کاربرد فناوری نانو در صنایع [ صنعت آب و فاضلاب ]

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آب، مایه حیات و فراوان‌ترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به‌شکلی است که امروزه مشاهده می‌کنیم. اهمیت آب و نقش حیاتى آن در زندگى انسان، حیوان، نبات و محیط زیست آنقدر روشن‌است که نیاز به دلیل و برهان ندارد. با وجود پیشرفت‌هاى شگفت‎آورى که در زمینه‌هاى مختلف حیات بشر صورت گرفته‌است، آب همچنان اهمیت خود را به‌عنوان منبع اصلى تامین انرژى و نیز تولید محصولات کشاورزى حفظ کرده‌است، به‌همین دلیل برخى از دانشمندان معتقدند که آب دلیل اصلى، اما پنهانى بسیارى از منازعات سیاسى یک منطقه محسوب می‌شود. تنها منبع آب شیرین، آب برف و باران سرازیرشده از کوه‌ها است که توسط نهرها و رودخانه‎هاى طبیعى به جریان مى‌افتد و در امور آبیارى زمین‌ها براى کشاورزى و آشامیدن بکار می‌رود.

در کشورمان ایران، ‌مسئله آب به‌ویژه آب شیرین با توجه به وضعیت جغرافیایی و قرارگرفتن آن در منطقه خشک و نیمه‌خشک از حساسیت بیشتری برخوردار است. همچنین ذخایر آب کشور در حال کاهش و شور شدن‌است و آب‌های سطحی نیز با انواع آلودگی‌ها آلوده شده‌اند. بنابراین با نگاهی به مشکلات تامین آب در ایران و همچنین اهمیت تصفیه پساب‌های خانگی و صنعتی، استفاده از فناوری‌های نوین ضروری به نظر می‌رسد.

با توسعه فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب،‌ می‌توان تحولی عظیم در تامین آب مصرفی و بخش‌های وابسته به آن به‌وجود آورد. کاربردهای فناوری نانو در تصفیه آب، گندزدایی، ‌استفاده بهینه از آب سفره‌های زیرزمینی و بهبود سازه‌های آبی از جمله ویژگی‌هایی است که صنعت آب و فاضلاب با استفاده از فناوری نانو به‌دنبال تحقق آن‌ها است. در ادامه به معرفی کاربردهای فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب، در چهار بخش فرآیند تصفیه، پاک‌سازی سفره‌های آب زیرزمینی و بهود سازه‌های آبی خواهیم پرداخت.



این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 168 در تاریخ 1390/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 958.pdf
    329.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در صنایع [ صنعت آب و فاضلاب ]

اهمیت آب و نقش حیاتى آن در زندگى انسان، حیوان، نبات و محیط زیست آنقدر روشن است که نیاز به دلیل و برهان ندارد. با وجود پیشرفت‌هاى شگفت‎آورى که در زمینه‌هاى مختلف حیات بشر صورت گرفته‌است، آب همچنان اهمیت خود را بعنوان منبع اصلى تامین انرژى و نیز تولید محصولات کشاورزى حفظ کرده‌است، به‌همین دلیل برخى از دانشمندان معتقدند که آب دلیل اصلى، اما پنهانى بسیارى از منازعات سیاسى یک منطقه محسوب می‌شود. تنها منبع آب شیرین، آب برف و باران سرازیرشده از کوه‌ها است که توسط نهرها و رودخانه‎هاى طبیعى به جریان مى‌افتد و در امور آبیارى زمین‌ها براى کشاورزى و آشامیدن بکار می‌رود.

با توسعه فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب،‌ می‌توان تحولی عظیم در تامین آب مصرفی و بخش‌های وابسته به آن بوجود آورد. کاربردهای فناوری نانو در تصفیه آب، گندزدایی، ‌استفاده بهینه از آب سفره‌های زیرزمینی و بهبود سازه‌های آبی از جمله ویژگی‌هایی است که صنعت آب و فاضلاب با استفاده از فناوری نانو بدنبال تحقق آن‌ها است.


این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 180 در تاریخ 1391/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • 1131.pdf
    183.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
کاربرد فناوری نانو در صنایع [ آب و محیط زیست ]

کاربرد فناوری نانو در صنایع [ آب و محیط زیست ]

اهمیت آب و نقش حیاتى آن در زندگى انسان، حیوان، نبات و محیط زیست آنقدر روشن است که نیاز به دلیل و برهان ندارد. با وجود پیشرفت‌هاى شگفت‎آورى که در زمینه‌هاى مختلف حیات بشر صورت گرفته‌است، آب همچنان اهمیت خود را بعنوان یکی از منابع مهم تامین انرژى و نیز تولید محصولات کشاورزى حفظ کرده‌است، به‌همین دلیل برخى از دانشمندان معتقدند که آب دلیل اصلى، اما پنهانى بسیارى از منازعات سیاسى یک منطقه محسوب می‌شود.
با توسعه فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب، می‌توان تحولی عظیم در تامین آب مصرفی و بخش‌های وابسته به آن بوجود آورد. کاربردهای فناوری نانو در تصفیه آب، گندزدایی، ‌استفاده بهینه از سفره‌های آب زیرزمینی و بهبود سازه‌های آبی از جمله ویژگی‌هایی است که صنعت آب و فاضلاب با استفاده از فناوری نانو بدنبال تحقق آن‌ها است.


این مقاله در نشریه فناوری نانو شماره 192 در تاریخ 1392/07/15 به چاپ رسیده است.
 

پیوست ها

  • main_c51ce410c124a10e0db5e4b97fc2af39.pdf
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فناوری نانو ، نقش و کاربرد آن در صنعت آب و فاضلاب

فناوری نانو ، نقش و کاربرد آن در صنعت آب و فاضلاب

اساس نانو فناوری، درک خواص و رفتار جدید ذراتی با اندازه ی کمتر از ۱۰۰ نانومتر است که به نانوساختارهای ساخته شده از آن ذرات، منتقل می شود.نانو فناوری امروزه در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته و روز به روز در حال رشد و شکوفایی هر چه بیشتر است. افزایش جمعیت جهان و کاهش منابع آب آشامیدنی ، نگرانی هایی را در باره تامین آب آشامیدنی مورد نیاز کشورهای مختلف در سراسر جهان به وجود آورده است و کمبود آب که در نتیجه افزایش آلودگی های زیست محیطی شدت پیدا می کند ، سبب شده است تامین آب بهداشتی مورد نیاز مردم به یکی از مشکلات اساسی جهان امروز تبدیل شود امراض ناشی از آلودگی منابع آب ، روزانه سبب کشته شدن هزاران و شاید ده ها هزار نفر از مردم جهان می شود . این در حالی است که امکان بازیافت آب دسترسی به یک منبع مناسب برای مصارف گوناگون را فراهم خواهد آورد . اخیراً با ورود فناوریهای نوین از قبیل زیست فناوری و نانو فناوری، مواد و راهکارهای جدیدی برای تصفیه آبو نیز آب و فاضلاب های صنعتی و کشاورزی معرفی شده و یا می شوند. استفاده از فیلترهای نانومتری ، تحول عظیمی را در بازیافت و استفاده مجدد از منابع آب ایجاد کرده است کاربردهای فناورینانو در این خصوص عبارتند از : نانو سنسورها ، نانو فیلترها، نانو فتوکاتالیست ها، مواد نانو حفرهای، نانو ذرات، توانایی های این فناوری در تصفیه آب و با توجه بهانواع آلودگی های نقاط مختلف ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است.

متن کامل مقاله را در فایل زیر مشاهده فرمایید.
 

پیوست ها

  • 2471.pdf
    682.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا