چند قدم تا الكترونيكي شدن شهرهاي سنتي... مروري بر ملزومات شهر الكترونيكي و زيرساخت‌هاي مورد نياز

anahita shams

عضو جدید
کاربر ممتاز
شهر الكترونيكي كه يكي از دستاوردهاي بكارگيري فن‌آوري اطلاعات و نيز مقدمه دستيابي به دولت الكترونيكي محسوب مي‌شود در بسياري از كشورهاي جهان به ثمر رسيده و حتي باعث شده است مثلا در كره‌ جنوبي و كانادا مردم براي انجام به ترتيب550 و350 كار از منزل خارج ‌نشوند، اين در حالي است كه پروژه‌هاي مختلف تحقق شهر الكترونيكي در ايران هنوز به سر انجام مناسب خود نرسيده‌ است.

به عقيده كارشناسان تحقق شهر الكترونيكي در ايران به دو موضوع مهم زيرساخت و فرهنگ‌سازي و به بيان ديگر موضوعي به نام شهروند الكترونيكي وابسته است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد. در واقع تا زماني كه شهروندان از نظر فرهنگي، آموزشي و اطلاعاتي به حدي نرسند كه ترجيح دهند به جاي خدمات سنتي و كاغذ محور از خدمات الكترونيكي استفاده كنند، پروژه شهر الكترونيكي به نتيجه نخواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، قطعا صرف كاربرد و استفاده از فن‌آوري اطلاعات در مواردي مانند كارت هوشمند، به معناي رسيدن به شهر الكترونيكي نيست بلكه تحقق شهر الكترونيكي در صورتي ممكن است كه خدمات الكترونيكي به حدي برسد كه حداقل 50 درصد از رفت و آمدهاي كنوني حذف شود.


دانش شهر الكترونيكي بايد به مردم آموزش داده شود

مهندس طالبي - عضو شوراي عالي انفورماتيك - در اين‌باره معتقد است: چگونگي ايجاد شهر الكترونيكي و پرداختن به موانع و ارائه راه‌كارهاي اجرايي بويژه در زمينه توسعه زيرساخت‌ها و فن‌آوري‌هاي لازم از مهمترين محورهايي است كه براي تحقق شهر الكترونيكي بايد به آنها توجه شود.

وي درباره نحوه ايجاد و پياده‌سازي شهر الكترونيكي نيز افزود: فرآيند ايجاد شهر الكترونيكي در حقيقت زنجيره‌اي متشكل از حلقه‌هاي متعدد است كه با نبود يا ضعف حتي يك حلقه، تمامي زنجيره از هم مي‌گسلد و نيل به شهر الكترونيكي تحقق نخواهد يافت؛ بنابراين ابتدا بايد كليه حلقه‌ها و عناصر موجود در اين زنجيره بصورت طرح يا پروژه با بودجه و صاحب مشخص، تعريف شود و سپس در قالب يك نظام جامع با استفاده از شاخص‌هاي تعريف شده نظارت شود.

اما اغلب حلقه‌هاي مربوط به شهر الكترونيكي وارداتي نيستند و بايد در داخل كشور ايجاد شوند به‌عنوان مثال استانداردهاي تعامل و تبادل داده‌ها بين دستگاه‌ها، تهيه و ساخت نرم‌افزارهاي كاربردي متناسب با نيازهاي بومي ايران، مهندسي مجدد فرآيندها در چارچوب معماري تعريف شده، ضوابط و قوانين، تامين نيروي انساني متخصص و غيره هر كدام حلقه‌هايي از اين زنجيره هستند كه دستيابي به آن‌ها مديريت صحيح، بودجه، سازمان و متولي‌هاي مشخص و عزم و اراده‌اي قوي مي‌خواهد، ضمن اينكه دانش شهر الكترونيكي بايد به مردم آموزش داده شود.

كارشناسان هم‌چنين بر اين باورند كه تقويت و به فعل درآوردن پتانسيل‌هاي موجود كشور به عزم ملي، اراده قوي و مديراني معتقد و توانمند نياز دارد. فراموش نكنيم سپردن مديريت IT كشور به دست افرادي كه تخصص IT و ICT را ندارند موجب خواهد شد همواره به شعارهاي چيستي و اطلاع‌رساني شهر الكترونيكي و ساير امور توسعه IT بسنده شود و هنگامي كه وارد فاز چگونگي ايجاد شهر الكترونيكي مي‌شويم، ناتوان بر جاي بمانيم.


جامعه بدون نهادينه كردن كاربري IT به شهر الكترونيكي نمي‌رسد


دكتر عليرضا ربيع - عضو هيات علمي كنفرانس شهر الكترونيكي - نيز در اين‌باره مي‌گويد: تحقق شهر الكترونيكي نه تنها بهر‌ه‌گيري از فن‌آوري اطلاعات در ساماندهي رفت و آمدها، بلكه كاهش ترددها به 50 درصد ميزان كنوني است.

وي با بيان اينكه با توجه به اهميت ويژه تحقق اهداف شهر الكترونيكي در چشم‌انداز توسعه، بايد انقلاب اطلاعات را خوب بشناسيم و جدي بگيريم،‌ خاطرنشان كرد: جامعه بدون نهادينه كردن كاربري فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات نمي‌تواند به اهداف شهر الكترونيكي برسد؛ بنابراين فن‌آوري اطلاعات نقش بسيار كليدي در تحقق اهداف سند چشم‌انداز دارد و بايد در برنامه‌هاي توسعه كشور بيش از پيش به نقش فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بويژه موضوع فرهنگ‌سازي در اين زمينه توجه كنيم.


شماره‌گذاري كالا و خدمات ضرورت‌هاي تحقق شهر الكترونيكي

شهر الكترونيكي در فضايي شكل مي‌گيرد كه اطلاعات استاندارد، جامع و كاملي در شبكه‌هاي اطلاعاتي قرار گرفته و تعامل همه جانبه و سازنده‌اي با يكديگر داشته باشند، ضمن اينكه يكپارچه‌سازي اطلاعات، استانداردسازي اطلاعاتي، ارتباط و لينك اطلاعات شبكه‌يي از ضرورت‌هاي غيرقابل انكار در اين زمينه است.


آمادگي بستر نسبي ايجاد شهر الكترونيكي در كشور


علي‌اكبر جلالي ـ عضو هيات علمي دانشگاه - نيز در اين‌باره مي‌گويد: شهر الكترونيكي جايي است كه در آن تمام خدمات دولتي و بخش خصوصي به صورت 24 ساعته براي هر فرد و در هر مكان و زمان قابل دسترسي است.

به گفته‌ وي همه‌ سازمان‌ها، شركت‌ها و موسسات بايد خدمات خود را به صورت الكترونيكي ارايه دهند و اگر برخي سازمان‌ها به اين كار اقدام كنند و بعضي ديگر خدماتشان را الكترونيكي نكنند، اثرات مثبتي نخواهد داشت و به شهر الكترونيكي دست نمي‌يابيم؛ زيرا شهر الكترونيكي جمع كننده‌ تمام خدمات دستگاه‌هاي بخش خصوصي و دولتي محسوب مي‌شود.

او با بيان اينكه در كشور ما بستر براي ايجاد شهر الكترونيكي به صورت نسبي براي بعضي از خدمات آماده است، تصريح كرد: به‌عنوان مثال ثبت‌نام كنكور، كارت هوشمند الكترونيكي و يا ارايه‌ برخي خدمات الكترونيكي توسط سازمان بازنشستگي كشور خود دليلي براي اين موضوع است.

به عقيده تحليلگران نبود ارتباط و تعامل‌ناپذيري پايگاه‌هاي اطلاعات در كشور يكي از مشكلات ورود به شهر الكترونيكي است كه باعث شده‌است در تصميم‌گيري‌هاي كلان و هم‌چنين در ارائه خدمت به مردم با مشكل مواجه شويم.


امنيت اطلاعات در شهر الكترونيكي مغفول مانده است

اما مهندس قائمي - معاون سازمان پدافند غيرعامل - هم در اين‌باره معتقد است: استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در همه شؤونات اجتماعي و فردي به طور فراگير در جريان است؛ ولي بحث امنيت اطلاعات يا مبحثي كه تحت عنوان امنيت و پايدارسازي مطرح است، در اين فرآيند فراموش شده است.

وي با اشاره به اين كه كليد واژه "امنيت" بحث ناشناخته‌اي نيست، اظهار كرد: با توجه به فراگيري استفاده از فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در تمامي زمينه‌ها و رشته‌ها و استقبال روزافزون جامعه به استفاده از اين خدمات، واژه امنيت هم مورد غفلت واقع شده‌ و چگونگي و ابعاد استفاده از اين بحث، بررسي‌هاي كارشناسي و علمي را طلب مي‌كند.

در بسياري از زيرساخت‌هاي جامعه كاربرد فن‌آوري اطلاعات و ايجاد بانك‌هاي اطلاعاتي با قوت دنبال مي‌شود، بحث سرقت اطلاعات، حفظ اطلاعات و نيز نگهداري از اطلاعات فردي و اجتماعي كه جنبه محرمانه دارد مقوله‌هاي مهم امنيتي و اطلاعاتي محسوب مي‌شوند و بايد مورد بحث و بررسي و تحليل علمي بيشتري قرار گيرند.


تحقق شهر الكترونيكي در گرو همكاري قواي سه‌گانه و بخش خصوصي


دكتر حميدرضا فرهمند - رييس جهاد دانشگاهي واحد تهران - نيز با بيان اينكه تحقق اهداف شهر الكترونيكي در گرو همكاري دولت، مجلس و قوه قضاييه در كنار بخش خصوصي است، در اين‌باره مي‌گويد: با گسترش فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در دنيا و هم‌چنين در كشورمان،‌امروز با پديده‌اي به نام IT يا فن‌آوري اطلاعات مواجه هستيم كه در تمامي عرصه‌هاي زندگي اعم از اجتماعي، اقتصادي، سياسي، علمي، شهري، امنيتي و غيره تاثيرگذار است.

وي با اشاره به اينكه مديريت كلان و جزئي كشور نيز تحت‌الشعاع پديده IT است، خاطر نشان كرد: اگر ابعاد مختلف پديده فن‌آوري اطلاعات را بدرستي نشناسيم و از آن بهره‌برداري لازم را نكنيم، با آسيب‌هاي جدي مواجه خواهيم شد.

فرهمند با اشاره به اين كه تحقق اهداف شهر الكترونيكي صرفاً ابعاد فني و سخت‌افزاري ندارد، اضافه كرد: ابعاد فرهنگي و اجتماعي شهر الكترونيكي كم اهميت‌تر از ابعاد فني و سخت‌افزاري آن نيست و كميته‌هاي چندگانه هر كدام بايد روي اين بحث كار كنند و همچنين از طريق جشنواره‌ها و برنامه‌هاي مختلف بستر فرهنگي و اجتماعي لازم براي رسيدن به شهر الكترونيكي فراهم شود.

با توجه به آنچه گفته شد ضرورت تحقق شهر الكترونيكي امري واضح و بديهي است و آنچه در اين ميان بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد اين است كه به ياد داشته باشيم، صرفاً شعار دادن درباره اينكه شهر الكترونيكي خوب است و دنياي امروز به كجا رفته و ما كجا هستيم، راه به جايي نمي‌برد.

قطعا داشتن اراده قوي، برنامه‌ريزي جدي، متوليان توانمند، بودجه كافي و نيروهاي متخصص توانا در تحقق اين پروژه نقشي اساسي خواهد داشت. دانشگاه‌هاي كشور در رشته‌هاي مختلف تحولات چشمگيري داشته‌اند كه استفاده از اين توانمندي‌ها علمي و دانشگاهي در حل علمي مسايل شهري از جمله شهر الكترونيكي بسيار مثمرثمر خواهد بود.

به عقيده تحليلگران هم‌چنين راهكار علمي مسائل شهري در گرو مشاركت جامعه علمي و كارگزاران مديريت شهري در تحقق شهر الكترونيكي است.
 

neda67k

عضو جدید
پروژه

پروژه

سلام مرسی جالب بود
موضوع پروژه ی منم شهر الکترونیکیه کجا میتونم بیشتر در موردش بدونم؟
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
* فریبا * ده قدم برای افزایش ترافیک وب سایت تجارت الکترونیک 0

Similar threads

بالا