کاربرد بازاریابی محتوا از سوی بانک‌های معتبر

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
بانک‌هایی که به واسطه بحران‌های مالی اعتبار اولیه‌شان را نزد مشتری‌ها از دست داده‌اند از طریق محتوای خلاق می‌توانند رابطه خود را بهبود بخشند.ارائه محتوای خلاق به این معنا نیست که خود بانک دست به کار شده و تمام بخش‌های تولید محتوا را بر عهده بگیرد بلکه می‌توان انرا به شرکتی فعال در این زمینه واگذار کرد مانند ناشرها و روزنامه‌های معتبر.به عنوان مثال بانک Santander سال گذشته با همکاری روزنامه تایمز به واسطه اخبار،نکات و بررسی‌های موردی به شرکت‌های کوچک و متوسط دسترسی پیدا کرد.بانک Santander یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین روزنامه‌های انگلستان را برای همکاری انتخاب کرد و به این ترتیب اعتبار خود را نیز تقویت کرد.

این همکاری با انتشار مقاله‌ای چهارصفحه‌ای از سال گذشته شروع شد و تاکنون مقالات دیگری نیز به صورت پیوسته در ارتباط با این بانک در تایمز به چاپ رسیده‌اند که افراد مختلفی از کارشناسان مشهور اقتصادی گرفته تا نویسندگان صاحب‌نام روزنامه تایمز انها را نوشته‌اند. البته بانک Santander به همین امر بسنده نکرده و وب‌سایتی برای ارائه محتوای خلاق راه‌اندازی کرد که در آن محتوا به شکل‌های مختلف(صوتی،تصویری و متن) به اشتراک گذاشته می‌شود و همین طور یک سری نشست‌های خبری هم در این رابطه برگزار کرده است .این شیوه‌های مختلف ارتباطی نه تنها موجب می‌شوند تا Santander همیشه دیده شود و در ذهن افراد باشد بلکه این فرصت را برای Santander فراهم می‌کند تا درباره موضوعات مختلف مؤثر بر تجارت موفق نیز ابراز نظر کند.

عقاب‌های دیجیتالی بانک Barclays
امروزه به مدد شیوه‌های نوین پرداخت،ایستادن در صفوف بانک‌ها به حداقل رسیده است اما از طرفی ممکن است این تغییرات تکنولوژیکی برای برخی مشتریان ناآشنا و عجیب باشد. Barclays در این زمینه اقدام جالبی انجام داده و برای مشتریانی که از شیوه‌های بانکداری آنلاین واهمه دارند و در این زمینه به خود اعتمادبه‌نفس ندارند، ابزار موردنیاز را فراهم کرده است. سال گذشته بانک Barclays برنامه Digital Eagles را راه‌اندازی کرد تا به مشتریان و سایر عموم کمک کند که به شیوه آنلاین از خدمات بانکی استفاده کنند و به اصطلاح دیجیتالی شوند.این برنامه از آن زمان تاکنون بسیار توسعه یافته است.در واقع برنامه Digital Eagles بخشی از طرح بزرگ بانک برای توسعه خدمات آنلاین است. Barclays با تمرکز بر این برنامه علاوه بر همگام شدن با خدمات نوین بانکی شیوه‌ای را در پیش گرفته تا مطمئن شود که مشتریانش از سرویس‌های آنلاین بهره می‌برند.

سرویس جالب بانک First Direct برای خانه اولی‌ها
در هنگام خرید خانه مهم‌ترین موضوع جنبه مالی آن است با این حال بانک First Direct بر روی موضوع جالب‌تری متمرکز شده و برای این منظور کمپین myfirsthome را راه‌اندازی کرده که به خریدار این فرصت را می‌دهد تا خانه‌اش را به هر شکلی که دوست دارد تزیین کند. بانک First Direct از سه وبلاگ فعال در زمینه طراحی داخلی خواست تا ایده‌هایشان را برای تزیین منزل ارائه دهند و سپس از این ایده‌ها فیلم کوتاهی تهیه کرد و به نمایش گذاشت.در این فیلم نکات مقرون به‌صرفه‌ای برای تزیین داخلی یک خانه بیان شده بود. در ادامه First Direct با یکی از وبلاگ‌ها همکاری خود را توسعه داد و مسابقه‌ای با عنوان « طراح داخلی غیرمنتظره» به راه انداخت با تاکید بر این موضوع که First Direct چقدر می‌تواند متفاوت از سایر بانک‌ها باشد.

راهکار جالب بانک HSBC برای جذب مشتری
هرساله در انگلستان بانک‌ها در فصل تابستان تلاش می‌کنند تا دانشجویان جدیدی را که در حال راهیابی به دانشگاه هستند به عنوان مشتریان جدید جذب کنند.تحقیقات در انگلستان حاکی از آن است که بریتانیایی‌ها به راحتی راضی به طلاق می‌شوند اما تغییر حساب بانکی در نظر انها به مراتب امری دشوار است.جذب این مشتریان جوان کلیدی ست برای ایجاد یک رابطه تجاری مادام‌العمر و تداوم تجارت و با توجه به حجم تبلیغات در این زمینه مشخص است که بانک‌ها چقدر روی این موضوع حساب باز می‌کنند. بانک HSBC هم چهار فیلم کوتاه تبلیغاتی را در کانال‌های ارتباطی دارای بیش‌ترین مخاطب جوان منتشر کرد.مثلاً مضمون یک یاز این فیلم‌ها این است که یک تنیسور موفق پس از مصدومیت در مسابقه از حضور در میادین ورزشی محروم می‌شود و پس از آن وب‌سایتی برای آموزش تنیس راه‌اندازی می‌کند و فعالیتش را به این شکل ادامه می‌دهد. در واقع HSBC قصد دارد به قشر جوان این پیام را برساند که مهم نیست که برنامه‌ریزی انها برای آینده طبق دلخواهشان پیش نمی‌رود، HSBC در هر صورت به انها کمک خواهد کرد تا رویایشان محقق شود.

در واقع این چهار مثال حاکی از این واقعیت هستند که : • استفاده از نویسندگان معتبر و شناخته شده موجب اعتماد مشتریان می‌شود.مشتریان می‌خواهند مطمئن شوند هر تصمیمی که می‌گیرند بر اساس اطلاعات موثق و ارزیابی شده خواهد بود. • کاربرد محتوای معتبر برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی.کاربران برای پیگیری پیام‌های شما در کانال‌های اجتماعی نیاز به یک دلیل منطقی دارند،باید محتوایی به انها عرضه کنید که برای انها مفید واقع شود. • برای ارائه محتوای خلاق،در چهارچوبی خارج از بانک فکر کنید و برای اینکه پیامی جالب‌توجه و خلاق ارائه دهید از محتوای غیرمالی استفاده کنید. • با ارائه پیام‌های الهام‌بخش و مرتبط با زندگی قشر جوان که دارای قابلیت تعاملی و انتشار اجتماعی بالایی باشند می‌توانید بهتر روی جوانان تاثیر گذار باشید.

منبع: بانکی
 
بالا