Sepide.khooshnaa
عضو جدید
شما هیچ کسب و کاری را نمیبینید که بدون نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan)، کارش را شروع کند!
اما طرح کسب و کار چرا انقدر مهم است و چگونه باید یک طرح کسب و کار بنویسیم، سوالاتیست که پاسخش را با همراهی ما و آقای فرلیو (مدیر شرکت Wisebusinessplans) در این مقاله خواهید خواند.
اول از همه، تحقیق کنید!
طرح کسب و کار (Business Plan) نقشه راه است! نقشه ای که بهترین مسیر برای رسیدن شما به هدفتان را مشخص میکند. به زبان ساده شما در ابتدا تحقیق میکنید و بر اساس این تحقیق، شروع به نوشتن طرح کسب و کار خود میکنید.
فریولو میگوید:
تحقیقات یکی از مهمترین اقدامها در نوشتن طرح کسب و کار است. تحقیقات، شرکتها و کارآفرینان را وادار میکند تا متوجه شوند که روند اقتصادی بازارشان چطور پیش میرود و آنها در این بازار، چه چیزی را میتوانند تولید کنند. شما با این کار، شما هدف و مسیرتان را متناسب خواهید کرد.
فواید طرح کسب و کار (Business Plan) چیست؟
اصلا چرا حتما باید یک طرح کسب و کار (Business Plan) بنویسیم؟! چه فوایدی دارد این بیزینس پلن؟
در این جا به ۱۰ مورد اشاره میکنیم:
- استراتژی: حرکت شما را استراتژی دار میکند.
- هدف: اهداف شما را روشن و شفافسازی میکند.
- پیش بینی: پیشبینی کردن را برایتان راحت تر خواهد کرد.
- اولویت: در اولویتبندی کارها، کمک زیادی به شما میکند.
- وابستگی کارها به هم: میتوانید وابستگی میان کارهای مختلف (مثل بازاریابی، روابط عمومی و…) در مسیر هدفتان را بهتر درک کنید.
- زمان بندی: ضربالاجلها (Deadline) و زمانبندیهایتان را در یک جا مدیریت میکنید.
- نمایندگی: کارتان برای اعطای نمایندگی راحتتر خواهد بود.
- مدیریت کارکنان: بازدهی کارکنانتان را بهتر میتوانید اندازهگیری کنید.
- مدیریت جریان نقدی: بهتر میتوانید جریان نقدی شرکت را مدیریت کنید.
- انعطاف پذیری: به راحتی میتوانید خودتان را با شرایط مختلف وفق دهید، چون به کسب و کارتان انعطافپذیری میبخشد.
هر طرح کسب و کار باید یک سری چهارچوب پایه داشته باشد که بتواند به شما نشان دهد که کسب و کارتان چطور کار میکند و چگونه راهش را خواهد پیمود. در این ۸ گام، طرح کسب و کارتان را بنویسید:
- خلاصه مدیریت اجرایی: به عنوان اولین و پایه ای ترین بخش، این خلاصه به خواننده امکان فهم کلی از فرآیند کسب و کار شما و حوزه فعالیتتان میدهد. همچنین اهداف بلند مدت و روش دستیابی به آنها را مشخص میکند.
- توضیحات شرکت: شرکتتان را توضیح دهید. اهداف شرکت را به طور کامل بیان کنید. نقاط قوت شرکت، نسبت به دیگر شرکتها چه خواهد بود؟آنها را بنویسید! در این بخش شما باید دلایل موفقیت خود را بنویسید.
- تحلیل بازار: نتایج تحقیقات بازارتان را بیاورید و به خواننده بگویید که کدام قشر به عنوان مخاطب هدف شما درنظر گرفته شده است و چرا این انتخاب صورت گرفته!
- مدیریت و سازماندهی تشکیلاتی: این بخش به خوانندگان درمورد ساختار سازمانی (یا چارت سازمانی) کسب و کارتان و نحوه پخش مسئولیت ها در شرکتتان، توضیح میدهد.
- خط تولید یا منابع لازم جهت تامین خدمات یا محصولات: چه خدمات و تولیداتی را ارائه میدهید؟ برای محصولات و خدماتمان، نیاز به چه منابعی داریم؟ برای محصولات و خدماتمان چه یا چگونه پیمانکارانی را در نظر داریم؟
- بازاریابی و فروش: استراتژی فروشتان چیست؟ برنامه شما برای بازاریابی آنلاین و آفلاینتان چیست؟ چه برنامهای برای توسعه فروش شرکت دارید؟
- پیشبینی مالی: این بخش، دیدگاهی درمورد کسب و کار شما را طی سه تا پنج سال آینده ارائه میکند. سرمایه گذاران شما شاید درمورد آینده مالی و اهداف شرکت بخواهند اطلاعاتی داشته باشند؛ در این بخش آنها را مطلع کنید (دقت کنید که باید «سود خالص» را پیش بینی کنید نه درآمد کلی!)
- درخواست تامین وجه: اگر نیازمند درخواست وام یا سرمایه میباشید، باید آنرا به صورت درخواست و بخش مستقلی از طرح کسب و کارتان بنویسید. این بخش به شما میگوید که در روند کسب و کارتان، وام را چه وقت و در چه اندازهای نیاز خواهید داشت.
این اشتباه را نکنید!
اگر برای نوشتن طرحتان به مشکل خوردید، شاید حضور فردی توانا برای نوشتن این برنامه برایتان خیلی جالب به نظر برسد؛ اما فریولو میگوید که این کمک گرفتن، آن هم در ابتدای کار، میتواند شما را از بسیاری منافع و موقعیتها محروم کند! فرلیو میگوید:
بنظرمن بهترین روش یادگیری این است که خودتان برای نوشتن دست به کار شوید. اینگونه با ملزومات کار، آشنا خواهید شد و خودتان نقاط قوت و ضعفتان را خواهید یافت.
پس از آن اگر کمک نیاز داشتید، اشکال ندارد، میتوان از یک فرد خبره کمک بگیرید!
درآخر به یاد داشته باشید که نقشه و طرح کسب و کارتان باید توسط همکاران و اعضای شرکتتان مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرد.پس از آن اگر کمک نیاز داشتید، اشکال ندارد، میتوان از یک فرد خبره کمک بگیرید!
همواره طرح کسب و کارتان را به روز کنید. تحقیقات تازه تر را در آن اعمال کنید. بازار را همواره مورد مطالعه قرار دهید و اهداف کوتاه مدت را پس از دست یابی، سریعا به روزرسانی کنید!
منبع:http://modir.tv/