد آیین‌نامه حفاظتی کارگاه‌های ساختمانی در انجام عملیات ساختمانی ، نیز ٬ تهیه و در بیمارستان مد نظر قرار گیرد . گرچه تمامی پیمانکاران از مفاد این آیین نامه اطلاع کامل داشته و مفاد آنرا لازم‌الاجرا میدانند ٬ لیکن شما نیز در قراردادهای فیمابین رعایت این آیین‌نامه را کتبآ لحاظ نموده و نسخه ای از آنرا ضمیمه قرار داد خود بنمایید .[/SUP]


[SUP]۵- کارگاه ساختمانی ٬ فقط محلی که یک یا چند عملیات ساختمانی در آن انجام می‌شود را شامل نمیشود ٬ بلکه در صورت استفاده از معابر مجاور کارگاه جهت انبار کردن مصالح یا استقرار تجهیزات و ماشین‌آلات ، این محل‌ها نیز جزو کارگاه ساختمانی محسوب می‌شود. [/SUP]


[SUP]۶- همچنین محلهایی از فضای بیمارستانی که در آن از وسایل و تجهیزاتی نظیر ابزار، ماشین‌آلات، داربست‌ها و.... استفاده می‌شود ٬ به شرطی که برای استفاده از این ابزارها مناسب بوده و در آن مکانها رعایت اصول ایمنی و در پی آن رعایت مبحث 12 مقررات ملی ساختمان صورت گرفته باشد ٬ را هم شامل میگردد . [/SUP]


[SUP]۷- با تعاریف بالا ٬ محدودهء حقوقی اطلاق کارگاه با محدودهء عملکردی کارگاه ٬ میتواند یکی نباشد . این موضوع در موقع انعقاد قراردادهای بیمه حوادث کارگاهی ٬ بایستی مد نظر مدیران بیمارستانی قرار گیرد . زیرا بیمه گران از این خلآء ها در موقع پرداخت خسارات حداکثر بهره برداری را مینمایند . [/SUP]


[SUP]۸- حصارکشی و باز پیرایی چهرهء محدودهء کارگاههای بیمارستانی از نکاتی است که امروزه با کمترین هزینه و با نصب انواع بنر و تابلوهای ارزان از مناظر طبیعی و توصیه های مختلف بهداشتی ٬ کاملا اجرایی میباشد . این مطلب ٬ ضمن زیباسازی بیمارستانی ٬ در رعایت حدود کارگاهها به خصوص در داخل بخشها بسیار مفید میباشد . به طور مثال: دیده ایم بیمارستانهایی را که ورودی آسانسور طبقه در حال تعمیر را با الوار بنایی و بشکه محدود کرده اند ٬ در صورتی که میتوان با کمتر از ۵۰ هزار تومان هزینه ٬ بهترین مناظر و یا توصیه و یا درخواست تحمل و... را در قالب یک بنر ٬ در محل نصب نمود و حتی با کمی سلیقه ٬ آنرا بارها و بارها مورد استفاده قرار داد . [/SUP]


[SUP]۹- نگهداری مصالح و نخاله و غیره در داخل بخشهای بیمارستانی ممنوع بوده و بایستی به مقدار مصرف روزانه وارد ساختمان بخشها گردد . ضمنآ پیاده روها و سایر معابر و فضاهای عمومی (بغیر از راه پله ها و مسیر های خروج اضطرای که همواره ممنوع است) در صورتی می تواند محدود شود که انبار کردن مصالح یا انجام عملیات ساختمانی حوادثی برای عابران، خودروها و تاسیسات عمومی و ساختمان‌ها ایجاد نکند. این وسایل و تجهیزات و مصالح ساختمانی ، شب ها باید به وسیله علائم درخشان مشخص و قابل توجه شوند .همچنین در صورت قرار گرفتن در مسیر تردد خودروها ٬ با چراغ های قرمز احتیاط مشخص شوند.[/SUP]


[SUP]۱۰- مواردی که نیاز به تخلیه مصالح ساختمانی در معابر عمومی یا مجاور آن دارند نیز ٬ بایستس تمهیدات لازم و مراقبت کافی به منظور جلوگیری از لغزش، فرو ریختن یا سقوط احتمالی آن‌ها به عمل آید . در این زمینه دپوی مصالح حداکثر می تواند 50 درصد عرض پیاده رو را اشغال کند و در مواردی که عرض پیاده رو کمتر از یک متر باشد دپوی مصالح در تمام عرض پیاده رو صورت می گیرد.[/SUP]


[SUP]۱۱- در مواردی که پایه‌های داربست در معابر عمومی قرار گیرد ٬ باید با استفاده از وسایل مؤثر از جابه‌جا شدن و حرکت پایه‌های آن جلوگیری شود ٬ تا به این وسیله خطری عابران را تهدید نکند . همچنین در صورت اجبار برای تردد از زیر داربست ها رعایت ایمنی و اجرای سرپوش مناسب در محل های عبور و مرور الزامی است . [/SUP]


[SUP]۱۲- جلوگیری از حریق، سوختگی و برق‌گرفتگی نیز مستلزم رعایت مواردی از قبیل نکشیدن سیگار در محیط‌های مربوطه و روشن نکردن آتش در محل‌های غیر ایمن است . در صورت روشن کردن آتش ، باید از تابلوهای هشداردهنده استفاده شود.[/SUP]


[SUP]۱۳- استفاده از انواع پرده های نازک برای ایجاد مانع انتقال آلودگی صوتی به اطراف از اختصاصات کارگاههای بیمارستانی است . به این منظور با هزینه مناسبی ٬ میتوان از انواع پوشش های پلاستیکی ٬ گونی های عریض ٬ تابلوهای بنری و.... جهت جلوگیری از انتقال آلودگی صوتی در داخل فضاهای بسته و باز (با ارتفاع مناسب) استفاده نمود . [/SUP]


[SUP]۱۴- تخلیه روزانه نخاله ها و ضایعات حاصله و همچنین خاکروبی دایمی محوطه عملکرد کارگاه بیمارستانی اجباری است . این موضوع ضمن جلوگیری از انباشت ضایعات و نخاله ها و تهدیدات بهداشتی آنها ٬ کمک موثری در ایجاد فضای کاری با توجه به محدودیتهای همیشگی امکنه در بیمارستانهاست . [/SUP]


[SUP]۱۵- ساعات کار کارگاههای بیمارستانی از پردردسرترین موضوعات تعمیر و نگهداری بیمارستانهاست . همواره استفاده از تعطیلات ٬ روزهای غیر شلوغ و ساعات خلوت برای انواع عملیات ساختمانی ٬ در صدر اهداف مدیران بیمارستانی است . ولیکن واقعیت غیر از این پیش خواهد رفت . دستورات کلی برای ساعات کار گارگاهی در تمام بیمارستان ٬ کمترین بهره وری را خواهد داشت . با کمی تجربه و مصاحبه ٬ میتوان ساعات غیر کاری هر بخش بیمارستانی را شناسایی و بر همان اساس برنامه ریزی نمود . بین مسئول پروژه ای که ساعات مختلف کار در هر بخش بیمارستانی را جمع آوری و بر اساس هر کدام برنامه پیشرفت فیزیکی پروژه را طراحی کرده است ٬ با مهندسی که میخواهد همهء بیمارستان در زمان مورد نظر وی کارخود را تعطیل و بخش را در اختیارش بگذارند ٬ فاصله ای به اندازهء فهم بیمارستانسازی از بیمارستانداری وجود دارد !؟!؟ و بالعکس ....... بهترین راهکار قطعآ برنامه ریزی برای هر بخش به صورت جزیره ای خواهد بود . به شرط تسلط بر نقش و وزن و جایگاه و الویت هر جزیره در کل پروسه بازسازی یا نوسازی .[/SUP]


[SUP]۱۶- یکی از تفاوتهای ایمنی کارگاه بیمارستانی با غیر بیمارستانی ٬ رعایت پارامتر های سلامت محیط است . هر کارگاه ساختمانی میتواند مثلا : قیر داغ نماید ٬ برشکاری سنگ انجام دهد ٬ تخریب و شوتینگ مصالح ناشی از تخریب را از ارتفاع داشته باشد و ..... ولی در بیمارستانها این موضوعات تهدید ایمنی و سلامت بیماران محسوب میگردد . ایجاد هرگونه آلودگی بوی هوا ٬ گرد و خاک و امثالهم در بیمارستانها با محدودیت مواجه بود و بایستی با روشها و تکنولوژی جایگزین از بروز آن جلوگیری شود . [/SUP]


[SUP]۱۷- و نکتهء آخر اینکه ٬ در تغییرات دکوراسیون و مبلمان بیمارستانها بایستی به انواع مصالح و دتایل های اجرایی بکاررفته در بیمارستانها توجه شود . بدلیل حساسیت بالای سلامتی و ایمنی بیمار ٬ بکارگیری هر نوع دتایل اجرایی و یا مصالح غیر مرسوم در بیمارستانها مجاز نمیباشد . گرچه این موضوع خود یک مقاله کاملی را نیاز دارد ٬ ولی لازم دیدم در این محل اشاراتی داشته باشم . مثلا در بحث دتایلهای اجرایی : استفاده از انواع سقف کاذب با رابیتس و گچ به صورت اشکال حجیم که در اماکن دیگر رواج دارد ٬ در بیمارستانها با محدودیت مواجه است زیرا در زلزله ها این سقف ها به صرف چند آویز میلگردی نمیتواند تاب و تحمل بارهای غیر عمودی زلزله را داشته و پایدار بماند و خطر سقوط آنها وجود دارد . در بحث مصالح بکاررفته در بیمارستانها نیز : مثلا استفاده از انواع چوبهای مصنوعی و طبیعی در بیمارستانها خالی از اشکال نیست . زیرا علاوه براین که کیلوگرم بار حریق در متراژ بیمارستانها را ٬ بالا برده و بیمارستان را غیر ایمن مینماید ٬ در ثانی بخصوص برای انواع چوبهای مصنوعی (انواع MDF) بدلیل دو موضوع فرمول چسب داخل حجم و روکش مشتقاتی آن ٬ و خطرات جنس گاز و حجم دود آنها در صورت آتش سوزی ٬ بایستی بشدت مورد پرهیز قرار گیرد .
[/SUP]
 

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانلود مقاله حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها

دانلود مقاله حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها





این مجموعه شامل کلیه آیین نامه های اجرایی، حفاظت و بهداشت کارگاه های ساختمانی است.
.............



 

پیوست ها

  • حفاظت و بهداشت عمومي در كارگاهها.pdf
    107.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
برنامه ريزي و كنترل پروژه

برنامه ريزي و كنترل پروژه

اصول و مفاهيم كاربردي در
برنامه ريزي و كنترل پروژه

تهيه و تدوين : مسعود اخوان طاهري






فهرست مطالب

1. مقدمه
2. پروژه چيست؟
3. برنامه ريزي و اهداف آن
4. فعاليت و انواع آن
5. انواع روابط (وابستگي) ميان دو فعاليت
6. برآورد مدت اجراي فعاليت هاي پروژه
7. شبكه هاي برنامه ريزي
8. مزاياي كاربرد روش هاي برنامه ريزي شبكه
9. فرآيند برنامه ريزي و كنترل پروژه
10 . شناوري فعاليتها
11 . سازمان پروژه
12 . چگونه فعاليتهاي پروژه را بشناسيم
13 . ساختاركارهاي پروژه
14 . روش تجزيه پروژه و انواع شيوه هاي آن
 

پیوست ها

  • Planning & Project Control .pdf
    218.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
مديريت و تشكيلات كارگاهي

سرفصل ها :
- تعريف پروژه و چگونگي شكل گيري آن
- انواع روشهاي اجرا از نظر عوامل درگير در اجرا
- انواع پيمان ها
- بررسي شرايط عمومي پيمان
- بررسي فعاليت هاي مديريت طرح، مشاور و پيمانكار
- مديريت كارگاه: مديريت ماشين آلات، مديريت مواد و مصالح، مبحث ايمني كارگاه
- بررسي لزوم برنامه ريزي و كنترل پروژه
- ساختار شكست كار WBS
- ابزارهاي برنامه ريزي و كنترل پروژه
- كار با گانت چارت، آشنايي با Microsoft Project
- كار با CPM

فصل دوم : معرفي روش هاي برنامه ريزي شبكه
روش هاي مختلف برنامه ريزي شبكه :
•نمودار هاي گانت
•روش مسير بحراني CPM​
•روش شبكه هاي پيش نيازي PN​
•روش ارزيابي و بازنگري پروژه هاPERT
•روش گرافيكي ارزيابي و بازنگري پروژه ها GERT​


فصل سوم : ساختار شبکه
فصل چهارم - محاسبات زمان
فصل پنجم - شبکه گرهی
 

پیوست ها

  • فصل 3- ساختار شبکه.zip
    50.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • فصل2 -معرفی روشها&.zip
    31.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • فصل 4- محاسبات زما.zip
    281.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • فصل 5 - شبکه گرهی.zip
    23.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
کتاب : مدیریت پروژه های اجرایی

کتاب : مدیریت پروژه های اجرایی

مدیریت پروژه های اجرایی


بررسی اصول اساسی مدیریت پروژه برای کارفرمایان
مهندسان مشاور , معماران و پیمانکاران

تالیف
ادیک باغداساریان
کارشناس ارشد مدیریت پروژه و سیستم های اطلاعات مدیریت
 

پیوست ها

  • modiriat-project-haye-ejrayi.pdf
    2.9 مگایابت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
تشخیص صلاحیت پیمانکاران و مشاوران

تشخیص صلاحیت پیمانکاران و مشاوران

آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران


آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران

 

پیوست ها

  • moshaver.pdf
    4.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • peymankar.pdf
    210.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

فرهيخته

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل موثر بر ایمنی در کارگاه های ساختمانی ایران

تعریف ایمنی عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطر، واژه (Hazard) که در تعریف علمی ایمنی آمده است، در واقع شرایطی است که دارای پتانسیل رساندن آسیب به کارکنان، تجهیزات و ساختمانها، از بین بردن مواد یا کاهش کارایی در اجرای یک وظیفه از پیش تعیین شده می باشد.

هنگامی که (Hazard) وجود دارد امکان وقوع اثرات منفی یاد شده وجود خواهد داشت.
کلمه (Danger) گویای قرارگرفتن در معرض یک (Hazard) است، یه این ترتیب ایمنی متضاد (Danger) بوده است، و در صدد حذف خطرات بالفعل موجود در محیط کار می باشد.

ایمنی به طور صد در صد و متعلق وجود ندارد و عملا هم هیچگاه حاصل نخواهد شد از این روست که گفته می شود ایمنی حفاظت نسبی در برابر خطرات است.

تحقیق حاضر به منظور تعیین و رتبه بندی عوامل مؤثر بر ایمنی کارگاه های ساختمانی در ایران صورت گرفته است. ابتدا عوامل تأثیر گذار بر ایمنی کارگاه های ساختمانی با استفاده از منابع موجود در ادبیات موضوع و نظرات خبرگان تعیین شد. بدین ترتیب 74 عاملی که ممکن است بر ایمنی کارگاه مؤثر باشند، استخراج شدند که در 5 دسته کلی شامل عوامل خط مشی ، فرآیند ، مدیریت ، کارکنان و انگیزشی قرار گرفتند. سپس پرسشنامه ای برای تعیین میزان اهمیت نسبی هر یک از عوامل تهیه گردید . داده های بدست آمده از نظرات متخصصان مورد تجزیه و تحلیل های آماری قرار گرفتند و معیارهای بکار رفته از لحاظ اهمیت رتبه بندی شدند . در نهایت ، نتایج حاصله مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی پیشنهاد گردیده شد.

صنعت ساخت و ساز یکی از مهمترین و اشتغالزاترین صنایع کشور است. بنابراین، توجه به مسائل مربوط به ایمنی و سلامت شغلی کارگران و کارکنان در این صنعت مهم می باشد. از آنجا که فعالیت های عمرانی بسیار متنوع و پیچیده می باشند، ریسک فراوانی در اینگونه فعالیت ها مشاهده می شود . لذا، آثار و تبعات عدم رعایت ایمنی و پیشامد حوادث برای گروه های ذینفع بسیار پر هزینه و بعضاً غیر قابل جبران خواهد بود.

از آنجا که یک حادثه ساختمانی می تواند از نظر اقتصادی و اجتماعی خساراتی به فرد و اجتماع وارد کند، این نتیجه عاید می گردد که جلوگیری از حوادث ساختمانی ، قسمتی از منابع مالی و انسانی جامعه را که از عوامل تولید اقتصادی هستند حفظ می نماید و از فشارها و ناراحتی های روانی کارگران حادثه دیده و خانواده آنها و جامعه جلوگیری به عمل می آورد. بنابراین اگر چه فهم خوبی از گستردگی و الگوی حوادث در صنعت ساختمان در دنیا وجود داشته ولی بررسی های مختصری با توجه به محدوده کاملی از فاکتورهای مؤثر مدیریتی، کارگاهی و فردی وجود دارد. با این پیش زمینه ما به دنبال شرح گستره ای از فاکتورهای درگیر در حوادث ساختمانی با هدف توضیح فرایندهای علت و معلولی حوادث شامل سهیم بودن فاکتورهای سیاستی، مدیریتی، کارگاهی و فردی هستیم.

عوامل تأثیرگذار بر ایمنی کارگاه
برای شناسائی عوامل مؤثر و میزان تأثیر آنها بر ایمنی و سلامت شغلی در کارگاه های ساختمانی در ایران، با توجه به مروری بر ادبیات نظری خصوصا تحقیقات صورت گرفته در سنگاپور و چین و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان حرفه ای و دانشگاهی تعدادی از عوامل ، مؤثر بر ایمنی کارگاه استخراج گردیدند. در این تحقیق 5 رده کلی مختلف از عوامل شامل عوامل خط مشی، فرآیند، مدیریت، کارکنان و انگیزشی به کار گرفته شد. عامل فرآیند یک عامل تکنیکی است و بقیه عوامل جزو عوامل سازمانی هستند. در حقیقت معیارهای مربوط به عامل مدیریت با استفاده از تعدادی از معیارهایی که در ابتدا در مدل سنگاپور جزو عامل کارکنان بودند و در عین حال در دسته بندی جدید جزو عامل مدیریتی قرار می گرفتند، استخراج گردیدند. علاوه بر این تعدادی از معیارها و متغیرها نیز از تحقیقات چینی ها به کار گرفته شد و در این پنج دسته با توجه به حوزه مربوطه توزیع گردیدند. حال به شرح عوامل به کار گرفته شده در این مدل می پردازیم :

عوامل سیاستی و خط مشی
سیاست ها و قوانین ایمنی تأثیر زیادی بر میزان ایمنی یک کارگاه ساختمانی دارند. قوانین چارچوبی را تشکیل می دهند که سلامت و ایمنی بر اساس آنها کنترل و تنظیم می شود. تمام مدیران پروژه باید از این قوانین و قواعد پیروی و آن را اجرا کنند و برای متخلفان جریمه در نظر گرفته شود. به غیر از ضعف فرهنگ سازمانی در بخش ایمنی تؤام با تعاریف ناکارآمد مسئولیت های ایمنی و همچنین دستورالعمل های نامناسب ایمنی؛ نبود سیاست های مناسب هم در زمینه ایمنی منتج به عملکرد ضعیف کارگاه های ساختمانی از لحاظ ایمنی می شود. قوانین و اعمال آنها تأثیر به سزایی بر ایمنی ساخت و ساز دارند. لذا، باید قوانین ایمنی را هنگام طراحی فعالیت های شغلی و تعیین سیاست های شرکت، به طور جدی در نظر گرفت.

یکی دیگر از فاکتورهای محرک برای خط مشی و سیاست، تبلیغ و ترویج شناخته شدن ایمنی کارگاه ساختمانی از طریق گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی است. این موضوع با اطمینان از اینکه شرکتها الزامات "برنامه ارزیابی ایمنی و سلامت شغلی " را برآورده می کنند، قابل دستیابی می باشد. هدف اصلی این گواهینامه، تشویق و بهبود در آگاهی از ایمنی، ترویج شیوه های کاری ایمن و بالابردن استانداردهای ایمنی صنعت ساختمان می باشد.

از طرفی دیگر با افزایش اعتماد بر بیمه، پیمانکاران تمایل دارند که مسئولیت خود در پرداخت غرامت را بر عهده شرکت های بیمه گذاشته و توجه کمتری به ایمنی داشته باشند. لذا، از مهیا کردن آموزش مناسب ایمنی در کارگاه و نظارت کافی بر کارگران امتناع می ورزند.

عوامل فرآیندی
عامل فرآیند مربوط به فرآیند انجام کارها توسط کارکنان ساختمانی است که ممکن است برای سلامت و ایمنی آنها مضر باشد. بعضی از سازمان ها و افراد هنگام انجام وظایف و کارهایشان ناخواسته فعالیت های خطرناک انجام می دهند. نکته اصلی برای مدیریت عوامل فرآیندی توجه به کارایی کنترل بر تعداد زیادی از پیمانکاران فرعی در کارگاه های ساختمانی است. زیرا فعالیت های متنوع و گوناگون در ساختمان سازی بسیار زیاد است و بالتبع مجریان اینگونه فعالیت ها نیز متنوع می باشند. لذا، با تعدد پیمانکاران فرعی در کارگاه احتمال وقوع حوادث نیز افزایش می یابد. زیرا احتمال عدم ارتباطات، هماهنگی و کنترل افزایش می یابد و حتی ممکن است پیمانکاران تمام مسئولیت های خود را به پیمانکاران فرعی محول کنند، بدون اینکه مطلع باشند که آن پیمانکاران قادر به مهیا کردن یک محیط کاری ایمن هستند.

روش های گوناگون ساخت و ساز نیاز به استانداردها و انتظارات ایمنی مختلفی دارند. حوادث در کارگاه های ساختمانی به علل مختلفی مانند: شرایط کاری خطرناک در ارتفاع، برخورد با اشیاء یا افتادن بر روی اشیاء، شرایط کار با نور کم، مدفون شدن به علت ریزش زمین هنگام گودال کندن، سقوط داربست و سکوهای کاری آنها، خطرات هنگام بالابردن اشیاء، برق گرفتگی، آتش سوزی، نبود مسیرهای دسترسی مناسب و آموزش و تحصیلات نامناسب، اتفاق می افتند. بعلاوه، استفاده از ابزار و تجهیزات نامناسب نیز سبب حوادث می شوند. ارتباطات مناسب و انتقال اطلاعات بین مدیریت و کارکنان منجر به بهتر شدن استانداردهای ایمنی و بهبود در دستیابی به سیاست ها و خط مشی های ایمنی می شود.
یکی دیگر از فعالیت های مربوط به فرآیند مثل کارکردن با مواد خطرناک مانند زباله های شیمیایی و سمی است که می توانند باعث خطر شوند. لذا، کارکنان باید آموزش های مناسب را دیده باشند و اطلاعات مناسب درباره نوع مواد شیمیایی ای که با آن کار می کنند، داشته باشند و همچنین تجهیزات محافظتی مورد نیاز نیز برای آنها تدارک دیده شده باشد.


مختصری از قوانین ایمنی ساختمان
شرایط کارگاه

استاندارد وسعت کارگاه برای هر فرد کارگر12 متر مکعب است. و اگر فاصله زمین تا سقف 3 متر باشد، سطح مورد نیاز هر کارگر 4 متر مربع در نظر گرفته می شود. در صورت وجود ماشین آلات در کارگاه فضا به کارگاه افزوده می شود. کف کارگاه باید صاف ، قابل شستشو، غیر لغزنده و بدون برآمدگی بوده تا از آسیب به کارگر جلوگیری کند . همچنین جهت سنگفرش آن باید از بتون های چهار گوش استفاده کرد. در صورت وجود وسایل حمل و نقل داخل کارگاهی لازم است محل مناسب با خط کشی ایمنی تعبیه شود.

شرایط نرده یا حفاظ های کارگاهی
کلیه پرتگاه ها و محل هایی که احتمال سقوط کارگر وجود دارد باید نرده گذاری شود. این مکان ها شامل: اطراف پله ها، اطراف کانال های زیرزمینی و کناره های آدم رو می باشند. نرده ها باید از جنس آهن ، پروفیل و یا به طور کلی مقاوم بوده و دارای ارتفاع حداقل 90 سانتی مترو به فاصله 2 متر از یکدیگر دارای پایه مقاوم متصل به زمین باشند.

شرایط پله
هر پله باید دارای طول ، عرض و ارتفاع مناسب بوده تا از بروز حادثه جلوگیری کند . طول حداقل 90 سانتیمتر ، عرض حداقل 33 سانتیمتر و ارتفاع 14 تا 33 سانتیمتر از شرایط یک پله مناسب است . ارتفاع همه پله ها باید با هم برابر باشند تا شرایط ایمنی را به وجود آورند. فاصله بین دو پاگرد پله نباید از 3 متر و 75 سانتیمتر بیشتر باشد . و در صورت داشتن طول بیشتر از 2 متر و25 سانتیمتر علاوه بر داشتن نرده جانبی از نرده وسط هم برخوردار باشد . در صورت برخورداری از رم یا سطح شیبدار نباید شیب آن بیشتر از 10 درجه باشد .

روشنایی ساختمان
یکی از مهمترین مباحث محیط فیزیکی کار را نور و روشنایی تشکیل می دهد که ارتباط نزدیکی با ایمنی ساختمان دارد . از نور نه تنها برای رؤیت اشیا و انجام کارها ، که از آن به عنوان عاملی برای ایجاد یک محیط کار مطبوع استفاده می شود . علاوه بر آن میزان روشنایی رابطه مستقیمی با افزایش بازدهی کار افراد دارد. برای تأمین روشنایی محیط ، اولویت با نور طبیعی است و در صورت عدم کفایت از نور مصنوعی استفاده می شود . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که حداقل نور در محیط کارگاه و خارج از آن 20 ، عدم لزوم تشخیص جزئیات 50 ، تشخیص متوسط جزئیات 200 و تشخیص دقیق جزئیات lux300 می باشد .

شرایط نردبان
نردبان ها به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند و نردبان متحرک به دو صورت یک طرفه و دو طرفه وجود دارد . که شرایط ایمنی آنها به طور کلی شامل موارد زیر می باشد:

1 . در کلیه نردبان ها از دو پله آخر نباید استفاده کرد .
2 . نردبان یک طرفه باید دارای کفشک باشد . تا لیز نخورد .
3 . زاویه مناسب برای نردبان یک طرفه 75 درجه است .
4 . از رنگ زدن نردبان چوبی باید جلوگیری کرد .
5 . طول نردبان یک طرفه قابل حمل بیشتر از 10متر نبوده و از اتصال دو نردبان به یکدیگر خودداری شود .


رنگ ساختمان
بدون تردید در محیطهای کاری رنگ دارای تأثیر روانی زیادی در افراد می باشد . غیر از آن رنگ در ایمنی و روشنایی محیط نیز دخیل است . انواع رنگها و کاربرد آن ها شامل:

رنگهای گرم مثل قرمز و نارنجی در رختکن ،سلف و آسانسور
رنگهای سرد مثل سبز ، آبی و فیروزه ای در ورود و خروج اضطراری .
رنگهای روشن مثل کرم ، لیمویی و نیلی در دیوار داخلی صنایع .
رنگهای تیره مثل مشکی در مشخص کردن موانع و ایجاد تباین لازم .
رنگهای درخشنده مثل سبز ، زرد ، فسفری برای شعار و پوستر ایمنی .
علاوه بر آن در محیط های کار تأسیسات و لوله کشی ها با رنگ های زیر مشخص می گردند:
بخار: قرمز، آب: سبز ، هوا:آبی ، گاز:زرد ، اسید: نارنجی، قلیا: بنفش، روغن: قهوه ای، خلاء : خاکستری و ماده نفتی با رنگ سیاه

سیستم Earth
جهت تعبیه ایمنی برق در ساختمان ها از سیستم اتصال به زمین استفاده می شود. اکثراً این سیستم از سیم هایی به وجود آمده است که در اطراف ماشین آلات قرار گرفته ، که از این سیم ها یک سیم که اصولاً هادی برق ، ضخیم و معمولاً مسی است ، گرفته شده و داخل حفره ای به نام چاه Earth قرار می گیرد. این چاه باید مرطوب بوده و حداکثر 60 سانتی متر از فونتاسیون ساختمان دور باشد. ( لازم به ذکر است که مقاومت سیم ها یا الکترود ها نباید از 10 اهم بیشتر باشد تا به انتقال سریع برق کمک کند.


منبع : وب سايت علمي و اطلاع رساني عمران ايران
 

پیوست ها

  • barresi.zip
    17.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
مدیریت پروژه و تشکیلات کارگاهی
جزوه مدیریت پروژه + چند پاورپوینت از تشکیلات کارگاه#736
سوالات امتحان پایان ترم مدیریت و تشکیلات کارگاهی #473
نمونه سوالات امتحان پایان ترم درس «مراتب اجرایی ساختمان» ارشد معماری دانشگاه تهران#690
 

Reyhaneh.S

عضو جدید
مديريت و تشكيلات كارگاهي

سرفصل ها :
- تعريف پروژه و چگونگي شكل گيري آن
- انواع روشهاي اجرا از نظر عوامل درگير در اجرا
- انواع پيمان ها
- بررسي شرايط عمومي پيمان
- بررسي فعاليت هاي مديريت طرح، مشاور و پيمانكار
- مديريت كارگاه: مديريت ماشين آلات، مديريت مواد و مصالح، مبحث ايمني كارگاه
- بررسي لزوم برنامه ريزي و كنترل پروژه
- ساختار شكست كار WBS
- ابزارهاي برنامه ريزي و كنترل پروژه
- كار با گانت چارت، آشنايي با Microsoft Project
- كار با CPM



سلام من نیاز به قسمت مدیریت کارگاه این فایل دارم. میشه بذارینش؟ممنون میشم .
 
نمونه سوالات مدیریت تشکیلات کارگاهی

نمونه سوالات مدیریت تشکیلات کارگاهی

سوالات تستی درس مدیریت تشکیلات کارگاهی
1- کارفرما در مدت پیمان چند بار و حداکثر چه مدت پروژه را می تواتد معلق کند؟
الف) یک بار- سه ماه ب) یک بار- شش ماه ج) دو بار – شش ماه د) سه بار – یک ماه
2- مدیر طرح در کدامیک از موارد زیر اختیار ندارد؟
الف) تصویب تحویل قطعی
ب) تصویب تغییر مدت پیمان
ج) تصویب قیمتهای جدید
د) هر سه مورد
3- در مورد تغییر مقادیر کار کدامیک از موارد زیر نادرست است؟
الف) مجموع مبلغ ناشی بر افزایش و کاهش مقادیر کار نمی تواند از 25% مبلغ اولیه پیمان بیشتر باشد.
ب) اضافه یا کاهش مقادیر کار تا 10درصد مبلغ اولیه پیمان با دستور مهندس مشاور عمل می شود.
ج) تغییر مقادیر کار توسط مهندس مشاور محاسبه می شود.
د) اگر نرخ پیمان مشمول تعدیل آمار بها باشد قیمتهای جدید به مبنای نرخ پیمان تبدیل می شود و سپس ملاک عمل قرار می گیرد.
4- جمع بهای قیمت های جدید در پیمان حداکثر چه درصدی از مبلغ اولیه پیمان می باشد.
الف) 25درصد ب)30درصد ج) 10درصد د) 15درصد
5- در صورتیکه در اسناد و مدارک پیمان هیچ نوع پیش بینی برای پرداخت هزینه های بالاسری پیمانکار در دوره تعلیق نشده باشد کارفرما چه مبلغی به پیمانکار می پردازد؟
الف) کارفرما هیچ مبلغی نمی پردازد.
ب) ماهانه مبلغی معادل ده درصد متوسط کارکرد فرضی ماهانه
ج) ماهانه مبلغی معادل هشت درصد متوسط کارکرد فرض ماهانه
د) سی درصد متوسط کارکرد فرضی ماهانه برای کل دوره تعلیق
6- در مورد پرداخت ها کدامیک از موارد زیر صحیح می باشد.
الف) پیمانکار در پایان هر ماه صرفا صورت وضعیت کارهای انجام شده در آن ماه را تسلیم مهندس ناظر می کند.
ب) پیمانکار در پایان هر ماه صورت وضعیت کارهای انجام شده از ابتدای کار تا آن تاریخ را به صورت تجمعی تسلیم کارفرما می کند.
ج) پیمانکار در پایان هر ماه صورت وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را به صورت تجمعی تسلیم مهندس ناظر می کند.
د) در صورتیکه پیمانکار در پایان ماه صورت وضعیت موقت ارائه ندهد مهندس مشاور برای تهیه صورت وضعیت هیچگونه وظیفه ای ندارد.
7- کدامیک از موارد ذیل صحیح می باشد.
الف) پیمانکار حق واگذاری پیمان به دیگران را ندارد
ب) پیمانکار مسئولیتی در قبال تاسیسات زیر بنایی موجود در کارگاه که در زیر خاک مدفون هستند را ندارد.
ج) هر گاه بر اثر اشتباه در اندازه نقشه ها خسارتی به موضوع وارد شود مسئولیت و جبران خسارت به عهده مهندس طراح است .
د) تهیه نقشه های چون ساخت به عهده مهندس مشاور است.
8- در ارتباط با قوانین کار و ایمنی و غیره کدام گزینه زیر صحیح است؟
الف) استفاده از کارگران با سن کمتر از سن قانونی و یا مشمول نظام وظیفه مانعی ندارد.
ب) تامین ایمنی در کارگاه به عهده کارفرما است و پیمانکار مسئولیتی ندارد زیرا از این بابت وجهی دریافت نمی کند.
ج) مقصود از واژه HSE در کارگاهها (Help یا کمک ، Service خدمت یا سریس، Emergency یا اورژانس) می باشد.
د) هیچکدام.
9- برآورد هزینه اجرای کار به وسیله کدامیک از ارکان پیمان محاسبه و اعلام می شود؟
الف) کارفرما ب) مهندس مشاور ج) پیمانکار د) مهندس ناظر
10- منظور از متوسط کارکرد فرضی ماهانه کدامیک از موارد ذیل است؟
الف) حاصل تقسیم مبلغ نهایی پیمان به مدت اولیه پیمان
ب) حاصل تقسیم برآورد هزینه اجرای کار به مدت اولیه پیمان
ج) حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت اولیه پیمان
د) حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت نهایی پیمان
11- در صورتی که اقامتگاه قانونی طرفین تغییر کند باید چند روز پیش از تاریخ تغییر ، نشانی و آدرس جدید را به اطلاع طرف دیگر برساند؟
الف) حداقل ده روز ب) حداقل سه هفته ج) حداقل یک ماه د) حداقل 15 روز
12- در کدامیک از موارد کارفرما باید پیمان را فسخ کند؟
الف) تاخیر در تحویل گرفتن کارگاه از جانب پیمانکار
ب) بدون سرپرست گذاشتن کارگاه یا تعطیل کردن کار بدون اجازه کارفرما بیش از 15 روز
ج) انحلال شرکت پیمانکار
د) واگذاری پیمان به شخص ثالث

13- منظور از جبران خسارت در هنگام بروز حوادث قهری چیست؟
الف) پرداخت هزینه وارد شده بر تجهیزات پیمانکار بر اثر وقوع حادثه
ب) پرداخت هزینه مالی و جانی وارده بر پیمانکار بر اثر وقوع حادثه
ج) اعاده کارها به صورت پیش از وقوع حادثه
د) پرداخت هزینه توقف کارگاه ناشی از حادثه
14- هرگاه ضمن انجام کار برای کارفرما محرز شود که بر اثر تغییر در میزان سهام شرکت پیمانکار این شرکت مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت می شود با این موضوع چگونه برخورد می شود؟
الف) کارفرما سریعا به پیمان خاتمه می دهد و طبق ماده 48 برخورد می کند
ب) کارفرما به پیمانکار مهلت می دهد تا شکل قانونی رارفع کند
ج) کارفرما پیمان را فسخ می کند
د) کارفرما پیمان را یکبار تعلیق می کند در صورت رفع نشدن مشکل به پیمان خاتمه می دهد.
15- آخرین مهلت پیمانکار برای ارائه برنامه زمانی تفصیلی اجرای کار در صورتی که در شرایط خصوصی پیمان قید نشده باشد چند روز پس از مبادله پیمان می باشد؟
الف) پانزده روز بعد ب) یک هفته ج) یک ماه د) بیست روز بعد
16- در صورت دوگانگی بین اسناد و مدارک پیمان کدامیک از اسناد بر دیگران اولویت دارد؟
الف) موافقتنامه ب) شرایط عمومی ج) شرایط خصوصی د) فهرست بها و مقادیر کار
17- ضریب پیمان عبارتست از :
الف) بهای واحد هر یک از اقلام کار در فهرست بهای منضم به پیمان
ب) حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مبلغ برآورد هزینه اجرای کار
ج) حاصل تقسیم برآورد هزینه اجری کار به مبلغ اولیه پیمان
د) حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت اولیه پیمان است
18- مسئولیت حسن اجرای کار موضوع پیمان به عهده کدامیک از ارکان پروژه است ؟
الف) مهندس ناظر ب) مدیر طرح
ج) پیمانکار د) بستگی به شرایط پیمان دارد

19- هر گاه بر اثر پیدا شدن آثار تاریخی یا اشیاء عتیقه موضوع پیمان متوقف و یا تعطیل شود موضوع پیمان مشمول چه حالتی می شود؟
الف) خاتمه پیمان ب) فسخ پیمان ج) تعلیق پیمان د) هیچکدام
آزمون میان ترم "روش های اجرایی"کارشناسي عمران - دانشگاه بجنورد - 3/2/92
آزمون تستی شرايط عمومی پيمان - 12 پرسش - 6 نمره- 12 دقيقه -2 صفحه - یک برگ - آزمون نمره منفی دارد
جواب ها فقط در پاسخنامه تصحيح خواهد شد - استفاده از هر گونه جزوه، کتاب و ماشين حساب ممنوع مي باشد
(صفحه اول)
1- اجرای عمليات در شب در مورد زير مجاز نیست:
الف- در برنامه تفضيلی پيش بينی شده باشد
ب- برای تاخیرات غیر مجاز و به تشخيص مشاور و بدون دریافت اضافه هزينه توسط پیمانکار
ج- به دستور کارفرما و برای جبران تاخیرات مجاز پیمانکار و با دریافت اضافه هزينه توسط پیمانکار
د- به پیشنهاد پیمانکار و برای جبران تاخیرات غیر مجاز پیمانکار و با پرداخت اضافه هزينه به پیمانکار
2- کداميک جزء حقوق ، وظایف یا اختيارات پیمانکار است ؟
الف- پرداخت هزینه برای تحويل زمين های کارگاه ب- دریافت 8 درصد پیش پرداخت پس از تجهیز کارگاه
ج- معرفی ناظر به کارفرما د- تفويض اختيارات به سرپرست کارگاه
3 - هر گاه صورت وضعیت ارسالی مشاور مورد تایید کارفرما قرار نگیرد می بایست مبلغ ....... درصد آن را به صورت علی الحساب به حساب پیمانکار واریز نماید .
الف- 30 ب- 50 ج- 70 د- 90
4- کداميک از موارد می تواند باعث فسخ پیمان شود ؟
الف- تعطیل کردن کار بدون اجازه و به مدت 10 روز ب- تاخیر در اتمام پروژه بیش از 30 درصد مدت پیمان
ج- عوض شدن مدیر عامل و هئیت مدیره شرکت پیمانکار
د- تاخیر در انجام هر یک از فعالیتهای مشخص شده در برنامه زمان بندی بیش از 20 روز
5- کداميک از موارد جزء تاخير مجاز پيمان نیست ؟
الف-زلزله ب- کاهش طول جاده مورد قرار داد از 12 کیلومتر به 10 کیلومتر
ج- افزایش مبلغ پيمان تا 25 درصد د- تغییر سیستم باربرجانبی از بادبند به دیوار برشی در حین اجرا

(صفحه دوم)
6- مطابق شرایط عمومی پیمان حداکثر فاصله تحویل صورت وضعیت قطعی به مشاور تا پرداخت آن توسط کارفرما چند ماه است ؟
الف- 2 ب- 3 ج- 5 د- 6
7در پروژه مسکن مهر 50 واحدی ( 10 بلوک 5 واحدی یکسان ) با مدت پیمان 12 ماه و مبلغ قرار داد 12 میلیارد تومان ، زمین 2 بلوک پس از 2 ماه از عقد قرار داد تحویل پیمانکار نشده است . جریمه ای که کارفرما باید به پیمانکار بدهد چقدر است ؟
الف- 7.5 میلیون تومان ب- 75 میلیون تومان ج- 150 میلیون تومان د- 15 میلیون تومان
8- در قرار داد بالا اگر پیمانکار 1 ماه تاخیر غیر مجاز نماید طوری که یک میلیارد تومان کارنیز باقی مانده باشد. خسارت تاخیری که کارفرما از پیمانکار کسر خواهد کرد مطابق شرایط عمومی پیمان چقدر است ؟
الف- 25 میلیون ریال ب- 2.5 میلیون ریال ج- 50 میلیون ریال د- 5 میلیون ریال
9- هزینه کداميک نمی تواند جز تعهدات پيمانکار باشد ؟
الف- رفت و آمد نظارت به کارگاه ب- آزمایشات مقاومت بتن
ج- دستمزد دستگاه نظارت د- بیمه مسئولیت مدنی
10 - کدامیک در زمان تحویل موقت برای کارفرما باقی می ماند ؟
الف- وسایل ب- تجهیزات ج- ابزار د- ماشین الات
11- کداميک نمی تواند به ترتيب نماینده پيمانکار و مشاور در جلسه تحویل موقت باشد ؟
الف- مدير عامل و ناظر عالی ب- ناظر عالی و مدیر طرح
ج- سرپرست کارگاه و سرپرست نظارت د- مسئول دفتر فنی و ناظر مقیم
12- کدامیک از وظایف و اختیارات ناظر است ؟
الف- ابلاغ اضافه کاری به پیمانکار در ازای دریافت سکه طلا ب- بررسی صورت وضعیت بدون دریافت زیر میزی
ج- شریک شدن با پیمانکار جزء د- عوض کردن مدیر عامل پیمانکار در 3 صوت !

پیروز باشید

به نام خدا
آزمون میان ترم "مدیریت و تشکیلات کارگاهی"کارشناسي معماری - دانشگاه بجنورد - 27/1/92
آزمون تستی شرايط عمومی پيمان - 12 پرسش - 6 نمره- 20 دقيقه -2 صفحه - یک برگ - آزمون نمره منفی ندارد
جواب ها فقط در پاسخنامه تصحيح خواهد شد - استفاده از هر گونه جزوه، کتاب و ماشين حساب ممنوع مي باشد
(صفحه اول)
1- اجرای عمليات در شب فقط در مورد زير مجاز است:
الف- در برنامه تفضيلی پيش بينی نشده باشد
ب- برای تاخیرات مجاز و به تشخيص مشاور و بدون دریافت اضافه هزينه
ج- به تشخيص مشاور و برای جبران تاخیرات مجاز پیمانکار و با دریافت اضافه هزينه
د- به تشخيص کارفرما و برای جبران تاخیرات غیر مجاز پیمانکار و با دریافت اضافه هزينه
2- کداميک جزء وظایف یا اختيارات کارفرما نيست ؟
الف- تحويل زمين های کارگاه بدون دریافت هزینه ب- پرداخت 6.5 درصد پیش پرداخت پس از تجهیز کارگاه
ج- معرفی مشاور به پیمانکار د- تفويض اختيارات به سرپرست کارگاه
3 - هر گاه صورت وضعیت ارسالی مشاور مورد تایید کارفرما قرار نگیرد حداکثر می تواند مبلغ ....... درصد آن را به حساب پیمانکار وایز ننماید .
الف- 30 ب- 50 ج- 70 د- 90
4- کداميک از موارد می تواند باعث فسخ پیمان شود ؟
الف- تعطیل کردن کار بدون اجازه و به مدت 20 روز ب- تاخیر در اتمام پروژه بیش از 20 درصد مدت پیمان
ج- عوض شدن مدیر عامل و هئیت مدیره شرکت پیمانکار
د- تاخیر در انجام هر یک از فعالیتهای مشخص شده در برنامه زمان بندی بیش از 15 روز
5- کداميک از موارد جزء تاخير مجاز پيمان نیست ؟
الف-زلزله ب- تایید نشدن قسمتی از مصالح خریداری شده پیمانکار توسط ناظر
ج- افزایش مبلغ پيمان تا 15 درصد د- سرد شدن هوا به تشخیص کارفرما

(صفحه دوم)
6- مطابق شرایط عمومی پیمان حداکثر فاصله تحویل موقت تا پرداخت صورت وضعیت قطعی چند ماه است ؟
الف- 2 ب- 3 ج- 6 د- 12
7در پروژه مسکن مهر 50 واحدی ( 10 بلوک 5 واحدی یکسان ) با مدت پیمان 12 ماه و مبلغ قرار داد 60 ملیارد ریال ، زمین 2 بلوک پس از 2 ماه از عقد قرار داد تحویل پیمانکار نشده است . جریمه ای که کارفرما باید به پیمانکار بدهد چقدر است ؟
الف- 7.5 ملیون تومان ب- 75 ملیون تومان ج- 500 هزار تومان د- 5 ملیون تومان
8- در قرار داد بالا اگر پیمانکار 1 ماه تاخیر غیر مجاز نماید طوری که نیم ملیارد تومان کارنیز باقی مانده باشد. خسارت تاخیری که کارفرما از پیمانکار کسر خواهد کرد چقدر است ؟
الف- 25 ملیون ریال ب- 2.5 ملیون ریال ج- 50 ملیون ریال د- 5 ملیون ریال
9- هزینه کداميک الزاما جز تعهدات پيمانکار است ؟
الف- رفت و آمد نظارت به کارگاه ب- آزمایشات فنی کارگاه
ج- تهیه سه نسخه نقشه های چون ساخت د- بیمه تمام خطر
10 - کدامیک در زمان تحویل موقت برای کارفرما باقی می ماند ؟
الف- وسایل ب- تجهیزات ج- ابزار د- ماشین الات
11- کداميک نمی تواند به ترتيب نماینده پيمانکار و کارفرما باشد ؟
الف- مدير عامل و مدير طرح ب- ناظر عالی و ذیحساب
ج- سرپرست کارگاه و مدیر طرح د- مسئول دفتر فنی و ذیحساب
12- کدامیک جز موارد ماده 47 ( اقدامات فسخ پیمان) است ؟
الف- مراجعه به دادگستری ب- فرار به خارج از کشور
ج- پیشنهاد رشوه به مدیر طرح د- پاسخ نامه کارفرما در کمتر از 10 روز
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پاورپوینت مدیریت و تشکیلات کارگاهی


 

پیوست ها

  • مديريت و تشكيلات كارگاهي.rar
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: mpb

Similar threads

بالا