چگونه می توان با استفاده از سپتیک تانک، از آلودگی آب های زیر زمینی و محیط زیست جلوگیری نمود؟

aliharandi

عضو جدید
سپتیک تانک به عنوان ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش طبیعی تصفیه فاضلاب شناخته می شود که بصورت همزمان از روش های طبیعی و بیولوژیکی تصفیه فاضلاب استفاده می کند.
طرز کار سپتیک تانک بدین صورت است که فاضلاب دفع شده از خروجی لوله های وسایل بهداشتی پس از ورود به انباره سپتیک تانک به علت کاهش سرعت جریان قسمتی از مواد معلق و مواد سنگین آن ته نشین می شود و به صورت لجن در کف انباره سپتیک قرار می گیرد. سپس با کمک باکتری های بی هوازی که فعال شده اند شروع به تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب می کنند و می توان گفت لجن فاضلاب را هضم می نمایند.
کار باکتری های بی هوازی اینگونه است که انرژی مورد نیاز خود را از تجزیه مواد آلی، معدنی موجود در فاضلاب بدست می آورند و این باکتری ها بر خلاف باکتری های هوازی لجن و فاضلاب را احیا می کنند. در نتیجه فاضلاب به صورت مواد آلی ناپایدار تجزیه شده و در اثر این فعل و انفعالات فاضلاب موجود در سپتيك تانك به پساب تبدیل می شود.


پساب حاصل از تصفیه را می توان به فاضلاب های شهری ترانشه های جذبی، چاه جاذب و یا به آب های سطحی مجاور جهت مصارف کشاورزی هدایت کرد.
اجرای سپتیک تانک برای جمعیت های محدود همچون یک واحد ساختمان و یا مجتمع های چند واحدی مسکونی و یا موسسات کوچک و سایر مراکز جمعیتی مورد استفاده قرار می گیرد.


هنگامیکه تصفیه فاضلاب در سپتيك تانك بصورت ناقص انجام می شود در حالت کلی به 2 روش دفع مي گردد.


1- دفع پساب در زمين : در صورتيكه سطح آب زيرزميني پائين و امكان ايجاد چاه جذب كننده فاضلاب موجود باشد.در صورتيكه سطح آب زيرزميني بالا باشد و زمين از نفوذ پذيري زيادي برخوردار نباشد، بايد پساب را زير سطح زمين پخش نمود.


در اين صورت پساب با كمك يك شبكه لوله هاي سوراخ دار در زير زمين و در عمق 45 تا 90 سانتي متري پخش مي گردد.


2- وارد كردن پساب به فاضلاب شهري : پس از انجام عمليات پيش تصفيه در سپتيك تانك ها، مي توان پساب خروجي را به فاضلاب شهري جهت عمليات تكميلي تصفيه هدايت نمود.


مزایای استفاده از سپتیک تانک



  • سریع و آسان نصب می شود.
  • فضای مورد نیاز دستگاه محدود و کم است.
  • نیازی به برق ندارد
  • به قطعات یدکی و قطعات خاص صنعتی نیازی ندارد.
  • دستگاه پس از نصب هیچگونه هزینه سرویس و نکهداری بعدی ندارد.
  • کارکرد دستگاه بدون صدا می باشد.
  • تولید و نگهداری دستگاه هیچگونه ارزبری ندارد.
  • COD، BOD فاضلاب ورودی را به نسبت قابل ملاحظه کاهش می دهد.
 
بالا