چگونه از اعتبار معاینه فنی خودروی خود مطلع شویم؟

zarra

عضو جدید
معاینه فنی چیست؟

معاینه فنی ، تست و آزمایشی برای تشخیص میزان سلامت خودرو است. چند سالی است که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو را برای رانندگان و همراه داشتن آن را الزامی کرده است. البته نکته ای را باید دانست که این معاینه برای خودروهایی با بیشتر از ۵سال عمر می باشد و خودروهایی که کمتر از ۵سال از تولیدشان می گذرد نیازی به داشتن و حمل برگه معاینه فنی خودرو ندارند. در ادامه به توضیح معاینه فنی و مراحل دریافت معاینه فنی می‌پردازیم.

خودروهای مشمول معاینه فنی در سال 1401 کدامند؟

خودروهای مدل سال 97 و قبل از آن و خودروهای وارداتی مدل 2018 و قبل از آن در سال 1401 باید معاینه فنی بگیرند. به این ترتیب در سال 1402 نیز خودروهای مدل 98 و با فرارسیدن سال 2023 خودروهای مدل 2019 مشمول دریافت معاینه فنی خواهند شد.

خودروهای دوگانه سوز نیز علاوه بر تست های معمول خودروهای بنزین سوز و در صورتیکه عمر مخزن بیش از ۶ سال باشد تست هیدرو استاتیک که مختص مخزن گاز CNG است نیز باید انجام دهند.

مراحل معاینه فنی

در این مراحل ، کارشناسان اقدام به تست خودرو و عیوب آن به کمک نرم افزار عیب یابی خودرو می کنند.

1. مرحله اول- تست گازهای خروجی از اگزوز
در این مرحله کارشناسان به تست و آزمایش گازهای خروجی از اگزوز خودرو می پردازند. این عمل در تستی که به‌عنوان تست ۴ گاز معروف شده، انجام می‌شود. در تست ۴ گاز، میزان گازهای آلاینده زیست‌محیطی نظیر مونواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها (HC) را در اگزوز خودرو مشخص می‌کنند. اما اگر در این مرحله مردود شدیم چه باید کرد؟
قبل از رفتن به مراکز معاینه فنی، از وضعیت کاتالیست و کتیستر مطمئن شوید. در ضمن، تنظیم موتور هم در تنظیم گازهای خروجی بسیار تأثیرگذار است. این کار هم اگر قبل از معاینه فنی برای خودرو انجام شود، شما را در این مراکز خوش شانس تر خواهد کرد.

2. مرحله دوم- تست ظاهر خودرو
دومین علت مردودی خودروها در این تست عیوب ظاهری می باشد.سالم نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ‌خطر عقب، چراغ دنده‌عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ریزی، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شور، صاف بودن آج تایر و… می‌تواند باعث مردود شدنتان شود. واضح است که قبل از مراجعه به این مراجع باید موارد بالا را به طور دقیق و کامل تست کرد.

3. مرحله سوم- تست هم راستایی چرخ ها
هم‌راستا نبودن چرخ‌های جلو، باعث رد شدن شما در تست معاینه فنی می‌شود. ‌ این مشکل همچنین باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد. در شرایط ایده‌آل، میزان این انحراف برای هر چرخ باید حداکثر ۷ متر در هر ۱۰۰۰ متر باشد؛ یعنی اگر فرمان خودرو را رها کنیم، پس از پیمودن ۱۰۰۰ متر، فقط ۷ متر منحرف شود. برای جلوگیری از مردود شدن در این مرحله باید یک‌راست به یک مرکز جلوبندی‌سازی و میزان فرمان بروید و خودرویتان را تنظیم فرمان کنید. این کار باید بعد از هر بار تعمیر جلوبندی و تعویض قطعات آن انجام شود. هزینه میزان فرمان ساده هم حدود ۱۰ هزار تومان است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان به استفاده صحیح از تایرها و عدم استفاده از رینگ‌های غیراستاندارد اشاره کرد.

4. مرحله چهارم- تست ترمز
این تست توسط دستگاهی انجام می شود که خودروهای سواری و وانت‌بارها را تا وزن ۴ تن مورد سنجش قرار می‌دهد. در این امتحان، عملکرد ترمز و میزان قدرت ترمزگیری در تمامی چرخ‌ها و قدرت عملکرد ترمزدستی در خودروهای سواری مورد بررسی قرار می‌گیرد. و اما برای قبول شدن در این تست باید قبل از رفتن به مرکز معاینه فنی، چرخ‌های جلو را باز کنید و نگاهی به وضعیت لنت‌هایتان بیندازید. استفاده از لنت‌های ترمز مناسب و استاندارد و نیز استفاده از روغن ترمزهای استاندارد، از جمله مواردی است که می‌تواند شما را در سالم نگاه‌داشتن سیستم ترمز خودرویتان مطمئن کند. تعویض لنت ترمز هم کار چندان مشکلی نیست.

5. مرحله پنجم- تست تنظیم موتور
قطعا مهمترین مرحله همین تنظیم موتور است. زیرا در صورت تنظیم نبودن و عملکرد ناصحیح موتور، احتراق در موتور به شکلی ناصحیح انجام می شود و همین باعث افزایش بیش از حد آلایندگی خروجی از اگزوز شود. و اما برای جلوگیری از رذشدن در این مرحله باید یادتان باشد استفاده از روغن‌موتورهای مناسب و استاندارد و نیز فیلتر هوای استاندارد در زمان مناسب و همچنین تعویض تسمه تایم خودرو سبب می‌شود که موتور خودرو در شرایط مناسبی به سر ببرد. البته مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز برای تنظیم موتور قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، الزامی است.

6. مرحله جدید معاینه فنی

بر اساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد از ابتدای شهریور ماه 1396 برای خودروهای دوگانه سوز با عمر مخزن بیش از 6 سال عالوه بر معاینه فنی بنزین، تست هیدرواستاتیک که

مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست نیز انجام شود. بنابراین دارندگان این خودروها در سراسر کشور جهت دریافت معاینه گاز ابتدا باید به مراکز مجاز تعیین شده جهت باز کردن مخزن و ارسال به آزمایشگاه مراجعه نمایند.

روش‌های استعلام اعتبار معاینه فنی​

استعلام اعتبار معاینه فنی از اینترنت با قبضینو​

سامانه قبضینو در راستای خدمت‌رسانی کامل در زمینه خدمات خودرو، امکان استعلام معاینه فنی خودرو با جزئیات را در سایت و اپلیکیشن خود فراهم کرده است. برای استعلام اعتبار معاینه فنی با پلاک کافیست وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید و شماره پلاک و vin خودروی خود را وارد کنید. پس از استعلام، وضعیت اعتبار معاینه فنی به همراه جزئیات کامل به شما نمایش داده می‌شود.
سامانه قبضینو علاوه بر نمایش اعتبار معاینه فنی، اطلاعات فنی ثبت‌شده‌ی خودروی شما در آخرین ارزیابی را نیز نمایش می‌دهد.

استعلام اعتبار معاینه فنی از سایت معاینه فنی سیمفا​

سامانه سیمفا یا سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز امکان استعلام اعتبار را برای رانندگان و مالکین خودروهای سبک و سنگین فراهم کرده است. برای استعلام از سامانه سیمفا نیز به شماره شاسی یا vin وسیله نقلیه خود نیاز دارید.

استعلام اعتبار معاینه فنی با کد ussd​

برای استعلام معاینه فنی می‌توانید کد دستوری #۲۰۰۸* را شماره‌گیری کنید. این سامانه همیشه قادر به خدمت‌رسانی نیست و بهتر است از روش‌های اینترنتی برای استعلام اعتبار معاینه فنی خود اقدام کنید.

استعلام معاینه فنی با پیامک​

سامانه ۲۰۰۸ برای استعلام معاینه فنی خودرو از طریق پیامک در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای استفاده از این روش کافیست عدد ۱ را به این سامانه ارسال کنید. البته این سامانه گاهی اوقات نتیجه‌ای را به کاربران نمایش نمی‌دهد.

معاینه فنی خودرو چقدر اعتبار دارد؟

معاینه فنی همچنین دارای انقضا است. این انقضا برای خودروهای شخصی معمولی ۱ سال، خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر زیر ۱۰ سال، ۶ ماه و خودرو عمومی سبک و سنگین با عمر بالای ۱۰ سال ۳ ماه است. همچنین باید در جریان باشید که جریمه هر روزی که خودرو بدون معاینه فنی در شهر تردد کند ۵۰ هزار تومان است که باید توسط صاحب خودرو پرداخت شود.

مراکز معاینه فنی

 

Similar threads

بالا