کاربرد ژئوگریدها در تحکیم بستر راهها (Geogrids)

rasool.civil

مدیر بازنشسته
کاربرد ژئوگریدها در تحکیم بستر راهها
یک فایل پاورپوینت به حجم حدود 7.9 مگابایت در 21 اسلاید به صورت مصور و یک ویدئو به حجم حدود 3 مگابایت در زمینه کاربرد ژئوگریدها در راهسازی به مدت 77 ثانیه تهیه شده توسط میثم نعمتی




لینک کمکی دانلود :
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
• ژئوگرید (Geogrids)

• ژئوگرید (Geogrids)

ژئوگریدها شبکه های پلیمری مسطح، متشکل از نوارهای متعامد (ribs) هستند که در انواع مختلف تولید شده، و بدلیل مقاومت کششی بالا، بعنوان مسلح کننده برای احداث دیوارها و شیبهای خاک مسلح، تثبیت بسترهای سست و همینطور تقویت و تسلیح روسازی های آسفالتی بکار میروند. ژئوگریدها به روشهای مختلف و عمدتا با پایه پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استر تولید میشوند. به لحاظ ساختاری ژئوگریدها به دو گروه کلی: تک سویه (با ظرفیت باربری بیشینه در جهت اصلی)، و دو سویه (با ظرفیت باربری در دو امتداد متعامد) تقسیم میشوند. ژئوگریدهای تک سویه اختصاصا برای دیوارها و شیبهای خاک مسلح، و ژئوگریدهای دو سویه هم در خاک مسلح و هم در تثبیت بسترهای سست که نیاز به باربری در دو امتداد متعامد وجود دارد بکار میروند.

• ژئوگرید تک سویه پلی اتیلنی TT-samp
ژئوگرید تک سویه سری TT-samp محصول شرکت Tenax ایتالیا، از پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE) تولید میشود. این محصول با روش تزریق یکپارچه (extrusion) و اختصاصا برای کاربرد در خاک مسلح عرضه میشود. مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، و گره های ضخیم برای قفل و بست با ذرات خاک از مشخصات بارز این محصول است که آن را برای احداث دیوارها و شیبهای خاک مسلح، بویژه در کنار مصالح درشت دانه ایده آل ساخته است.


• ژئوگرید دو سویه پلی پروپیلنی LBO
ژئوگرید دو سویه سری LBO محصول شرکت Tenax ایتالیا، از پلی پروپیلن (PP) و با روش تزریق یکپارچه (extrusion) تولید میشود. این محصول با عملکرد دو سویه (bi-oriented) در خاک مسلح و تسلیح بستر که در آن باربری در دو جهت متعامد مورد نیاز است بکار میرود. مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، و قفل و بست بسیار قوی با دانه های خاک، از ویژگیهای شاخص این محصول است.






• ژئوگریدهای دوسویه پلی استری TeleGrid و MultiGrid
ژئوگرید دو سویه TeleGrid محصول شرکت Teletextiles نروژ، از الیاف پر مقاومت پلی استر و با روکش محافظ پلیمری تولید میشود. این ژئوگریدها برای انواع کاربردها در دیوارها و شیبهای خاک مسلح و همینطور تثبیت و تسلیح بسترهای سست مناسب هستند. مقاومت بالا و خزش کم، از ویژگیهای بارز این ژئوگریدهاست. این محصول طی سالیان مداوم تحت کنترل و تست موسسات معتبر اروپایی بوده است
این محصول، با دارا بودن تمام شاخصهای لازم برای کاربرد در دیوارهای خاک مسلح و تثبیت بستر، قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی میباشد.





• ژئوگرید آسفالتی Bebit
ژئوگرید آسفالتی Bebit محصول شرکت BECO آلمان، بافته شده از الیاف پرمقاومت شیشه (Glass-Fibers) با دمای ذوب 850 درجه و مقاوم در برابر درجه حرارت بالا می باشد. این محصول دارای یک لایه محافظ پلیمری است که در ترکیب با یک لایه از الیاف نبافته درون چشمه های خود (برای جذب قیر بیشتر)، یک ژئوکامپوزیت ویژه برای مسلح سازی و ترمیم روسازی آسفالتی راهها و باند فرودگاههاست. این ژئوگرید بدلیل مقاومت کششی بالا عامل موثری در کنترل ترکهای انعکاسی در روسازی است.





منبع : سایت شرکت "مانا صنعت"
 

sam44

عضو جدید
ژئوگرید

ژئوگرید

در جهت درک بهتر شما دوستان از ژئوگریدها و کاربرد آنها نمونه تصاویری را به نمایش گذاشته ایم .ژئوگرید ها نیز از جنس پلیمر ، پلی اتیلن و برخی از آتها از تلفیق پلی اتیلن به همراه تارهای پلی استری می باشند .

زیر سازی جاده ها و معابر

یکی از عوامل موثر در طراحی و ساخت مسیرهایی که از زمینهای سست عبور میکنند تقویت و تثبیت بستر راه می باشد که در صورت عدم دسترسی به بستر مناسب ، روسازی راه نیز به تدریج در حد فاصل بستر و زیر اساس از بین خواهد رفت بدین منظور می توان از ژئوگریدها استفاده نمود که به دلیل مشخصات فنی مناسب این شبکه ها توزیع بارهای ترافیکی بر روی بستر بهتر صورت پذیرفته و موجب جلوگیری از نشست های موضعی و نا متقارن می گردد

کاربرد در احیای اراضی ساحلی

یکی از موارد مهم استفاده ژئوگریدها احیای اراضی و بازیافت زمین از دریا است این عملیات به منظور پی سازی جهت احداث سازه یا دیواره های دریایی و حفاظت ساحل و تثبیت اراضی ساحلی امکانپذیر می باشد.
منبع : منسوج نبافته
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
B زهکشی و تثبیت بستر راه و راه آهن مهندسی ژئوتکنیک و راه و ترابری 0

Similar threads

بالا