چگونه هویت واقعی افراد را بشناسیم ؟!

yas87

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نویسنده: روبرت سیسیلیانو مترجم: سیمین راد
برای مقابله با کسی که خود را فرد دیگری جا می‌زند، روش‌های بسیار و آسانی وجود دارد. وقتی به اشخاص، کارمندان، یا مراجعه‌کنندگان گوش می‌سپارید مطمئن شوید که از معیارها و سنجه‌هایی برای اثبات هویت طرف مقابل‌تان استفاده می‌کنید که جلوی کلاهبرداری را می‌گیرد. وقتی به فردی که (برای مصاحبه استخدامی) نزد شما آمده گوش می‌دهید، اولین دغدغه‌ای که بیشتر شرکت‌ها دارند معلوم کردن این است که یک کارمند می‌تواند تا چه حد تاثیرگذار باشد. در واقع، اولین دغدغه شرکت‌ها، باید تعیین این باشد که آیا شخص واقعا همانی که ادعا می‌کند است یا نه.
در واقع، اولین دغدغه شرکت‌ها، باید تعیین این باشد که آیا شخص واقعا همانی که ادعا می‌کند است یا نه. صرف نظر از ماهیت کسب‌و‌کار شما، اگر یک کارمند در پشت یک هویت کاذب دست به فریبکاری بزند، می‌تواند برای شرکت شما خسارت به بار بیاورد.
میشل چرتف رییس سابق حوزه‌ امنیتی در کسب‌و‌کار، اظهار کرده است؛ «می‌خواهم ادعا کنم که در قرن بیست و یکم، مهم‌ترین دارایی‌ای که ما ــ هم به منزله افراد و هم در مقام بخشی از یک گروه یا جمعیت ــ برای حفاظت از خودمان در اختیار داریم، کنترل هویت‌مان است، یعنی نظارت بر آنچه هستیم و حمایت از چیزی که خودمان را با آن همانندسازی می‌کنیم. وضعیتی را تصور کنید که در آن، مردمی که با ما مواجه می‌شوند خود را مجاز به ریاکاری بدانند و وانمود کنند که مثل ما هستند و به این وسیله، به زندگی ما، به دارایی‌های ما، به اعتبار و شهرت‌مان و به جایگاه‌مان در اجتماع صدمه وارد کنند.»
ما در محیطی کار می‌کنیم که در آن، انسان‌ها هنوز ملزم هستند تایید شوند و حقیقتا باید موثق‌بودن‌شان مورد چون‌و‌چرا قرار بگیرد و تنفیذ شود. هفت میلیارد نفر در سیّاره زمین زندگی می‌کنند و این انسان‌ها از فرم‌های مختلفی برای همانندسازی و ابراز هویت بهره می‌برند؛ اما این فرم‌ها در اغلب موارد امنیت ناچیزی دارند. در ایالات‌متحده، میزان امنیت اجتماعی بسیار تاسف‌برانگیز است؛ افرادی وجود دارند که کارت شناسایی قلابی می‌فروشند، از بچه‌هایی که تماما در محیط‌های دانشگاهی هستند تا مجرمان و بزهکاران سازمان‌یافته و مقوله کارت اعتباری بسیار بی‌قانون شده است که این یعنی، هر کسی که کارت هویت کسی دیگر را به چنگ آورد، می‌تواند تحت نام آن فرد اعتبار اخذ کند.

حمایت ‌کردن از خودتان
پس درک صحیح مساله «احراز هویت» بسیار اهمیت دارد. شاید حدس زده باشید که احراز هویت، صرفا اثبات این امر نیست که افراد همان کسی که می‌گویند هستند. احراز هویت اغلب با پرسش‌های شخصی آغاز می‌شود، سوالاتی درخصوص نام معلم کلاس اول، نام کوچک پدر، چهار رقم اول شماره‌ تلفن، یا مارک و مدل اولین وسیله نقلیه. با این روش (از لحاظ نظری) هم فقط افراد واقعی و راستین قادر نخواهند بود پاسخ‌های صحیح را فراهم آورند. یقینا، این تکنیک هم مصون از اشتباه نیست و امروز آن نوع از اطلاعات شخصی هم به‌آسانی بسیار در اینترنت در دسترس است. این روش نوعی سندیت‌بخشی شناخت‌ـ محور و مبتنی بر دانستن است، که به نحوی موثر در راستای شناخت کامل و شفافیت عمل می‌کند.
مرحله بعدی در احراز هویت، «مستندسازی» است. مثلا، گواهی‌نامه تولد، یک کپی از گواهی کارمندی، گزارش سالانه نمرات دوران دبیرستان، صورتحساب‌ها یا گواهی‌های بسیار دیگر. بعضی از این سندهای هویت چه بسا از جایی نا مشخص و غیرقانونی تهیه شوند، اما وقتی با سوالات شخصی ترکیب شوند، مدرک موثری هستند. خصیصه‌های زیست‌سنجی، مانند اثر انگشت، اسکن مردمک چشم، می‌توانند به موثق‌تر شدن مراحل احراز هویت فرد کمک کنند.
نمره‌گذاری هویت که امروزه نزد بسیاری از واسطه‌ها شایع است، شیوه دیگری از احراز هویت موثر به حساب می‌آید. یک سیستم نمره‌دهی هویت می‌تواند هم به‌وسیله وب‌سایت‌های خصوصی و هم توسط وب‌سایت‌های دولتی، مشروعیت هویت عمومی یک فرد را تعیین و تایید کند. نمره‌دهی‌های هویت هم برای جلوگیری از تقلب در کسب‌و‌کار و هم برای تایید و تصحیح اطلاعات فیزیکی و مشخصات ظاهری استفاده شده‌اند.
نمره‌دهی‌های هویت، مجموعه گسترده‌ای از داده‌های مربوط به مصرف‌کننده را در خود دارند؛ از جمله داده‌های اینترنتی، داده‌های صنفی‌ـ‌شرکتی، شناسه‌های شخصی، پیشینه اعتباری، سوابق عمومی و دولتی، برآوردها و بررسی‌های خود فرد از الگوهای رفتاری‌اش به‌علاوه بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بر الگوهای رفتاری وی، بر اساس داده‌های تجربی.
در نهایت، کارت‌های شناسایی جعلی، در وخیم‌تر کردن مساله کلاهبرداری و سوءاستفاده دخیل هستند. «راهنمای بررسی کارت‌های شناسایی» برای یاری رساندن به مدیران شرکت‌ها برای رسیدگی به تایید صلاحیت اوراق شناسایی کارمندی مناسب است و باید تهیه شود.
تایید یک کارت شناسایی مقوله مهمی است، هم در حد یک گزینش اولیه و هم برای یک بررسی نهایی کارت شناسایی. به‌وسیله ساماندهی و تجزیه و تحلیل فرم درخواست فرد متقلب، زمان و پول شما می‌تواند حفظ شود و کارمندان مشکل‌دار برای پیگیری مراحل قضایی هدایت

می‌شوند.
در آخر، روش‌های بازرسی در مورد اوراق هویت جعلی (برای نمونه، همه انواع کارت‌های هوشمند، کارت‌های زیست‌سنجی/سلامت، اسناد چندعاملی و ...) می‌توانند برای متقاعد کردن کارفرمایان به کار گرفته شوند. به‌علاوه، این روش‌ها در تشخیص موارد تقلب، در راستای آسان‌نبودن کلاهبرداری افراد متقلب و برای تضمین اینکه هویت‌های ارائه‌شده از سوی کارمندان تا چه حد می‌توانند مورد اعتماد باشند واقعا کارآمد هستند
منبع : روزنامه اقتصاد
 
آخرین ویرایش:
بالا