ژان نوول Jean Nouvel

marali_64

عضو جدید
گفت وگو با ژان نوول- ساين ديزان-بوم؛ معماري نور


مترجم: جلال الدين بهروزي



كارهايتان را با طراحان ديگر به بحث مي گذاريد؟
معماري را با تعداد بي شماري از دوستانم بحث مي كنم چون مشاوران زيادي دارم و معمولاگروه مشاوران و صاحبنظراني را سازمان مي دهم كه درمورد كارهاي اخير بحث و جدل هاي فراواني باهاشان داشته ام. ما معمولاتفكر يكساني داريم و همديگر را مي فهميم. براي هرپروژه تيم مشاوران خاص آن را مي سازم تا حرف هاي تازه اي گفته شود. ولي در فرانسه، متاسفانه <سالن معماري> نداريم! باعث تاسف است باور من اين است كه تنها روح هركس مي تواند تك و تنها باشد.


پروژه هاتان را معمولادر كجا كار مي كنيد؟


در رختخواب و دورميز رستوران ضمن صحبت با آدم هاي زيادي كه نشسته اند، و گاهي البته پشت ميز بزرگ كارم در دفتر. در اين تضاد بين تحرك وشلوغي بحث و جدل با نظريه سازان و طرف هاي مقابل و سكوت خلوتي كه بعد از آن براي خود مي سازيد، يك چيز بسيار زنده وخلاق وجود دارد. من زمان هاي زيادي را درسكوت مي گذرانم.


به عنوان دوست خوب توانايي هايتان، مي توانيد تعريفي از سبك معماري تان بدهيد؟


جست وجوي هميشگي من همواره در جهت يافتن ويژگي ها و بي همانندي هاست. دوست ندارم يك صرف و نحو را هميشه تكرار كنم يا در همه نقاط كره خاكي فقط يك نوع معماري بزنم. دنبال استدلال هاي محكم وخوب براي انجام چيزي در زميني مشخص و يگانه هستم، چيزي ويژه همان زمين و سايت. چيزي ويژه همان آدم ها. درپي آنم كه هر پروژه براي خودش يگانه و يونيك باشد. ماده و نور بزرگترين مساله دوران و معني جهان است. شما بايد كاركنيد و هريك ازكارهايتان بايد سوالي را در اين ابعاد مطرح كند.


مي توانيد يك جور ارزيابي از كارهايتان ارائه كنيد؟ از نخستين پروژه تان تا به امروز!


من در موقعيت خوبي براي اين كار نيستم. تصور مي كنم بالاخره پشت تمام كارها فكر و احساس واحدي وجود دارد. جست وجوي من براي اين است كه طرحي را كه مي كشم آني باشد كه فقط به همان طريق مي بايست باشد نه طريقي ديگر. هميشه براي من هويت اثر اصل يگانه است. اين را مي توانم <تعديل فضا>، براي دوره اي كوتاه يا بلند، براي خلق <جهاني كوچك> بنامم كه درعين حال گستره اي تازه به جهان شناخته شده مي دهد.


مي شود وارد جزئيات بشويد؟


مهم است كه هر قطعه زمين را بخشي از تغيير و تحول تلقي كنيم. ضمن آنكه در عين حال تداوم جغرافيايي و تاريخي هم مطرح است. پروژه هايي را ترجيح مي دهم كه باايده تعديل فضا شروع كنند نه با قطع ارتباط با پس زمينه. من تند نيستم. هميشه آرزومند پروژه اي هستم كه درنهايت سادگي، ظرافت و عمق داشته باشد. پروژه اي كه روح لوكيشن خود را دارد و آرزوهاي مردم و شهر و ده را بر مي آورد، و حتي ساختمان هايي را كه قبلاساخته شده اند.


اخلاق در كجاي معماري است؟


ميل به تحليل و درك جهان هميشه وجود دارد. ولي اين امر نبايد مانع از اين باشد كه ما چيز تازه اي در رديف اختراع يا درمقوله اتوپيا در كارهاي خود داشته باشيم. به اعتقاد من، امروز دنيا با اين تكثير مصنوعي و تكرار غير ارگانيك ساختمان هاي مشابه در تمام دنيا هرروز كوچك و كوچكتر مي شود. فكر مي كنم ما وظيفه داريم كه تا حد ممكن تفاوت و تغيير هايي را دراين جهان به وجود آوريم. تفاوت و تغيير نه صرفا به خاطر خود بلكه براي اينكه تفاوت ها نشانه هاي درك عميق تر هستند.


آيا اثري از معماري گذشته هست كه شما را به صورت مشخص تحت تاثير قراردهد؟


من به <معماري نور> خيلي حساسم. بسياري از كليسا ها و كاتدرال هاي قرن يازده و دوازده فرانسه از اين جنس هستند. حتي در قرن هاي بعدتر هم چنين آثاري هستند.


پس شما درس نمي دهيد؟


هميشه تدريس را ردكرده ام. من فرزند دو معلم هستم و براي من درس دادن بسياربسيار مشكل مي نمايد. شما بايد محصل خود را كاملابشناسيد و هدايتش كنيد كه شكفته شود. من موعظه و سخنراني را بسيار مشكل مي دانم. تنها روشي كه مي توانم پيشنهاد كنم درست كردن كارگاه آموزشي در دفتر كار و كاركردن با من به صورت يك گروه است. پس از كارگاه آنها هر يك به روال خود داشته ها و برداشت هاي خود را به روش و سياق خود به كارخواهندگرفت و مناسبات كاري خود را به وجود خواهند آورد.


در ارتباط با آينده، آيا چيزي هست كه شما را بترساند؟


نه. من از آينده ترسي ندارم. فكرش را هم نمي كنم. به زمان حال فكر مي كنم. در عالم سياست مباحثي هست كه بدبينانه و نگران كننده است و چيزهايي خوشبينانه و مثبت. من اصولاآدم خوش بين و خوش نگري هستم. اعتقاد دارم كه بشريت هميشه مي تواند درمسير درست وخوب پيش برود و اساسا نيازي به راه غلط ندارد.
__________________


 

marali_64

عضو جدید
آثار و نمونه كارهاي ژان نوول معمار برجسته فرانسوي

آثار و نمونه كارهاي ژان نوول معمار برجسته فرانسوي

آثار و نمونه كارهاي ژان نوول معمار برجسته فرانسوي
برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید






برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید













تصویر در حال کوچک شده می باشد، برای برگت به اندازه ی اصلی کلیک کنید. سایز اصلی عکس 800*548 با حجم 87 kb




__________________





 

marali_64

عضو جدید
ادامه

ادامه

برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید


برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید



برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید


برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید


برای کوچک شدن تصویر کلیک کنید

__________________


 

marali_64

عضو جدید
ادامه

ادامه

تصویر در حال کوچک شده می باشد، برای برگت به اندازه ی اصلی کلیک کنید. سایز اصلی عکس 1200*753 با حجم 711 kb


تصویر در حال کوچک شده می باشد، برای برگت به اندازه ی اصلی کلیک کنید. سایز اصلی عکس 1200*478 با حجم 302 kb



تصویر در حال کوچک شده می باشد، برای برگت به اندازه ی اصلی کلیک کنید. سایز اصلی عکس 1200*503 با حجم 462 kb

__________________


 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
زندگی نامه ژان نوول

زندگی نامه ژان نوول



زندگی نامه ژان نوول

ژان نوول در سال ۱۹۴۵ در دهکده ای در جنوب غربی فرانسه متولد شد. او هنگامی که مدرسه می رفت با یک شرکت معماری وارد کار شد. در سال ۱۹۷۵ دفتر خود را گشود و در چندین رقابت شرکت کرد.
توانایی وی در خلق معماری ضد مادی است. طرح های او صرف نظر از اندازه بزرگ کارهایش , به صورت سیال و سبک آشکار است. اما نوول نشان داده که قادر به عرضه تصویر به عنوان یک عنصر سازنده معماری نیز هست.
او میداند چگونه با قرار دادن اساس کار بر روی ایده های انتزاعی , ساختارها را مانند واقعیت بسازد. این عناصر , همراه با توانایی های زیاد این مهندس معمار برا نوآوری در تکنیک ها و مواد ,آن چیزهایی هستند که از نظر بسیاری از افراد , سبک شخصی او را مشخص میکند. اما در واقعیت این عناصر در خدمت بخش هایی ملموس از معماری است.
تکنولوژی بالا و خرد گرایی , ابزارهایی هستند که نوول از آنها برای ساخت یک واقعیت استفاده میکند. آنها فی نفسه اهداف را تشکیل میدهند.
ژان نوول، برنده پریتزکر ۲۰۰۸ برای خود معمار، این انتخاب کاملا‌ غیرمنتظره بود. او در سال‌های ماضی بارها انتظار این جایزه را داشت ولی امسال مطمئن شد که کنارش نگذاشته‌اند. هیات داوران ، نوول را به این خصوصیات ستود : تلا‌ش مستمر به عنوان معمار، کوشش برای تجربه‌های تازه و نوآوری در تمام فرم‌هایش برخلا‌ف کارهای اغلب لیدرهای حرفه ، کارهای نوول از استیل و فرم واحد و تکراری تبعیت نمی‌کنند.
به‌گفته خود معمار، هر ساختمان برای خودش داستانی دارد و ادامه پژوهشی است جداگانه. اقلیم بر کارهای او نقش خودرا می‌زند ، باد هم همینطور و حتی رنگ ابنیه اطراف. طبیعی است که همه این عوامل محدودیت‌هایی بر کار معمار اعمال می‌کنند ، ولی مگر معماری بدون چنین محدودیت‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد؟ با اینهاست که اثر تبدیل به یک مجسمه می‌شود.
نوول آگاهانه از ساختمان‌های عام دوری می‌کند ، ساختمان‌هایی که به‌قول خودش متاسفانه در بسیاری از آثار معاصر دیده می‌شود. او ساختمان را به روالی متفاوت می‌سازد ، با منطقیمتفاوت و رنگی متفاوت. تلا‌ش او این است که بنایی بسازد برای یک مکان کاملا‌ مشخص و زمانی مشخص. از نظر او ساختمان موجودی است زنده ، بدین خاطر بهتر که هیچ ساختمانی ساختمان دیگر را ناراحت و مریض نکند. ‌
وقتی که او درسال ۱۹۸۱ برنده مسابقه معماری ساختمان انستیتو جهان عرب درپاریس شد ، درهای شهرت به روی او بازشد. نمای نامتعارف آن با دیافراگم‌هایی که باز وبسته می‌شوند ، شدت نور را دراتاق‌های ساختمان تنظیم می‌کنند : ترکیبی از عناصر معماری عربی و فناوری نوین. امروزه دردفتر معماری او درپاریس ۱۴۰ نفر کار می‌کنند و شعبه‌های دفتر نیز در لندن ، کپنهاگ ، نیویورک ، مادرید و بارسلون فعالند. همکاران او در۱۳ کشورجهان بر روی بیش از ۴۰ پروژه دارند کار می‌کنند. معمار امیدوار است دریافت این جایزه به کارهای جدید او یاری رساند- که نوگراتر و تازه‌تر شوند.
در کارنامه ژان نوول ، جوایز و نشان‌های زیادی هست ، ازجمله : نشان افسری هنری فرانسه ، شیر طلا‌یی دوسالا‌نه ونیز، مدال طلا‌ی انستیتومعماران بریتانیا ‌RIBA ، جایزه بارومین ، جایزه امپراتوری ژاپن و الی آخر. ژان نوول که در روز دوم ژوئن ۲۰۰۸ جایزه خودرا در سالن کنگره کتابخانه واشنگتن خواهد گرفت ، پس ازکریستین پورتسام پارک ، دومین فرانسوی است که پریتزکری شده است. ‌

پارک سیدنی
این پارک در شهر سیدنی قرار دارد.دراین پروژه ی 600 میلیونی که از 2 برج 16 و33 طبقه ای که بر فراز یک سکوی تفریحی واقع شده با مساحت 250000 متر مربع و با مدیریت فریزر و شامل چندساختمان طراحی شده ، یک پارک شهری است.در این پروژه ، ژان نوول با همکاری هنرمند و گیاه شناس فرانسوی "پاتریک بلانس" دوازده باغ عمودی را ضمیمه نمای برج ها می کند. احجام سبز و نوارهای سبز رنگ ِ افقی با ایوان هایی که برج ها را به گیاهان سبز پیچیده اند ، محوطه ی پارک ِ مرکزی را در قلب حومه ی جدید به سمت این ساختمان سبز گسترش می دهد. برج شرقی پروژه ی" پارک مرکزی" یک وضعیت نمایشی را از طبقات بالای یک بلوک پیش آمده مونومنتال ، به نمایش می گذارد. این هلیوستات سیستم مبتکرانه ی ِ ثابت و پانل های آینه ای موتورداری را با هدف جذب نور خورشید و انعکاس به سمت اتریوم و همچنین به سمت تراس فضای باز در شب با یکدیگر ترکیب می کند. این سیستم توسط" یان کرسال" هنرمند نورپرداز، به صورت تمام رنگی و با شمایل ِ تئاتر گونه ای برج ها را از دیدگان محو می کند. پروژه توام با توسعه تجاری 274 میلیونی ِ ده تا پانزده طبقه ای است که توسط معما ر بریتانیایی فاستر و همکارانش به خوبی ِ یک پارکینگ زیرزمینی جدید طراحی شده است. ساخت و ساز در پارک اصلی و راه های جدید از مارس 2010 در دست ساخت است و پارک مرکزی از دسامبر امسال شروع به فعالیت می کند.

منبع : سایت پارسه کد - آرکیتکت 1991
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
طراحی داخلی به سبک ژان نوول

طراحی داخلی به سبک ژان نوول

در محیطی های دیگری مانند قفسه های آشپزخانه هویتی دیگر از اشیا و یا در دیواره اتاق خواب تصاویری ‌نمادین و انتزاعی از ابرها و غروب بوسیله نور و پنل ها ایجاد می شود.

سخن ژان نوول با متخصصان عرصه معماری و طراحی:
من همواره اینگونه اندیشیده ام كهCorian® بعنوان عنصری است كه نمادی‌ بدیع از انتزاع و تجرید است، در حقیقت بوجود آوردن چیزهایی است كه حضور فیزیكی ندارند. شما چگونه چیزهایی‌ را كه حضور ندارند ارائه می كنید؟

این گفته یك سؤال‌ سخت و همیشگی برای معمارانی بوده است كه خواسته¬اند ماهیت شعر گونه یك طرح و ایده ذهنی را حفظ كنند در حالیكه آن را به واقعیت تبدیل می نمایند. این بهترین دلیل من برای این همه صبر و تلاشی است كه در نحوه طراحی یك فضا درCorian® و ماهیت نور داشته¬ام، برای Corian® و پروژه Nouvel Lumieresو‌ آشكار كردن فضاهای داخلی كه با پوسته¬های Corian® ارتباط پیدا می¬كنند و درجات متفاوتی كه از شفافیت در عناصر و احجام بوجود می آید،‌ بسیار تلاش نموده ام.

من با استفاده از نورهایی كه در پشت پنل ها ایجاد كردم ، با برجسته كردن نقش¬ها، انتزاع در فعل و انفعالات و جاذبه پدیده تابناكی نور به این منظور دست یافتم. خلوص، ظرافت و انسجام طرح های هنری، عقیده راسخی است كه به فضاهای Corian® Nouvel Lumiere شكل می دهد.
























منبع : سایت تحلیلی خبری معماری نیوز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پارک مرکزی ژان نوول در سیدنی؛ اسمان خراش نا محسوس

پارک مرکزی ژان نوول در سیدنی؛ اسمان خراش نا محسوس




پارک مرکزی ژان نوول اوایل این ماه "پارک مرکزی" توسط معمار فرانسوی" ژان نوول" طراحی شد.از نقشه های این طرح در سال 2008 پرده برداری شد.این پارک در شهر سیدنی در سایت قبلی کارخانه آبجو سازی قرار دارد.


دراین پروژه ی 600 میلیونی که از 2 برج 16 و33 طبقه ای که بر فراز یک سکوی تفریحی واقع شده با مساحت 250000 متر مربع و با مدیریت فریزر و شامل چندساختمان طراحی شده ،یک پارک شهری است.در این پروژه، ژان نوول با همکاری هنرمند و گیاه شناس فرانسوی "پاتریک بلانس" دوازده باغ عمودی را ضمیمه نمای برجها میکند.احجام سبز و نوارهای سبز رنگ ِ افقی با ایوان هایی که برجها را به گیاهان سبز پیچیده اند، محوطه ی پارک ِ مرکزی را در قلب حومه ی جدید به سمت این ساختمان سبز گسترش میدهد.




برج شرقی پروژه ی" پارک مرکزی" یک وضعیت نمایشی را از طبقات بالای یک بلوک پیش آمده مونومنتال، به نمایش میگذارد.این هلیوستات سیستم مبتکرانه ی ِ ثابت و پانل های آینه ای موتورداری را با هدف جذب نور خورشید و انعکاس به سمت اتریوم و همچنین به سمت تراس فضای باز در شب با یکدیگر ترکیب میکند .


این سیستم توسط" یان کرسال" هنرمند نورپرداز، به صورت تمام رنگی و با شمایل ِ تئاتر گونه ای برجها را از دیدگان محو میکند. پروژه توام با توسعه تجاری 274 میلیونی ِ ده تا پانزده طبقه ای است که توسط معما ر بریتانیایی فاستر و همکارانش به خوبی ِ یک پارکینگ زیرزمینی جدید طراحی شده است. ساخت و ساز در پارک اصلی و راههای جدید از مارس 2010 در دست ساخت است و پارک مرکزی از دسامبر امسال شروع به فعالیت میکند.







2

3

4

منبع:اتود



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سالن اپراي ژان نوول در دبی، پردازش کائوتیک زمان

سالن اپراي ژان نوول در دبی، پردازش کائوتیک زمان





ژان نوول اين بار به خليج فارس آمده تا در دبي يك سالن اپرا،طراحي كند.طرحي كه به معماري آينده چشم دارد. او كارش را بسيار رمزآلود طراحي كرده.چرا كه ماهيت كار او از جنس زمان است وابعاد زيادي دارد.اين عمارت مانند يك نگهبان، نظاره گرشهرمي باشد.


اين سازه به شكلي ست كه امكان اشتباه گرفتن آن با يك ساختمان معمولي وجود ندارد، چرا كه مانند نگيني در منطقه مي درخشد. فرم اين سازه از زواياي مختلف فرق مي كند و سايه هاي متفاوتي روي آب مي اندازد.




اين سازه جلوه هايي ازعقاب، امواج آب و يا آبشار را به تصويرمي كشد و با نورپردازي هايي كه از پايين مي تابند، در هاله اي از نور و انعكاس قرارمي گيرد و منقش به رنگ هاي انعكاس يافته ازآسمان نيزمي شود.


اين سالن اپرا جايي ست خاطره انگيز كه درآن مي توان شاهد اجراي موسيقي، تاتر، برنامه هاي هنري وبازيگري بود.اين جا مكاني ست كه مي تواند روياي ايجاد فضاي فرهنگي دردبي را متصور كند.






2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

منبع:اتود



 
  • Like
واکنش ها: mpb

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه ی یک پارک مرکزی از ژان نوول در سیدنی ؛ بلندترین باغ عمودی جهان

پروژه ی یک پارک مرکزی از ژان نوول در سیدنی ؛ بلندترین باغ عمودی جهان




مجموعه ی " یک پارک مرکزی " با ارتفاع 116 متر در مرکز شهر سیدنی، بلندترین باغ عمودی جهان نام گرفته است. این طرح که توسط معمار فرانسوی، ژان نوول طراحی گشته، از دو برج 16 و 33 طبقه تشکیل شده است که بر روی یک پودیوم چهار طبقه ی تجاری قرار گرفته اند. این پروژه که کاربری های متفاوتی دارد، با همکاری شرکت محلی معماران پی تی دبلیو، 563 آپارتمان لوکس را به مرکز این شهر استرالیایی ارائه نموده است.

بر روی برج بلندتر شرقی، یک اینستالیشن معلق بازتابنده متشکل از 320 پنل اینفرارد و دارای موتور قرار گرفته است تا نور خورشید را به بخش های سایه دار سایت مجموعه بتاباند. این اینستالیشن که "هلیوستات " نام گرفته است، در شب، به یک چلچراغ شهری مونومنتال تبدیل می شود که همچون استخری شناور از نورهای ال ای دی در تاریکی آسمان به نظر می رسد.


پوشش گیاهی کشیده شده بر روی نمای ساختمان، دیوار سبز پارک را به سمت بالا گسترش داده و احساسی از طبیعت را به واحدهای مسکونی ارائه می نماید. این پوشش سبز، با جمع آوری دی اکسید کربن و انتشار اکسیژن، به کاهش مصرف انرژی کمک می نماید و حرارت کمتری را نسبت به سایه اندازهای سنتی، به محیط شهری، منتقل و منعکس می نماید.

.

.

.

.

.

.

.

پلان همکف ـ سطح 0

پلان طبقات ـ سطح 6+

پلان طبقات ـ سطح 29+

برش

برش

نما

نما

دیاگرام کانسپت نماسازی

دیاگرام کانسپت

رندر فضاسازی

سایت

منبع:اتوود



 
بالا