چگونه یک مرد خیانت کار را بشناسیم

aynaz.m

کاربر فعال تالار ادبیات ,
کاربر ممتاز
چطور يک مرد خيانت کار را بشناسيم


امروزه يکي از بزرگترين دغدغه‌هاي فکري بشر در تمامي جوامع بي‌وفايي در ارتباطات زناشويي است.مسئله‌اي که بازهم باوجود پنهان‌گري هريک از زوج‌ها مثل سوهاني روح آنها را مي‌خراشد و گاهي حتي پس از سال‌ها

زندگي مشترک و مونس يکديگر بودن به نابودي آن زندگي منجر مي‌‌‌شود.



بي‌وفايي در رابطه زناشويي ابعاد و بحث‌هاي مختلفي را شامل مي‌شود که براي آگاهي از آنها در اين شماره «نسل‌امروز» پاي صحبت‌هاي «سارا منصفي»، روانشناس، نشستيم.
در اين مطلب قصد داريم ويژگي‌هاي شخصيتي و اجتماعي را معرفي کنيم و اگر قصد آشنايي و شناخت مردي را براي ازدواج داريد، باتوجه به آنها مي‌توانيد تصميم بهتر و صحيح‌تري را بگيريد.
هرچند امروزه مشکل وفادار نبودن همسر هم از سوي زنان و هم از سوي مردان ديده مي‌شود. همچنين يک‌سري از اين ويژگي‌هاي شخصيتي کلي است و به‌‌طور متقابل وجود آنها در زنان نيز، آنان را مستعد خيانت نسبت به طرف مقابل مي‌کند.

عوامل زمينه‌ساز بي‌وفايي
به‌طور کلي براي بي‌وفايي در زندگي مشترک نمي‌توان يک عامل را برشمرد، بلکه فردي که نسبت به زندگي مشترک خود وفادار نيست و به عبارتي خيانت مي‌کند، ترکيبي از ويژگي‌هاي فردي و اجتماعي را داراست. هرچند گاهي تنها يک اتفاق باعث اين موضوع مي‌شود و فرد را در شرايطي قرار مي‌دهد که ناگزير دست به خيانت بزند، اما اگر ريشه‌يابي‌هاي لازم در اين زمينه صورت بگيرد به مجموعه‌اي از عوامل چون کمبودهاي شخصيتي، محيط خانواده، جامعه و آموزش‌هايي که فرد از جامعه دريافت کرده، تجربه‌هاي فردي و ويژگي‌هاي شخصيتي مي‌رسيم.
همچنين نبايد فراموش کرد که هميشه چند عامل فرد را مستعد خيانت کردن مي‌کند و نمي‌توان تنها به يک عامل يا ويژگي استناد کرد؛ بنابراين اگر فردي که قصد ازدواج با او را داريد، يکي از اين ويژگي‌‌ها را دارا بود، نمي‌توانيد به‌راحتي اين احتمال را بدهيد که او حتما به شما خيانت خواهد کرد.

1? مردان بي‌صبر
اين مسئله که آيا ويژگي صبوري و خويشتن‌داري در فردي شکل گرفته است يا نه، از ديگر نکته‌هاي مهم در مسئله سنجش احتمال بي‌وفا بودن يک فرد است. البته در اين مسئله تاحدودي عوامل تربيتي و جامعه نيز تاثيرگذار هستند. براي مثال بايد ديد آيا فرد تحمل شرايط نامطلوبش را دارد و اگر در جمعي خيلي به او خوش نمي‌گذرد، بازهم حاضر است آن جمع را تحمل کند يا نه.

2? مردان آزادي‌طلب
به‌طور کلي هر فردي يک‌سري نيازهاي طبيعي مانند نياز به تفريح، آزادي و رعايت حريم شخصي‌اش از سوي ديگران را دارد، اما اگر لذت‌جويي و آزادي‌ فردي بيش از اندازه بالا باشد و نخواهد هيچ‌ چيز او را محدود کند و حتي به همسرش هم نسبت به مسائلي مانند اينکه کجا مي‌رود، چه مي‌‌کند يا چرا کاري را انجام مي‌دهد، توضيحي ارائه کند، بازهم چنين افرادي مستعد خيانت کردن هستند.

3? مردان غيرمطمئن
شک داشتن به رابطه از همان ابتدا، مطمئن نبودن فرد نسبت به انتخاب همسر يا اصولي که براي ازدواج در نظر گرفته هم مي‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که فردي مستعد خيانت کردن به همسر خود است.

4? مردان ريسک‌پذير
اين مسئله که فرد در زندگي ريسک‌پذير باشد يا نه، او را مستعد خيانت و بي‌وفايي مي‌کند. در حقيقت افرادي هستند که ريسک‌پذيرترند و حتي به اين موضوع هم مي‌انديشند که اگر قضيه بي‌وفايي آنها براي همسرشان فاش شود، چه چيزهايي را از دست مي‌دهند. به بيان ديگر اين زندگي تا چه اندازه برايم ارزشمند است و با بي‌وفايي نسبت به همسرم چه چيزهايي را از دست مي‌دهم يا اصلا نسبت به زندگي‌ام بي‌تفاوت هستم. به‌طور کلي مي‌توان گفت وابستگي زوج‌ها نسبت به يکديگر، رابطه آنها را حفظ مي‌کند و منظور از اين وابستگي‌ها، وابستگي‌هاي مثبت است. گاهي هم افراد خيانت مي‌کنند، چراکه فکر مي‌کنند، چيزي را در اين زندگي از دست نمي‌دهند يا اصلا چيزي ندارند که بخواهند آن‌ را از دست بدهند. نيازهاي بنيادي در زندگي زناشويي بسياري از مشکلات بر سر نيازهاي اصلي انسان است. نيازهايي که اگر با ازدواج و در زندگي زناشويي ارضاء نشوند و انسان براي آنها پاسخي دريافت نکند، مي‌توانند احتمال خيانت کردن به همسر را افزايش دهند. يکي از اين نيازها، نياز جنسي است، اما نبايد ديگر نيازهاي بنيادي افراد را ناديده گرفت. اگر نياز فرد برطرف نشود، شايد يک سال با فکر و منطق و يک سال با اصول اخلاقي بتوان مقابل آن مقاومت کرد، اما به هر روي نيازهايش او را از پاي درمي‌آورد و به سوي بي‌وفايي سوق مي‌دهد.

5? مردان بي‌تربيت!
جامعه‌اي که فرد در آن پرورش پيدا مي‌کند، ارزش‌هاي جامعه، جايگاه فرد در خانواده، نوع تربيت خانوادگي، نوع تعامل‌هاي اجتماعي و ارتباطات فرد از عواملي هستند که در اين حوزه مطرح مي‌شوند. مرداني که در تربيت خانوادگي آنها کم گذاشته شده، مستعد خيانت هستند. مردان جست‌وجوگر مهمترين مسئله‌اي که بايد بررسي شود اين است که طرف مقابل تا چه اندازه داراي حس جست‌وجوگري است، چراکه گاهي افراد به‌دليل کنجکاوي و تازه‌جويي دست به خيانت مي‌زنند. چنين افرادي مدام در حال جست‌وجو کردن و جذب چيزهاي نو و جديد شدن هستند و مسائل تکراري يا قديمي به سرعت جذابيت خودش را در برابر آنها از دست مي‌دهد. اين موضوع در زبان عاميانه به همان تنوع‌طلبي معروف است و سبب مي‌شود فردي با روحيه‌اي هيجان‌خواه، جست‌وجوگر و تنوع‌طلبش نسبت به موضوع بي‌وفايي به همسرش آسيب‌پذيرتر باشد. اين افراد ثبات ندارند و دائما با تغيير روبه‌رو هستند. براي مثال تغيير گوشي تلفن‌همراه يا تغيير شغل و اتومبيل از سوي اين افراد بيشتر است. نکته ديگري که بايد بررسي کرد، عمر رابطه‌هاي قبلي طرف مقابل است. آيا اين رابطه‌ها عميق بوده و تنها تجربه رابطه دوستي با چند نفر و هريک براي مدت طولاني را داشته يا پس از يک يا دو هفته رابطه‌هاي او به پايان رسيده و دوستان متعدد بسياري داشته است. به‌عبارت ديگر ثبات و پايداري شخصيتي فرد و اينکه تا چه حد روي رابطه‌اش باقي مي‌ماند، بسيار مهم است.

7? مردان در کانون توجه
اينکه فردي در جامعه هميشه کانون توجه باشد و همه را جذب خودش کند، مي‌تواند بر شخصيت و رفتار او تاثير منفي بگذارد. هرچند گاهي نوع تربيت، فرد را به سمتي سوق مي‌دهد که عزت‌نفس پيدا کند و هرگز به فکر خيانت به همسر خود نيفتد.

8? مرداني با سبک زندگي غيرثابت
يکي از فاکتورهاي موثر در بحث خيانت سبک زندگي افراد است، البته بايد توجه داشت که اين مسئله در بستر زمان بررسي شود. به عبارت ديگر گاهي افراد در زندگي تغيير مي‌کنند و سبک زندگي خود را تغيير مي‌دهند. اما به‌طور کلي بايد ببينيد خواستگار شما چه شيوه‌اي از زيستن را در پيش گرفته است. چگونه زندگي کردن يا چه نوع زندگي را دوست داشتن، همگي از بحث‌هايي است که در سبک زندگي افراد مطرح مي‌شود يا مسائل ديگري مانند اينکه فرد تا چه اندازه‌اي به تفريح اهميت مي‌دهد، اهل کار است، خانواده براي او چه جايگاهي دارد و آيا‌ از رفتن به مسافرت استقبال مي‌کند، همگي از فاکتورهاي مهم سبک زندگي افراد هستند. گاهي يک‌سري از ويژگي‌هاي شخصيتي به سبک زندگي فرد تبديل مي‌شوند، مانند اينکه فرد تا چه اندازه به دنبال تلفن‌همراه جديد، ماشين، تکنولوژي يا شغل جديد است يا اهل دوستي‌هاي متعدد و مهماني‌هاي شبانه پياپي است.

9? مردان محو بقيه
در مواقعي که با مرد موردنظر خود به يک رستوران يا کافي‌شاپ مي‌رويد بهتر است به اين نکته هم توجه داشته باشيد که آن مرد تا چه اندازه محو شماست و با شما ارتباط چشمي دارد. آيا مستقيم به چشمان شما نگاه مي‌کند يا بالاي سر و شانه‌هايتان را، يا مدام مي‌چرخد و به پشت سرش نگاه مي‌کند. در هر جمعي تمامي حواس او متوجه شماست يا حضور شما براي او فرقي ندارد.

10? مرداني با پدر خيانتکار
عوامل ژنتيکي نيز در بحث خيانت موثرند، چراکه بسياري از ويژگي‌هاي شخصيتي که برشمرديم همگي ژنتيکي هستند، اما احتمال دارد فاکتور ژنتيک تحت‌تاثير محيط زندگي فرد تعديل شود. براي مثال اگر در خانواده‌اي تربيت صحيح و اصول اخلاقي حرف نخست را بزند، به‌طور حتم فرد راه ديگري را براي زندگي مشترک خود در پيش خواهد گرفت و در مقابل اگر از کودکي شاهد خيانت‌هاي پدر به مادر باشد، اين احتمال وجود دارد که راه پدر را ادامه دهد.

11? مردان «نه» نگو!
افرادي که عزت‌نفس ندارند، محکم نيستند، نمي‌توانند نه بگويند و براي شخصيت خود احترامي قائل نيستند به همين نسبت مستعد خيانت کردن به همسر خود هستند. گاهي فرد حتي اگر در شرايط ويژه‌اي قرار بگيرد که امکان خيانت کردن به همسرش براي او فراهم باشد، بازهم هرگز خيانت نمي‌کند، چراکه شخصيتش به او چنين اجازه‌اي را نمي‌دهد يا به بيان ديگر ارزش‌هاي انساني و چارچوب و اصولي که براي خود تعريف کرده، هرگز به او اجازه نمي‌دهد که دست از پا خطا کند.

12. مردان خوش‌تيپ و برنزه!
اين‌ موضوع که يک آقا تا چه اندازه دنبال جلب توجه ديگران است، يک زنگ خطر به‌حساب مي‌آيد. البته اين ويژگي شخصيتي در زنان هم ديده مي‌شود و چنين افرادي مدام به‌دنبال باشگاه‌هاي بدنسازي و پرورش اندام، برنزه کردن و نوع لباس و پوشش خود هستند. به بيان ديگر افرادي که بيش از حد معمول مطابق مد روز ظاهر مي‌شوند و توجه ديگران براي آنها مهم است يا حتي اگر خودش هم به نظر ديگران اهميت ندهد بازهم ديگران به سرعت جذب او مي‌شوند و هميشه به وي توجه نشان مي‌دهند، مستعد خيانت کردن به همسر خود هستند.

13? مردان کمتر از همسر
گاهي يک زن نسبت به مرد از نظر موقعيت‌هاي اجتماعي و مالي برتري‌هايي دارد، اين مسئله ممکن است در مرد احساس کمبودهايي را ايجاد و او را مستعد خيانت به همسر کند، چراکه در پي ثابت کردن خود و توانايي‌هايش هم به خود و هم به همسرش است.

14? مردان بي‌اعتقاد
آيا خواستگار شما به حرف‌هايي که مي‌زند اعتقاد دارد يا اگر پاي منافعش در ميان باشد، آنها را فراموش مي‌کند؟ اگر فرد در جامعه براي خود يک‌سري اصول اخلاقي، باورها، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را تعريف کند، به آنچه او را شکل داده‌اند اهميت دهد، خط‌قرمزها را بشناسد و براي خودش خط‌قرمزهايي را تعريف و حريم‌هايي را که نبايد هرگز وارد آنها شود مشخص کند، پس از ازدواج نيز به خوبي مي‌داند مسئوليت هرکاري که انجام دهد با خودش است و اين ارزش‌هاي اخلاقي به‌عنوان يک عامل بازدارنده در مقابل بحث خيانت در اين فرد عمل مي‌کنند. گاهي افراد حريم‌هاي زندگي را براي خودشان هم تعريف و تعيين نکرده‌اند و اين قضيه آنها را آسيب‌پذير مي‌کند. اين در حالي است که افراد در حرف هميشه از اعتقادات خود سخن مي‌گويند، اما دخترخانم‌ها بايد ببينند خواستگار آنها در عمل تا چه اندازه به اعتقاداتش عمل مي‌کند.

15? مردهاي شوخ و شنگ
برخي از مردها در قالب شوخي و با حرف‌هاي طنزآميز از خيانت و بي‌وفايي سخن مي‌گويند و به‌نوعي اين کار را عادي جلوه مي‌دهند. اغلب چنين مرداني با اين کار دو هدف را دنبال مي‌کنند، يکي آنکه حساسيت‌زدايي کرده باشند و به طرف مقابل خود بگويند خيلي مسئله مهمي نيست و اگر من چنين کاري انجام دادم تو هم به روي خودت نياور، يا اينکه مي‌خواهند حرف جدي خود را در قالب شوخي و طنز بيان کرده باشند.

16? مردان آسيب‌پذير
ويژگي شخصيتي اجتناب از آسيب که البته يک ويژگي ژنتيکي هم به‌حساب مي‌آيد، در برخي از افراد بالا و در برخي ديگر پايين است. افرادي که اجتناب از آسيب آنها پايين است، رفتارهاي پرخطر بيشتري را تجربه مي‌کنند و يکي از اين رفتارها مي‌تواند بي‌وفايي نسبت به همسر و زندگي مشترک باشد. از سوي ديگر اگر اين اجتناب از آسيب پايين در فردي با حس تازه‌جويي بالاي او همراه ‌شود، احتمال اينکه چنين فردي نسبت به همسر خود بي‌وفا باشد، بيشتر است.

17? مردان با بيني عمل کرده
مردهايي که يک دفعه رمانتيک مي‌شوند يا نسبت به ظاهر خود حساسيت‌هايي را نشان مي‌دهند، براي مثال ناگهان تصميم مي‌گيرند عمل زيبايي بيني انجام دهند، به تعهدات خود در دروه نامزدي عمل نمي‌کنند، حرف و حديث مردم برايشان مهم نيست و در حقيقت به بازخوردهايي که از اجتماع دريافت مي‌کنند اهميتي نمي‌دهند، در ارتباط با مسئله خيانت آسيب‌پذيرتر هستند، چراکه اگر جامعه و بازخوردي که از آن دريافت مي‌کردند برايشان مهم بود، هرگز به همسر خود خيانت نمي‌کردند.

18? مردان بي‌حرمت
برخي از آقايان هم حتي در سخن گفتن خود حرمت‌ها را مي‌شکنند و تمامي اصول اخلاقي و مذهبي را زيرپا مي‌گذارند. بالاخره بايد انسان به چيزي اعتقاد داشته باشد و به آن منبع متصل باشد، حال اين منبع مي‌تواند اخلاق باشد يا مذهب يا هر دو. براي مثال گاهي غريزه انسان را به سوي خيانت سوق مي‌دهد، اما پايبندي به اصول اخلاقي يا مذهبي مي‌تواند يک عامل بازدارنده باشد که خطا نکند يا به گناه آلوده نشود.

19? مرداني با گوشي رمزدار
اگر مردي هميشه براي صفحه کليد گوشي‌اش رمزي درنظر بگيرد، يا آن ‌را از خودش حتي براي يک لحظه هم جدا نکند، اغلب اوقات در دسترس نيست و گوشي‌اش خاموش است، يا مردهايي که هميشه در سفرهاي کاري هستند، تمامي اين علائم را بايد به‌عنوان يک هشدار در نظر داشت. البته اغلب چنين افرادي با بهانه‌هاي مختلف اين کارهاي خود را توجيه مي‌کنند، اما همگي اين موارد يک زنگ خطر هستند.

آيا بي‌وفايي قابل پيشگيري است؟
آموزش مهارت‌هاي زندگي مشترک به زوج‌ها پيش از ازدواج يکي از نکته‌هاي کليدي در اين زمينه است. البته هر فردي پيش از هر چيز بايد خود و نيازهايش را بشناسد. اين‌ موضوع که از زندگي چه مي‌خواهد و مطابق اصول ديگران ازدواج نکند، اهميت بسزايي دارد. پس از آنکه خود را شناخت در صورت بروز هر مشکلي، مي‌تواند با طرف مقابلش صحبت کند تا به يکديگر در حل آن مسئله کمک کنند و اگر مشکل قابل حل شدن نبود پيش از آنکه کار به خيانت بکشد از يکديگر جدا شوند. به‌عبارت ديگر بي‌وفايي زوج‌ها نسبت به يکديگر هم مسئله‌اي قابل پيشگيري است، بنابراين مشاوره و آموزش مهارت‌هاي زندگي مانند مهارت ابراز علاقه کردن و شناخت ويژگي‌هاي جنس مخالف امري ضروري است. گاهي حتي با آموزش مهارت‌ها دو نفر حتي باوجود تفاوت‌هاي زياد مي‌توانند براي هميشه در کنار هم باشند و به خوبي زندگي کنند.


منبع:بیتوته
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

aynaz.m

کاربر فعال تالار ادبیات ,
کاربر ممتاز
با این وضعیت چطور میشه به
کسی اعتماد کرد و چطور میشه باور کرد عشق مردی که بهت میگه دوستت دارم ؟

تنها از کل مطلب این خوب درک کردم اگه کسی پایبند به اخلاقیات و ایمانش به خدا زیاد باشه هرگز به کسی خیانت نمیکنه
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
ممنون تاپیک جاالبی بود......اما به نظر من هر جنس،هم جنس خودش رو بهتر میشناسه:gol:
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
با این وضعیت چطور میشه به
کسی اعتماد کرد و چطور میشه باور کرد عشق مردی که بهت میگه دوستت دارم ؟

تنها از کل مطلب این خوب درک کردم اگه کسی پایبند به اخلاقیات و ایمانش به خدا زیاد باشه هرگز به کسی خیانت نمیکنه
زن و مرد در مقابل هم وظایفی دارند که اگر وظیفه های خود رو به درستی و کامل انجام بدهند به فکر خیانت و........نمی اُفتند
 

aynaz.m

کاربر فعال تالار ادبیات ,
کاربر ممتاز
زن و مرد در مقابل هم وظایفی دارند که اگر وظیفه های خود رو به درستی و کامل انجام بدهند به فکر خیانت و........نمی اُفتند

بله حق با شماست
ولی مشکل اونجاست که این روزها اونقدر از خیانت شنیدم که ادم تو اعتماد کردن میمونه و امیدوارم روزی برسه جای اینکه بگن کسی خیانت کرد بفهمند شاید مشکل هم از خودشون بوده
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
بله حق با شماست
ولی مشکل اونجاست که این روزها اونقدر از خیانت شنیدم که ادم تو اعتماد کردن میمونه و امیدوارم روزی برسه جای اینکه بگن کسی خیانت کرد بفهمند شاید مشکل هم از خودشون بوده
آیناز خانم بله خیانت وجود داره.....اصلا این طبیعته منفی زندگی اجتماعی هست.....اما خب به هر حال انسان باید تزکیه نفس داشته باشه.......امیدوارم روزی برسه که همه مشکلات اجتماعی از بین بره.:gol:
 

aynaz.m

کاربر فعال تالار ادبیات ,
کاربر ممتاز
آیناز خانم بله خیانت وجود داره.....اصلا این طبیعته منفی زندگی اجتماعی هست.....اما خب به هر حال انسان باید تزکیه نفس داشته باشه.......امیدوارم روزی برسه که همه مشکلات اجتماعی از بین بره.:gol:

بله موافقم من هم همین ارزو دارم
 

mahaya67

عضو جدید
یعنی چی مردان با بینی عمل کرده !!!.
حالا داداش من دماغشو عمل کرده خیلیییم وفاداره. اصلا به این چیزا نیست. خیلی از پسرا هستن خوشکل و خوش تیپن ولی شخصیت دارن و واسه خودشون ارزش قائل هستن . این چیزا عمومیت نداره همش بستگی به شخصیت و فرهنگ و تربیت خانوادگی داره.
 

aynaz.m

کاربر فعال تالار ادبیات ,
کاربر ممتاز
یعنی چی مردان با بینی عمل کرده !!!.
حالا داداش من دماغشو عمل کرده خیلیییم وفاداره. اصلا به این چیزا نیست. خیلی از پسرا هستن خوشکل و خوش تیپن ولی شخصیت دارن و واسه خودشون ارزش قائل هستن . این چیزا عمومیت نداره همش بستگی به شخصیت و فرهنگ و تربیت خانوادگی داره.

خانوم مهیا این صرفا یه مطلب هست که به طور کلی داره بیان میکنه
و دقیقا اگه کسی شخصیت و فرهنگ و تربیت خانوادگیش مناسب باشه
میتونه وفادار بمونه
 
بالا