چه وقت هورمون هاي بدن به هم مي ريزد؟

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چه وقت هورمون هاي بدن به هم مي ريزد؟








هورمون ها سيستم بدن را کنترل مي کند و روي اشتها، وزن، توانايي جنسي و ... تأثير مي گذارد.





به نقل از سايت «Readers Digest» برخي عوامل باعث افزايش يا کاهش هورمون ها مي شود. اما چه نوع عادت هايي مي تواند باعث اختلال هورمون ها شود و در نتيجه بر سلامت جسمي و ذهني فرد تأثير بگذارد؟

مصرف زياد شيريني
مصرف موادغذايي سرشار از قند به طور مستقيم با افزايش وزن ارتباط دارد. اضافه وزن نيز باعث مي شود بدن به انسولين مقاوم شود. انسولين، هورموني است که قند را به جريان خون منتقل مي کند تا سلول ها بتوانند انرژي لازم خود را به دست بياورند. در نتيجه فرد مستعد ابتلا به سندروم متابوليک يا ديابت نوع دو مي شود.


استرس شبانه
به طور طبيعي، ميزان کورتيزول (هورمون استرس) هنگام شب افت مي کند و اين امر کمک مي کند تا آرام شويد، خستگي تان کاهش يابد و بخوابيد. اما اگر شب هنگام، دچار استرس شويد ميزان کورتيزول افزايش مي يابد به طوري که نمي توانيد بخوابيد. پس سعي کنيد به خود استرس وارد نکنيد.


بي خوابي
نخوابيدن، ميزان کورتيزول و قندخون را بالا مي برد و ناگهان افت مي کند. اين امر باعث ايجاد استرس مي شود و فرد به مصرف هله هوله تمايل پيدا مي کند. سعي کنيد در يک زمان مشخص و در يک اتاق ساکت و تاريک بخوابيد تا ميزان هورمون کورتيزول در بدنتان دچار نوسان نشود.



کمبود خواب
هنگام خواب، ميزان هورمون مربوط به گرسنگي افزايش پيدا مي کند و مغز به بدن پيغام مي دهد که نياز به خوردن نيست. بي قراري در خواب باعث مي شود بدن به ميزان کافي لپتين توليد نکند، بنابراين روز بعد دچار گرسنگي بيش از حد مي شويد.


مصرف کافئين در بعدازظهر
در پي مصرف کافئين، مغز علايم افزايش توليد کورتيزول را به بدن ارسال مي کند و اين علامت علاوه بر اضطراب، بي خوابي نيز ايجاد مي کند. بنابراين ميزان مصرف قهوه را بعد از ساعت ۴بعدازظهر محدود کنيد.


نداشتن فعاليت جسمي منظم

بدون ورزش منظم، بدن آندروفين کافي توليد نمي کند.
آندروفين باعث احساس مثبت و هوشياري مي شود و به عملکرد صحيح سيستم ايمني بدن کمک مي کند و بر ميزان هورمون هاي جنسي تأثير مي گذارد. هرچه فعاليت جسمي بيشتر باشد آندروفين هاي بيشتري توليد مي شود.


انجام ندادن ورزش هاي هوازي
ورزش هاي ايروبيک باعث افت ميزان هورموني به نام «گرلين» مي شود.اين هورمون اشتها را کاهش مي دهد.


براي کاهش درد و ناراحتي هاي مربوط به قاعدگي، به خوردن شيريني روي مي آوريد
اگر علايم قبل از قاعدگي باعث بدخلقي شما مي شود، مصرف خوراکي شيرين (آن هم شيريني هاي مصنوعي) آن را بدتر خواهد کرد.



کلمات کليدی: هورمون
 

Similar threads

بالا