چگونه عسل مرغوب را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب است، چرا که رطوبت بالاتر عسل می‌تواند بر روی تخمیر آن موثر باشد. دکتر شهاب قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: روش‌های مرسوم در فرهنگ عمومی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی پشتوانه علمی ندارد، چون با توجه به این‌که عسل خصوصیات پیچیده‌ای دارد، بنابراین تشخیص نوع طبیعی و مرغوب آن توسط خریداران بدون استفاده از وسایل آزمایشگاهی کار سختی است.
وی افزود: عسل به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می‌گیرد، به این ترتیب که در محیط سرد چسبنده و سفت و در محیط گرم روان می‌شود، زیرا رطوبت موجود در آن به راحتی تحت تاثیر رطوبت هوا قرار می‌گیرد.
قاضی به خریداران عسل توصیه کرد: حتی‌الامکان عسل را از فروشگاه‌های معتبر خریدای کنند، خصوصا فروشگاه‌هایی که خود، زنبوردار هستند و عسل تولیدی خود را ارائه می‌دهند.
این عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: برخی از مردم میزان رطوبت و مرغوبیت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می‌کنند، البته باید توجه داشت که این روش‌ها دقیق نیستند، زیرا شرایط محیطی به خصوص دما، تاثیر زیادی بر روی عسل دارد.
وی افزود: به طور کلی این خصوصیات به میزان رطوبت عسل بستگی دارد، به طوری‌که عسل با رطوبت کمتر از 18 درصد مرغوب و بالاتر از آن نامرغوب است، چون رطوبت بالاتر می‌تواند خصوصا بر روی سرعت تخمیر آن موثر باشد.
قاضی گفت: تمام عسل‌ها، محتوی مخمرهای غیر مضر برای انسان هستند که در رطوبت 19 درصد تخمیر می‌شوند.
وی ابراز داشت: برای جلوگیری از تخمیر باید عسل را حرارت و آن را به مدت نیم ساعت در دمای 63 درجه سانتیگراد قرار داد تا تمام مخمرهای آن از بین رفته و تخمیر صورت نگیرد، هر چند امروزه از روش‌های جدیدتری مانند استفاده از نور UV برای از بین بردن مخمرهای عسل استفاده می‌کنند.
قاضی در ادامه گفت: عسل در زمستان تخمیر نمی‌شود زیرا دمای کمتر از 11 درجه سانتیگراد از تخمیر عسل جلوگیری می‌کند. وی در پایان افزود: بعد از شکرک زدن عسل احتمال تخمیر افزایش می‌یابد.


منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
يك محقق و كارشناس در زمينه عسل گفت: تجربه آزمايشات ثابت مي‌كند عسل‌هاي طبيعي با هر رنگي مات هستند در حالي كه عسل‌هاي صنعتي شفاف مي‌باشند.
"سيد محمد دستور" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان - با اشاره به ترويج باورهاي نادرست درباره عسل، افزود: اين باورهاي نادرست توسط برخي زنبورداران و فروشندگان براي فروش عسل‌هاي تقلبي در جامعه ترويج شده است.
وي در خصوص باورهاي نادرست عسل گفت: شكرك زدن يكي از ملاك‌هاي رايج شده براي تشخيص عسل طبيعي از صنعتي است در صورتي كه اين ملاك به هيچ وجه قابل استناد نيست.
دستور با بيان اين‌كه كلمه " شكرك زدن" اشتباه است و بايد از لفظ "رس زدن" استفاده شود،‌ گفت: در باور مردم، عسل رس زده تقبلي است در حالي كه رس زدن نشانه طبيعي يا تقلبي بودن عسل نيست و رس زدن در عسل بر مبناي گياهي است كه زنبور از آن تغذيه كرده است.
اين محقق تصريح كرد: رس زدن در هر عسلي رخ مي‌دهد اما عسل طبيعي رس زده يكنواخت است و هنگامي كه مزه مي‌شود دانه‌هاي ريز آن با دماي بدن باز مي‌شود اما عسل مصنوعي رس زده يكنواخت نمي‌باشد و در دهان زبري دانه‌ها حس مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه يكي از عواملي كه رس زدن به آن بستگي دارد، شهد گياه است، افزود: عسل اقاقيا اصلا رس نمي‌زند اما عسل گياهاني مثل گون، ‌كنار و يونجه به سرعت رس مي‌زنند؛ همچنين وجود ناخالصي در عسل نيز يكي ديگر از عوامل رس زدن است.
دستور در خصوص دليل اصلي رس زدن اظهارداشت: عامل اصلي، قند گلوكز است. عسل، دو قند طبيعي فروكتوز و گلوكز دارد كه هر اندازه نسبت فروكتوز به گلوكز بيشتر باشد ديرتر رس مي‌زند و معمولا رس زدن زماني رخ مي‌دهد كه به عسل شوك حرارتي بدهيم و بهترين زمان رس زدن بين 15 – 14 درجه سانتيگراد است.
اين محقق و كارشناس عسل در تشريح يكي ديگر از باورهاي نادرست درباره عسل گفت: عوام بر اين باورند كه رنگ عسل بايد قهوه‌اي تيره رنگ (عقيقي) باشد در صورتي كه رنگ عسل از زرد كهربايي مثل عسل اقاقيا و رنگ بسيار تيره مثل عسل كنار و سياه دانه است؛ يكي از دلايلي كه باعث تغيير رنگ عسل مي‌شود رنگ خاصي است كه شهد هر گياه باعث آن مي‌شود و دليل ديگر آن وجود مواد معدني است، چرا كه هر چند رنگ عسل تيره‌تر باشد، ‌مواد معدني آن نيز بيشتر است.
وي درباره غلظت عسل با بيان اين‌كه در باور مردم عسلي كه غلظت كمتري داشته باشد، تقلبي است، افزود: به نظر عوام عسل ماده‌اي غليظ است اما با توجه به اين‌كه كندو در طبيعت قرار مي‌گيرد، رطوبت آن با توجه به شرايط محيطي تنظيم مي‌شود به همين دليل عسل طبيعي ناحيه شمال برخلاف مناطق كويري و خشك، رقيق است و عسل‌هاي صنعتي معمولا به دليل افزودن مواد سفت‌كننده مثل نشاسته و دست‌ساز بودن، غليظ هستند.
اين محقق، ميزان حل شدن عسل در آب را يكي ديگر از ملاك‌هاي نادرست تشخيص دانست و افزود: مردم بر اين باورند كه عسل طبيعي در آب حل نمي‌شود در صورتي كه عسل طبيعي راحت‌تر حل شده و كمتر به ديواره ظرف مي‌چسبد.
وي ادامه داد: يكي از باورهاي اشتباه كه در زنبورداري‌ها نيز رايج است كش آمدن عسل است. مردم بر اين باورند كه عسلي كه بيشتر كش بيايد، طبيعي است، در صورتي كه ممكن است نوعي از عسل طبيعي كم كش بيايد لذا مقدار كش آمدن مهم نيست بلكه "قاز كشيدن" مطلبي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.
دستور افزود: "قاز كشيدن" به اين معناست كه وقتي باريكه عسل بين ظرف و قاشق قطع شد، باريكه به سمت بالا برمي‌گردد. اين اتفاقي است كه در اكثر عسل‌هاي طبيعي رخ مي‌دهد اما در عسل‌هاي صنعتي اين باريكه به طرف پايين(ظرف) برگشته و يا به همان حالت مي‌ماند.

وي جمع نشدن مورچه اطراف عسل طبيعي را از باورهاي نادرست ديگر دانست و گفت: موجودات با توجه به غريزه‌اي كه دارند ماده با كيفيت را بهتر تشخيص مي‌دهند بنابراين مورچه‌ها بيشتر از آنكه اطراف عسل صنعتي جمع شوند، اطراف عسل طبيعي جمع مي‌شوند.
اين محقق در خصوص آتش گرفتن عسل اظهار داشت: باور اشتباهي كه در اين زمينه است بيان مي‌كند كه عسل طبيعي وقتي آتش مي‌گيرد كاملا مي‌سوزد، در صورتي كه عسل شكري پس از سوختن نقطه‌هاي سياهي را بر جاي مي‌گذارد.
دستور افزود: يكي از باورهاي نادرست كه حتي بين متخصصين نيز رايج است در زمينه ساكاروز عسل است؛ حتي در استاندارد ما به عسل با ساكاروز بالاي 5 تقلبي گفته مي‌شود اما ما عسل‌هاي طبيعي داريم كه ساكاروز آنها بين 6 تا 7 است؛ مثل عسل كنار كه ساكاروز نزديك به 7 دارد و عسل طبيعي با خواص دارويي است.
اين محقق تصريح كرد: بعد رواني اين موضوع در حدي است كه برخي شركت‌هاي معتبر روي محصولات خود از جملاتي مثل «عسل 100 درصد طبيعي داراي ساكاروز پايين‌تر از 5» استفاده مي‌كنند.
وي در خصوص عرضه عسل با موم، گفت: باور عموم بر اين است كه عسل با موم داراي خواص دارويي بيشتري است و در آن تقلب نمي‌شود در صورتي كه طبيعي يا مصنوعي بودن عسل بستگي زيادي به تغذيه زنبور دارد و مصرف موم هيچ تاثيري در اثرگذاري عسل در بدن انسان ندارد زيرا كه موم بدون تغيير از بدن دفع مي‌شود و خواص آن مربوط به كرم‌هاي آرايشي و ماسك‌هاي صورت است.
دستور، بهترين راه تشخيص را انجام آزمايشات علمي دانست و افزود: مردم نيز بايد از مكان‌هاي مطمئن كه تاييد شده‌اند، عسل را تهيه كنند.
 

milad gholami

عضو جدید
خب ی چوب کبریت بزنید داخل عسل زیاد عسلیش نکنید بعدش زیرش ی شعله بگیرید اگر مثل شکر سوخت و چکه نکرد قلابی
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
نحوه تشخیص عسل تقلبی از عسل خالص

نحوه تشخیص عسل تقلبی از عسل خالص

ارتباط زنبور عسل با انسان سابقه طولانی داشته و حتی قبل از آن که انسان خواندن ونوشتن بیاموزد از این حشره مفید بهره برداری می کرده است.


زنبور عسل علاوه بر گرده افشانی که در حقیقت از این طریق بیشترین استفاده را به انسا ن می رساند به واسطه تولید فراوردها یی مثل عسل، موم و غیره در صنعت زنبورداری و بسیاری ارز صنایع دیگر منشا خدمات بسیار ارزندهای می باشد.
1- محصولات خارج کندو:ان عده از محصولاتی که زنبور به جستوجوی انها به خارج از کندوپروازکرده و پس از پیدا کردن با خود به کندو می اورد.از جمله عسل، عسلک ، بره موم ، گرده آب


2- محصولات داخل کندو: محصولاتی که زنبورآنها را داخل بدن و به وسیله غدد معینی تولید نموده و در کندو مورد استفاده قرار می دهد.از جمله موم ، زهر ، ژله ، رویال

عسل(honey):

عسل ماده شیرین ، غلیظ و فوق اشباعی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل گیاهان جمع اوری شده و تغییر شکل یافته و در داخل سلولهای مومی کندو ذخیره می گردد.

شهد به وسیله غده یا غده های مخصوصی که معمولا در ته گل می باشند تولید و ترشح می گردد.

زنبور این شهد را از روی گلها جمع آوری کرده ، در داخل کیسه ای مخصوص که در بدنش قرار دارد و برای جمع آوری شهد و آب درست شده ، به طور موقت انبار می کند.وقتی که محتوای کیسه به حدودهفتاد mlg (به طور میانگین) رسید، زنبور گلها را رها کرده و راه کندو را در پیش می گیرد.در بین راه مقداری دیاستاز از نوع (invertase) که در جدار همین کیسه تهیه و به داخل ان ترشح می شودبه شهد اضافه می نماید.بعلاوه مقداری هم از اب ان را از راه جدار کیسه عسلی یا یسل دادن جذب بدنش نموده و به کمک کلیه دفع می کند.

زمانی که زنبور وارد کندو شد شهد را به همان حالت نارس داخل سلولها می گذارد و شب هنگام که قادر به خارج شدن از کندو نیست توسط حرکات بالا و پایین خرطومش شهد را درمعرض مجاورت هوا قرار داده و همچنین با اضافه کردن مقداری دیاستاز ابش را باز جذب می نماید.

این کار آنقدر در طول شب توسط زنبورهای مختلف تکرار می شود تا شهد کاملا تغلیظ شده و مقدار آب آن ?17- 18 برسد.

چنین شهد غلیظ و فوق اشباعی را عسل رسیده می نامیم.

زنبورها معمولا پس از پر کردن سلول هایشان با چنین عسل غلیظی ، سر سلولهایشان را با موم می پوشانند.



انواع عسل:

تصور اینکه زنبور های برخی ازنژادها، عسل های خوشمزه تریا خوش رنگتری را جمع آوری می کنند عقیدهای یامیانه و خلاف واقعیت است.

چون نژاد زنبور ها در مزه ، رنگ وبوی عسل هیچ اثری نمی تواند بگذارد و عسل را بر حسب منبع جمع آوری شهد گل و یا به عبارت دیگر نوع گیاه طبقه بندی می کنند.مثل عسل مرکبات ، عسل شبدر ، عسل یونجه ، عسل اقاقیا ، عسل گون و غیره



ارزیابی و داوری در مورد عسل:

مهمترین عامل در ارزیابی عسل عطر و درجه خلوص ان از مواد خارجی است.

عوامل دیگری که در ارزیابی عسل اهمیت دارند، مقدار آب موجود در عسل و عاری بودن از کریستال می باشد که در درجه دوم اهمیت قرار دارند.جهت داوری و ارزیابی عسل میتوان بشرح زیر برای هر یک از مشخصاتنسبت به اهمیت ان نمره داد.

1- چگالی عسل 20 نمره (تمام عسل هایی که بیشتر از 6/ 18درصد آب دارند فاقد کیفیت لازم هستند.)

2- عاری بودن از کریستالها 10 نمره

3- درجه خلوص وتمیز بودن عسل(شفافیت) 30 نمره

4- تمیز و یکنواخت بودن ظرف عسل 10 نمره

5- طعم وعطر عسل 30 نمره

در ایران به خصوص در مناطق روستایی به علت تنوع زیاد نباتات و استفاده زنبوران عسل از گیاهان وحشی و کوهستانی عسل ها معمولا مخلوط هستند و عسلهایی را که از شهد نباتات کوهستانی تهیه میگردد بنام عسل های کوهستانی نام گذاری می کنند.

در مورد ارزیابی و داوری عسل در بعضی از کشور های جهان عسل را بسته به میزان شفافیت ، مقدار آب و عطر آن از یک تا چهار ویا بر حسب حروف لاتین (D.C.B.A) درجه بندی می کنند.

شفافیت عسل بستگی به وجود دانه های گرده ، حباب های هوا و سایر مواد معلقه در عسل دارد.

طعم و عطر عسل بستگی به نوع گلی که شهد آن توسط زنبور جمع آوری شده است دارد.

رنگ عسل یک فاکتور تعیین کننده کعفیت عسل نبوده و از بی رنگی تا زرد کهربایی و حتی قرمز وتیره رنگ تغییر می کند.

مثال:

عسل اقاقیا ? بی رنگ عسل اویشن ? قرمز

عسل گون ? بی رنگ عسل شوید ? پر رنگ



ترکیبات عسل:

1- آب: مقدار رطوبت عسل بستگی به مقدار شهد گل ، شرایط ذخیره شدن ان در سلولهای قاب و همچنین شرایط جوی خارج از کندو دارد.

عسل های مختلف معمولا بین?20- 13رطوبط دارند.و همانطور که ذکر شد در عسل درجه یک میزان رطوبت 6/ 18درصد است.

رطوبت عسل به وسیله رفراکتومتر (بازتاب سنج)قابل اندازهگیری است.



قندها:

حدود?99- 95 مواد جامد عسل را قند ها تشکیل می دهند.حدود20نوع قند مختلف در عسل وجود داردکه بر اساس پیچیدگی و اندازه مولکولی می توان انها را طبقه بندی نمود.شیرینی عسل 25برابر قند معمولی یعنی ساکارز وی باشد.(بعلت وجود قندهای مختلف در عسل).



مهمترین قندهای موجود در عسل:

1- لوولوز(فروکتور)38? :قندهای عمده عسل می باشند و عمده شیرینی عسل از این دو قند است.

2- گلوکز30? : قندهای عمده عسل می باشند و عمده شیرینی عسل از این دو قند است.

3- ساکارز :1-2? (تغییرات تا 8?)

4- کمتر از 10? میلیسیتوزو قندهای دیگر مانند مالتوز، لاکتوز و غیره.

لو ولوز مسئول خاصیت رطوبت پذیری عسل بوده وحلالیت پذیری بیشتری نسبت به دکستروز (دی گلوکز)دارد:

به طور کلی اب وقندها حدود %97.9 ترکیبات عسل را تشکیل می دهندو مواد دیگر حدود %2.1 عسل را تشکیل می دهند.



3- اسیدها:

در عسل اسیدهای مختلفی وجود دارد که بدلیل شیرینی زیاد عسل اشکار نیستند.

بدلیل وجود این اسیدها عسل دارای PH اسیدی می باشد.(PH~3.9)

قبل از ورود به بحث اصلی ذکر این نکته ضروری است که ما دو لغت مشابه با دو معنی متفاوت داریم: (عسل تقلبی و عسل مصنوعی) عسل مصنوعی یا صنعتی عسلی است که از تغلیظ آب میوه ها تحت فرایندهای خاصی بدست می آید مانند عسل خرما،ولی عسل تقلبی از راههای مختلف بوجود می آید که در این مورد بحث خواهیم کرد.

عدهای معتقدند که وقتی که عسل متبلور شده و در اصطلاح عامیانه شکرک زد ، تقلبی بوده و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند ، در صورتی که این طرز فکر اشتباه می باشد.

عسلهای مختلف در طول مدت نگهداری ایجاد کریستال می نمایند، برخی در هنگام تهیه و برخی در هنگام چند ماه و حتی چند سال شکرک می زنند.

سرعت شکرک زدن به عوامل مختلفی از جمله نسبت بین گلوکز و فروکتوز بستگی دارد.

مقدار فروکتوز عسل معمولا بیشتر از میزان گلوکز است و هر چه قند میزان فروکتوز کمتر باشد، شکرک زدن زودتر و سریعتر انجام می شود.عمل رس کردن عسل یا کریستالیزا سیون عسل بر اثر عوامل مختلفی صورت می گیرد.همانطور که ذکر شد عسل بعلت درصد بالای مواد قندی که دارد مادهای جامد است که تحت شرایط بسیار شکنندهای بصورت مایع قرار دارد (ماده اشباع شده قندی) و اگر شرایط مطلوب مهیا گردد رس میکند که این پدیده به ترکیبات عسل، شرلیط انبار و بسته بندی و ذخیره شدن عسل بستگی دارد.



عوامل موثر در پدیده کریستالیزا سیون :

1- درجه حرارت محیط: درجه حرارت 16درجه سانتیگراد حرارت مطلوب برای تبلور می باشد.

2- دیاستاز: باعث جذب ذرات ریز عسل و رسوب ان ها می شود.(ته نشین شدن عسل).

3- آب: رسوب عسل بصورت گلوکز هیدراته میباشد که در تنیجه نسبت ( ? D گلوکز/ W ? آب ( در عسل در عمل کریستالیزه شدن عسل بسیار مهم می باشد.

4- مقدار گلوکز: هر چه مقدار گلوکز عسل بیشتر باشد تمایل عسل به رسوب کردن بیشتر است.

مثال : عسل افتابگردان اساسا از گلوکز تشکیل یافته حدود 3هفته تا یک ماه طول می کشد تا رس کند.

5- اجسام و مواد خارجی در عسل.

6- نوع عسل و گیاهان عسل زا.

به هر حال به جز چند گیاه خاص در دنیا عسلی وجود ندارد که دیر یا زود در اثر ماندن متبلور نشود و در صنعت برای جلوگیری از متبلور شدن عسل در کارخانه های بسته بندی عملیاتی روی عسل صورت می گیرد.از جمله حرارت دادن عسل، افزودن جوهر لیمو به مقدار کم به عسل و غیره.

البته همانطور که ذکر شداین عملیات باعث عقب افتادن پدیده کریستالیزا سیون میشود ولی از متبلور شدن عسل جلوگیری نمی کند.

در بعضی از کشور های اروپایی مردم عسل را به صورت شکرک زده مصرف میکنند و حتی گاهی از اوقات با اضافه کردن مواد پودری (پودر قند) خود باعث تسریع این امر می شوند ولی در کشور ما خلاف این عقیده وجود دارد و مردم عسل شکرک زده را مصرف نمی کنند و انرا نشانه کیفیت پایین عسل می دانند.
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
طرز تشخیص عسل اصل -


حتما در بازار عسل‌هایی را دیده‌اید که با نام گیاهان مختلف به فروش می‌رسند؛ عسل آویشن، گون، مریم‌گلی، اقاقیا، زرشک و… به این عسل‌ها می‌گویند عسل‌های تک‌گل…
اگر قصد خرید این نوع عسل‌ها را دارید، باید دقت کنید که مشخصاتی همچون منشا عسل، محل تهیه آن، نام زنبوردار و منطقه حتما روی برچسبی که به ظرف عسل زده‌اند، قید شده باشد. خیلی‌ها سوال می‌کنند از کجا باید بفهمیم عسل خریداری‌شده واقعا عسل تک‌گل است یا نه؟ در پاسخ باید بگویم که فقط آزمایشگاه می‌تواند از طریق آزمایش و تجزیه عسل به این اطمینان برسد که عسل از چه گلی تهیه شده و اصل است یا تقلبی…

برای مشاهده کامل مطلب به ادامه مطلب بروید



واقعیت این است که افراد عادی نمی‌توانند عسل مطلوب را از نامطلوب تشخیص بدهند. عسل دارای رنگ، مزه، طعم و عطر به‌خصوصی است و هر کدام از اینها طیف گسترده‌‌ای دارد. به عنوان نمونه، عسل دارای طعم‌های تند تا ملایم است و مزه آن بسته به گلی که از آن عسل تهیه شده، تفاوت دارد. این ذایقه افراد است که باید طعم عسل را بپسندد. به عنوان نمونه، بعضی‌ها طعم تند عسل را دوست دارند و بعضی‌ها هم طعم ملایم آن را می‌پسندند. پس ما نمی‌توانیم بگوییم عسل با طعم تند بهتر از عسل با طعم ملایم است.
عسل‌های تیره، عسل‌های روشن
مشخصه بعدی، رنگ عسل است. رنگ عسل معمولا از کِرِم شیری تا قهوه‌ای تیره، متغیر است و نمی‌توانیم بگوییم که عسل تیره بهتر از عسل روشن است. این، ملاک خوبی برای انتخاب عسل نیست زیرا شهد گل‌ها در مناطق مختلف رنگ‌های متفاوتی دارند. به‌عنوان نمونه، رنگ عسل منطقه کردستان با منطقه دماوند، منطقه شمال یا منطقه جنوب متفاوت است ولی این دلیلی بر برتری عسل هیچ‌کدام از این مناطق بر همدیگر نیست. در واقع مشخصه‌های دیگری در کیفیت عسل ملاک است که توسط خریداران قابل تشخیص نیستند.
عسل‌ها و قندهای ساده و مرکب
معیار ما برای عسل با کیفیت این است که از نظر آزمایشگاهی نسبت قندهای مرکب به قندهای ساده، خیلی کمتر باشد؛ یعنی قندهای ساده باید بیشتر از قندهای مرکب باشند. به عنوان نمونه، از نظر آزمایشگاهی عسل خوب، عسلی است که ساکاروز کمتری داشته باشد؛ زیرا ساکاروز یک قند مرکب محسوب می‌شود. قندهای ساده‌ای که در عسل وجود دارد شامل گلوکز و فروکتوز هستند. این ۲ نوع قند حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد قندهای داخل عسل را تشکیل می‌دهند. حتما می‌پرسید چرا قندهای ساده به قندهای مرکب ارجحیت دارند؟ پاسخ این است که قندهای ساده خیلی سریع جذب می‌شوند و نیاز به هضم در دستگاه گوارش ندارند. بنابراین عسل برای بیماران گوارشی بسیار مفید است؛ در حالی که قندهای مرکب نیاز به هضم دارند. عمل هضم نیاز به صرف انرژی دارد و جذبش دیر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که می‌گوییم عسل یک ماده انرژی‌بخش بوده و بهتر است صبح‌ها میل شود.
عسل و خاصیت کش آمدن
یادتان باشد، عسلی خوب است که درصد رطوبتش کم باشد. البته مردم هم معیارهایی دارند که به نوعی موید همان نکات آزمایشگاهی است. یکی از باورهای مردم در مورد عسل این است که عسل خوب باید کش بیاید و هرچه بیشتر کش بیاید از مرغوبیت بالاتری برخوردار است. البته این تنها شاخص مرغوبیت عسل نیست زیرا عسل‌های تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که خوب هم کش می‌آیند.
عسل و دیابت
نکته‌ای که لازم می‌بینم به آن اشاره کنم این است که در فرهنگ عمومی مردم این باور وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند عسل بخورند و منعی برای استفاده از آن ندارند. این باور، باور غلطی است و ما هیچ‌گاه به افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌کنیم که بدون ملاحظه عسل بخورند و آن را جایگزین قند و شکر کنند. بد نیست ریشه این باور را بدانید زیرا یک نکته علمی در آن نهفته اما از آن بد برداشت شده است. همان‌طور که ذکر شد ۷۰ تا ۷۵ درصد قندهای موجود در عسل را گلوکز و فروکتوز تشکیل می‌دهند و تفاوتی که بین گلوکز و فروکتوز وجود دارد، این است که فروکتوز برای جذب در بدن انسان نیاز به حضور انسولین ندارد ولی گلوکز برای جذب نیازمند انسولین است. به همین دلیل بعضی‌ها فکر می‌کنند چون در عسل فروکتوز وجود دارد پس دیابتی‌ها که مشکل انسولین دارند، می‌توانند هر چقدر خواستند عسل بخورند و گلوکز آن را در نظر نمی‌گیرند؛ در حالی که نسبت گلوکز به فروکتوز در عسل بالا است. البته بعضی از انواع عسل هستند که مقدار فروکتوزشان خیلی زیاد است؛ مانند عسل اقاقیا که درصد فروکتوز بالاتری نسبت به گلوکز دارد. به همین دلیل، توصیه ما به دیابتی‌ها این است که اگر می‌خواهید عسل مصرف کنید، پس از مشورت با متخصص تغذیه‌ و تعیین مقدار مصرفی توسط ایشان، ترجیحا از عسل اقاقیا استفاده کنید اما استفاده زیاد و خودسرانه این عسل نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
عسل؛ گزینه‌ای برای صبحانه
اگر عسل تولیدشده واقعا از گیاهان یادشده باشد، خواص همان گیاهان را نیز در خود دارد ولی عسل به عنوان یک تقویت‌کننده عمومی بدن محسوب می‌شود و اینکه فکر کنید با خوردن یک بار عسل آویشن می‌توانید تمام فواید درمانی آویشن را به‌دست بیاورید، سخت در اشتباه‌اید. در واقع مصرف عسل باید به صورت بلندمدت در سبد غذایی روزانه وجود داشته باشد تا بتواند در درازمدت اثرات تقویت‌کننده، پیشگیرنده و درمانی خودش را بگذارد. ضمن اینکه خوردن عسل وقت خاصی ندارد و شما می‌توانید هر زمان که خواستید آن را مصرف کنید ولی چون عسل انرژی‌زاست و سبب ایجاد انرژی و نشاط در یک روز کاری می‌شود، خوردنش را در صبحانه توصیه می‌کنیم.
منبع : دکتر مجتبی محرمی
 

sara khanaom

عضو جدید
با سلام
روشهایی برای تشخیص کیفیت عسل هست اما بهترین و دقیقترین روش اینه مثل من خودت زنبور دار باشی و بدونی چی داری

اما به گفته دکتر خدادادی عسل خوب عسلی هست که وقتی از یه ظرف به ظرف دیگه میریزیم داخل ظرف دوم حباب ریز به تعداد زیاد ایجاد بشه
 

حمیدرضا8

عضو جدید
تشخیص عسل خوب از عسل تقلبی

تشخیص عسل خوب از عسل تقلبی

همه از خواص و فواید عسل می‌گویند و این روزها به دلیل گرانی و استقبال بسیار از این ماده غذایی، متاسفانه عسل‌های تقلبی زیادی هم در بازار پیدا می‌شود...

اما شما چگونه می‌توانید عسل اصل و خوب را از عسل تقلبی تشخیص بدهید؟ روش‌های زیادی که در حقیقت به افسانه شباهت دارد، در این‌باره شنیده می‌شود. مثلا می‌گویند اگر عسل شکرک بزند، تقلبی است یا اینکه رنگش باید کهربایی باشد یا اینکه اگر آن را در ظرف بریزیم، نباید رشته‌اش قطع شود، اما باید گفت که هیچ کدام از این روش‌ها، برای تشخیص عسل اصل از تقلبی، جواب نمی‌دهد.

عسل طبیعی و خالص، اصلا باید شکرک بزند. آنزیم‌ها و قند موجود در عسل باعث شکرک زدن آن می‌شود. اجسام خارجی از قبیل ذرات موم، گرده گل یا حتی گرد و غبار می‌توانند به‌عنوان هسته تبلور باشند. شاید بتوان گفت که عسل طبیعی و خالص را فقط می‌توان در آزمایشگاه‌های مواد غذایی از انواع تقلبی تشخیص داد.

تقلب در ساخت عسل به روش‌های متنوعی انجام می‌شود به صورتی که حتی اگر شما را بالای سر یک کندوی عسل هم بردند، باز هم نمی‌توانید مطمئن باشید عسل‌های روی شبکه موم‌های این کندوها تقلبی است یا اصل. یک روش تقلب در ساخت عسل این است که مواد گلوکزی را در آب و شیره گیاهان حل می‌کنند و به‌صورت عسل درمی‌آورند. راه دیگر این است که به جای گیاهان، زنبورها را با آب قند تغذیه ‌کنند. این عسل در آزمایشگاه به علت درصد بالای ساکاروزی که دارد، قابل‌تشخیص است، اما در مغازه‌های عسل‌فروشی تقریبا غیر ممکن.

یکی از روش‌های کمی مطمئن برای شناخت عسل خوب، این است که آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطره‌های عسل حل نشدند و ته لیوان ته‌نشین شدند، عسل اصل است، اما اگر عسل در آب حل و ذرات آن به صورت رشته‌هایی در آب ناپدید شدند، احتمال اینکه آن عسل تقلبی باشد بیشتر است.
منبع www.foodna.ir

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی از شناختن بارز عسل خوب رو من براتون میگم...
که خیلی هم کاربردیه و درست...
یک عدد خیار رو پوست بکنید و بعد درون ععسل بگذارید اگر عسل چسبید عسل تقلبیه و اگر نچسبید عسل طبیعه ...
 

Similar threads

بالا