کارشناسی ارشد | روش های تحقیق در معماری

chobina

عضو جدید
7-6-روش تحلیل محتوا:
در این روش محتوای آشکار پیام های موجود در متن یا متن ها را بررسی میکنیم.مهمترین کاربرد تحلیل محتوا توصیف ویژگیهای آن پیام،روش ارائه پیام و چگونگی استنباط آن پیام توسط گیرنده هاست.

:w10::w10::w20::w20::w24:
 
آخرین ویرایش:

chobina

عضو جدید
7-7 -روش پیمایشی:
در این روش موضوع را باید از نزدیک مشاهده و برداشت کنیم وبه یکسری نتیجه گیری برسیم.مثل تحقیقهای مرتبط با ترافیک،مثل حضور در چهارراههای مشخص،در ساعت معین و تردد عابرین و سواره ها و...
در خیلی از منابع تحقیق روش پیمایشی و روش میدانی را یکی میدانند در حالی که اینطور نیست و روش میدانی یک روش کنترل داده هاست.
:w34::w34::w35:
 

chobina

عضو جدید
8-جامعه هدف (Target Population):
مجموعه اشیاء،افراد یا عناصری که دارای ویژگیهای مشترک هستند و ما میتوانیم آنها را یک گروه قلمداد کنیم.مثل دانشجویان دانشگاه تبریز، هر کسی که در این دانشگاه دانشجو هست جامعه هدف ما میشود.
انجمن معماران جوان تهران , جامعه هدف (معماران تا 30 سال سن)
بررسی تزئینات مساجد تبریز , جامعه هدف (تمام مساجد تبریز)

:w36::w31:
 

chobina

عضو جدید
9-جمع آوری و طبقه بندی داده ها:
1-روش اسنادی 2-روش میدانی 3- مشاهده 4-مصاحبه
1-روش اسنادی:هر سند مکتوبی که وجود دارد و از آن به عنوان مرجع استفاده شود.مثل مقاله،کتاب و....هر اندازه معتبر و موثق تر باشد بهتر است و ساده ترین و مهمترین روش جمع آوری داده ها حساب میشود.
2-روش میدانی:در این روش جایی را از نزدیک بررسی میکنیم و اطلاعاتی بدست می آوریم و شخصاً در محل حاضر میشویم.بعضی وقتها روش میدانی مکمل و روش کنترل روش اسنادی است.(مثل متر گرفتن ارتفاع گنبد توسط خودمان)
3-مشاهده:در معماری و شهرسازی محصول مشاهده را به شکل عکس نشان میدهیم. عکس هایی که عکس از نگارنده است در چارچوب مشاهده است.اگر عکس ها از آرشیو (مثلاً آرشیو سازمان میراث فرهنگی) باشد در چارچوب روش اسنادی است.
4-مصاحبه:مثلاً میدانیم که آقای............. در مورد بتن متخصص است و کتابی ندارد.با آقای.............مصاحبه کرده و در گزارش میگوییم به نقل از .............

:w10::w10::w10:
 

reza_memar

عضو جدید
کاربر ممتاز

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرط اصلی یادگیری روش تحقیق در معماری ! بلد بودن روش تحقیق هستش ! در کل روش تحقیق در معماری فقط شلوغ بازیه !
 

shdowlat

عضو جدید
سلام به همگی
توی رشته ای مثل معماری، وقتی میخواهیم وارد بحث فنی بشیم، دونستن روشهای تحقیق بخش اولیه تدوین مقاله است.
متاسفانه کلام نگارش و استفاده از لغات صحیح، با وجود نقش بسیار مهمی که دارند از سوی محققین نادیده گرفته میشه.
و البته مشکل دیگه ای که رشته معماری داره، کمبود مجلات معتبر علمیه. اغلب مجلات امتیاز پژوهشی دارن و این محقق رو از نوشتن مقاله ترویجی که حداقل برای دانشجویان میتونه مفید باشه بازمیداره و اغلب رو به نوشتار سنگین پژوهشی و یا ساختار ساده بدون درجه علمی میارن.
عدم وجود مجلات معتبر علمی-ترویجی در ایران ضعف بزرگی محسوب میشه و جالب اینه که تعداد محدود مجوجود یا فاقد اعتبار شده اند یا امکان پوشش تمامی گرایشهای معماری رو ندارن.
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام
استادمون خواسته برا پروژمون بهش عنوان بدیمم، چه عنوانی در زمینه ی معماری پیشنهاد میکنید.. که مطالب زیادی در این زمینه وجود داشته باشهه نمیخوام خیلی وقت گیر باشه که بیفتم دنبال مطلب.. وقتشو ندارم :eek:
 

farnaz*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان

پیشنهاد من اینه گه یگ موضوع انتخاب کنیم و با هم تا پایان ترم پیش بریم

موضوع پیشنهاد ی من :
ضرورت مطابقت معماری و سازه در معماری معاصر ایران

دوستان ممنون از مطالب مفیدتون
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا