چغندر قند

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
بذر چغندرقند اگر در شرايط مناسب فصلي و وجود رطوبت و حرارت كافي در خاك قرار گرفت جوانه توليد نموده و پس از مدتي كوتاه از خاك خارج شده و به رشد خود ادامه مي ‌دهد. از اين مرحله به بعد براي مرحله رشد و نمو بهتر گياه بايد اقداماتي انجام گيرد تا حداكثر محصول ريشه و حداكثر درصد قند در ريشه به دست آيد.

اين اقدامات عبارتند از: آبياري، ‌تنك‌كردن، وجين، مبارزه با آفات و امراض و ساير عمليات مورد نياز.
با توجه به این كه پرداختن به تمام مسايل مربوط به كاشت در حیطه مهندسی آب نمیباشد فقط به نقش آبياري در زراعت چغندرقند مي‌پردازيم
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
آبياري

چغندرقند به علت داشتن برگهاي پهن و توسعه يافته و تنفس و تبخير شديد در برگهايش به آب زيادي نياز دارد. مصرف آب كافي موجب بالا رفتن ماده خشك گياهي خواهد شد و اين مقدار آب در برابر تغييرات ريشه متغير است.
مقدار مصرف آب در ابتداي زندگي گياه كم و فواصل آبياري طولاني‌تر است. در ماههاي خرداد، تير و مرداد به علت افزايش درجه حرارت و طولاني‌بودن روزها، مصرف آب زيادتر و فواصل آبياري كمتر است. اما در ماههاي شهريور و مهر ترتيب كار برعكس خواهد بود.
در كشورهايي كه درصد رطوبت و ريزش باران زياد و مقدار آن به 600 تا 800 ميليمتر ميرسد اين گياه نياز به آبياري نداشته و بصورت ديم كشت ميشود.

نكته مهم: هر گاه چغندرقند قبل از برداشت آبياري نگردد غلظت قند در ريشه بالا رفته و ادامه اين وضع موجب كم شدن وزن ريشه مي‌گردد
 

abu_72

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب ارتفاع منطقه رو بگو ؟؟؟

بيشتر توي مناطق كوهستاني

البت همه جا ميشه كشت كرد ، اما درجه كيفيت فرق داره

اما توي منطقه كوهستاني چغندر عمل مياد اندازه كله فيل ( منظورم اينه بهتر رشد ميكنه )

مثلا توي شهر ما خيلي خوب عمل مياد ، تقريبا 2000 متر ارتفاع داريم ، كاملا كوهستاني
 

mehri_mohamadii

عضو جدید
ممنونم.راستش هیچ اطلاع خاصی ندارم.تازه به فکرش افتادم.سایت خاصی میشناسید که راهنماییم کنه؟
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ممنونم.راستش هیچ اطلاع خاصی ندارم.تازه به فکرش افتادم.سایت خاصی میشناسید که راهنماییم کنه؟

با سلام و احترام//
در استانهای شمالی فقط علوفه ای کاربد زراعی داره//
چون بخاطر خاصیت اکولوژی(معتدل-عدم وجود شبهای سرد-تفاوت ناچندان طول روز و شب...)
درصد عیار قند و کیفیت و عملکرد در واحد سطح که همگی از لحاظ فیزیولوژیکی سبب بیشتر شدن تنفس نوری بر فتوسنتز شده
و در نتیجه تولید یا کشت وسیع نداریم///
غرب کشور ، مشهد بسیار خوب جواب میدهد//
همانطور که دوست خوبمان نیز اشاره نمودند//
مرسی
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستم چغندر قند در ایران در حال حاضر در خراسان و به مقدار کمتری در آذربایجان کشت میشه... اطلاعات کاملا تر رو میتونی خصوصی ازم بگیری.
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستم چغندر قند در ایران در حال حاضر در خراسان و به مقدار کمتری در آذربایجان کشت میشه... اطلاعات کاملا تر رو میتونی خصوصی ازم بگیری.

توی خوزستان و مناطق دیگه هم هست!ولی شمال رو منم نمیدونم
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سطح زيركشت ، ميزان توليد و عملكرد چغندر قند ‌كشور
سطح زيركشت :
سطح زيركشت چغندرقند در كشور حدود 178 هزار هكتار برآورد شده است. استان خراسان با 28/36 درصد از اراضي چغندرقند كشور بيشترين سطح را به خود اختصاص داده است. استانهاي آذربايجان غربي، فارس، كرمانشاه، همدان و اصفهان به ترتيب با 62/16، 44/10 ، 25/6 ، 69/5 و 04/4 درصد اراضي كل كشور رتبه هاي دوم تا ششم را بخود اختصاص داده‌اند. شش استان مزبور جمعاً 32/79 درصد سطح زيركشت چغندر قند كشور را دارا هستند.
كمترين سطح زيركشت چغندرقند با 60 هكتار متعلق به استان كردستان است.
ميزان توليد :
توليد چغندر قند كل كشور 93/5 ميليون تن برآورد شده است. استان خراسان با توليد بيش از يك سوم چغندرقند كشور (54/36 درصد) از نظر توليد اين محصول نيز در جايگاه نخست قرار گرفته است و استانهاي آذربايجان غربي، فارس، كرمانشاه، همدان و خوزستان به ترتيب با 52/21، 59/8 ، 61/5 ، 38/4 و 05/4 درصد سهم در توليد محصول چغندرقند رتبه‌هاي دوم تا ششم را بخود اختصاص داده اند.
در شش استان مزبور جمعاً 69/80 درصد چغندرقند كشور توليد شده است.
عملكرد در هكتار:
عملكرد چغندرقند كشور به طور متوسط 33266 كيلوگرم در هكتار مي باشد. بيشترين و كمترين مقدار عملكرد در كشور به ترتيب با 46160 و 21429 كيلوگرم متعلق به استان هاي خوزستان و آذربايجان شرقي مي باشد.



نمودارتوزيع‌‌سطح‌‌چغندرقنداستان‌ها نسبت‌به‌كل‌كشور








نمودارتوزيع‌ ‌ميزان‌توليدچغندرقند استان ها‌ نسبت به كل كشور






 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
چغندرقند از لحاظ وزن، ريشه و مقداردرصد قند به چند تيپ مختلف به شرح زير تقسيم بندي شده است:

تيپ E يا پر محصول : اين نوع چغندر داراي ريشه هاي بزرگ با محصول ريشه بالا و درصد قند كم و دوره رشد طولاني 210 تا 240 روز مي باشد. متوسط وزن ريشه آن حدود 900 گرم و ميانگين درصد قند آن 15-14 در صد است.

تيپ N يا معمولي : داراي محصول ريشه و درصد قند متوسط ( 16 درصد) با دوره رشد كوتاهتر ( 210-180 روز ) مي باشد.به علت سازگاري با شرايط آب و هوايي ايران حدود 50 درصد چغندرقند ايران را اين نوع تشكيل مي دهد.

تيپ Z با درصد قند بالا: داراي ريشه مخروطي كوچك ، باريك و كشيده به وزن متوسط 600 گرم است.غده داراي شيارهاي جانبي عميق بوده و درصد قند آن حدود 17 درصد است كه از تيپ هاي E و N بيشتر مي باشد و نسبت به دو تيپ قبلي زود رس تر بوده به طوري كه دوره رشد آن بين 150 تا 180 روز مي باشد.

تيپ Zz يا خيلي پر قند: وزن ريشه هاي آن كمتر از نوع Z ولي در صد قند آن بيشتر است. نسبت به شرايط نامساعد محيطي مقاومتر از ساير انواع چغندرقند بوده و در برنامه هاي به نژادي به منظور توليد ارقام جديد مورد استفاده قرار مي گيرد.

تيپ Rc: اين نوع اخيرأ در فرانسه از تلاقي بين تيپ هاي Z وn توليد گرديده و داراي مشخصات شبيه تيپ N ولي درصد قند بيشتر از آن مي باشد.ضمنأ نسبت به بيماري سركوسپوريوز مقاوم بوده و به همين دليلrc (مقاوم نسبت به سركوسپورا) نامگذاري شده است
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خصوصیات گیاهی: چغندر قند با نام علمی Beta vulgaris گياهی است دو ساله از تيره اسفناج كه بصورت گياهی يكساله زراعت می شود . چغندر قند طی دوره رشد رويشی فاقد ساقه بوده و بصورت مجموعه ای از برگهای بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می شود . طول دوره رشد برای توليد قند 6 تا 9 ماه می باشد .

محصول زراعی چغندر ريشه ای است بزرگ و آبدار كه شامل سه قسمت است : 1) طوقه كه قسمت بالائی ضخيم شده و برگها از آن منشأ می گيرد 2) منطقه كوتاه و صاف در زير طوقه كه گردن گفته می شود . گردن قطورترين منطقه ريشه می باشد ب3) قسمت گوشتی ريشه كه ذخيره قند در آن انجام می گيرد . مقدار قند در منطقه گردن و طوقه پايين است مقدار قند در ارقام اصلاح شده به 16 تا 20 درصد می رسد . امراض و كمبود مواد غذايی موجب افزايش ريزيش برگها گشته و عملكرد را پايين می آورد زيرا در اين حالت برگهای جديد بوجود می ايد كه صرفاً بامصرف قند ذخيره شده ريشه رشد می كند . معمولاً ساقه گل دهنده چغنمدر كه در سال دوم رشد بوجود می آيد از مركز طوقه رشد می كند گلها كوچك و در روی گل آذين خوشه ای مركب بطور منفرد با دستجات 2 تا 7 گلی مشاهده می شود خود عقيمی و دگرگشتی بر گياه حاكم است باد عامل مهم در گرده افشانی بشمار می رود .

تجمع قند در بعضی از دوره های رشد تحت تأثير دو عامل به حداكثر ميزان خود می رسد 1) آهسته و كند شدن رشد برگها و ريشه 2) تعادل مطلوب بين فتوسنتز و تنفس بعلت روزهای آفتابی و روشن كه موجب بالايی فتوسنتز می گردد و شبهای خنك كه تنفس را پايين نگه می دارد . چغندر قند سازگاری وسيعی به شرايط محيط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشكی را دارد به شوری خاك نيز مقاوم است . عوامل محيطی مانند حرارت ، نور ، طول روز و رطوبت خاك تا حد زيادی تعيين كننده نحوه رشد و ذخيره قند در ريشه می باشد . خاكهای بارور ،‌دارای زهكشی خوب ، بافت متوسط و اسيديته خنثی تا كمی قليايی برای چغندر قند ايده آل است . عملكرد در خاكهای نيمه سنگين بشرط وجود زهكشی خوب نيز مطلوب می باشد .


--------------------------------------------------------------------------------


تناوب زراعی: چغندر قند به ساختمان عالی خاك نياز دارد . بنابراين بهتر است بعد از بقولات علوفه ای چند ساله ، كود سبز و يا كود آلی فراوان و به عنوان اولين محصول وجينی در تناوب قرار گيرد اگر چه چغندر قند به مواد غذايی زيادی نياز دارد و خاك را تا عمق 80 الی 125 سانتی متری از مواد غذايی تهی می سازد اما زمنی باقيمانده از آن فاقد علفهای هرز بوده و ساختمان خاك را بهبود می بخشد . چغندر قندر با ساير چغندرها ، گياهان جنس كلم و جنس اسفناج در بعضی بيماريها مشترك بوده و نمی بايست با آنها در تناوب قرار گيرد .

مثالهايی از تناوب چغندر قند :

يونجه ( 4 ـ 5 سال ) سيب زمينی ـ چغندر قند ـ ذرت

شبدر ـ چغندر قند ـ گندم يا جو

گود سبز ـ چغندر قند ـ حبوبات يا سويا


--------------------------------------------------------------------------------


کود شیمیایی: توليد هر تن چغندر به 5/3 الی 5/4 كيلو ازت ، 25/1 تا 5/1 كيلو اكسيد فسفر ، 2/4 تا 5/5 كيلو اكسيد پتاسيم و 8/1 تا 2/2 كيلو اكسيد كلسيم نياز دارد .

تاریخ کاشت: حرارت مناسب جوانه زدن بذر چغندر قند بين 15 تا 20 درجه سانتی گراد است . با رسيدن ميانگين حرارت شبانه روزی هوا به حدود 10 تا 12 درجه سانتی گراد به كشت چغندر بهاره نمود .

كشت زود هنگام پاييزه ممكن است با هجوم آفات در اوايل دوره رشد و نيز گلدهی روبرو گردد زيرا هر چه سن چغندر قند در زمان روبرو شدن با سرما بيشتر باشد بهتر نسبت به سرما عكس العلم نشان می دهد .


--------------------------------------------------------------------------------


کنترل علفهای هرز: چغندر قند ، بخصص در مراحل اوليه رشد نسبت به رقابت علفهای هرز بسيار حساس است . از حدود يك هفته بعد از سبز شدن فقط می توان بين رديفها را كولتيواتور زد . علف كشهايی مانند رونيت و اپتام را ميتوان قبل از كاشت چغندر پاشيد و با خاك مخلوط نمود . علف كش پتانال را می توان بعد از سبز شدن چغندر هنگامی كه چغندر حداقل 2 برگ داشته باشد ولی علفهای هرز جوان و كمتر از 4 برگ داشته باشد بكار برد . علف كش پيرامين از برگ وريته علفهای هرز جذب شده و بصورت قبل از كاشت مصرف می شود .

آفات و امراض: كرم برگخوار چغندر قند يا كارادرنيا Caradrinacxigua : از آفات عمومی محسوب می شود رنگ لارو كارادرنيا بطور معمول سبز است ولی گاهی به رنگ قهوه ای و حتی سياه ديده می شود لاروهای جوان به پارانيم برگ و لاروهای مسن تر به رگبرگها حمله می كنند در صورتيكه تراكم آفت شديد باشد طوقه نيز مورد تغذيه قرار می گيرد و بوته خشك می شود مبارزه با اين آفت عمدتاً از طريق مصرف سموم فسفره مانند ديمكون ، گوزاتيون ، ديپرتكل و يا سوپر اسيد انجام می پذيرد .

بيد چغندر قند يا ليتا پروانه كوچكی است با نام علمی wcellatella scrobipalpa از آفات خصوصی چغندر قند است لارو كامل اين حشره از جوانه های مركزی تغذيه می نمايد مبارزه با اين حشره عمدتاً با استفاده از سموم شيميايی فسفره مانند گوزاتيون ، ديمكون انجام می شود .

از جنس آگروتيس Agrotis چند حشره با اسامی شب پره زمستانی Agrotis seaetum كرم آگرويتس A.ypsilon ، آگرويتس A.nigrum و شب پره آگرويتس A.pronuba به چغندر حمله می كنند اين آفات به برگها ، دمبرگها و طوقه چغندر حمله می كند و موجب خشك شدن گياه جوان می گردد مبارزه با حشرات جنس آگرويتس عمدتاً با استفاده از طعمه مسموم انجام می شود .

كك چغندر با نام علمی chaetocnema tibialis يكی از آفات مهم چغندر در ايران محسوب می شود . خسارت به چغندر توسط حشره كامل كه سوسك كوچكی به طول 2 ميليمتر است می باشد كك به برگهای جوان حمله و آنها را مشبك می سازد . برای مبارزه می توان از سمهای فسفره استفاده نمود . مگس چغندر با نام علمی Pegomyia betae مگس كوچكی است بطول تقريباً 5 ميليمتر كه لارو آن به چغندر آسيب می رسانند قسمتهای آلوده ماننده تاول باد می كند و زرد رنگ می شود كه در نتيجه برگها خشك شده و از بين می رود مبارزه با اين آفت از طريق سموم فسفره مانند ديازينون يا ديمتوات بصورت سمپاشی می باشد .

شته سياه باقله با نام علمی Apbis fabae از افات عمومی محصولات زراعی است اين شته بين 5/2 تا 3 مليمتر طول داشته و به رنگ سياه براق و گاهی تا سبز زيتونی ديده می شود اين شته از شيره پرورده گياه تغذيه و باعث پيچيدگی ، پژمردگی و زردی برها و حتی خشكيدن آنها می گردد با اين آفت می توان با سموم متاسيستوكس ، ديمتوات و سوپر اسيد مبارزه كرد .


--------------------------------------------------------------------------------


بیماریهای مهم چغندرقند: بيماری سفيدك سطحی توسط قارچی بنام Erysiphe betae ايجاد و از مهمترين بيماريهای چغندر قند در ايران محسوب می شود علائم بيماری ابتدا بصورت ظهور پوشش گرد مانندی در سطح زيرين برگ است كه در اثر توسعه بيماری به سطح فوقانی برگها نيز گسترش می يابد اين پوشش سفيد مدتی بعد تغيير رنگ داده و قهوه ای می گردد و در نتيجه برگها شادابی خود را از دست داده و زرد می شوند راه مبارزه استفاده از قارچ كشها مانند سموم گوگردی می باشد .

بيماری لكه گرد برگ چغندر يكی از بيماريهای مهم چغندر در نواحی گرم و مرطوب است كه توسط قارچی بنام Cercospora beticola ايجاد می شود . علائم بيماری پيدايش لكه های گرد كوچكی به قطر 2 تا 5ميليمتر به رنگ خاكستری يا قهوه ای مايل به خاكستری با حاشيه قرمز متمايل به قهوه ای روی برگها می باشد .

كنترل بيماری با ضد عفونی بذر با فرمالين و سمپاشی مزرعه با تركيبات مس مانند كوپر اويت انجام می شود . بيماری پوسيدگی ريشه چغندر قندر ظاهراً توسط قارچهای مختلفی توليد می شود اين بيماری پس از تشكيل ريشه غده ای به چغندر حمله و موجب پوشيدگی ريشه در ناحيه طوقه می گردد . راه مبارزه با آن با انتخاب ارقام مقاوم و استفاه از قارچ كشها مانند تترا كلرو سوپرايكس و ريزكتول كمبی امكان دارد .
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
عمليات داشت

بذر چغندرقند اگر در شرايط مناسب فصلي و وجود رطوبت و حرارت كافي در خاك قرار گرفت جوانه توليد نموده و پس از مدتي كوتاه از خاك خارج شده و به رشد خود ادامه مي ‌دهد. از اين مرحله به بعد براي مرحله رشد و نمو بهتر گياه بايد اقداماتي انجام گيرد تا حداكثر محصول ريشه و حداكثر درصد قند در ريشه به دست آيد.


اين اقدامات عبارتند از: آبياري، ‌تنك‌كردن، وجين، مبارزه با آفات و امراض و ساير عمليات مورد نياز.
آبياري

چغندرقند به علت داشتن برگهاي پهن و توسعه يافته و تنفس و تبخير شديد در برگهايش به آب زيادي نياز دارد. مصرف آب كافي موجب بالا رفتن ماده خشك گياهي خواهد شد و اين مقدار آب در برابر تغييرات ريشه متغير است.

مقدار مصرف آب در ابتداي زندگي گياه كم و فواصل آبياري طولاني‌تر است. در ماههاي خرداد، تير و مرداد به علت افزايش درجه حرارت و طولاني‌بودن روزها، مصرف آب زيادتر و فواصل آبياري كمتر است. اما در ماههاي شهريور و مهر ترتيب كار برعكس خواهد بود.

در كشورهايي كه درصد رطوبت و ريزش باران زياد و مقدار آن به 600 تا 800 ميليمتر ميرسد اين گياه نياز به آبياري نداشته و بصورت ديم كشت ميشود.


نكته مهم: هر گاه چغندرقند قبل از برداشت آبياري نگردد غلظت قند در ريشه بالا رفته و ادامه اين وضع موجب كم شدن وزن ريشه مي‌گردد
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=3]نکات طلایی چغندر علوفه ای fodder beet[/h]






  1. [*=right] هرچه غده سفیدتر و کشیده تر باشد میزان قند بیشتر است.
    [*=right] چغندر قند 3 برابر چغندر علوفه ای برگ دارد.
    [*=right] چغندر علوفه ای نسبت به چغندر قند اغلب از زمین بیرون می آید.
    [*=right] تعداد دوایر متحدالمرکز در چغندر علوفه ای 5-3 عدد و در چغندر قند 12-8 عدد می باشد.
    [*=right] سلولهای پارانشیمی ذخیره ای در اطراف این دستجات متحد المرکز وجود دارند. هرچه تعداد دستجات بیشتر باشد قند نیز بیشتر است.
    [*=right] بریدگی محل ظهور ریشه در بغل غده هر چه عمیق تر باشد درصد قند بیشتر است.
    [*=right] قند در برگها ساخته می شود و در غده تجمع می یابد بنابراین تعداد برگ چغندرقند بیشترمی باشد که میزان قندش بالاتر است.
    [*=right] برگخوارها به چغندر علوفه ای بیشتر آسیب می رسانند زیرا تعداد برگش کمتر است. ولی چغندر قند برگسازی لوکس داشته و برگهای از دست رفته در اثر آفات را جبران می کند.
    [*=right] راندمان جذب در چغندر قند بیشتر است زیرا عمیق تر بوده و برگهای بیشتری دارد.
    [*=right] در زمستان مقدار کل ماده خشک تولیدی از چغندر علوفه ای از بقیه گیاهان علوفه ای بیشتر است.
چند نکته راجع به گیاهان براسیکای بین زراعی:

  1. [*=right] نقطه ضعف گیاهان بین زراعی پاییزه براسیکا کمی ماده خشک است. ولی ارزش علوفه ای بالایی دارند و پروتئین آنها نسبتاً زیاد است.
    [*=right] بدلیل کم بودن ماده خشک، تجزیه ان در خاک بسیار سریع است.
    [*=right] بدلیل کم بودن ماده خشک این گیاهان را نمیتوان سیلو کردبلکه به مصرف چرا می رسند یا آنها را برای بهبود کیفیت به خاک بر می گردانند.
لغت
معنای فارسی
لغت
معنای فارسی
لغت
معنای فارسی
comprised
شامل بودن دربر داشتن
remobilization
انتقال مجدد
frequent
مکرر
decline
کاهش، خم شدن
kernel
دانه هسته
Crease=after math
چین
barn
انبار غله
duration
دوام بقا
Dense density
تراکم زیاد
senescence
پیری
imply
اشاره داشتن به
Lax density
تراکم کم
 

sey

عضو جدید
ارقام چغندر قند و ویژگی های رشدی آنها

ارقام چغندر قند و ویژگی های رشدی آنها

نام: زرقان
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: دیپلوئید
نوع رقم: نرمال -قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: کاشت بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق سرد و معتدل
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: متوسط
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه : متحمل به ریزومانیا
توصیف رقم:
نام: جلگه
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: تری پلوئید
نوع رقم: نرمال - محصولی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق با طول دوره رشد نسبتا" طولانی
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: متوسط
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه :
توصیف رقم:
نام: گدوک
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: دیپلوئید
نوع رقم: نرمال -قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق نعتدل و نسبتا"سرد
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه :
توصیف رقم:
نام: شیرین
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: دیپلوئید
نوع رقم: نرمال -قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق سرد و معتدل
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه :
توصیف رقم:
نام: رسول
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: تریپلوئید
نوع رقم: نرمال - محصولی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار- فصل پائیز
مناطق مناسب کاشت: مناطق با طول دوره رشد نسبتا" طولانی
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه : متجمل به ساقه روی
توصیف رقم:
نام: جام
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : چندجوانه( مولتی ژرم)
پلوئیدی: دیپوئید
نوع رقم: نرمال -قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق معتدل
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: متوسط
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: متوسط
صفت ویژه : متحمل به ریزومانیا و پوسیدگی ریزوکتونیایی ریشه
توصیف رقم:
نام: 7233
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : چندجوانه( مولتی ژرم)
پلوئیدی: دیپوئید
نوع رقم: نرمال
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق سرد و معتدل
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: متوسط
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه :
توصیف رقم:
نام: BR1
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : چندجوانه( مولتی ژرم)
پلوئیدی: تریپلوئید
نوع رقم: نرمال - قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار- فصل پائیز
مناطق مناسب کاشت: مناطق سردسیر- مناطق گرمسیر
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه : مقاوم به ساقه روی
توصیف رقم:
نام: IC
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : چندجوانه( مولتی ژرم)
پلوئیدی: تریپلوئید
نوع رقم: نرمال - محصولی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق معتدل
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه : متحمل به ریزومانیا
توصیف رقم:
نام: SBSI004
جنس و گونه : بتاولگاریس
ژرمیته : تک جوانه (منوژرم)
پلوئیدی: دیپلوئید
نوع رقم: نرمال -قندی
شرایط رشد:
زمان مناسب کاشت: فصل بهار
مناطق مناسب کاشت: مناطق نعتدل و نسبتا" خنک
ویژه گی های نسبی:
عملکرد ریشه: زیاد
عیار قند: زیاد
عملکرد شکر سفید: زیاد
صفت ویژه : متحمل به ریزومانیا
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
میزان فسفر موردنیاز در زراعت چغندرقند
اهمیت فسفر در تغذیه گیاه کاملا شناخته شده می باشد. توجه به مکانیزیم جذب فسفر توسط گیاه، حرکت ضعیف آن در خاک هم چنین انباشته شدن آن و ایجاد تجمع فسفری در خاک آلودگی تشعشعی و فسفرسانس اهمیت این عنصر را روشن می سازد.
در خاکهای مختلف سطوح بحرانی متعددی برای فسفر تعیین نموده اند که در آن سطح (بحرانی) نیازی به مصرف فسفر در زراعت چغندرقند وجود نداشته و می توان محصول مناسبی با استفاده از فسفر موجود در خاک تولید نمود. سطح بحرانی در خاکهای مختلف متغیر است لذا داشتن روابط مختلف بین موجودی فسفر در خاک و میزان فسفر موردنیاز می تواند راهنمای خوبی برای کشاورزان باشد.
شرح یافته و توصیه های کاربردی : در قالب طرحی در یک دوره شش ساله با تناوب گندم، چغندرقند در کرتهای ثابت، کرتهائی با میزان فسفر متفاوت ایجاد گردیده است که هم اکنون میزان نیاز فسفری در این کرتها در حال بررسی بوده و در آینده منحنیها و راوبط آنها ارائه خواهد شد. لذا با تجزیه خاک و استفاده از روابط بدست آمده میزان نیاز فسفری زراعت مشخص می گردد. در اراضی سنگین و نیمه سنگین میزان فسفر بحرانی خاک پائین بوده و درحد 8 قسمت در میلیون جوابگوی زراعت چغندرقند برای برداشت معقول می باشد.
اهمیت اقتصادی : مصرف کود فسفره در سطح حدود 200000 هکتار زراعت عمل می گردد چنانکه این امر معقول و منطقی مصرف نگردد موجب خسارت عمده از لحاظ خرید کود، هزینه های کودپاشی و تخریب اراضی می گردد که مصرف بهینه در عین افزایش محصول موجب حفظ محیط زیست و کشاورزی پایداری خواهد شد.



..........
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چغندر لبویی

چغندر لبویی

چغندر لبویی
Beta vulgaris

تاریخچه و مشخصات گیاهشناسی:
چغندر لبویی که به چغندر سالادی نیز معروف است همانند سایر گیاهان این خانواده از گیاه یک تا چند ساله Beta vulgar spp.maritime بوجود آمده است و به صورت خودرو در مناطق ساحلی مدیترانه و نیز در آسیا تا غروب هندوستان می روید. Nonnecke علاوه بر مناطق ساحلی مدیترانه مبدأ آن در آفریقا نیز ذکر شده است. گزارشات مصرف برگ آ نرا به قرون وسطی نسبت می دهند. نخستین بار در قرن ١۵میلادی در آلمان مصرف قسمت ریشه ی ضخیم آن گزارش شده است. چغندر لبویی گیاهی است دوساله که تحت تاًثیر سرمای شدید در سال اول نیز به گل مینشیند. این گیاه از خانواده ی چغندر (Chenopodiaceae) است. قسمت ضخیم چغندر لبویی در انواع کروی شکل از هیپوکوتیل تشکیل شده است که معمولاً بدون ریشه است. این قسمت در انواع دراز و کشیده از ریشه تشکیل می شود. ریشه ی اصلی این گیاه می تواند تا عمق بیش از یک و نیم متر در زمین نفوذ کند.
گل:
گل در محور برگها به تعداد یک تا پنج و اغلب سه عدد بوجود می آید. گلهای دو جنسی دارای ۵ کاسبرگ، ۵گلبرگ، ۵پرچم و اغلب دارای ٣کلاله است. گرده افشانی با باد وحشرات انجام می گیرد. این گیاه پس از تشکیل میوه گلبرگهای خود را از دست می دهد ولی کاسبرگ میوه و بذر، با هم نمو می کنند.
میوه:
در میوه ی چغندر تعداد ٣تا ٧ عدد بذر وجود دارد و بنابراین میوه ی چغندر برای تولید گیاه جدید به خاک سپرده می شود و نه بذر آن.
ریشه:
ریشه ی این گیاه نسبتاً عمیق و در مقابل خشکی تا حدی مقاوم است.
برگ:
برگهای چغندر بیضی شکل و بدون بریدگی است. برگ این گیاه شبیه برگ چغندر برگی است و تا پایان دوره ی رویشی به حالت طوقه ای باقی می ماند. برگها دارای دمبرگهای طویل، بیضوی شکل و به رنگ سبز تا قرمز دیده می شوند. بین رنگ برگ و رنگ ریشه همبستگی وجود ندارد.
ارقام چغندر:
چغندر را بر اساس زودرسی، میا رسی و یا دیررسی تقسیم می کنند. همچنین چغندر لبویی بر پایه­ی شکل ریشه به دو دسته تقسیم می شود: ارقامی که دارای ریشه­ی پهن و گرد شلجمی هستند و ارقامی که ریشه­ی طولانی و کشیده و دراز تولید می کنند. چغندر لبویی با ریشه­ی پهن و گرد را باید در خاکهایی کاشت که نسبتاً کم عمق باشند؛ ولی دسته­ی دوم را در خاکهای عمیق می کارند.از مهمترین ارقام چغندر ریشه­ی بلند، می توان از لانگ دارک بلاد (Long Dark Blood) و لانگ اسموت بلاد (Long Smooth Blood) نام برد. این نوع چغندر، معمولاً به صورت کشتهای پاییزه کاشته می شوند و قابلیت انبارداری و نگهداری خوبی دارند و می توان آنها را تا ۵ ماه در انبار، که شرایط مناسب داشته باشد، نگهداری کرد. ارقامی که ریشه­ی پهن دارند، مانند رابی کویین (Ruby Queen)، گرین تاپ بانچینگ (Green Top Bunching)، ارلی ووندر (Early Wonder) و کراس بیزا جیب شین (Crosby's Egyptian) که بیشتر به عنوان کشتهای بهاره مورد استفاده قرار می گیرند.ارقامی که به عنوان استفاده از برگشان کاشته می شوند، مانند کراس بی گرین، بور پی وایت و لوتز گرین لیف می باشند. ریشه­ی این نوع چغندر، معمولاً خیلی حجیم نمی شود. همچنین ریشه های چغندر را بر اساس رنگ ریشه به سه دسته­ی قرمز، زرد و سفید تقسیم بندی می کنند.
ارزش غذایی:
موارد مصرف علاوه بر تهیه ی انواع اغذیه، سالاد، ترشی، مربا و غیره، در صنایع غذایی نیز از رنگ چغندر استفاده ی بسیار می شود. چغندر لبویی بسیار مقوی و انرژی زاست. در چغندر لبویی مقادیر زیادی پتاسیم وجود دارد ولی مقادیر ویتامین C و ویتامین های گروه B در حد متعارف است. مقدار کاروتین آن بسیار ناچیز ولی نیترات آن نسبتاً زیاد است. قند طبیعی و منیزیم موجود در آن در تشکیل استخوان بندی اطفال مؤثر است.ویتامینB فسفر موجود در آن در ترمیم سلول های عصبی نقش داشته و تسکین دهنده ی اعصاب نیز است. این گیاه ماده ی رادیو اکتیو روبیدیوم Robidium نیز داردکه برای اشخاص مبتلا به ضعف اعصاب مفید است. طعم و مزه ی این گیاه مربوط به نسبت متعادل مقدار قند و اسید موجود در آن است. ماده ی رنگی چغندر لبویی مربوط به غلظت زیاد بتانین Betaninاست. این گلوکوزید جزو رنگهای گروه آنتوسیانین Anthocianin محسوب نمی شود. از بتانین در صنایع غذایی به منظور تهیه ی رنگهای خوراکی استفاده ی فراوان می شود. در بعضی مواقع چغندر لبویی دارای طعم نامطبوع و تلخ است که مربوط به ماده ی ساپونین Saponin و اسید اگزالیک موجود در آن است. از آب چغندر برای برطرف کردن بیماریهای عفونی و ضعف استفاده می شود. خاصیت ضدسرطان زایی این گیاه نیز به اثبات رسیده است.
شرایط آب و هوایی:
این گیاه خود را با هر نوع آب و هوایی وفق می دهد ولی بهترین رویش در آب و هوایی صورت می گیرد که دارای دمای متوسط و رطوبت نسبی زیاد باشد (همانند آب و هوای معتدل مدیترانه ای). روزهای تقریباً کوتاه (روزهایی با١٠ ساعت روشنایی) با گرمای زیاد، در افزایش وزن و رشد برگها، زیاد شدن سطح برگ و سطح کربن گیری تعادل مطلوبی بوجود می آورد. ولی با کوتاه شدن روزها (حدود۶ ساعت روشنایی) حتی با افزایش دما نیز نمی توان تعادل فوق را بوجود آورد و در نتیجه ریشه ی غده ای شکل چغندر لبویی تشکیل نمی شود.مرحله ی زایشی با از بین رفتن حالت طوقه ای شکل برگها در گیاه آغاز شده و ساقه ی گل دهنده تا ارتفاع1.5 متر بوجود می آید. مرحله ی زایشی در اثر بهارش بوجود می آید و محدوده ی دما برای بهارش بین صفر و ١۸ درجه ی سانتی گراد است (بیشترین تاًثیر در دمای ۵تا٩ درجه ی سانتی گراد حاصل می شود ). روزهای بلند نیز مضافاً در به گل و بذر نشستن این گیاه تاًثیر دارد. برعکس دمای زیاد تاًثیر گل زدایی دارد. مرحله ی زایشی می تواند در سال اول نیز بوجود آید. دلایل این امر بسیلر است. از جمله اینکه رشد گیاه دریک فاصله ی زمانی متوقف شود. یعنی بذر جوانه زده ولی قبل از سبز شدن تحت تاًثیر سرما قرار گیرد. یا اینکه بذر افشانده شده در موقع غلطک زدن زخمی شود. ولی علت اصلی همان سرمای ناگهانی بهاره است.بذر پاشی چغندر لبویی در کلیه ی خاکها امکان پذیر است . ولی در زمینهای بسیار سنگین به علت مشکل بودن عملیات زراعی و بدشکل شدن ریشه ها و زمینهای بسیار سبک به دلیل عدم نگهداری آب در آن برای کشت این گیاه مناسب نیست.خاک برای این گیاه بین 6.8تا 7.2 است. pHمناسب ترینزمینهای کمی اسیدی تا خنثی برای چغندر لبویی بسیار مناسب اند. گاهی زمینهایی که کمی قلیلیی باشند، نه تنها ممکن است به این گیاه آزار نرسانند، بلکه شاید مناسب نیز باشند. عملکرد محصول در خاکهای شنی هوموسی تا pH ۶ کاهش میابد ولی چنانچه pH پایین تر از ۶ باشد باید آهک اضافه شودتا pH خاک بالا برده شود. در pH های بالای 7.4 این گیاه به وضوح حساسیت نشان داده و می تواند کمبود منگنز را در پی داشته باشد. در این خاکها کمبود پوسیدگی جوانه های مرکزی گیاه را ایجاد می کند. چغندر لبویی نسبت به آب و هوا زیاد حساس نیست ولی در هوای ملایم و خنک رشد خوبی دارد. هوای گرم باعث می شود که رنگ ریشه ی چغندر که باید قرمز شود، به سفیدی گرایش یابد و یا از قند آن کاسته شود. در شرایط آ ب و هوایی نامناسب و بویژه هوای گرم در برش عرضی چغندر لبویی به دلیل از بین رفتن ماده ی بتانین حلقه های تاریک و روشن ظاهر می شود که از بازارپسندی آن می کاهد. این پدیده به علت فعالیت های بافتهای مختلف کامبیوم است که دارای ازدیاد سلولی محدودی هستند وهر لایه دائماً جای خود را برای فعالیت سلولهای لایه ی بعدی خالی می کند. کود:
چغندر باید رشد سریع داشته باشد و در مدت کوتاه حداکثر رشد خود را بنماید. لذا زمین باید غنی از عناصر غذایی باشد. برای این منظور استفاده از کودهای دامی و شیمیایی توصیه می شود. مقدار٢٠ تا ۴٠ تن در هکتار کود دامی مناسب است. کود دامی تازه نباید مصرف نمود. همچنین کودهای شیمیایی باید دارای عناصر ازت، فسفر و پتاسیم باشند. در مورد چغندر مقدار کود و نوع آن به جنس زمین، حاصلخیزی خاک، مقدار کود داده شده به محصول قبلی، نوع گیاه کشت شده­ی قبلی و آب و هوا بستگی دارد. توصیه می شود کودهای شیمیایی کامل مصرف شود. چغندر به پتاسیم زیاد نیاز دارد. کودهای کامل ١۶­١۶­۸ و یا ٣٠­١٠­۵ توصیه می شود. در صورتی که از کودهای کامل ١٠­١٠­١٠ استفاده می شود، بهتر است سولفات پتاسیم هم به زمین اضافه کنیم. آزمایشها نشان داده اند که بهتر است که بعد از حبوبات به کشت چغندر اقدام کنیم.
چغندر نسبت به کمبود بُر حساسیت دارد. بر اثر کمبود بُرداخل ریشه­ی چغندر سیاه می شود. به محض مشاهده باید با بُراکس Borax محلول پاشی کنیم. کمبود بُربیشتر در خاکهایی که pH خنثی دارند و یا خاکهایی که کمی قلیایی هستند، مشاهده می گردد. اگر لازم باشد براکس به زمین بدهیم، حدود نیم قاشق چایخوری براکس در ۵٠ لیتر آب حل کرده، روی ٣٠ تا ۵٠ متر مربع خاک می پاشیم. بطور کلی حدود ١٠تا ١۵ کیلوگرم در هکتار براکس یا اسید بوریک توصیه شده است. چون عنصر بُر سمی است، لذا در مصرف آن بایستی دقت کافی مبذول داشت. ذکر این نکته ضرورت دارد که برگ بعضی از گیاهان بُر اندوخته می کنند. از جمله­ی این گیاهان یونجه­ی زرد و طالبی می باشند. با زیر خاک کردن برگ این گیاهان تا اندازه ای می توان با کمبود بُر مبارزه کرد.چغندر نسبت به کود سرک عکس العمل نشان می دهد. معمولاً یکی دو نوبت کود سرک مناسب است. در هر نوبت ۴٠ تا ۵٠ کیلوگرم ازت می دهیم . کود ازته به شکل نیترات داده می شود. اولین نوبت کود سرک زمانی است که طول بوته ١٠تا ١۵ سانتی متر رسیده باشد. مرحله­ی دوم کود سرک ۵ تا ۶ هفته بعد از نوبت اول می باشد.
خاک و تهیه­ی زمین:بطور کلی برای کاشت سبزی های ریشه ای خاک باید حاصلخیز، عمیق، سبک، غنی از مواد غذایی بوده، زهکشی مناسب داشته باشد. این گونه خاکها به ریشه اجازه می دهد که کاملاً رشد کرده، حجیم شوند. برای این کار خاکهای لومی شنی، لومی، لومی سیلتی و خاکهای آلی بسیار مناسب هستند. خاک باید کاملاً اسفنجی و نرم باشد. خاکهای سنگین باعث منشعب شدن ریشه می گردند. همچنین خاکهایی که بعد از آبیاری و یا بارندگی شکسته و ترک برمی دارند، مناسب چغندر نمی باشند. برای کاشت این گیاه باید از زمینهایی که دمای آن حداقل ١+ درجه سانتی گراد باشد، استفاده نمود. بذر چغندر لبویی را معمولاً درزمین اصلی می پاشند ولی بعضی اوقات نیز به منظور تهیه ی محصول پیش رس می توان بذر آن را چندین هفته قبل از آنکه هوای بیرون اجازه ی بذر پاشی را در مزرعه بدهد، در گلخانه ویا در بسترهای گرم دیگر افشاند. زمان بذرپاشی در نقاطی که یخبندانهای زمستانه ندارند اواخر تابستان، پاییزو یا زمستان است. در مناطق سردسیری آ نرا در بهار پس از رفع خطر یخبندان می پاشند. فاصله ی کاشت و مقدار بذر مصرفی در سبزیکاریهای مکانیزه نسبت به تهیه ی نوع محصول متفاوت است. برای تهیه ی چغندرهای کوچک کنسروی فاصله ی ردیفی حدود ٢۵ سانتی متر و حدود ٣٠ کیلوگرم بذر در هر هکتار در نظر می گیرند. بذر چغندر لبویی معمولی را در فاصله ی ردیفی بین ٢۵تا ٣۵سانتی مترمی پاشند. در این صورت حدود ١۸کیلوگرم و چنانچه بذر اصلاح شده در دسترس باشد، حدود٧ کیلوگرم در هر هکتارلازم است. عمق کاشت بین ٢تا ٣سانتی متر است. پس از کاشت میوه تعداد ٢تا ۴ گیاه سبز می شود که به منظور تولید چغندرهای بزرگتر باید یک گیاه را نگهداشت و بقیه را تنک کرد. به علت صرفه جویی در هزینه ی کاری، میوه ها در کارخانه ها شکسته شده و پس از غربال کردن میوه های تک دانه ای Monogerm به دست می آیند. در سبزیکاری سطوح کوچک می توان پس از آنکه بوته ها به اندازه ی کافی رشد کردند، آنها را به فواصل ١٠ سانتی متر از یکدیگر تنک نمود. این عمل در سبزیکاری در سطوح بزرگ مقرون به صرفه نیست. دفع علفهای هرزدر کشت های ردیفی با کولتیواتور و یا با ادوات دستی باغبانی انجام میگیرد. استفاده از علف کشهای اختصاصی نیز کم و بیش رایج است.
بیماری:
از بیماریهای مهمی که مخصوصاً درآ ب و هوای گرم و مرطوب شیوع پیدا می کند، بیماری قارچی Cercospora beticula که ابتدا به صورت لکه های قرمز قهوه ای و بعد سیاه رنگ روی برگها مشاهده می شود. برای مبارزه با این بیماری از قارچ کشهای آلی استفاده می شود. در بعضی اوقات لارو مگس چغندر و شته ی سبز نیز به گیاه خسارت وارد می آورد که باید به موقع دفع شود. کمبود بر همان طوری که قبلاً اشاره شد، باعث پوسیدگی برگهای مرکزی می شود (جوانه ی انتهایی از بین رفته، داخل ریشه قهوه ای شده و ریشه پوسیده می شود).
طول دوره ی رشد:
طول دوره ی رویش این گیاه١٢ تا ١۵ هفته است. برداشت محصول در سطوح بزرگ با ماشین های برداشت چغندر قند انجام میگیرد. با قطع برگها و پس از بیرون آوردن چغندر قند از زمین آن را جمع آوری، درجه بندی و بسته بندی نموده و به بازار عرضه می کنند. مقدار محصول بین ٢۵ تا ۴٠ تن در هر هکتار متغیر است. از برگهای این گیه می توان در تهیه ی سیلاژدر دامداریها استفاده نمود.
 

sey

عضو جدید
با سلام و تشکر از Phyto عزیز؛
با توجه به مشکل کمی آبی و نیاز بالای این گیاه به آب ، برنامه ی جدید وزارت کشاورزی شیفت دادن تاریخِ (تریخت!)کاشت به سمتِ کشتِ پاییزه است .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
فعلا در ایران تک کشتی نیشکر، چغندرقند و گندم هیچ توجیهی نداره.
در خراسان (رضوی) اکثر کارخانه های چغندرقند به تعطیلی کشونده شده.
نیاز آبی چغندرقند بهاره تو خراسان 16 تا 17 هزار متر مکعبه
در حالیکه آب در خراسان حکم طلا رو داره
پس باید بریم به سمت کشت پاییزه.
که اونم دردسر خودشو داره
چون باید ارقام پایلوت شده ی خارجی مثلا آلمانی رو خریداری کنن که قیمتش حدود کیلویی 400 هزار تومن به بالاست
باید به بولت نره یا ضد جیبرلین باشه وگرنه میره به بولتینگ و کاهش درصد قند

خوزستان که کشت پاییزه صورت میگیره خوبه بشرطی که با کشت تلفیقی باشه نه تک کشتی
هرچند خوزستانم وضع خاک هاش خرابه و نمک از پروفیل خاک به سمت سطح خاک کشیده شده

در استان گلستانم برای کشت اقتصادی اون دارن چند سال تحقیقات میکنن
که مقر اصلی اون در جاده آق قلا به اینچه برون هست زمینهای وزارت دفاع.

کلا خیلی میشه بحث کرد ولی نمیشه همه چیو گفت و باز کرد چون نمیشه:cry:
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
فعلا در ایران تک کشتی نیشکر، چغندرقند و گندم هیچ توجیهی نداره.
در خراسان (رضوی) اکثر کارخانه های چغندرقند به تعطیلی کشونده شده.
نیاز آبی چغندرقند بهاره تو خراسان 16 تا 17 هزار متر مکعبه
در حالیکه آب در خراسان حکم طلا رو داره
پس باید بریم به سمت کشت پاییزه.
که اونم دردسر خودشو داره
چون باید ارقام پایلوت شده ی خارجی مثلا آلمانی رو خریداری کنن که قیمتش حدود کیلویی 400 هزار تومن به بالاست
باید به بولت نره یا ضد جیبرلین باشه وگرنه میره به بولتینگ و کاهش درصد قند

خوزستان که کشت پاییزه صورت میگیره خوبه بشرطی که با کشت تلفیقی باشه نه تک کشتی
هرچند خوزستانم وضع خاک هاش خرابه و نمک از پروفیل خاک به سمت سطح خاک کشیده شده

در استان گلستانم برای کشت اقتصادی اون دارن چند سال تحقیقات میکنن
که مقر اصلی اون در جاده آق قلا به اینچه برون هست زمینهای وزارت دفاع.

کلا خیلی میشه بحث کرد ولی نمیشه همه چیو گفت و باز کرد چون نمیشه:cry:


خیلی ممنون

واقعا دقیق حرف دل منو زدین، کلمه به کلمه
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
پیرو فرمایشات دوستان عزیزم:به دلیل پایین کار تحقیقاتی که به تازگی و مهر تایید حرف های گذشته بود صورت گرفت و کشت پاییزی چغندرقند در استان خراسان توصیه نمی شود :gol:



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246488&stc=1&d=1436616483
 

پیوست ها

  • photo_2015-07-11_16-37-18.jpg
    photo_2015-07-11_16-37-18.jpg
    36.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

abkhorshidy

عضو جدید
سلام خیر بدلیل وجود رطوبت بالا و نیز بارندگی به ساقه رفته و شدیدا تحت تاثیر بیماری های قارچی از جمله سرکوسپورا میشود
 

rhd

عضو
سلام دوستان.میشه بهم بگین چغندرقند در چه ناحیه ی آب و هوایی کاشت میشه؟مثلا گیلان میشه کاشت؟
سلام. بستگی به پاییزه و بهاره بودن داره. بنده خودم کارشناسان یکی از وارد کنندگان بذر چغندرقند هستم. rhd.agri@yahoo.com جهت اطلاعات بیشتر ایمیل بزنیدلطفا
 

rhd

عضو
پیرو فرمایشات دوستان عزیزم:به دلیل پایین کار تحقیقاتی که به تازگی و مهر تایید حرف های گذشته بود صورت گرفت و کشت پاییزی چغندرقند در استان خراسان توصیه نمی شود :gol:



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=246488&stc=1&d=1436616483
بذور آزابا، لوانته و ویکو برای شرکت ما (وندانه کاو) است. این بذور کاملا مقاوم به بولت و مناسب جهت کشت پاییزه است. در مورد کشت پاییزه استان خراسان کماکان اصرار بر این است که کشت کنند. حتی امسال هم قصد کشت بذر دارند که از ما درخواست داشتند که بنا به دلایلی بذر ندادیم. همچنین در استان گلستان در حال ترویج هستند
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بذور آزابا، لوانته و ویکو برای شرکت ما (وندانه کاو) است. این بذور کاملا مقاوم به بولت و مناسب جهت کشت پاییزه است. در مورد کشت پاییزه استان خراسان کماکان اصرار بر این است که کشت کنند. حتی امسال هم قصد کشت بذر دارند که از ما درخواست داشتند که بنا به دلایلی بذر ندادیم. همچنین در استان گلستان در حال ترویج هستند

سلام چند سالی هست که داره میگذره از این صحبت ها و هنوز هم درگیر مسایل این چنینی هستند. با این مصرف آب و کم شدن منابع آبی خیلی امید نداریم به این گیاه. ولی فعلا این کار رو می کنند

 
بالا