کاربرد سوپر جاذب ها در کشاورزی

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]کاربرد سوپر جاذب ها در کشاورزی[/h]
با اينکه فوق جاذب­ها، تحت فشار هم قادر به نگهداري آب جذب کرده درخود مي­باشند، به محض نياز ريشه آب را به سهولت در اختيار آن قرار مي دهد. فوق جاذب­ها با جذب سريع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشي از بارندگي­هاي پراکنده را بالا برده و در صورت آبياري خاک، فواصل آبياري را نيز افزايش مي دهند. مقدار اين افزايش به شرايط فيزيکي خاک، آب و هواي منطقه و ميزان مصرف فوق جاذب در خاک بستگي دارد.براي رفع مشکل کل هدر رفتن آب در خاک­هاي سبک (شني) مي­توان با استفاده از پليمرهاي فوق جاذب ظرفيت نگهداري آب را بالا برد. به علاوه براي رفع مشکل نفوذناپذيري خاک­هاي سنگين (رسي) مي توان از پليمرهاي فوق جاذب استفاده نمود. پليمرهاي فوق جاذب در کشاورزي، باغباني، جنگلکاري و فضاي سبز استفاده مي شود و تأثيرات مثبت به سزايي در کنترل فرسايش خاک دارد. اين پليمرها مي توانند در مناطق کم آب از بارندگي­ها پراکنده به خوبي استفاده کرده و آب جذب شده را در موقع نياز ريشه در اختيار گياه قرار دهند. در مناطقي که داراي شيب زیاد هستند اين مواد مي توانند از جاري شدن و هدر رفتن آب جلوگيري کنند. از آنجايي که استفاده از اين مواد جذب آب ناشي از بارندگي هاي پراکنده را بالا مي برد، پس فواصل آبياري را افزايش مي دهند. ميزان اين افزايش بسته به شرايط فيزيکي خاک، آب و هوا و ميزان مصرف پليمرهاي فوق جاذب در خاک تعيين مي شود. اين پليمرها تنش هاي رطوبتي را از بين برده و به سازگاري گياهان کاشته شده با محيط جديد کمک مي کنند. فوق جاذب ها با قرار گرفتن در خاک باعث جذب آب ثقلي و غير قابل استفاده براي گياه مي شوند. بنابراين از تنش هاي وارده و تقليل عملکرد تا حد زيادي جلوگيري مي کنند.
بنابراين اگر در بخش کشاورزي استفاده از فوق جاذب ها بر اساس اصول صحيح و به درستي انجام شود و تداوم يابد، مي­توان در حد قابل توجهي بر محدوديت هاي زراعي ناشي از خشکسالي­ها و کم­آبي­هايي که کشور با آن روبرو است فائق آمد.
به طور کلي عوامل متعددي نظير آب، کود، حاصلخيزي خاک و دفع آفات در ميزان توليدات کشاورزي دخيل هستند. اما در سال 1998 در بيانيه جهاني غذا (WSF)، حاصلخيزي خاک به عنوان مهمترين عامل کليدي در برقراري امنيت غذايي و کشاورزي پايدار ذکر شده است.
از طرف ديگر مهمترين عامل تأثيرگذار بر حاصلخيزي خاک، کود دهي مي باشد. به طوري که مطالعات انجام شده در سه دهه گذشته حاکي از آن است که 33 الي 60 درصد افزايش توليدات کشاورزي مرهون مصرف صحيح کود در زمين هاي کشاورزي بوده است. حضور ماده فعال مورد نياز گياه (کود) در داخل ساختار فوق جاذب­ها و توانايي اين نوع مواد براي کنترل رهايش ماده بارگذاري شده سبب مي شود علاوه بر مزاياي بالا، فوق جاذب هاي حامل کود نقش غذارساني براي گياه را نيز داشته و با کنترل مقدار کود در پاي گياه، رشد بهينه­اي را براي آن رقم بزند. استفاده از فوق جاذب هاي حامل کود همچنين نقش بارزي را در کنترل شستشوي کودهاي شيميايي و انتقال آن به داخل سفره هاي آب زیرزميني و درنتيجه کاهش ميزان نيترات در اين حوزه به عهده دارند. به عبارت ديگر کاربرد اصلي فوق جاذب کشاورزي کود دار، علاوه بر تأمين آب مورد نياز گياه در پاي آن، همچون ساير کودهاي شيميايي تأمين عنصر غذايي افزودني به خاک به منظور تأمين نياز غذايي گياهان جهت بهره­وري حداکثر از خاک است. فوق جاذب هاي کامپوزيتي پليمري به علل ذکر شده در بخش هاي قبل، علاوه بر توان جايگزيني با کود شيميايي مي توانند به عنوان مخزن نگهدارنده آب در اختيار گياه قرار گيرند.



جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 700x394 پیکسل اینجا کلیک کنید.

مزاياي استفاده از پليمرهاي فوق جاذب کامپوزیتی در بخش کشاورزي به شرح زير خلاصه شده است:
تأثيرات بر روي شاخص هاي خاک- کاهش فرسودگي
- تهويه بهينه
- ممانعت از فرسايش
- جلوگيري از شسته شدن و هدر رفتن مواد غذايي
- کاهش تأثيرات منفي حاصل از نمک خاک

تأثيرات بر روي شاخص هاي گياه- جذب بهتر مواد غذايي از طريق ريشه
- انبوهي رشد ريشه
- بالا بردن در صد جوانه زني
- افزايش تأثير کودها و آفت کش ها به ميزان چشم گير
- کاهش تأثيرات منفي ناشي از تنش خشکي

تأثيرات اقتصادي- کاهش چشمگير مصرف آب و جلوگيري از حدود 50 تا 70 درصد اتلاف آب مصرفي
- امکان کسب درآمد بالاتر در نتيجه افزايش کمي و کيفي محصول
- افزايش توليد ماده خشک در گياه بدون نياز به افزايش مصرف آب






بسته بندی و انبار :دمای انبار بین 0 تا 50 درجه سانتی گراد می تواند متغیر باشد. محیط انبار سر پوشیده و باید خشک باشد. در این شرایط می توان محصول را تا 5 سال انبار نمود.

مقدار و روش استفاده :


بلور آب جهت استفاده در کشاورزی، باغبانی، جنگل کاری، جلوگیری از فرسایش خاک (در زمینهای بیابانی) و تقریبا هر جایی که مربوط به محیط زیست بوده و نیاز به نگهداشت آب می باشد استفاده می شود. این فوق جاذب به دلیل ماهیت غیر سمی آن، حافظ محیط زیست می باشد.
کاشت نهال: ابتدا گودالی با عمق مناسب حفر نموده سپس حدود 150 گرم سوپرجاذب را داخل گودال می ریزیم وبا مقداری خاک مخلوط می کنیم و نهال را داخل گودال قرار داده و گودال را پر میکنیم . باید سعی شود سوپرجاذبدر نزدیکی ریشه قرار بگیرد.

انتقال نهال :
ریشه بدون خاک نهال را در مخزن حاوی ژل سوپرجاذب ( ویژه انتقال نهال ) فرو می بریم ،پس از خارج کردن نهال مقداری ژل به ریشه نهال می چسبد که رطوبت لازم را در طی زمان انتقال حفظ می نماید .جهت کاشت این نوع نهال تمامی مراحل همانند کاشت نهال بدون ژل می باشد و فقط در هنگام کاشت از سوپرجاذب به صورت خشک در گودال به میزان 30گرم استفاده میشود.

درختان زیر پنج سال و درختچه ها:
حدود 250- 300گرم سوپرجاذب خشک به ازای هر درخت توصیه می شود. روش کار به این صورت است که در قسمت سایه انداز درخت که توسعه ریشه بیشتر است 3 حفره 50-40 سانتی متری ایجاد می کنیم اندازه و تعداد حفره ها بستگی به اندازه درخت دارد .در این روش که روش کپه ای ( درون گودال ) است مقداری سوپرجاذب را در کف چاله ها به صورت خشک می ریزیم و سپس روی آن را با خاک معمولی پر می کنیم البته چاله ها باید حداقل 10 سانتی متر از سطح زمین پایین تر باشند . علاوه بر این روش این مواد می توانند به صورت نواری(در محدوده توسعه ریشه دور تا دور درخت نواری به عمق 50-40 سانتی متر حفر می شود و مقدار مشخص شده در کف کانال به طور یکنواخت پخش میشود) و اختلاط کامل (مقدار مشخص شده را باخاک داخل چاله مخلوط کرده و آن را در کف چاله می ریزیم) به کار روند . میزان مصرف سوپرجاذب بستگی به بافت خاک و اندازه درخت دارد.

درختان میوه و جنگلکاریهای شهری:
200- 400گرم برای هر درخت توصیه می شود روش کار به این صورت است که در قسمت سایه انداز درخت که توسعه ریشه بیشتر است 5-3 حفره 50-40 سانتی متری ایجاد می کنیم ( اندازه و تعداد حفره ها بستگی به اندازه درخت دارد ) در این روش که روش کپه ای ( درون گودال ) است مقداری سوپرجاذب را در کف چاله ها به صورت خشک می ریزیم و سپس روی آن را با خاک معمولی پر می کنیم البته چاله ها باید حداقل 10 سانتی متر از سطح زمین پایین تر باشند . علاوه بر این روش این مواد می توانند به صورت نواری و اختلاط کامل (به همان روشی که در بالا توضیح داده شد.) با خاک به کار روند،در هر صورت پس از پایان این مراحل آبیاری انجام می گیرد .

زمینهای چمن:
به مقدار 50 الی 100 گرم سوپرجاذب در هر متر مربع و در عمق 5/2- 2 سانتی متری خاک قرارمی دهیم. روش کار به این صورت است که ابتدا بستر خاک را آماده می کنیم و بعد مقدار توصیه شده را به صورت دستپاش یا بذر پاش در سطح خاک پخش کرده و سپس با برگرداندن این مواد را در لایه 2 الی 5/2سانتی متری قرار می دهیم و به اندازه 10 سانتی متر خاک معمولی روی آن می ریزیم و غلتک می زنیم و بعد عملیات بذر پاشی را انجام می دهیم. دراین روش مقدار آبیاری کمتر از روشهای معمول و همچنین دوره آبیاری طولانی تر می شود .

گیاهان زینتی :
جهت کاشت گیاهان زینتی مانند انواع رزها و غیره ، ابتدا چاله ای به عمق مناسب بوته حفر می کنیم و حدود 20 الی 30 گرم سوپرجاذب بسته به اندازه بوته در ته چا له می ریزیم و با خاک داخل چاله مخلوط می کنیم و آنگاه بوته گل را داخل چاله قرار داده آن راآبیاری می کنیم .

کشتهای زراعی:
بسته به خصوصیات مزرعه از جمله بافت خاک، شرایط اقلیمی منطقه، نوع محصول، دوره آبیاری و. حدود200-30 کیلوگرم سوپرجاذب در هر هکتار (10000متر مربع) خاک استفاده می شود و به دو صورت نواری[1]، دست پاش[2]اعمال می شود.
[1] روش نواری: سوپرجاذب را ته شیار ریخته و روی آن را با خاک پوشانده و آبیاری می شود.
[2] روش دستپاش یا کود پاش: سوپرجاذب در سطح مزرعه پخش می شود و با ابزار مناسب آنها را زیرخاک می برند.

پرورش قارچ:
سوپرجاذب به مقدار دو کیلوگرم در هرمتر مکعب با بستر کاشت مخلوط شده و تا حالت اشباع آبیاری می شود.

خزانه نشاء:
حدود 120- 40 گرم سوپرجاذب در هر متر مربع ودر عمق 15-10سانتی متری استفاده می شود.

خزانه نشاء:
حدود 120- 40 گرم سوپرجاذبدر هر متر مربع ودر عمق 15-10سانتی متری استفاده می شود.
توضیح مهم:
1- در هر یک از شرایط فوق لازم است تا 3-2 نوبت آبیاری معمولی انجام شود و سپس فاصله آبیاری را افزایش دهید .
2- کاربرد سوپرجاذب بسته به نوع گیاه ، بافت خاک ، شرایط اقلیمی و کیفیت آب ، موجب کاهش آب مصرفی به میزان 70-50%می شود که این مقدار برای گیاهان گلدانی 75-50% ، زمینهای چمن 40- 15%، گیاهان زراعی در شرایط زراعی 40-20% است.
3-قبل از کاربرد از مخلوط کردن سوپرجاذب با هر نوع کود و مواد افزودنی جامد و مایع دیگر جداً خود داری کنید.
4- هنگام کاربرد همزمان از سوپرجاذب و کود و یا هر افزودنی دیگرباید از چالکودهای مجزا استفاده شود . (مانند روش بعلاوه و ضربدر)
5- سوپرجاذب باید دور از رطوبت و نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.




خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

مشخصات
بلورآب A
بلور آب B
ظاهر
پودر قهوه ای
پودر قهوه ای
مقدار رطوبت %
کمتر از 5%
کمتر از 5%
بو و سمیت
ندارد
ندارد
چگالی توده ای متوسط (g/cm[SUP]3[/SUP])
8/0
8/0
pHمحلول آبی
6-7
6-7
اندازه ذره (میکرومتر)
200-400
500-800
حداکثر پایداری در محیط خاک (سال)
5-7
5-7
ظرفیت عملی جذب آب مقطر (جذب تعادلی) (g/g)
500
380
ظرفیت عملی جذب محلول کلرید سدیم با غلظت ppm1000 (جذب تعادلی)
260
170
ظرفیت عملی جذب در محیط خاک و تحت فشار 2200 پاسکال (جذب تعادلی)
190
140
زمان رسیدن به 60% جذب حداکثر (60% جذب تعادلی) (دقیقه)
15-20
25-30






منبع:http://tavare.blogfa.com/
 

Similar threads

بالا