کارشناسی | مبانی نظری معماری

maral55

مدیر بازنشسته
از اونجایی که این ترم خودم مبانی نظری رو دارم این تاپیک رو باز کردم
سعی می کنم هر جلسه که استاد درس میده یه خلاصه ای ازش اینجا بزارم

امیدوارم که بچه های دیگه هم اگر این درس رو دارن در نقد و تبادل نظر و گذاشت مطالب تو این تاپیک شرکت کنن.
 
  • Like
واکنش ها: nino

Bache porroo

عضو جدید
مبانی اولیه معماری
1. ادراک -------- حواس پنجگانه ( + حس ششم ) ------- ادراک و انواع آن
2. تعادل و توازن
3. تناسبات و مقیاس
4. نشانه ها و علایم ( 2بعدی - 3بعدی - 4بعدی )
5. تنوع
6.وحدت
7. ترکیب ------ سازماندهی
8. عالم مادی و غیر مادی اجسام
9. تقارن
10. تکرار پذیری و ریتم
11. حرکت ------ بعدی - آفرینشی
12. خواص اجسام ( جنسیت - رنگ - بافت - .... )
13. نحوه مطالعه و آنالیز ( روش تحقیق )
14. سبک

در مبانی اولیه برای رسیدن به هدف نهایی که ساختن است باید 14 عنوان را مورد مطالعه و بررسی قرار داد . این مجموعه تمام باید ها و نباید های طرح اولیه را مشخص می کند و به ما حکم می کند که از چه راهی و چگونه می توان با مقایسه این گزینه ها باهم و فهمیدن خواص طرح خود برای رسیدن به هدف اصلی تلاش کرد
شعار اصلی این مجموعه این است : برای ساختن باید که نساخت .....:surprised:
 

Bache porroo

عضو جدید
فرآیند خلاقیت : :surprised:
برای رسیدن به هر طرحی تجسم حجم و خلق تصویری از طرح مورد نظر در ذهن ما لازم است . این تصورات پیش زمینه ای برای خلاقیت هر اثر می باشد .

هر معمار برای خلق 1 اثر ابتدا از کلمه ای بنام خلاقیت آغاز می کند . آیا من خلاق هستیم ؟ آیا می توانم به طرح اولیه برسم ؟ اینها سوالاتیست که همه قبل از شروع طراحی از خود می پرسند و از آن هراس دارند !!
1طراح بدون درک وابستگی های میان مفاهیم واقعی و غیرواقعی ، تصور و خیال هرگز نمی تواند فهم درستی از پیش شرط های ضروری فرآیند خلاقیت را داشته باشد . به عقیده بسباری از معماران بزرگ تصور و خیال 2پیش شرط ضروری و اصلی برای خلاقیت معمارانه ، حتی بیش از استعداد ذاتی معمار ، با اراده قوی ، پشتکار و مداومت و تعلیم و تربیت امکان پرورش و پیشرفت دارد
کسی که تنها تأکید بر رشد و پرورش تخیل داشته باشد ، بخت چندانی برای دیدن و لمس رویاهای متجسم خود نخواهد داشت . بدون وجود تخیل ، معمار ممکن است بتواند طرح های متفاوت و متنوعی را خلق کند اما در این آفرینه ها هنوز آن جرقه های زندگی که فقط شخص خلاق واقعی قادر به ایجاد آن است ، وجود ندارد

تنها معماری می تواند طرح های شگفت انگیزی خلق کند که به هر 2 عنصر تخیل و تصور توامان بپردازد :w01::thumbsup2:
 

Arch-Azadeh

همکار مدیر مهندسی شهرسازی متخصص طراحی شهری
مبانی نظری..فکر کنم ما کتاب زیبایی شناسی در معماری را خوندیم ..سه سالی می گذره ، پیر شدم یادم نیست :redface::redface:

کتاب فوق العاده ای برای مبانی ، اون موقع که امتحان دادم انقدر زیاد بود نفهمیدم چی خوندم..ولی بعد که دوباره خوندمش ( واین ترم که قراره این کتاب را نقد کنم ) خیلی برام جالب بود و بهتر فهمیدمش ;)
 

سمیرا

عضو جدید
1-بررسی معماری وفرهنگ اقلیمهای پنج گانه ایران
2-بررسی ارا ونظرات فیلسوفان واندیشمندان معاصر ایران وجهان از دیدگاه هنر ومعماری
3
-بررسی رابطه عناصر اولیه معماری مانند فضا زمان مکان و ....... با انسان
4-بررسی تطبیقی فرهنگ سکونت ایرانیان و غیر ایرانیان در اقلیمها و فرهنگهای مختلف
5-بررسی تطبیقی رابطه بین معماری و دیگر هنرها
6-نقد و بررسی نظرات یکی از معماران شاخص دوره معاصر
7-نقد و رمز گشایی فیلمهای شاخص ایرانی
8-بررسی و رمز گشایی رمانهای معروف سالهای اخیر(ایرانی یا خارجی)
اگه کمکم کنی ممنون میشم چون نمیدونم کدومشونو انتخاب کنم.فکر میکنید کدومشون راحت تر میشه در بارش نظر داد؟
 

Bache porroo

عضو جدید
خلاقیت در معماری

خلاقیت در معماری

خلاقیت فرایندی است که به واسطه آن قوه تصور در جهان شکل می گیرد . خلاقیت به عنوان نوعی فرآیند ، به واقع یکی از ویژگی های عالمگیر و فرجامین است که شکل دهنده انجام و نهایت چیزهاست . به یک معنی ، خلاقیت مترادف با معنای « ماده آغازین » ارسطویی است ، با این تفاوت که نه کنش پذیر است نه پذیرا .....

خلاقیت ممکن است به صورت زمینه کاملا فعالی از تمامی چیزهایی که به وجود می آیند جلوه گر شود ، که البته توصیف ناپذیر است . خلاقیت .... مفهوم غایی والاترین کلیت است که بر پایه واقعیت شکل می گیرد . خلاقیت می تواند در تمام زمینه های فعالیت بشری از جمله علم ، هنر و فرهنگ حضوری همیشگی داشته باشد . تمام عناصر فرهنگ - زبان ، اسطوره ، هنر ، علم ، تاریخ و مذهب در تکامل خلاقیت سهیم اند .

معماری بطور قطع و یقین ، نظامی فراگیر و چند ساحتی ( چند بعدی ) است . معماری پدیده ای است مرکب که عملا تمام زمینه های فعالیت بشری را تحت پوشش قرار می دهد .

معماری نه تنها نوعی هنر و حرفه است ، بلکه بیانی از ذهنیت نیز هست .
بنابراین اگر می خواهید معماری خلاق باشید ، باید دارای قوه تصور باشید و در بسیاری از زمینه های گوناگون ----برخی عقلانی و هنری محض و برخی علمی (فن آوری ، سازه ، مصالح و تجهیزات ) و حرفه ای ( عکس العمل ها و برخوردهای مناسب ، اخلاق و تجارب ) ---- خلاقیت داشته باشید .
امری که در مورد هنر معماری بسیار طبیعی است ، خدمت آن به بشریت است . معماری حتی در معنوی ترین شکل حود ، هنری کاربردی است . به همین دلیل معماری نمی تواند از حیطه عمل گرایی خارج گردد و به هنری خالص ، تک بعدی ، جزمی و صرفا شکل گرا تبدیل شود .

ادامه دارد :razz:....
 

sara_r

کاربر بیش فعال
به نام خدا

مباني نظري و معماري

گذشته از مباحث و نظراتي كه راجع به معماري و موضوعات آن در اكثر محافل دانشگاهي و حرفه اي با زوايا و ديدگاههاي گسترده و متنوع مطرح و بررسي مي شوند ، به نظر مي رسد ،‌لزوم وجود وجهي رابط ، به عنوان زباني مشترك كه بتوان توسط آن به مفاهيم ومباني اشاره نمود وآنها را مورد بررسي قرار داد ، بشدت احساس مي شود .
به زبان ساده تر ، برخلاف رشته هاي فني كه داراي ادبيات و كلامي استاندارد شده و قراردادي هستند و همين طور بعضي از هنرها ، نظير ادبيات يا نقاشي كه در بخش خارجي وبيروني ، داراي قالبها و قراردادهاي مشترك براي برقراري ارتباط مابين حداقل صاحبان هنر و نظر مي باشند، هنوز در معماري اين مرز و بوم، زباني مشترك وبطور نسبي قابل قبول در نزد متخصصين و يا همان معماران وجود ندارد .
البته اين وضعيت وجوه مختلفي را داراست كه از آن جمله مي توان به ماهيت معماري كه به موضوعاتي چون فضا و خلاقيت و احساس وابستگي پيدا مي كند (كه البته غير قابل تعريف اند و يا تعاريف متعدد و متنوعي دارند) و يا اتكا به تفاسير و تعابير شخصي توسط بيانيه هاي معماري اشاره كرد به هر روي چيزي كه در دانشگاه تدريس مي شود و يا در فضاهاي حرفه اي معماري كشور وجوددارد ، ناگزير از استفاده ابزاري از كلمات و واژه ها براي بيان مفاهيم و مباني مي باشد و از آنجايي كه هنوز واژگان با مفاهيم بصورتي هم نظير ، مورد بررسی و توافق كلي قرار نگرفته اند ،در اينجا انتقال مباحث نظري معماري و موضوعات بنيادي هر طرحي دچار اشكال مفهومي ميشود.
مطلب چندان هم پيچيده نيست ، شايد به ساده ترين بيان بتوان گفت كه ما معماران براي انتقال مباحث نظري در معماري ، زبان مشتركي نداريم .
اين بنده ادعا ندارد كه اين مسئله راحل مي كند و يا اينكه مشكلات معماري تنها در اين موضوع خلاصه مي شوند ، بلكه پيشنهاد مي نمايدكه با قرار دادن ادبياتي ساده و مشترك در فضاي فكري پروژه های معماری ، بخشي از مشكلات و معضلات انتقال مفاهيم و ارتباط ما بين انديشه هايمان را رفع نماييم .
براي انجام اين مهم ، نويسنده از چندی پیش به تدوين 4 دسته مباني براي سازماندهي مقولات نظري معماري مبادرت ورزیده و حاصل آن بصورت آزمايشي (Pilot) در واحدهاي درسي نظير (مباني نظري معماري ، طراحي معماري پنج طرح نهایی کارشناسی و پروژه هاي ديپلم کارشناسی ارشد) بكار برده شده و تا بحال مورد تحليل و بررسيهاي مقدماتي قرار گرفته است .
شكل كار بدين صورت است كه دسته بندي مباني در چهار مقياس و اندازه و با ترتيب كل به جزء انجام مي پذيرد ؛

1-مباني نظري ( فردي – جمعي )
2-مباني نظري معماري
3-مباني نظري عام طرح
4-مباني طراحي معماري پروژه

1-مباني نظري ؛ نوع نگاه شخص و يا جمع به زندگي و طرز تلقي از جهان هستي است (جهان بيني) و موضوعيت اصلي آن مباحث فلسفي و علوم اجتماعي مي باشد.
2-مباني نظري معماري ؛ مجموعه و نظامي از داده ها و مفاهيم است كه به توصيف و تبيين پديده هاي معماري ( آثار معماري و انديشه هاي مكتوب) مي پردازد و اين كار را با دو هدف انجام مي دهد ؛
الف_ توليد معماري جديد
ب – نقد معماري موجود

توجه :شاید بتوانیم به گونه دیگری نیز مبانی نظری معماری را تعریف کنیم ؛ معمار
مردم ،معماری

و بگوييم كه مباني نظري معماري تعامل اين سه راس بر يكديگر است ؛ يعني ؛
[FONT=&quot]-[/FONT]نگاه معمار به معماري.
[FONT=&quot]-[/FONT]نگاه مردم به معماري.
[FONT=&quot]-[/FONT]نگاه معمارانه به زندگي مردم .

3-مباني نظري عام طرح ،‌روحيه و شخصيتي كه طراح براي يك پروژه خاص متصور مي شود و از طريق آن ايده هاي كلي خود را در ارتباط با پروژه بيان مي كند.
4-مباني طراحي معماري پروژه : اصول و ضوابطي ( دستورالعملهاي طراحي) است كه طراح بعد از شناخت و ارزيابي موضوعات يك پروژه براي حصول مباني نظري عام طرح ، اتخاذ مي نمايد.
توضيحات ؛

در حالت كلي چنين به نظر مي رسد كه يك معمار قبل از آنكه ، معمار باشد يك انسان است و انسان عاري از انديشه و باور نيست ، پس داراي نوعي نگاه به زندگي ومحيط پيرامون خود مي باشد ، اين مطلب به زير ساختهاي نظري ، مانند فلسفه بودن، تعريف زندگي ، هستي شناسي و از آنجا به مباحث فرهنگي واجتماعي مربوط ميشود.
بعداز آن ، هر شخصي و با هر اعتقادي از سر انتخاب و يا يك تصادف محض به حوزه معماري قدم مي گذارد وهنر و پيشه معماري را مربوط به خود مي داند ، اين شخص با آن زمينه هاي جهان شناختي درمعماري، بطور طبيعي بدنبال تبيين و توصيف انديشه هاي خود است و مباني نظري معماري مطلوب خود را مي جويد ، تا اينجا مسائل عام ،‌كلي و فارغ از يك پروژه و يا يك سوژه است و يا بهتر است بگوييم سوژه هاي ما به ترتيب ، هستي ومعماري است در دو مرتبه بعدي به پروژه هاي معماري متمركز مي شويم و به آن معمار مثالي كه خواه ناخواه داراي شناخت و باوري نسبت به هستي ( زندگي ) و معماري است ، پروژه اي را پيشنهاد مي نماييم و در اين ارتباط معمار در مرحله توافقات اوليه در قالب يك طرح خاص ، مباني نظري عام مربوط به پروژه را مطرح مي نمايد و طبعاً بعداز مباحث و گفتگوهاي مقدماتي و يا بي هيچ مبحثي ، واردميدان طراحي پروژه مي شود.
می دانیم كه بطور طبيعي حوزه شناخت از طريق مطالعات عمومي و پايه طرح توسط معمار آغاز مي شود و بعد از مرحله شناخت و طي مرتبه مهم و حساس تحليل، طراح اقدام به تدوين مباني طراحي معماري پروژه خود مي نمايد .
مبانی طراحی معماری در واقع يكسري دستورالعملها ،ضوابط و يا عملگرهاي طراحي براي به واقعيت رسانيدن و به تصوير كشيدن مباني نظري عام طرح در قالب زبان رايج معماري (خط و سطح و حجم ) مي باشد.
ساده تر بگوييم ، مباني نظري عام طرح براي يك پروژه ، ذهنيات وتصورات (حتي خيالات) و موضوعي نرم افزاري بوده و مباني طراحي معماري پروژه عینیت ها ،واقعیات و موردی سخت افزاري ميباشد.
شايد ذكر يك مثال كلي براي روشن تر شدن مطلب ، موثر باشد.
براي يك معمار كه در ديدگاه نظري خود طبيعت گراست و به وي پروژه اي مسكوني در يك منطقه شهري پيشنهاد مي شود شايد بتوان 4 دسته مباني را اينگونه ترسيم كرد؛
مباني نظري : احترام به طبيعت ، طبيعت گرايي
مباني نظري معماري : معماري سبز ، معماري زمينه گرا ، معماري ارگانيك و یا معماري اكوتك
پروژه مسكوني:مباني نظري عام طرح : طرح برج در پارك – سايت به مثابه يك باغشهر – سايت سبز
مباني طراحي معماري پروژه : حداقل سطح اشغال – حياط تراسهاي سبز – تقدم پياده به سواره – حداكثر فضاي سبز

با اين مثال ساده شده ، سعي داريم اين مطلب را بيان كنيم كه يك معمار ناگريز انديشه ها و باورهاي خود را خواسته و ناخواسته در طرح بيان مي كند و استفاده از قالبهاي 4 گانه مباني ، براي دسته بندي مقولات نظري و ذهني هر طرحي ، سازماني كلي را براي قرارگيري هر موضوع درمرتبه و درجه خود فراهم ساخته وشايد به نوعي با رعايت مقياس و سلسه مراتب براي ورود به فضاي نقد و بررسي يك پروژه ، از سردرگمي و همين طور اتلاف وقت فراوان براي ظاهر و شفاف شدن انديشه هاي پديد آورنده يك طرح ، جلوگيري بعمل آورد.
در پایان نگارنده امیدوارست این مختصر ، در امر تقویت ادبیات نوشتاری و کلامی معماری مفید واقع گردد .
 

sohrab...

عضو جدید
من هم اين ترم مباني دارم. يه پروژه داريم كه بايد تمام جزوات و كتابهايي كه دانشگاههاي ديگر استفاده ميكنن جمع اوري كنيم.
خوشحال ميشم به من كمك كنيد. حتي اگر به نظرتون جزوات چرتن برام بفرستيد يا شماره تلفنتون رو بدين.
دوست عزیز این برنامه درسی مبانی نظری در دانشگاه قزوین که آقای دکتر ایمان رییسی (مولف کتاب رم کولهاس) تدریس می کنند.


برنامه هفتگی :
جلسه اول: تعطیل رسمی است!
جلسه دوم: طرح مسئله و اهمیت موضوع/ تمرین طوفان ذهنی/ معرفی برنامه کلاس و منابع مطالعاتی.
جلسه سوم: تعریف معماری و سایر مفاهیم پایه از جمله: فضا، زمان، مکان، فرم و فرهنگ
جلسه چهارم: سنت: بنیان های نظری؛ بررسی اندیشه های افلاطون، ارسطو، سهروردی و ابوعلی سینا
جلسه پنجم: سنت: درون مایه های معماری؛ تحلیل اندیشه ها و آثار ویتروویوس، آلبرتی، پالادیو با تاکید بر مفاهیم فرم، عملکرد، معنی، محیط، ساخت، فضا و انسان
جلسه ششم: سنت: درون مایه های معماری؛ تحلیل مجموعه تخت جمشید و مسجد امام اصفهان
جلسه هفتم: مدرنیته: بنیان های نظری؛ بررسی اندیشه های دکارت، کانت و مارکس
جلسه هشتم: مدرنیته: درون مایه های معماری؛ بررسی اندیشه ها و آثار آدولف لوس، والتر گروپیوس و میس وندرو با تاکید بر مفاهیم فرم، عملکرد، معنی، محیط، ساخت، فضا و انسان
جلسه نهم: مدرنیته: درون مایه های معماری؛ بررسی اندیشه ها و آثار لوکوربوزیه با تاکید بر مفاهیم فرم، عملکرد، معنی، محیط، ساخت، فضا و انسان
جلسه دهم: پسا مدرنیته: بنیان های نظری؛ ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی
جلسه یازدهم: پسا مدرنیته: بنیان های نظری؛ نشانه شناسی و پدیدار شناسی
جلسه دوازدهم: پسا مدرنیته: درون مایه های معماری؛ بررسی اندیشه ها و آثار رابرت ونتوری، چارلز جنکز و کنت فرامپتون
جلسه سیزدهم: پسا مدرنیته: درون مایه های معماری؛ بررسی اندیشه ها و آثار پیتر آیزنمن و رم کولهاس با تاکید بر مفاهیم فرم، عملکرد، معنی، محیط، ساخت، فضا و انسان
‌جلسه چهاردهم: پسا مدرنیته: درون مایه های معماری؛ بررسی اندیشه ها و آثار نادر اردلان، محمد منصور فلامکی و هادی میرمیران با تاکید بر مفاهیم فرم، عملکرد، معنی، محیط، ساخت، فضا و انسان
جلسه پانزدهم: پلورئالیسم، جهانی شدن و رویکرد های معماری
جلسه شانزدهم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مباحث سنت، مدرنیته و پسامدرنیته.
جلسه هفدهم: امتحان پایان ترم و تحویل پروژه

نحوه ی زمان بندی کلاس:
15 دقیقه بحث آزاد
60 دقیقه بحث تئوری
15 دقیقه استراحت
30 دقیقه ادامه ی بحث تئوری
30 دقیقه نمایش و تحلیل تصویر یا فیلم
30 دقیقه بحث آزاد و کرکسیون

روش ارزش‌گذاری:
<!--[if !supportLists]-->· فعالیت کلاسی در طول ترم:<!--[endif]-->
شرکت در بحث........2 نمره
حضور و کرکسیون.......................1 نمره
<!--[if !supportLists]-->· امتحان پایان ترم...........................................14نمره<!--[endif]-->
<!--[if !supportLists]-->· پروژه................................................. 3 نمره<!--[endif]-->​


فهرست منابع امتحان:
احمدی، بابک (1374)؛ حقیقت و زیبایی؛ نشر مرکز
استیرلن، هانری (1377)؛ اصفهان تصویر بهشت؛ ترجمه جمشید ارجمند؛ نشر فرزان روز
بانی مسعود، امیر (1387)؛ پست مدرنیته و معماری؛ نشر خاک
فلامکی، محمد منصور (1381)؛ ریشه ها و گرایش های نظری معماری؛ نشر فضا
کهون، لارنس (1381)؛ از مدرنیسم تا پست مدرنیسم؛ ویراسته ی عبدالکریم رشیدیان؛ نشر نی
گروتز، یورک (1375)؛ زیبایی شناسی در معماری؛ ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون؛ نشر دانشگاه شهید بهشتی
معماریان، غلامحسین(1384)؛ سیری در مبانی نظری معماری؛ نشر سروش دانش
نسبیت، کیت (1386)؛ نظریه های پسامدرن در معماری؛ ترجمه محمدرضا شیرازی؛ نشر نی

 

sohrab...

عضو جدید
واین هم برنامه این درس در دانشگاه آزاد تبریز

امیدوارم تمامی دوستان از این مطالب بهره لازم رو ببرن





عناوين جلسات درس مباني نظري معماري

بسمه تعالي


درس مباني نظري معماري


جهت آمادگي بيشتر دانشجويان و اطلاع از محتواي كلي مطرح شده در كلاس، عناوين جلسات درس مباني نظري معماري به شرح زير مي باشد:



عناوين جلسات:

جلسه اول:مباني نظري تفكر مدرنيسم +سنت و تجدد درمعماري معاصر ايران وغرب

جلسه دوم:تعاريف معماري+ مفاهيم زيبايي شناسانه معماري

جلسه سوم:مباني نظري معماري اسلامي
جلسه چهارم: معماري و شهرسازي در عصر الكترونيك و ديجيتال+فضاهاي مجازي
جلسه پنجم: مباني نظري طراحي معماري+ اصول برنامه ريزي طراحي
جلسه ششم: كانسپت در معماري+ مفهوم شناسي
جلسه هفتم: معماري و رياضيات +انديشه اسلامي+ فركتال+پرش كيهاني +...
جلسه هشتم: معماري و سينما+رويكرد گذشته گرا+رويكرد آينده مدار
جلسه نهم: معماري،شهرسازي و سياست+ آشنايي با تفكرات و انديشه هاي سياسي
تاثيرگذار



جلسه دهم امتحان ميان ترم


جلسه يازدهم: تكنولوژي در معماري+ تاثير فرهنگ در معماري

جلسه دوازدهم: تحليل انديشه هاي حاكم بر سبك هاي معماري غربي
جلسه سيزدهم: آشنايي با مكاتب هنري غربي+ نگارگري شرقي
جلسه چهاردهم: روشهاي آموزشي در دانشگاه ها، دانشكده ها وآموزشكده هاي معماري+ايران و جهان
جلسه پانزدهم: آينده حرفه اي دانشجويان معماري
جلسه شانزدهم: نحوه تاسيس دفاتر مشاور + ارجاع كار
جلسه هفدهم: نحوه عقد قرارداد+ مسايل حقوقي في مابين كارفرما و مشاور





مباحث پيشنهادي:
ý معماري و شهرسازي با مفاهيم توسعه پايدار
ý معماري باغ و منظرسازي در انديشه ايراني
ý معماري و ادبيات معاصر
ý معماري در انديشه و عصر تفكر پست مدرن
ý اخلاق در معماري
ý اساطير ايران زمين
ý آب در معماري
ý عرفان، نور و رنگ در معماري
به شرط چاپ مقاله از مباحث كلاسي در مجلات معماري 1 نمره ؛ ارايه مقاله در سمينارها 2 نمره؛ و چاپ مقاله در مجلات علمي-پژوهشي 4 نمره تشويقي به نمرات نهايي دانشجويان اضافه مي شود.


موفق باشيد
 
آخرین ویرایش:

sohrab...

عضو جدید
و اینهم از دانشگاه آزاد مشهد


مبانی نظری معماری (بخش دوم)

در ادامه تشریح فعالیتهای کلاسی درس مبانی نظری معماری در این قسمت به معرفی پروژه های مطالعاتی ترم گذشته به انضمام سئوالات آزمون نهایی (آخرترم ) می پردازیم .

گروه (1) مطالعه تفکر مدرن و تاثیر آن در معماری ایران – مسئول تیم :خانم پورصادقی
گروه (2) مطالعه فلسفه هایی که منجر به جنبشهای معماری اخیر شد –
مسئول تیم : خانم باقری
گروه (3) معرفی و بررسی آثار مهندسین معمار فارسیان و تبریزیان -
مسئول تیم : خانم آصفی
گروه (4) معرفی و بررسی آثار مهندس معماربهمن امینی و بررسی سازه در معماری
مسئول تیم : خانم سعادت جو
گروه (5)کانستراکتیویسم – مسئول تیم :آقای نیکجو
گروه (6)خلاصه ای ازکتاب حقیقت و زیبایی – مسئول تیم :آقای فعال
گروه (7)زمان و معماری – مسئول تیم :آقای کیوانی راد
گروه (8) معرفی و بررسی آثار مهندس معمار عباس احمدی
مسئول تیم :خانم خواجه نژاد
گروه (9) معرفی و بررسی آثار مهندس معمار مرصعی- مسئول تیم :خانم یعقوبی
گروه(10) پست مدرن – مسئول تیم : خانم کبیر
گروه(11) نگرش خرد نگر و کلان نگر در معماری و شهرسازی –
مسئول تیم :خانم کیوانی
گروه (12)بررسی نماهای مسکونی معاصر مشهد – مسئول تیم :خانم نائبی
گروه (13)معرفی و بررسی آثار مهندس معمار فقیه نیا – مسئول تیم :خانم هوشیار
گروه (14) ادبیات در معماری – مسئول تیم : آقای رجبی

از میان پروژه های بالا گروههای یک و یازده و دوازده ، امکان تکمیل مطالعات را در قالب یک طرح پژوهشی دارا هستند و احتمال فعالیت بعدی می رود .
در اینجا جهت آشنایی علاقمندان با نحوه سئوالات درس مبانی نظری معماری به ارائه پرسشهای انتهای ترم به انضمام پاسخهای آن می پردازیم ؛

آزمون درس مباني نظري معماري

1- اهداف رفتاری درس مبانی نظری معماری را بنویسید .
دانشجویان می بایستی ؛ الف)آمادگی ورود به حیطه های شناخت خود و معماری را پیدا کرده وبتوانند به عنوان یک دانشجوی معماری در خود ایجادانگیزه نمایند.ب) ایشان می بایستی قادر به شناسایی و ارزیابی ، میزان ارتباط و تماس خود با رشته معماری باشند

2- یکی از تعاریف سه گانه مبانی نظری معماری را ذکر کرده و ارتباط آن را با بینش و باورهای یک فرد شرح دهید .
اول- مجموعه و نظامی از داده ها و مفاهیم است که به توصیف و تبیین پدیده های معماری ( آثار معماری و اندیشه های مکتوب) می پردازد و این کار را با دو هدف انجام می دهد :
تولید معماری جدید و نقد معماری موجود
دوم-مجموعه ای از ویژگیهای مفهومی و معنایی است که یک طراح (معمار) آنها را در طراحی اثرخود القاء می کند .( این القاء می تواند آگاهانه و یا بصورت ناخودآگاه باشد )
سوم- حاصل تعامل یک مثلث است ؛
- نوع نگاه مردم به معماری - نوع نگاه معمار به معماری - نگاه معمارانه به زندگی مردم

3- رابطه مبانی نظری عام طرح را با مبانی طراحی معماری یک پروژه ، بعد از تعریف هر کدام بیان کنید .
مبانی نظری عام طرح :روحیه و شخصیتی است که طراح برای یک پروژه خاص متصور می شود و از طریق آن ایده های کلی خود را در ارتباط با پروژه بیان می کند .
مبانی طراحی معماری پروژه : اصول و ضوابطی ( دستورالعملهای طراحی ) است که طراح بعد از شناخت و ارزیابی موضوعات یک پروژه خاص برای حصول مبانی نظری عام طرح ، اتخاذ می نماید .

4- تعریف معماری کدامیک از بزرگان زیر با تعریف مبانی نظری عام طرح ،انطباق بیشتری دارد ؟
برونو زوی اونوره دوبالزاک ادوارد میلر اپژوکوم دلاولپه
دلاولپه : معماری ، ایده ها و ارزش هایی را به وسیله منظومه ای از عناصر بصری بیان می کند.

5- یکی از صاحب نظران می گوید " تجربه فرهنگ به جایگاه ما در جامعه بستگی دارد " در این زمینه توضیح دهید .
فیسک : فرهنگ ما مشتمل است بر معانی که ما برای تجربه و روابط اجتماعی مان قائلیم . فرهنگ معنایی است که برای زندگی در نظر می گیریم .فرهنگ، معنایی را از ما و نحوه ارتباط ما با دیگران به ما عطا می کند. فرهنگ حائز اهمیت است ،هم ازآنرو که در تعریف هویت های اجتماعی و روانی (حتی هویت بشری ) ما دارای نقش است و هم ازآنرو که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران ، تجربه طبقاتی امان در مصرف فرهنگ از سوی ما تجلی می یابد ویا اینکه تجربه فرهنگ به جایگاه ما در جامعه بستگی دارد .

6- فرهنگ و فرهنگ معماری را از نگاه یورگ گروتر بیان کنید .
یورگ گروتر ؛ هر جامعه ای با هر سیستمی که اداره شود وهر نوع ایدئولوژی که برآن حاکم باشد،دارای اهداف و آرمانهای خاص خود می باشد. وظیفه اصلی فرهنگ نمایش این ایده های ذهنی به وسیله نمود اشکال عینی است. درفرآینداین استحاله، معماری نقشی اساسی به عهده دارد .هر بنایی به عنوان جزیی از فرهنگ معماری این وظیفه را دارد که یک اندیشه ذهنی را از طریق فرم ظاهری خودعینیت ببخشد و به این ترتیب نمودی خواهد بود برای سنجش این فرهنگ .

7- موضوعات زیر را توضیح دهید ؛ ( به نقل از بروس آلسوپ )
الف ) اصول آموزش معماری .داشتن امكان كاوش در معماري و برخورداري از دلگرمي براي انجام كار
ب ) کمال مطلوب تحصیلات دانشگاهی . “سلامت و درستي در پي‌جويي حقيقت” .
ج ) بهترین شکل آموزش معماری . آنطور كه شرايط حاضر نشان مي‌دهند تنها شيوه آموزش معماري تفحص است و در هر حال تفحص با همان استاد و دانشجو ، شايد بهترين شكل آموزش معماري باشد .

8- سه وجه یا محتوای آموزش عالی به نقل از محمد رضا نسرین را بنویسید و ارتباط آن را با سه مرحله فرآیند طراحی یعنی شناخت – تحلیل – طراحی بررسی کنید .
1- دانش یا دانستن ( آموختن معلومات موجود )
2- اندیشه و اندیشه ورزی (پرورش ذهن نقاد)
3- ابداع یا خلاقیت ( هدف نهایی آموزش عالی )

9- دیدگاه گلزار حیدر در خصوص رابطه فرهنگ و معماری چگونه است ؟
اغلب فکر می شود ، نخست فرهنگ به عنوان علت وجود داشته و سپس معماری به عنوان نتیجه و معلول منطقی پدید آمده است ، در حالیکه در تمدنی زنده و پویا وضع درست بر عکس است و معماری پدید آمده است تا پیدایش فرهنگ ممکن شود . در این حال معماری برای فرهنگ هم صحنه است و هم صحنه گردان .

10- مسائل معماری اسلامی امروز را گلزار حیدر در چند حوزه دسته بندی کرده است دو حوزه را بیان کنید .
اول : اسلام همچون باوری فراگیر در امور جمعی مسلمین حضور ندارد .
دوم : فرهنگ خود باختگی . در جامعه اسلامی شاهد واکنشهای تند عصبی ، از خودبزرگ بینی تا نفرت بیمارگونه از خویش هستیم . در شهرهای مسلمین آشفته بازاری
است از آثار معماری مختلف از تاریخگرایی محض تا سبک بین المللی با بزک اسلامی .
سوم : در اندیشه های روشنفکران اسلامی نه چارچوب مشخصی دیده می شود و نه یک جنبش فکری که بر اساس آن بتوانیم واقعیت عصر خود را درک و تصویری از آینده
تصویر کنیم .
چهارم :مسلمانان در طلب توسعه ، بدون چون و چرای زیاد ، مذهب علم و فن آوری جدید را پذیرا شده اند .
پنجم : آموزش و به ویژه آموزش متخصصین را در درجه اول جزئی از توسعه نیروی انسانی محسوب می کنند و آن را در ارتباط با برنامه ریزی اقتصادی و آمارهای ملی می دانند .

11-گلزار حیدر در خصوص نقش معلم معماری چه می گوید ؟
معلم تدریس می کند , زیرا فاضل است وعاقل و عاشق پیشه خود .شاید در درس او اطلاعاتی منتقل و پدیده های پیچیده ای توضیح داده شود ,اما ماندگارترین تاثیر معلم از بیان فلسفه شخصی وآثار او حاصل می گردد .یادگیری فرآیندی است همراه با جذب و معلم نمی تواند از بار اخلاقی موقعیت خود که موجب انتقال باورهای او به دانشجویان می شود ,حذر کند .اگر آرمانگرا باشد ,دست پروردگان اویا آرمانخواه می شوند یا مجنون , اگر در عملگرایی افراط کند , شاگردانش مدافعین بی قید و شرط وضع موجود ازآب در می آیند ,اگربه تعصب خشک بگراید یا مریدان افراطی تربیت می کند و یا مخالفان کور .اگر خود نیاموزد,نمی تواند که بیاموزد.و اگر در آرا خود صادق نباشد ,نمی تواند با عرضه آنها کسی را قانع کند .در چهار چوب اسلام تعلیم , فراتر از درس گفتن است و معلم ,خود بخش مهمی از آموزش بشمار می آید .معلمان معماران تاریخ فردا محسوب می شوند .

در پایان این قسمت بایستی به تجربه ناشی از برگذاری آزمونهای مبانی نظری معماری اشاره کنیم و شاید بهتر باشد بدون هیچ مقدمه و توجیهی اظهار کنیم که با آزمونی جامع و کامل ، که بتوان به نتایج آن اتکا نمود و براساس آن به شناختی از توانمندیهای ذهنی یک دانشجوی معماری دست یافت ، هنوز فاصله زیادی داریم و بحث و بررسی این موضوع مهم را به بخش بعدی و همچنین نظرات عزیزان علاقمند به این مطلب واگذار می کنیم .
 

sohrab...

عضو جدید
دانشگاه آزاد مشهد قسمت 1


مبانی نظری معماری (بخش اول)

از جمله دروس با اهمیت در حوزه آموزش معماری درس مبانی نظری معماری است ، که در اینجا برآنیم تا برنامه درسی و وضعیت برگذاری جلسات ترم گذشته (ترم اول 84-83) این درس را در گروه معماری مشهد به اطلاع علاقمندان برسانیم .
سرفصل این درس براساس برنامه شورایعالی برنامه ریزی به قرار زیر است ؛

"مقصود از گذرانیدن این درس اشراف و احاطه کلی دانشجویان به رشته و حرفه معماری است .به بیان روشنتربه همان صورت که هر یک از مواد درسی رشته معماری می کوشد ، تا بصیرت خاصی از این رشته را به دانشجویان عرضه نماید ، درس مبانی نظری معماری می کوشد تا این بصیرت را در مورد کل رشته معماری فراهم کند ، در نتیجه این درس می تواند از یک سو میان مفاهیم مطرح شده در مواد درسی مختلف رشته معماری پیوند ایجاد کند و از سوی دیگر ضرورت وجودی هر یک از آنها را معلوم دارد .با طی کردن این درس دانشجویان نسبت به ضرورت آنچه که در آینده خواهند آموخت ، آگاهی می یابند و تمامی دانسته های خود را در منظومه ای بهم پیوسته و منسجم قرارمی دهند ."
در ادامه مطالب بالا، مدرس کلاس ( اینجانب ) اهداف رفتاری را برای این درس طرح نموده است که به بیان آنها می پردازیم ؛(در واقع اهداف رفتاری مقاصد دوره آموزشی را بر حسب عملکرد یاد گیرنده مشخص می کند .)
الف )آمادگی ورود به حیطه های شناخت خود و معماری را پیدا کرده وبتواند به عنوان یک دانشجوی معماری در خود ایجادانگیزه نماید.
ب ) ایشان می بایستی قادر به شناسایی و ارزیابی ، میزان ارتباط و تماس خود با رشته معماری باشند .
شش سر فصل برای برنامه کلاسی پیشنهاد شده که بقرار زیرند ؛
مبحث اول : هدف و ماهیت معماری
مبحث دوم :پیوند فرهنگ و معماری
مبحث سوم :منابع شناخت معماری شامل ؛
الف ) آموزش معماری ب ) آثاروتاریخ معماری ج ) طبیعت و معماری
مبحث چهارم :دانستنیهای معماری شامل ؛
الف ) هنری ب) علمی
مبحث پنجم :برنامه ریزی و طراحی شامل ؛
الف ) برنامه ریزی ب) طراحی
مبحث ششم :آینده حرفه ای

گذشته از نقد و بررسی که می توان برای سرفصل درسی فوق داشت ،(که مهمترین آن یکدستی و همانند بودن این سرفصل در کلیه مقاطع معماری اعم از کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته می باشد !؟) ما در کلاس مبانی نظری معماری به تنظیم طرح درسی پرداخته ایم که کم و بیش موارد فوق را رعایت می کند ( البته خالی از انعطاف های موردی در اجرا نیز نبوده است ).این طرح درس در ترمهای گذشته عموماً ، نتوانسته بیشتر از سه مبحث اول را به طرح و بررسی بگذارد و ظرفیت زمانی یک ترم تحصیلی ، فرصت بیشتری برای بحث ایجاد نمی کند .
وضعیت کلی کلاس براساس جمعی واگرا (نه همگرا و معطوف به مدرس) که در آن سعی می شود ، کلیه حاضرین در مباحث شرکت داشته باشند ،برنامه ریزی می شود و مباحث سرفصل با ذکر منابع برای هر دوره مطالعاتی ، معرفی و بر حسب آمادگی کلاس در جلسات بعدی به صورت سمینار دانشجویی و یا تدریس مستقیم ، موضوع بحث قرار می گیرند .درمیان این مباحث و در طول ترم ، فعالیتهای دیگری نیز در فضای آموزشی کلاس انجام می شوند که موضوعاتی نظیر ؛ نوشتارهای یک صفحه ای توسط دانشحویان با یک موضوع مشخص (نوشتار معماری)و یا مقوله عکس برداری از آثار با ارزش معماری مشهد با انتخاب دانشجو (عکس سپید معماری ) و برگذاری سمینارهای کلاسی با دعوت از پیش کسوتان و صاحب نظران معماری مشهد و انجام پروژه های مطالعاتی تیمی با انتخاب موضوع توسط دانشجو ، از آن جمله اند .
در پایان ترم برای ارزیابی سطح علمی ، آزمون کتبی و پروژه مطالعاتی ملاک عمل خواهد بود .در ادامه این گزارش به ذکر منابع و سرفصلهای درسی پرداخته و سئوالات آزمون پایان ترم را به همراه عناوین پروژه های ترم گذشته ،ارائه می کنیم .

تعاریف و مفاهیم پایه ؛

مبانی نظری :
نوع نگاه شخص به زندگی و طرز تلقی ازجهان هستی ( جهان بینی )

مبانی نظری معماری (1) :
مجموعه و نظامی از داده ها و مفاهیم است که به توصیف و تبیین پدیده های معماری ( آثار معماری و اندیشه های مکتوب) می پردازد و این کار را با دو هدف انجام می دهد :
- تولید معماری جدید
- نقد معماری موجود

مبانی نظری معماری(2):
مجموعه ای از ویژگیهای مفهومی و معنایی است که یک طراح (معمار) آنها را در طراحی اثر خود القاء می کند .
( این القاء می تواند آگاهانه و یا بصورت ناخودآگاه باشد )

مبانی نظری معماری (3) :
حاصل تعامل یک مثلث است که رئوس آن عبارتند از ؛ مردم ، معمار و معماری یعنی ؛
- نوع نگاه مردم به معماری
- نوع نگاه معمار به معماری
- نگاه معمارانه به زندگی مردم

مبانی نظری عام طرح :
روحیه و شخصیتی است که طراح برای یک پروژه خاص متصور می شود و از طریق آن ایده های کلی خود را در ارتباط با پروژه بیان می کند .

مبانی طراحی معماری پروژه :
اصول و ضوابطی ( دستورالعملهای طراحی ) است که طراح بعد از شناخت و ارزیابی موضوعات یک پروژه خاص برای حصول مبانی نظری عام طرح ، اتخاذ می نماید .

مبحث اول ؛ هدف و ماهیت معماری
منبع اول: کتاب ریشه ها و گرایش های نظری معماری -دکتر فلامکی
منبع دوم :مجموعه مقالات - مهندس جودت
مبحث دوم ؛ پیوند فرهنگ و معماری
منبع اول:کتب علوم اجتماعی
منبع دوم :کتاب اندیشه و تدبیردرطراحی معماری - جفری اچ بیکر
منبع سوم :زیبایی شناسی درمعماری -یورگ گروتر
مبحث سوم ؛ منابع شناخت معماري
( الف - آموزش معماري )
منبع اول:كتاب يك تئوري نوين در معماري - بروس آلسوپ
منبع دوم :مجموعه مقالات آموزش معماری
(ب- آثاروتاریخ معماری)
منبع اول : سبک شناسی معماری ایرانی (محمد کریم پیرنیا )
منبع دوم : آشنایی با معماری اسلامی ایران (محمد کریم پیرنیا )
منبع سوم : تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی (محمد یوسف کیانی )
منبع چهارم :آشنایی با بناهای تاریخی (سید مهدی میردانش )

ازآنجایی که در ترم گذشته مباحث درسی تا انتهای بررسی تاریخ معماری تداوم یافت لذا در اینجا نیز مطلب را به انتها رسانیده و معرفی سایر منابع و خلاصه ای از محتوای هر یک را به فرصت بعدی موکول می کنیم . (ضمناً در نوبتی دیگر به ذکر عناوین پروژه های مطالعاتی و نمونه پرسشهای آزمون مبانی نظری معماری در ترم گذشته می پردازیم ).
امید است با تداوم و تکمیل ارائه اطلاعات پایه در خصوص این درس و بررسی شیوه کاریمان ،بتوانیم به حوزه تحلیل موضوعی و کلی این درس و نحوه تدریس آن وارد شویم .بدون توجه به سرفصل و طرح درس و همچنین شیوه و محتوای تدریس نمی توان به نقد آگاهانه و موثری از این درس دست یافت .
 
آخرین ویرایش:

شميم 27

عضو جدید
با سلام خدمت تمامی دوستان
من هم این تر م مبانی نظری دارم وچون می خوام پروژه مناسبی رو در زمینه جنبه های معنوی طبیعت در معماری تحویل استاد محترمم جناب آقای علی کبیری سامانی بدم

لذا از همه دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند درخواست یاری دارم

از كتابهاي دكتر نصر در اين زمينه ميتونيد در ابتداي امر استفاده كنيد....(دين و نظم طبيعت)و...كه براتون مفهوم قضيه روشن بشه....بعد براي معماري پيشنهاد من اين هست كه از كتابهايي كه در زمينه معماري و شهرسازي اصفهان هستند استفاده كنيد كه كاملا اون فضاي طبيعي رو از لحاظ 4 نظم مادي و نظم معنوي بررسي كرده...در زمينه تاثير آب هم در معماري ايراني ميتونيد تحقيق كنيد و نهايتا باغ ايراني كه جلوه اي هست از تجلي معنويات....من عنوان كارتون رو بسيار مي پسندم...تقريبا موضوع رساله مي تونه باشه.... اگه روش خوب كار كنيد عالي ميشه...

موفق باشيد...
 

sohrab...

عضو جدید
می شه لطف کنید ومنظورتون رو ازكتابهايي كه درزمينه معماري و شهرسازي اصفهان هستند دقیقتر بیان کنید؟
 

شميم 27

عضو جدید
توي اغلب كتابهاي معماري اسلامي در مورد اصفهان توضيح داده شده....در ضمن از كتابها و مقالاتي كه "دكتر حبيبي" هم نوشتند مي تونيد خيلي استفاده كنيد ... توي كتاب خانم اهري هم مطالبي در اين مورد هست كه البته بررسي كالبدي هست ... كتاب جايگاه طبيعت و محيط زيست "دكتر نقي زاده" هم مطالب بسيار خوبي در رابطه با نقش طبيعت در فرهنگ ،‌معماري و شهرسازي ايراني دارن...در كتاب زيبايي شناسي دكتر نقي زاده هم در مورد اصفهان مطلب هست...

موفق باشيد...
 

DDDIQ

مدیر ارشد
جزوه پارسه - مبانی نظری معماری

جزوه پارسه - مبانی نظری معماری

جزوه
مبانی نظری معماری
موسسه آموزش عالی پارسه

فصل 1: تعاریف و تئوری معماری
فصل 2: نگرشهای مختلف بر معماری
فصل 3: گذری بر تاریخ و معماری جهان
فصل 4: هنر و معماری معاصر
فصل 5: شیو های و گرو های هنری در سد بیستم
فصل 6: مبانی رنگ
فصل 7: مبانی هنرهای تجسمی
فصل 8: تاریخچه معماری ایران
 

پیوست ها

  • mabani nazari memari.pdf
    6.2 مگایابت · بازدیدها: 9

DDDIQ

مدیر ارشد
جزوه پارسه- مبانی نظری و تئوری معماری

جزوه پارسه- مبانی نظری و تئوری معماری

جزوه
مبانی نظری و تئوری معماری
موسسه آموزش عالی پارسه

فصل 1:
تاریخ معماری جهان ( بخش اول )
معماری پیش از تاریخ
تمدن بین النهرین
تمدن مصر

فصل 2:
تاریخ معماری ایران( پیش از اسلام)
اولین سکونت گاه در ایران
ایلامیان
مادها
هخامنشیان
اشکانیان
ساسانیان

فصل 3:
تاریخ معماری ایران ( پس از اسلام)
شیوه خراسانی
شیوه رازی
شیوه آذری
شیوه اصفهانی

فصل 4:
معمای جهان اسلام

فصل 5:
تاریخ معماری جهان
تمدن اژه ای
تمدن یونان
تمدن آتروسک





 

پیوست ها

  • mabani nazari va teori memari.zip
    6.7 مگایابت · بازدیدها: 2

DDDIQ

مدیر ارشد
مبانی نظری معماری
خلاصه کتاب از زمان و معماری منوچهر مزینی#38
خلاصه کتاب فضا زمان معماری، پروفسور زیگفرید گیدیون#40
خلاصه ی معماری و شهرسازی لادن اعتضادی(عکس گرفته شده) #174
خلاصه از شار تا شهر#277
خلاصه مباحث مبانی نظری - دانشگاه علم و فرهنگ #461
 
بالا