چند سوال تخصصی عمیق

mahdi_samavati

عضو جدید
دوستان سلام،
من رشتم مهندسی نرم‌افزار هست. چند سوال فنی در مورد سخت‌افزار و مدارهای الکترونیکی دارم که ممنون میشم به زبان تخصصی و دقیق در موردش توضیح بدید. متاسفانه چندین جا پرسیدم یا جواب ندادن یا جواب‌ها سطحی و غیر دقیق دادن که باعث گمراهی بیشتر شده.


۱. آیا نوسان برق تاثیری در عمر قطعات کامپیوتر من جمله پاور و مانیتور داره؟ اگر بله این خرابی به چه صورتی است؟ یعنی چی خراب میشه؟ کجاش خراب میشه؟ پاور کامپیوتر من از نوع Active PFC است. آیا مکانیزم‌های امنیتی این پاور در شرایطی که نوسان ولتاژ خیلی سریع اتفاق می‌افته مثلا موقع جوشکاری که چراغ‌ها مدام چشمک میزنه کاربرد داره؟ آیا این پاورها اصلاح فرکانس هم انجام میدن؟

۲. در مشخصات پاورها و مانیتور ذکر شده که از ولتاژ مثلا 100 تا 260 ولت کار میکنه. آیا این بدین معنا است که اگر ولتاژ در بازه‌ زمانی کوتاه مثلا یک دقیقه چند ده بار در همین بازه عوض بشه، خروجی همچنان صاف هست یا منظور اینه که این پاور رو میشه هم در ایران با برق 220 استفاده کرد و هم در آمریکا با برق 110 ولت؟

۳. اینو میدونم که یو پی اس آنلاین بهترین انتخاب برای کامپیوتر و تجهیزات حساس است ولی به خاطر نگهداری سخت و عمر کم باتری و صدای زیاد فن جزو گزینه‌هام نیست. آیا یو پی اس Interactive همین کارایی رو داره؟ قیمت کمی نداره، بنابراین صرف اینکه بگیم از هیچ بهتره جواب خوبی نیست.

۴. استابلایزر چه کمکی به افزایش عمر قطعات کامپیوتر میکنه؟ اصلا کارایی داره یا پول اضافه است. یکجایی یک بنده خدا می‌گفت چون پاور کامپیوتر سوئیچینگ هست و در رنج وسیع AC خروجی صاف DC میده (مخصوصا نوع PFC)، خرید استابلایزر دور ریختن پوله و فقط یک محافظ خوب مثل پیشرانه کفایت میکنه. این یکی از مهم‌ترین سوالات من هست. چون اگه لازم نیست چرا این همه تبلیغش میکنن که فلان استابلایزر مثلا فاراتل SBT2000 مخصوص کامپیوتر هست. نمی‌دونم مانیتور هم چنین شرایطی داره یا نه؟

۵. آیا تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری به حدی هست که برای کامپیوتر مشکلی ایجاد کنه؟ مثلا فاراتل STB2000‌ از نوع رله‌ای است.

۶. بعضی‌ها میگن خاموش شدن ناگهانی سیستم در اثر قطعی برق خیلی خطرناک نیست. چیزی که خطرناکه وصل شدن سریع مجدد برق هست چون در لحظه برقراری مجدد برق،‌ سطح ولتاژ و مشخصه‌های برق مطلوب نیست. محافظ جلوی اونو میگیره. نمیدونم این گفته چقدر صحیح هست.

در کل یک توضیح فنی و دقیق می‌خوام که به چه ابزار محافظی برای برق کامپیوتر نیاز دارم؟ محافظ، استابلایزر یا هر دو. UPS آنلاین گرونه و نگهداری سختی داره. اینتراکتیو خروجی‌اش شبه سینوسی است و ممکنه به پاور و مانیتور آسیب بزنه.

به شدت سردرگم شدم. حتی فروم‌های خارجی هم جواب‌های سردرگم‌کننده دارند. انتظار دارم مهندسین عزیز برق و الکترونیک بتونن پاسخ‌هایی درخور و شایسته بدن.
 

Similar threads

بالا