کارآفرینی که کارآفرین می‌سازد

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]کارآفرینی که کارآفرین می‌سازد[/h]


نویسنده: Ian Mount
مترجم: مریم رضایی
منبع: New York Times
عقیده عمومی بر این است که 90 درصد بنگاه‌های تازه تاسیس در نهایت شکست می‌خورند؛ اما آدئو رسی، کارآفرینی سریالی (کارآفرینی که همواره ایده‌های جدید دارد و پس از تاسیس کسب‌وکارهای تازه، مسوولیت آن را به دیگران واگذار می‌کند) کهTheFunded.com را تاسیس کرده، به این نتیجه رسیده که میزان بالای این شکست‌ها ناشی از این است که افرادی که کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کنند، مناسب این کار نیستند و آموزش درستی هم دریافت نکرده‌اند.
سایت TheFunded.com، جامعه‌ای آنلاین متشکل از 18 هزار مدیر عامل، موسس شرکت و کارآفرین است که سرمایه‌گذاران کسب‌وکار را تحلیل و رتبه‌بندی می‌کنند و اعضای آن در مورد استراتژی‌هایی برای رشد یک کسب‌وکار تازه‌ تاسیس با هم گفت‌وگو می‌کنند. در سال 2009، رسی انجمنFounder Institute را به منظور تدریس اصول کارآفرینی تاسیس کرد. برخلاف دیگر انجمن‌های تازه تاسیس،
Founder Institute افرادی را که در حال اداره یک کسب‌وکار هستند پذیرش نمی‌‌کند، بلکه متقاضیان را از طریق یک تست شخصیت برمی‌گزیند. افرادی که پذیرفته می‌شوند فرآیند کار را یاد می‌گیرند سپس ایده‌هایشان را با کمک کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های کارآفرینی توسعه می‌دهند. این برنامه اکنون در 60 شهر مختلف جهان اجرا می‌شود و در نهایتFounder Institute 5/3 درصد از سهام شرکت‌هایی را که دانش‌آموختگان راه‌اندازی می‌کنند، در اختیار می‌گیرد.
رسی 41 ساله، در مصاحبه‌ای گفته که انجمن آنها تاکنون توانسته به تاسیس بیش از 1000 شرکت کمک و برای 10 هزار نفر اشتغالزایی کند و این در حالی است که نرخ شکست این شرکت‌ها حدود 10 درصد بوده است. هدف او این است که تا سال 2020، حدود 20 هزار شغل در هر سال ایجاد کند:
* شما تلاش می‌کنید کارآفرینان بالقوه را از طریق تست‌های شخصیت بشناسید. به دنبال چه چیزی هستید؟
ویژگی‌های متعددی وجود دارد که ترکیب آنها با هم پتانسیل کارآفرینی را تشکیل می‌دهد. ما می‌دانیم که داشتن ذهن باز با موفقیت در کارآفرینی کاملا همخوانی دارد. هر چقدر شما روشنفکرتر باشید، دنیا را واقعی‌تر می‌بینید. هر چقدر ذهن شما بسته‌تر باشد، دنیا را آنگونه که خودتان می‌خواهید می‌بینید. فردی که با ذهن باز کسب‌وکاری را اداره می‌کند، خیلی سریع‌تر از یک فرد با ذهن بسته به مشکلات موجود پی می‌برد و طبیعتا هرچقدر مشکلی زودتر شناسایی شود، سریع‌تر قابل حل است.
* چرا کار را قبل از تاسیس شرکت‌ها شروع می‌کنید؟
چون ما در همان نقطه شروع با افراد درگیر می‌شویم، می‌توانیم به آنها کمک کنیم که از اشتباه کردن بپرهیزند. بنگاه‌های تازه تاسیس به دلیل اشتباهات بزرگی مانند انتخاب شریک بد یا هویت اشتباه یا پایگاه نامناسب، اغلب در 18 تا 24 ماه نخست کارشان شکست می‌خورند، اما 90 درصد شرکت‌هایی که Founder Institute تاسیس کرده، همچنان سر پا هستند؛ چون ما به آنها کمک کرده‌ایم که از اشتباهات بزرگ بپرهیزند.
* این رقم واقعی است؟ 90 درصد؟
اخیرا هزارمین شرکت‌مان را هم راه‌اندازی کردیم و این در حالی است که تاکنون تنها حدود 10 درصد؛ یعنی 116 شرکت با شکست مواجه شده‌اند. اگر 15 درصدی را که در حال رکود هستند در نظر نگیریم، 75 درصد کسب‌وکارهایی که راه‌اندازی کرده‌ایم، به شدت در حال اشتغالزایی هستند.
* به محض اینکه کارآفرینان بالقوه را شناسایی کردید، چه چیزی به آنها می‌آموزید؟
نقش ما آموزش به این افراد نیست، بلکه برای فردی که ویژگی‌های تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را دارد، موقعیت‌سازی می‌کنیم. در اصل، کارهایی را به آنها محول می‌کنیم که یک کارآفرین انجام می‌دهد و آنها را در موقعیت‌هایی که یک کارآفرین در آن قرار می‌گیرد، قرار می‌دهیم. سپس در طول زمان شدت این موقعیت را افزایش می‌دهیم و فرد را از یک کارمند به یک کارآفرین تبدیل می‌کنیم.
* چگونه این کار را انجام می‌دهید؟
بیشتر اوقات، اولین کارمندان یک شرکت گروهی جالب و بسیار متنوع هستند. ما تلاش می‌کنیم ویژگی‌های آن تیم موسس را کپی کنیم و این کارآفرینان بالقوه را در محیطی مشابه تیم موسس قرار دهیم. سپس گروه‌های کاری چهار یا پنج نفره تشکیل می‌دهیم و آنها چند بار در هفته با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا در مورد پیشرفتی که در کسب‌وکارشان داشته‌اند، گفت‌وگو کنند. این گروه‌ها مثل همان تیم موسس فعالیت می‌کنند؛ چون می‌خواهند به هم در ایجاد کسب‌وکارهایشان کمک کنند.
* منظور شما از جالب بودن و متنوع بودن کارمندان، سخت و ستیزه‌جو بودن آنها است؟
در کارآفرینی جمله مشهوری وجود دارد که می‌گوید: اولین کارمندان شما مثل نیروهای ویژه هستند. نیروهای ویژه افرادی هستند که تقریبا هر کاری را اعم از ایمیل‌ها، استراتژی شرکت، کدگذاری و طراحی درست انجام می‌دهند. موسسین یک شرکت هم اغلب نیروهای ویژه محسوب می‌شوند؛ بنابراین این گروه‌های کاری شبیه آن چیزی هستند که شرکت شما در 16 تا 24 اول شکل‌گیری نشان می‌دهند؛ بنابراین آنها افراد فوق‌العاده باهوشی هستند و شما مجبورید گروه‌های کاری را مثل کارمندان اولیه خودتان مدیریت کنید و این کار آسانی نخواهد
بود.
* کار کردن با کارآفرینانی که هنوز کارآفرین نشده‌اند، معایبی هم دارد؟
جنبه منفی آن این است که سطح تعهد افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند تا شرکتی تازه را راه‌اندازی کنند پایین است، حتی وقتی خودشان اظهار می‌کنند که 100 درصد متعهد هستند. وقتی آنها را مجبور می‌کنید که رو به جلو بروند، از کارآفرینی خارج می‌شوند؛ ‌بنابراین در برنامه آموزشی ما نقاط انعطاف استراتژیکی وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد برای کارآفرین شدن تصمیم واقعی بگیرند. در نتیجه، می‌بینیم که 65درصد کسانی که وارد برنامه می‌شوند، آن را رها می‌کنند و به زندگی سابقشان برمی‌گردند. برای یافتن یک ستاره، باید با افراد ناکارآمد زیادی سروکار داشته باشید.
 

Similar threads

بالا