کارشناسی | طراحی فنی

DDDIQ

مدیر ارشد
طراحی فنی

تعداد واحد : 3 واحد
نوع واحد: نظری , کارگاهی
پیش نیاز طرح معماری 2 و 3

هدف :
در این درس بکارگیری کامل مفاهیم نظری و مهارتهای عملی ارائه شده در کلیه دروس فنی و کارگاهی دوره دنبال می گردد.


موضوع:
تمرین های این درس در دو بخش زیر انجام می شود :
1- تمرین های عملی در زمینه هایی چون : شناخت سیستمهای مختلف ساختمانی و سازه ( از طریق ساخت ماکت ) , کاربرد مصالح و مواد ساختمای و نحوه اجرای آن , رسم جزئیات عناصر ساختمانی , ترسیم برش جداره ها و پوشش ها و یا عناصر اصلی ساختمان مانند پله , نور گیر سقف و ....

2- طراجی اجرایی یک بنا همزمان با بخش اول برنامه آغاز می شود . نگرش اصلی در این طرح متوجه تقویت توانایی های دانشجو در جهت طراحی فنی و اجرایی است . در این تمرین انتخاب سازه متناسب با طرح بنا و انتقال نیروها , اثرات متقابل فضا بر استخوان بندی و نظام ایستایی ریز فضاهای معماری , و رابطه نیرو با نوع مصالح , همزمان شکل میگیرند . در این طرح ارائه یک شیوه اجرایی مناسب در رابطه با مسائل تاسیساتی و تلفیق آنها با عوامل معماری و سازه ای و نیز انتخاب و کاربرد مصالح و جزئیات جایگاه ویژه دارد . برای نیل به این مقصود بهتر است یک موضوع معماری نسبتا ساده انتخاب گردد و ددر ارزیابی نهایی نیز باید خلاقیت دانشجو در هماهنگ نمودن طرح با نظام ایستایی و تنظیم شرایط محیطی و در عین حال کارایی مناسی و اقتصادی طرح مورد دقت قرار گیرد . توجه کافی به جزئیات کامل اجرایی , در ارائه نهایی ضروری است .
 
آخرین ویرایش:

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز

مقدمه ای بر فاز 2 معماری

مقدمه ای بر فاز 2 معماریاولین مرحله در طراحی ساختمان داشتن سایت پلان یا موقعیت ساختمان است که در زمان قرارداد پروژه به طراح یا مشاور داده می شود
مرحله دوم: شامل مطالعات فاز صفر پروژه ,اطلاعات اولیه , اقلیم , خصوصیات و استانداردها و ضوابط مورد نیاز طرح می باشد . مرحله سوم : طراحی فاز یک بر اساس نتایج حاصل شده از بررسی ها و تجزیه و تحلیل سایت مورد نظر می باشد . این مرحله شامل طراحی پلان , نما و مقطع و محوطه سازی می باشد .

پس از تائید نقشه های فاز یک , برای طراحی سازه و تاسیسات تحویل مهندسین مربوطه داده می شود. پس از تائیدیه نهایی نقشه های معماری , سازه و تاسیسات مرحله نهایی , طراحی نقشه های اجرایی پس از انطباق نقشه های سازه و تاسیسات با نقشه های معماری می باشد.


نقشه های اجرائی شامل موارد ذیل می باشند:


- جدول نازک کاری


- بزرگ نمایی و جزئیات دستگاه پله و رامپ


- بزرگ نمایی و جزئیات سرویس های بهداشتی


- تیپ بندی درب و پنجره


- پلان بام


- پلان محوطه سازی


- پلان کف سازی


- بزرگ نمائی قسمتهایی از برش ساختمان


………


ناگفته نماند که تعداد شیت و اجزاء فاز دوم تماماًًًً بستگی به طراحی فاز یک می باشد.



منبع: www.cloob.com

مرحله بعدی از فاز دو معماری که معمولاً بعد از SECTION می باشد WALLSECTION است . WALLSECTION یا به عبارتی دیگر بزرگ نمایی قسمت هایی از مقطع, را زمانی انجام می دهیم که احتیاج به نشان دادن جزئیات بیشتر , دقیق تر و معرفی مواد و مصالح مصرفی (MATERIAL) از بخشهای مختلف SECTION نیاز داریم که معمولاً در تمامی پروژه های فاز دو معماری به تعدادی WALLSECTION احتیاج پیدا خواهیم کرد .
بعد از مقدمه ای که در مورد WALLSECTION گفته شد به سراغ نحوه اجرای آن می رویم برای مرحله اول قسمت هایی که می خواهیم بزرگ نمایی بشوند را با یک محیط بسته جدا می کنیم (rectangle) . وقتی محیط مورد نظر مشخص شد آنرا از بقیه قسمت های SETION جدا می کنیم . سعی کنید از جاههایی WALLSECTION را جدا کنید که نسبت به قسمت های دیگر مهمتر و دارای جزئیات بیشتر باشد .
مرحله 2 : در این مرحله نوبت به اندازه گذاری عمودی از کناره های محیط WALLSECTION میرسد از داخل محیط هم در صورت لزوم می توانید اندازه گذاری کنید.
مرحله 3 : معرفی مواد و مصالح بکار رفته شده در WALLSECTION است که اصولاً به شیوه های مختلفی اینکار را انجام می دهند که خودمان با این روش که در ادامه برایتان توضیح می دهم خیلی کار کرده ایم . برای معرفی مصالح از خطوطی که از درون WALLSECTION بیرون می آوریم استفاده می کنیم , فرق این کار با نمونه های دیگر این است که اسم مصالح را مستقیماً روی خطوط معرفی نمی گذاریم , این کار باعث خلوت شدن محیط WALLSECTION می شود . به تعداد مصالح بکار رفته شده از شماره یک شروع به معرفی کردن می نمائیم بعد از اتمام لیست مصالح , شماره مصالح مورد نظر را روی خطوطی که قبلاً بیرون آورده بودیم , می گذاریم . توجه داشته باشید که نظم در چیدمان خطوط معرفی و اندازه گذاری از شلوغی بیش از حد و گیج کننده کردن محیط نقشه جلوگیری می کند.
مرحله 4 : در این مرحله پایانی هم کدهای ارتفاعی مورد نیاز را می گذاریم و شماره نقشه ای که این WALLSECTION از آن بیرون آمده را می گذاریم.(REF:000)


منبع: www.cloob.com
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقطع از جمله آیتم هایی است که می توان با آن به مقایسه معماری و سازه پرداخت و قبل از فاز دو کردن یک مقطع تمامی آکس ها، کدهای ارتفاعی، دیوارهای برشی، فونداسیون، درز انقطاع وانبساط، دستگاه پله و داکتها را با سازه و معماری و تاسیسات باید چک کرد که اشکالات کار مشخص شود. بعد از کنتر ل آیتم های بالا و اطمینان از هماهنگی بین نقشه های ذکر شده شروع به فاز دو کردن یک مقطع فاز یک می نمایم مرحله به مرحله برای شما توضیح می دهم.
1-انتقال دادن آکس های پلان روی برش ( فقط قسمتی که خط برش از آن رد شده است).
2-انتقال دادن فونداسیون و شناژ روی مقطع (قبل از انتقال آن ها باید کدهای ارتفاعی روی فونداسیون را از نقشه های سازه به دست آورد).
3-انتقال دادن تیرهای سازه به روی مقطع برای اینکار هم باید خط برش را از روی پلان معماری به روی پلان تیرریزی سازه انتقال داد تا تیرهای اصلی و فرعی برش خورده مشخص شوند.
4-بعد از اتمام مراحل بالا اول از همه شروع می کنیم از کف طبقه همکف یا زیرزمین کف سازی را طبق جدول نازک کاری انجام می دهیم تا به آخرین طبقه برسیم.
5-بعد از اتمام کف سازی نوبت به نازک کاری دیوارهایی که خط برش از آن ها گذشته است می رسد که باز هم با توجه به جدول ،آنها را انجام می دهیم.
6-در این مرحله نوبت به دستگاه پله و جاگذاری سقف کاذب می رسد. برای جاگذاری سقف کاذب اول از هر چیز احتیاج به دتایل آن نوع خاص از سقف کاذب داریم که در ایران استفاده می شود مثل سقف کاذب با رابیتس، سقف کاذب کلاف، سقف کاذب دامپا، سقف کاذب P.V.C و ... که در پایان مطلب نمونه ای از این نوع سقف را برایتان می گذاریم. بعد از دتایل و نحوه اجرای آن نوع به خصوص از سقف کاذب درون مقطع جاسازی می کنیم.
7-بعد از سقف کاذب نوبت به فاز دو کردن دستگاه پله می رسد که از اهمیت زیادی در مقطع برخوردار است برای این کار اول از هر کاری با نقشه های سازه مقایسه می کنیم و قسمت سازه ای آن را از نقشه های سازه انتقال می دهیم. بعد از آن نوبت به نازک کاری از روی کد تمام شده معماری است. نمونه ای از فاز دو دستگاه پله با نرده تمام فلزی را برای بهتر فهمیدن مطلب می گذارم.
8-مرحله بعدی جاگذاری درها و پنجره هایی که به صورت نما یا برش دیده می شوند که طبق تیپ بندی انجام می شود و همینطور احتیاج به کد تیپ بندی آن نوع خاص از درب یا پنجره خواهیم داشت. همان طور که در مطالب قبلی برایتان دو نمونه از برش پنجره و درب را گذاشته بودم در این جا هم نمونه برش خورده یک نمونه از درب P.V.C را برایتان می گذارم که طراحی و اجرایی آن هم کار آقای زنگی آبادی هستش . نکته۱: برای داشتن جزئیات دقیق نوع درب یا پنجره احتیاج به جزئیات کارخانه تولید کننده آن محصول دارید که با مراجعه به سایت مخصوص یا نمایندگی های آن ها این جزئیات را دریافت نمائید. بعد از به دست آوردن درب و پنجره طبق تیپ بندی نوبت به جاگذاری آن ها درون مقطع می رسد که بسته به نوع و اجرای آن با نازک کاری انجام و نصب می نمایم.
نکته۲: توجه داشته باشید که کل مبحث فاز دو برش ساختمان که گفته شد یک سری موارد کلی از فاز دو بود،که شما قطعاً با جزئیات خاص دیگری روبرو خواهید شد که نیاز به تجربه اجرایی کردن آن جزئیات را خواهید داشت.
9- در مرحله پایانی فاز دو مقطع به کدهای ارتفاعی نیاز داریم که تماماً از روی کدهای معماری و با احتساب کف سازی درج خواهیم کرد.
بخاطر درک بهتر از نحوه فاز دو SECTION یک نمونه برایتان گذاشتم .
 

m@hn@z.d

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله دوم د رفاز دو معماری , تبدیل پلان فاز یک به پلان فاز دو است که بترتیب زیر عمل می کنیم:
1) لایح بندی برای تمامی اجزاء و متریال استفاده شده در پلان فاز دو معماری الزامی است .
2) مطابقت دادن آکسهای معماری با آکسهای سازه .
3) انتقال دادن ستونهای سازه روی نقشه های معماری .
4) جا به جا کردن دیوارهایی که با ستون گذاری تناقض دارند به شرط آنکه به معماری از لحاظ طراحی و عملکرد فضا های مورد نیاز و به سازه از لحاظ بار گذاری لطمه ای وارد نکند . باید توجه داشت که اگر دیوارهای ساختمان از جنس خاصی باشند مثل دیوارهای 2 جداره , حتمأ درون دیواهای پلان جاگذاری شوند.
5) نازک کاری در پلان با توجه به مشخصات جدول نازک کاری هر فضا شروع می گردد. ترسیم کلیه خطوط نازک کاری اعم از کاشی , سنگ , اندود و... روی پلان با رعایت ضخامت آنها مطابق با متریال پیشنهادی که هرچه گویا تر باشد , اشکالات فاز یک شفاف تر و ارائه فاز دو کامل تر می گردد.
6) نوع Hatch مطابق با استانداردهای بین المللی و مقیاس آنها بسته به سلیقه شخصی و گرافیک کار دارد.
7) جاگذاری درب و پنجره با جزئیات اجرایی درون پلان با توجه به تیپ بندی . در این مرحله هم باید توجه داشته باشید که با وجود نازک کاری در پلان درب و پنجره دقیقأ در محل خود نصب شود و اتصال نازک کاری به آنها مطابق روش اجرایی باشد .(یک نمونه از این نوع اتصال برایتان گذاشتم )





8) جا گذاری اجزاء های دیگر مثل , کمد آسانسور , انواع بالابر و یا جزئیات خاص مطابق با پیشنهاد شما و نمونه موجود در بازار با توجه به تائید کارفرما در نقشه ها استفاده گردد.
9) یکی دیگر از مراحل فاز دو تکمیل پلانها , گذاشتن کد ارتفاعی و مشخصه تیپ بندی درب و پنجره و O.K.B در نقشه ها الزامی می باشد .




10)آخرین مرحله, اندازه گذاری(Dimension) در پلان می باشد و از موارد مهم و حائز اهمیت در فاز دو است و به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شود :1. اندازه گذاری خارجی ساختمان معمولأ به چهار ردیف احتیاج دارد که ردیف اول مختص Dim سفت کاری , ردیف دوم مختص Dim شکستها ساختمان ردیف سوم مختص اندازه کلی ساختمانردیف چهارم مختص آکس بندی می باشد .نکته 1: اندازه گذاریها در مقاطع و Wallsection و همچنین در Detail اجباری می باشد زیرا تنها جایی است که ضخامت مصالح و متریالها نشان داده می شوند. نکته 2: تمامی اندازه گذاری ها در پلان از روی سفت کاری باید زده شوند (به جزء کف سازی های داخلی که از روی نازک کاری گرفته می شود ).
2. اندازه گذاری داخلی باید طوری باشد که هیچ دیوار یا فضایی بدون اندازه گذاری نباشد . اندازه گذاری ها باید دقیق و در عین حال نباید باعث شلوغی بیش از حد پلان شود . اندازه گذاری ها باید از محل باز شوها بگذرند . اندازه گذاری روی قوسها احتیاج به مشخص کردن مرکز آن قوس در پلان دارد .



منبع :www.cloub.com





















پلان های کف سازی به تعداد طبقات :




LANDSCAPE













فاز ۲ پلان محوطه در زمين ناهموار:




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

DDDIQ

مدیر ارشد
[ دانلود ] کتاب نقشه کشی معماری

[ دانلود ] کتاب نقشه کشی معماری

مبانى نقشه كشى معمارى
شاخه ى: كاردانش
زمينه ى: صنعت
گروه تحصيلى: عمران
زيرگروه: معمارى


فهرست مطالب



واحدكاراوّل: شناخت مواد و مصالح و نحوه ى ترسيم انواع ديوارهاى ساختمانى........................ 1

2................................................. .................................................. .....................( پيش آزمون ( 1
-1-1 مواد و مصالح........................................ .................................................. .......................... 4
-1-2 مواد و مصالح ساختمانى و كاربرد آن ها.............................................. ................................... 8
-1-3 مواد و مصالح ساختمانى جديد.......................................... ................................................ 25
-1-4 ديوارهاى ساختمانى.................................. .................................................. ................... 27
-1-5 ديوارهاى ساختمانى از نظر مصالح........................................ ............................................ 36
-1-6 چگونگى ترسيم ديوارهاى آجرى.......................................... ............................................... 46
-1-7 چگونگى ترسيم ديوارهاى سنگى.......................................... ............................................ 52
-1-8 چگونگى ترسيم ديوارهاى بتنى.......................................... ............................................... 55
-1-9 چگونگى ترسيم كلاف هاى قائم وافقى........................................ ....................................... 56
62................................................ .................................................. ...........( خلاصه ى واحدكار( 1
66................................................ .................................................. ............... ( آزمون پايانى ( 1

واحدكاردوّم: چگونگى ترسيم پلان ساختمان هاى آجرى و انواع نقشه هاى ساختمانى............ 69

70................................................ .................................................. .....................( پيش آزمون ( 2
-2-1 چگونگى ترسيم پلان ساختمان هاى آجرى.......................................... .................................. 72
-2-2 آشنايى با انواع پلان هاى ساختمانى.................................. .................................................. 95
128............................................... .................................................. ...............( خلاصه ى واحدكار( 2
130............................................... .................................................. ................... ( آزمون پايانى ( 2
واحدكارسوّم: چگونگى ترسيم انواع راه پله............................................ ........................................ 133
134............................................... .................................................. ......................( پيش آزمون ( 3
-3-1 اختلاف سطح در ساختمان.................................... .................................................. ......... 136
-3-2 رمپ............................................ .................................................. ................................ 157
-3-3 آسانسور.................................... .................................................. .................................. 159
160............................................... .................................................. ..............( خلاصه ى واحدكار( 3
162............................................... .................................................. .................. ( آزمون پايانى ( 3



واحدكارچهارم: چگونگى ترسيم انواع برش هاى ساختمانى.................................. .................. 165
166............................................... .................................................. .....................( پيش آزمون ( 4
-4-1 برش يا مقطع.......................................... .................................................. ........................ 168
-4-2 اصول ترسيم برش............................................ .................................................. .............. 173
220............................................... .................................................. ................ خلاصه ى واحدكار( 4
222............................................... .................................................. .................... ( آزمون پايانى ( 4

واحدكارپنجم: چگونگى ترسيم انواع نماهاى ساختمانى.................................. .......................... 205

206............................................... .................................................. .......................( پيش آزمون ( 5
-5-1 نما............................................ .................................................. .................................... 208
-5-2 اصول ترسيم نما............................................ .................................................. .................. 213
-5-3 اصول ترسيم سايه در نما .................................................. ................................................ 220
240............................................... .................................................. ............... خلاصه ى واحدكار( 5
242............................................... .................................................. ................... ( آزمون پايانى ( 5

واحدكارششم: چگونگى ترسيم پلان هاى شيب بندى و موقعيت يك ساختمان مسكونى............... 245

246............................................... .................................................. ......................( پيش آزمون ( 6
-6-1 پلان بام(شيب بندى)......................................... .................................................. ............... 248
-6-2 پلان موقعيت...................................... .................................................. ............................ 270
280............................................... .................................................. ................( خلاصه ى واحدكار( 6
282............................................... .................................................. .................. ( آزمون پايانى ( 6
پيوست........................................ .................................................. ......................................... 284
منابع ومآخذ........................................ .................................................. ................................

................
 

پیوست ها

  • mabaninaghshekeshimemari1.pdf
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 1
  • mabaninaghshekeshimemari2.pdf
    2 مگایابت · بازدیدها: 1
  • mabaninaghshekeshimemari3.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 1
  • mabaninaghshekeshimemari4.pdf
    1.6 مگایابت · بازدیدها: 1
  • mabaninaghshekeshimemari5.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 1
  • mabaninaghshekeshimemari6.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 1

DDDIQ

مدیر ارشد
[ دانلود ] کتاب مبانی نقشه کشی سازه

[ دانلود ] کتاب مبانی نقشه کشی سازه

مبانى نقشه كشى سازه
شاخه ى: كاردانش

فهرست مطالب
عن وان صفحه
واحدكاراوّل: تشخيص انواع پى هاى ساختمانى................................................................... 1
2....................................................................................................................( پيش آزمون ( 1
-1-1 خاك............................................................................................................................ 5
-1-2 نوع زمين از نظر ساختمان سازى..................................................................................... 7
-1-3 پى هاى ساختمانى و انواع آن........................................................................................ 10
-1-4 پى كنى و خاك بردارى................................................................................................... 19
-1-5 گودبردارى................................................................................................................... 20
-1-6 تشخيص انواع پى........................................................................................................ 22
24..........................................................................................................( خلاصه ى واحدكار( 1
26................................................................................................................ ( آزمون پايانى( 1


واحدكاردوّم: چگونگى ترسيم پلان آكس بندى، ستون گذارى و فنداسيون..................... ...... 29

30.................................................................................................................... پيش آزمون( 2
-2-1 ساختمان هاى اسكلت فلزى......................................................................................... 32
-2-2 پلان آكس بندى........................................................................................................... 34
-2-3 پلان ستون گذارى ....................................................................................................... 48
-2-4 پلان فنداسيون............................................................................................................ 64
-2-5 آرماتورگذارى پلان فنداسيون......................................................................................... 101
-2-6 اتصال ستون به فنداسيون...................................................................................... ..... 127
146...........................................................................................................خلاصه ى واحدكار( 2
148................................................................................................................ آزمون پايانى ( 2
منابع ومآخذ...................................................................................................................... 150
 

پیوست ها

  • mabaninaghshekeshisaze_Part1.pdf
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 0
  • mabaninaghshekeshisaze_Part2.pdf
    1.8 مگایابت · بازدیدها: 0
  • mabaninaghshekeshisaze_Part3.pdf
    643.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sanaz_panel

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دانلود جزوه طراحی فنی ساختمان

دانلود جزوه طراحی فنی ساختمان

عنوان جزوه: طراحی فنی ساختمان
نویسنده : مهندس محمد توکل
تعداد صفحه : ۲۴
قالب کتاب : PDF


سرفصل های این جزوه عبارتند از :
انواع پی
پی نواری
پی باسکولی
ضوابط کلافها در پی منفرد
آرماتورهای حرارتی
طول مهاری
ضریب موقعیت میلگردها
ضریب اندود میلگرد
ضریب قطر میلگرد
طول فشاری میلگرد
ضوابط مربوط به ستون ها
فواصل بین خاموت هاتعیین طول ناحیه بحرانی
ویژگی آرماتورهای عرضی
اتصال تیر به ستون ها در قالب
محل اتصال ستون به شالوده
سقف تیرچه بلوک
نمونه هایی از پلان دیوار برشی
استفاده از آرماتورهای همبند
سازه های فولادی
انواع اتصالات تیر و ستون

نحوه اتصال تیر شمشی به ستون
 

پیوست ها

  • tarahi-fani-sakhteman-jzv-[www.jozve.org].pdf
    1.3 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
[ جزوه ] : نقشه کشی معماری

[ جزوه ] : نقشه کشی معماری

عنوان جزوه: نقشه کشی معماری
قالب بندی : PDF


شرح مختصر : نقشه کشی یک زبان بین المللی است که دارای یک سری اصول و قواعد می باشد تا در تمام دنیا تقشه ها قابل فهم و درک باشند. دانشجوی معماری باید بتواند به راحتی یک نقشه را ترسیم و بخواند . این اصول در بعضی قسمتها تا حدودی سلیقه ای می باشد که دلیل به اشتباه بودن ان نیست . اگر در این جزوه نحوه نمایش بعضی قسمتها با آموزش شما متفاوت می باشد دلیل آن همان سلایق متفاوت می باشد. به منظور آنکه نقشه های فنی پاسخگوی هدف و مفاهیم مربوط به خود باشند بایستی برخی اصول کلی رعایت شوند که تجزیه و تحلیل این اصول امکان شکافته شدن مضمون آن را فراهم مینماید . به منظور دست یابی ارائه ای کاملا مطابق با شیئی مورد نظر و فراهم نمودن امکان ساخت آن نقشه باید مشخصات هندسی آنرا بطور کامل بیان نماید و بعلاوه مشخصات فرعی از قبیل جنس مصالح را نیز در بر داشته باشد . تعریف بالا از یکسو با فراهم آوردن نقشه های مختلفی که از جوانب مختلف شیئی تهیه می شود و از سوی دیگر بوسیلة بیان روشن و بدون ابهام ابعاد بخشهای مختلف آن انجام خواهد پذیرفت.

فهرست :
اصول کلی ترسیم نقشه
ابعاد نقشه
نقشه کشی معماری
پلان
اندازه گذاری
برش
نما
جزییات
ماکت
پله
سایت پلان
پلان شیب بندی
پارکینگ
سایه
منابع و ماخذ
_________________________________
https://www.mediafire.com/?1h174m4p645knx1
 

mahshid.r993

عضو جدید
سلام دوستان، خسته نباشین، میشه ازتون خواهش کنم یک پلان فاز دو شده که نما و مقطع و... که اونا هم فاز دو شده باشن در اختیار من بزارید، برای نمونه کار میخوام که از روش انجام بدم، واقعا نیاز دارم. :(
 

Similar threads

بالا