چگونگی محاسبه نرخ تراکم

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز







عضو شورای اسلامی شهر تهران چگونگی محاسبه نرخ تراکم در سال ۹۳ را تشریح کرد.
در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران ، لایحه افزایش امتیاز تراکم و تعرفه تغییر کاربری ساختمان و پارکینگ در دستور جلسه قرار گرفت و به موجب مصوبه دیروز شورا بطور متوسط ۲۴ درصد به قیمت هر متر مربع تراکم در سطح مناطق شهرداری تهران اضافه شد.

محمد سالاری ، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در توضیح این مصوبه اظهار داشت: لایحه مذکور حدود ۲ ماه قبل به کمیسیون های شهرسازی و برنامه و بودجه واصل گردید که پس از تعاملات دو کمیسیون و بررسی های همه جانبه از سوی مشاورین کمیسیون ها نهایتا پیشنهاد شهردار تهران که تقاضای افرایش ۵۵ درصدی قیمت تراکم را داشت، تعدیل و با ۲۴ درصد افزایش قیمت تراکم موافقت شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از جمله پیشنهادات و کارهای کارشناسی این کمیسیون را تعیین ضرایب مرغوبیت مناطق شهرداری تهران به تعداد بلوک های شهری دفترچه ارزش معاملاتی وزارت دارایی برشمرد و اضافه کرد: در کمیسیون شهرسازی به میزان ۱۶۴ بلوک شهری ضرائب موقعیت و مرغوبیت محلات درنظر گرفته شد که این اقدام موجب می شود ارزش امتیاز تراکم محلات ضعیف و مرغوب هر منطقه با یک ضریب محاسبه نگردد ، چراکه در گذشته ساکنین محلات ضعیف مناطق از محاسبه یکسان عوارض تراکم ابراز نارضایتی می کردند.

سالاری درباره نحوه محاسبه عوارض تراکم ضرایب مرغوبیت محله گفت: در این فرمول قیمت هر متر مربع امتیاز تراکم، از ضریب موقعیت به تفکیک بلوک های دفترچه ارزش معاملاتی به اضافه یک، ضرب در ۴/۱ ارزش یک متر مربع اعیانی ساختمان به علاوه ارزش معاملاتی گرانترین گذر قابل دسترسی ضرب در ضریب ثابت ۷۵درصد به دست می آید.

وی از دیگر نکات قابل توجه این مصوبه را عدم اخذ امتیاز از بافت های فرسوده و نیز اعطای تراکم پایه ۱۸۰ درصد برای محور جنوب خیابان انقلاب و ۱۲۰ درصد در محور شمال انقلاب عنوان کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران همچنین اعلام کرد: سطوح کل راه پله ها و آسانسور ها، مشروط به رعایت کامل استانداردهای مقررات ملی ساختمان در کلیه ساختمان های مسکونی و مختلط مسکونی و غیرمسکونی که صرفا جهت دسترسی به واحدهای مسکونی تعبیه می شوند، مشمول اخذ تعرفه ارزش تراکم مازاد بر تراکم پایه مالی نخواهند بود.

وی در پایان افزود : رایگان بودن تراکم در مناطق دارای بافت فرسوده از دیگر مزایای این مصوبه است که با امکان تسهیل گری احیا و نوسازی در بافت فرسوده، موضوع عدم پرداخت تراکم را حفظ کرده است.این مصوبه از ابتدای سال ۹۳ قابل اجرا است و کسانیکه در سال ۹۲ فرم اعلام عوارض دریافت کرده باشند تا انتهای فروردین ماه سال ۹۳ مهلت پرداخت خواهند داشت.​
 
بالا