چه كسي قيچي را در فوتبال ابداع كرد

eksir

عضو جدید
کاربر ممتاز
لئونیداس داسیلوا نخستین مهاجم افسانه ای تیم ملی برزیل بود. داسیلوا در سال 1913 در ریودوژانیرو به دنیا آمد. علت اصلی شهرت داسیلوا، ابداع ضربه برگردان ( قیچی ) از سوی وی است. داسیلوا نخستین کسی بود که در فوتبال با ضربه برگردان یا همان قیچی عقب، دروازه حریفان را می گشود. انجام این حرکت از سوی لئونیداس جوان در جام های جهانی 1934 و 1938، محبوبیتی چشمگیر را برای وی در همان ایام پدید آورد.




بعدها البته حرکت برگردان بارها و بارها توسط پله انجام شد و عموم مردم این حرکت را با نام پله می شناختند. جنگ جهانی و وقفه در بازیهای جام جهانی در فاصله 1938 - که زمان درخشش لئونیداس بود – تا 1958 که زمان ظهور پله در عالم فوتبال بود، باعث شده بود که بسیاری از مردم حتی خود لئونیداس را هم فراموش کنند چه رسد به برگردانهای او را.

لئونیداس داسیلوا در جام جهانی 1938، بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان جهان بود. وی در آن جام با به ثمر رساندن 7 گل، عنوان آقای گلی جام را از آن خود کرد. لئونیداس 25 ساله در بازی تماشایی برزیل و لهستان، که با نتیجه 6 بر 5 به سود برزیل به پایان رسید، سه گل به ثمر رساند. گل سوم وی یکی از زیباترین گلهای تاریخ جام جهانی است چرا که لئونیداس توپ را در وسط زمین تحویل گرفت و به تنهایی تا دروازه لهستان پیشروی کرد و سرانجام دروازه بان لهستانی ها را مغلوب کرد.

با این حال جام جهانی 1938 برای داسیلوا، پایانی تلخ داشت. برزیل که امید اول قهرمانی بود، در نیمه نهایی به مصاف ایتالیا رفت. همه پیشاپیش برزیل را برنده این بازی می دانستند و کسی شانسی برای ایتالیا قائل نبود. مربی برزیل از سر غرور و یا از فرط اندیشیدن به بازی فینال، ترجیح داد که به داسیلوا و مارتیم، دو ستاره تیم خود، استراحت دهد تا آنها را در بازی فینال در کمال آمادگی در اختیار داشته باشد.

اما غیبت این دو بازیکن گره در کار برزیل انداخت. ایتالیا 2 بر 1 از برزیل پیش افتاده بود و داسیلوا و مارتیم نیز بر روی نیمکت ذخیره ها نشسته بودند. اما آنها باید بر روی نیمکت می ماندند چرا که در آن زمان هنوز قانون تعویض در فوتبال وجود نداشت. بدین ترتیب در شرایطی که یاران درون زمین داسیلوا نیاز فراوانی به کمک وی داشتند، ستاره بی بدیل برزیل ناچار بود در عین سلامت و آمادگیف بازی را از کنار زمین تماشا کند و درعزای از دست دادن فینال بگرید.





جنگ جهانی دوم مانع از برگزاری جام های جهانی 1942 و 1946 شد و بدین ترتیب لئونیداس داسیلوا فرصت حضور در جام جهانی دیگری را از دست داد.

داسیلوا تا سال 1951 در باشگاه سائوپائولو بازی کرد و پس از آن به کار گزارش بازیهای فوتبال پرداخت. لئونیداس در گزارش فوتبال را نیز همانند بازی فوتبال مهارت داشت و به تدریج به معروف ترین گزارشگر فوتبال در برزیل بدل شد.

داسیلوا برای تیم ملی برزیل 25 بازی انجام داد و 24 گل به ثمر رساند. وی در دو جام جهانی 34 و 38 ، مجموعاً 8 بار به میدان رفت و 8 گل نیز به ثمر رساند.
وی در سالهای پایانی عمر خود دچار بیماری آلزایمر شد و ده سال سخت را در این وضع سپری کرد. لئونیداس داسیلوا در 24 ژانویه 2004 در سن 91 سالگی چشم بر جهان فروبست.
 

Similar threads

بالا