چگونه يك باغچه ارگانيك داشته باشيم؟

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 65455
اولين گام براي كاشت يك باغ ارگانيك، فهميدن معناي كلمه ارگانيك است. باغباني ارگانيك به معناي كشت بدون استفاده از كودهاي شيميايي يا آفت كش هاست. باغ هاي ارگانيك با استفاده از كودهاي طبيعي و بازدارنده هاي طبيعي حشرات، مانند كاشت همراه، كشت مي شوند.

كشت و زرع در يك باغ ارگانيكسخت تر از زراعت در باغي كه از كودهاي شيميايي استفاده مي كند نيست، اما كمي برنامه ريزي بيشتر مي طلبد. برای داشتن يك باغ ارگانيك موفق، بایستي خاک سالم برای رشد گیاهان داشته باشيد. براي رسيدن به این هدف، باید خاک را با مواد غذایی تقويت كنيد تا تمام كمبودهاي احتمالي تأمين شود. برای این کار، با کود کمپوست خوب و طبیعی شروع كنيد.





کمپوست به زبان ساده، يك ماده گياهي يا حيواني در حال پوسيدن است. شما مي توانيد به سادگي با استفاده از زباله های آشپزخانه و اضافات باغچه ها، شاخه هاي بريده شده و برگ ها، يك سطل كمپوست بسازيد. می توانید از یک بشكه 55 گالني بعنوان يك سطل كمپوست ساده استفاده كنيد. اگر از یک بشكه استفاده می كنيد، حتماً به فاصله چند سانتيمتر تمام اطراف آنرا با مته سوراخ هايي ايجاد كنيد تا كمپوست فرصت تنفس و پخته شدن پيدا كند.

کود طبیعی را می توان از تمام مراكز معتبر لوازم باغباني خریداری نمود. این كودها مي توانند شامل عصاره جلبک دریایی و انواع گوناگوني از کودها باشد. کودها می توانند از مدفوع خرگوش، مرغ، بز و یا گاو باشند، يا مخلوطي از مدفوع گاو و مرغ كه معمولاً در میان تولید کنندگان حرفه ای ارگانيك ترجيح داده مي شود.

حدود يك سال براي تقويت خاك محوطه اي كه مي خواهيد باغ ارگانيك تان باشد وقت صرف كنيد. با افزودن مداوم كمپوست و ديگر كودها به خاك، هنگاميكه زمان كاشت فرا برسد براي دانه ها و جوانه هاي خودتان بهترين شروع را رقم مي زنيد. گیاهان سالم، اولين دفاع شما در برابر بيماري و حمله حشرات هستند
مشاهده پیوست 65456گیاهان باغ خود را خردمندانه انتخاب كنيد. بسیاری از باغدارهاي ارگانيك، گياهان غير صنعتي را انتخاب مي كنند، به این دلیل که دانه آنها را می توان سال به سال ذخیره و استفاده نمود. دیگر اينكه، براي جلوگيري از بيماري و مقاومت نسبت به حشرات، دانه ها و گیاهان پيوندي را براي پرورش انتخاب كنيد. شما همچنين مي توانيد بنابرآنچه كه مي خواهيد در باغتان بكاريد، بطور تركيبي هم گياهان غيرصنعتي و هم دانه هاي پيوندي را انتخاب كنيد.اکثر دانه ها باید ابتدا در داخل خانه، در اواخر زمستان یا اوایل بهار كاشته شوند. در گیاهان نازک پس از یک یا دو هفته رشد، تنها قوي ترين شان در يك گلدان باقي مي ماند. این مسئله باعث مي شود كه تنها سالم ترين گياهان رشد كرده و قوي تر شوند. هنگامی که در منطقه تان احتمال سرمازدگی بطور كامل از بين رفت، جوانه ها را در خاك از پيش آمده شده بكاريد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 65459
برای کمک به حفظ رطوبت خاک، در اطراف گیاهان کوچک از مالچ استفاده كنيد: يعني مقداري یونجه یا کاه بريزيد تا رطوبت خاك حفظ شود. گیاهاني مانند كلم باید در اطراف ساقه شان لوله های پلاستیکی قرار داده شود تا از خورده شدن گياه توسط حلزونها، کرمهاي صدپا و انواع خاصی از کرم ها جلوگيري شود. اين لوله ها را می توانيد به راحتی از بطری های نوشابه پلاستيكي تمیز بسازيد. بدين صورت كه قسمت بالا و پايين بطري پلاستيكي را مي بريد و آنرا خيلي راحت دور تا دور گياه تازه كاشته شده قرار مي دهيد.

مشاهده پیوست 65460
بسیاری از باغبانان براي دور نگه داشتن حشرات بالدار از گياهان جوان و قديمي تر باغ، از توري استفاده مي كنند. تور پشه بند مناسب را مي توانيد از اغلب مراكز فروش لوازم باغباني تهيه كنيد يا حتي در پارچه فروشي ها بيابيد.اگر دستگاه كاغذ خرد كن داريد، مي توانيد روزنامه ها و مجلات قديمي را خرد كنيد و آنها را در رديف هاي بين گياهان تان بريزيد. اين كار مانع رشد علفهاي هرزي مي شود كه حشرات را به باغ شما جذب مي كنند. البته ترجيحاً از روزنامه هايي استفاده كنيد كه با جوهر سويا چاپ شده اند، تا به گياهان باغتان آسيبي نرسد.


يك باغ ارگانيك، ارزش ذره ذره تلاشي را كه براي ايجادش صرف مي كنيد دارد. در آخر، گلهاي سالم و گياهان و سبزيجات بي نظيري نسيب تان مي شود كه مي توانيد آنها را با اطمينان كامل به خانواده و دوستان تان عرضه كنيد.

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
آ چگونه فلفل پرورش دهیم سبزی کاری 0
P چگونه سبزیجات را خشک کنیم؟ سبزی کاری 0

Similar threads

بالا