چگونه یک پروگرامر PIC بسازیم

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
چگونه یک پروگرامر PIC بسازیم

میکروکنترلر ها

همانطور که می دانید در واقع کامپیوترهای بسیار کوچکی هستند که دارای بخش های اصلی حافظه، پردازشگر، ورودی و خروجی می باشند و قابل برنامه ریزی شدن هستند. برنامه های مورد نظر که می بایستی توسط میکروکنترلر اجرا شوند بایستی به زبان ماشین یا همان صفر و یک ها دربیایند و سپس در حافظه میکروکنترلر جای بگیرند.
این برنامه ها بسته به نوع میکروکنترلری که استفاده می کنیم می تواند در کامپایلرهای مختلفی نوشته شوند و آن کامپایلر برنامه را پس از رفع عیب، کامپایل یا اصطلاحاً به زبان ماشین ترجمه می نماید و یک فایل از برنامه که به زبان ماشین یا همان صفر و یک هاست به ما تحویل می دهد:



دستورات این فایل بایستی توسط نرم افزار های برنامه ریزی کننده یا همان پروگرامر وارد حافظه میکروکنترلر شود. علاوه بر نرم افزار پروگرامر، نیاز به یک مدار ساده نیز داریم که برنامه را از کامپیوتری که در آن ذخیره شده به حافظه میکروکنترلر منتقل نماید. این مدار همان سخت افزار پروگرامر می باشد.
در هر میکروکنترلر بعضی از پین ها علاوه بر کارکرد خود در حالت اجرای برنامه، به عنوان پایه های برنامه ریزی میکروکنترلر نیز تعریف شده اند، با اتصال این پایه ها به کامپیوتر از طریق یکی از پورتهای کامپیوتر که می تواند پورت سریال یا موازی و یا USB باشد، و اجرای نرم افزار پروگرامر، کدهای زبان ماشین یا همان دستورات ما که قرار است میکروکنترلر اجرا نماید و تبدیل به صفر و یک شده اند، وارد حافظه میکروکنترلر شده و از آنجا آماده اجرا توسط میکرو خواهند شد.
مدار سخت افزاری پروگرامر ها اگرچه بسیار ساده و قابل ساخت در آزمایشگاه می باشند، اما معمولاً به دلیل استفاده مکرر و یا عدم ساخت دقیق و با دوام، ممکن است خوب کار نکنند و یا زود دچار آسیب شوند. از این رو معمولاً برخی شرکت ها پروگرامرهای هر نوع میکروکنترلر را به صورت آماده ساخته و در معرض فروش و استفاده قرار می دهند که این نوع پروگرامرها از دقت و کارایی بهتری برخوردارند.

عکس نمونه هایی از پروگرامرها:







اما اگر علاقه مند باشیم که خودمان پروگرامر خود را بسازیم بایستی ابتدا مدار ساده ای برای آن طراحی کنیم و پایه های میکروکنترلر را به طور مناسب به پورتی از کامپیوتر که قرار است عملیات انتقال اطلاعات را انجام دهد، متصل نماییم. سپس از برنامه پروگرامر برای پروگرام شدن میکرو موردنظر اقدام کنیم.
برای مثال در زیر شماتیک مدار ساده ای که می تواند برای پروگرام کردن میکروکنترلرهای 18 پین از نوع PIC استفاده شود را آورده ایم:



رای استفاده از این پروگرامر بایست از پورت سریال کامپیوتر استفاده نماییم و همانطورکه می بینید در شکل پایه های پروت سریال بایستی به میکروکنترلر ما متصل شود.
سپس برای پروگرام کردن بایستی از نرم افزار: ICPROG استفاده کنیم و کد زبان ماشین را در آن باز نموده و میکروکنترلر را پروگرام نماییم. یادآوری می کنیم که برای نوشتن برنامه های میکروکنترلر های PIC می توان از زبان برنامه نویسی بیسیک و کامپایلر PICBasic استفاده نمود:



نکته آخر اینکه در روش بالا بایستی از سیستم عامل ویندوز 98 استفاده کرد زیرا سیستم عامل ویندوز XP برای امنیت کامپیوترها، به طور نرمال پورت های کاپیوتر، از جمله پورت سریال را که ما استفاده کرده ایم، بسته نگه می دارد و نرم افزار ICPROG قادر به باز کردن آن نمی باشد. اما در سیستم ویندوز 98 این گونه نیست.

به خاطر داشته باشیم که از رگولاتور ولتاژ 7805 برای تغذیه مدار با یک ولتاژ ثابت 5 ولت استفاده می شود.
 

Similar threads

بالا