چطور می‌توان فرصت‌های شغلی مرتبط با IT را در کشور یافت؟

eL2rado

عضو جدید
این موضوع که چطور می‌توان فرصت‌های شغلی مرتبط با IT را یافت سوالی است که احتمالا در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد. با توجه به اینکه آمار و اطلاعات از عوامل با اهمیت در زمینه‌ی IT است لازم است آماری در خصوص تعداد کاربران، شرکت‌های فعال، بیکاران، دانش‌آموزان و مدیران این دانش در ایران داشته باشیم . . .
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشتغال در بخش ICT تابعی از متغییرهای تولید ناخالص داخلی، رشد سرمایه‌گذاری، کل رشد اشتغال، ارزش افزوده در رشد تولید ICT، ارزش افزوده در رشد سرویس‌های ICT، رشد صادرات ICT و عقیده‌ی مردم در مورد این دانش ذکر شده کرد.
به عقیده کارشناسان استراتژی افزایش اشتغال در بخش ICT بر اساس سرمایه‌گذاری، رشد صادرات، رشد تحقیق و توسعه، فرهنگ سازی، تقویت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دراز مدت در این بخش، قبول سفارشات تولید و خدمات از سوی شرکت‌های ایرانی و ترغیب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران است.
در یک تحلیل درباره وضعیت آموزشی ICT در دانشگاه‌های کشور آمده است با توجه به اینکه دانشگاه‌های ایرانی زمینه‌ی آموزش IT را به وجود آورده‌اند، اما بیشتر در زمینه‌ی آموزش علوم کامپیوتری فعال هستند، همچنین نسبت افراد ذی‌صلاح به افرادی با دانش بالاتر بیشتر است، برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها باید مشخص شود که برای تربیت افراد به چه تبحر و تخصصی نیاز داریم و بر اساس نیازهای پیش بینی شده، برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها را تنظیم کنند، همچنین می‌توانند از آموزش‌های شایسته‌ای که در کشور دیگر داده می‌شود، استفاده کنند.
بنابراعلام ILO در این پیش بینی به ازای هر شغل جدید در صنعت نرم افزار، ‌75 موقعیت شغلی در بخش ICT به وجود می‌آید. در گزارشها آمده است که در اروپا کمیته‌ی پیش‌بینی در زمینه‌ی ICT تشکیل شده است که با توجه به متغیرهای تاثیر گذار در اقتصاد و اشتغال در بخش ICT، جهان در سال ‌2010 میلادی با دو سناریوی شکوفایی و رکورد اقتصادی مواجه می‌شود.
کشورهای جهان بر اساس پیش‌بینی‌ این کمیته، تا سال ‌2010 میلادی به ‌500 میلیون موقعیت شغل جدید دست می‌یابد و باید دید ایران چه سهمی در این اطلاعات دارد، در هر سال باید چه میزان شغل جدید و در بخش ICT چه میزان شغل ایجاد شود.
اطلاعاتی که ما امروز در زمینه‌ی IT کسب می‌کنیم، چند ماه دیگر استفاده نمی‌شود و کشور ما با این سطح دانش در مقابل دانشی که با این سرعت در حال حرکت است، چه قدر می‌تواند تلاش کند تا به نیمه‌ی راه آن برسد و باید بدانیم که ایران در بخش IT ، نسبت به دنیا، عقب است.
نیازهای سازمان فنی و حرفه‌یی و مشاغل موجود باید از IT مشخص‌تر شود چراکه مشاغل گوناگونی که در سازمان فنی و حرفه‌یی کشور تدریس می‌شود به طور یکسان از دانش IT بهره برداری نمی‌کنند. مثلا سازمان فنی و حرفه‌یی باید مشاغل مربوط به IT را در نگاهی آینده‌گرا تبیین کند تا فرد بتواند همگام با تکنولوژی مربوط به شغلش در جامعه حرکت کند و تطابق داشته باشد.
باید این مساله مشخص شود که سازمان فنی و حرفه‌یی چگونه تغییرات ناشی از IT را پوشش می‌دهد و افرادی را که آموزش می‌دهد بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوین، مشغول به کار شوند.
در هر حال بسیاری از مشاغل و وظایف شغلی، تحت تاثیر IT تغییر ماهوی داده‌اند و وظایف شغلی به سمت این دانش پیش می‌رود و انتظار می‌رود تمامی نیروها در مشاغل گوناگون ITMAN شوند. تغییرات ناشی از IT در وظایف و توانایی مشاغل باید به طور مستقل درک شود و شرایطی را فراهم کرد تا همه‌ی نیروها در مشاغل مختلف، قادر باشند به طور یکسان از IT بهره‌برداری کنند. به گفته کارشناسان برای اقتصاد و اشتغال ICT در ایران باید مدیران مربوطه با مشارکت یکدیگر، مدلی را ارائه دهند که درک شود و بتوان در این راستا، جهش بلندی کرد.



خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا
 

SN20

عضو جدید
نبود فرهنگ استفاده از IT

نبود فرهنگ استفاده از IT

این موضوع که چطور می‌توان فرصت‌های شغلی مرتبط با IT را یافت سوالی است که احتمالا در هر جامعه‌ای وجود داشته باشد. با توجه به اینکه آمار و اطلاعات از عوامل با اهمیت در زمینه‌ی IT است لازم است آماری در خصوص تعداد کاربران، شرکت‌های فعال، بیکاران، دانش‌آموزان و مدیران این دانش در ایران داشته باشیم . . .
به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشتغال در بخش ICT تابعی از متغییرهای تولید ناخالص داخلی، رشد سرمایه‌گذاری، کل رشد اشتغال، ارزش افزوده در رشد تولید ICT، ارزش افزوده در رشد سرویس‌های ICT، رشد صادرات ICT و عقیده‌ی مردم در مورد این دانش ذکر شده کرد.
به عقیده کارشناسان استراتژی افزایش اشتغال در بخش ICT بر اساس سرمایه‌گذاری، رشد صادرات، رشد تحقیق و توسعه، فرهنگ سازی، تقویت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری دراز مدت در این بخش، قبول سفارشات تولید و خدمات از سوی شرکت‌های ایرانی و ترغیب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران است.
در یک تحلیل درباره وضعیت آموزشی ICT در دانشگاه‌های کشور آمده است با توجه به اینکه دانشگاه‌های ایرانی زمینه‌ی آموزش IT را به وجود آورده‌اند، اما بیشتر در زمینه‌ی آموزش علوم کامپیوتری فعال هستند، همچنین نسبت افراد ذی‌صلاح به افرادی با دانش بالاتر بیشتر است، برای بهبود وضعیت دانشگاه‌ها باید مشخص شود که برای تربیت افراد به چه تبحر و تخصصی نیاز داریم و بر اساس نیازهای پیش بینی شده، برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها را تنظیم کنند، همچنین می‌توانند از آموزش‌های شایسته‌ای که در کشور دیگر داده می‌شود، استفاده کنند.
بنابراعلام ILO در این پیش بینی به ازای هر شغل جدید در صنعت نرم افزار، ‌75 موقعیت شغلی در بخش ICT به وجود می‌آید. در گزارشها آمده است که در اروپا کمیته‌ی پیش‌بینی در زمینه‌ی ICT تشکیل شده است که با توجه به متغیرهای تاثیر گذار در اقتصاد و اشتغال در بخش ICT، جهان در سال ‌2010 میلادی با دو سناریوی شکوفایی و رکورد اقتصادی مواجه می‌شود.
کشورهای جهان بر اساس پیش‌بینی‌ این کمیته، تا سال ‌2010 میلادی به ‌500 میلیون موقعیت شغل جدید دست می‌یابد و باید دید ایران چه سهمی در این اطلاعات دارد، در هر سال باید چه میزان شغل جدید و در بخش ICT چه میزان شغل ایجاد شود.
اطلاعاتی که ما امروز در زمینه‌ی IT کسب می‌کنیم، چند ماه دیگر استفاده نمی‌شود و کشور ما با این سطح دانش در مقابل دانشی که با این سرعت در حال حرکت است، چه قدر می‌تواند تلاش کند تا به نیمه‌ی راه آن برسد و باید بدانیم که ایران در بخش IT ، نسبت به دنیا، عقب است.
نیازهای سازمان فنی و حرفه‌یی و مشاغل موجود باید از IT مشخص‌تر شود چراکه مشاغل گوناگونی که در سازمان فنی و حرفه‌یی کشور تدریس می‌شود به طور یکسان از دانش IT بهره برداری نمی‌کنند. مثلا سازمان فنی و حرفه‌یی باید مشاغل مربوط به IT را در نگاهی آینده‌گرا تبیین کند تا فرد بتواند همگام با تکنولوژی مربوط به شغلش در جامعه حرکت کند و تطابق داشته باشد.
باید این مساله مشخص شود که سازمان فنی و حرفه‌یی چگونه تغییرات ناشی از IT را پوشش می‌دهد و افرادی را که آموزش می‌دهد بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوین، مشغول به کار شوند.
در هر حال بسیاری از مشاغل و وظایف شغلی، تحت تاثیر IT تغییر ماهوی داده‌اند و وظایف شغلی به سمت این دانش پیش می‌رود و انتظار می‌رود تمامی نیروها در مشاغل گوناگون ITMAN شوند. تغییرات ناشی از IT در وظایف و توانایی مشاغل باید به طور مستقل درک شود و شرایطی را فراهم کرد تا همه‌ی نیروها در مشاغل مختلف، قادر باشند به طور یکسان از IT بهره‌برداری کنند. به گفته کارشناسان برای اقتصاد و اشتغال ICT در ایران باید مدیران مربوطه با مشارکت یکدیگر، مدلی را ارائه دهند که درک شود و بتوان در این راستا، جهش بلندی کرد.



خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا




ببین دوست عزیز مشکل اصلی ما اینه که هنوز فرهنگ صحیح IT توی ایران جا نیفتاده.مثلا خیلی از مدیران ما هنوز مخالف ماشینی و الکترونیکی کار کردن هستن..اگه این مساله حل شه همه چیز حل میشه.
 

jigsaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من IT تو ایران میتونه فرصت های شغلی زیادیو ایجاد کنه !

ببینید هنوز که هنوزه سیستم بانکداری ایران داسه. دیگه خب فکرشو بکنین ...!!!

اگه به این رشته ی بسیار جالب و پرکاربرد توجه بشه, کاربرد فراوانی میتونه در هر عرصه ای

داشته باشه. الان عصر, عصر اطلاعات و تبادل اونا در کمترین زمان و در بهترین روشه.

 

Drago

پیشکسوت فعال فناوری اطلاعات
کاربر ممتاز
ببین دوست عزیز مشکل اصلی ما اینه که هنوز فرهنگ صحیح IT توی ایران جا نیفتاده.مثلا خیلی از مدیران ما هنوز مخالف ماشینی و الکترونیکی کار کردن هستن..اگه این مساله حل شه همه چیز حل میشه.
ببین خیلی هاشون مخالف نیستن ولی یه مشکل دارن:بلد نیستن.
بلد نیستن + به دلایل متعصبانه و متحجرانه(مثلا اینکه زشته من تو 50 سالگی برم کامپیوتر یاد بگیرم) حاضر نیستن یاد بگیرن =حاضر به استفاده نیستن.
 

rarestar

عضو جدید
سلام به دوستان
به نظر من ما یه مشکلی داریم که مردم ما هنوز توی فرهنگ کامپیوتر جا نیوفتادند،البته این طبیعیه ، به نظر من حداقل 20 سال زمان لازمه تا ما تازه به مردم کشورمون بفهمونیم IT یعنی چی؟
اما یه مشکل خیلی خیلی بزرگتر هست، اونم نیروی متخصص، منی که رشته ام IT و یه استاد درست و حسابی ندارم چطور میتونم بیام فرصت شغلی ایجاد کنم یا مثلاًIT رو گسترش بدم
ببینید ، الان هر دانشگاه علمی کاربردی یا پیام نور که تأسیس میشه IT جزء اولین رشته هاشه، بدون اینکه ذرّه ای فکر بشه که برای درسای اینا استاد هست یا نه، سایت هست یا نه و ...
با این وضعیت ما تا 20 سال آینده در بحث IT پیشرفت چشمگیری نخواهیم داشت و آنچنان فرصت شغلی نمیتونیم ایجاد کنیم.
 

نازنین(ج)

عضو جدید
سلام
همه ما این مشکلات رو میبینیم و میدونیم ولی چطوری حلش کنیم این مهمه
 

leilyyy

عضو جدید
سلام به همگی
من با نظره rarestar موافقم IT رو خیلی بی ارزش کردن به عبارتی اکثرا IT می خونند بدونه اینکه امکانات کافی یا اساتید عالی داشته باشیم.ما حتی مقطع دکترای IT رو تو دانشگاهامون نداریم.این یه مشکل اساسی هستش به نظره من.
 

*shidrokh*

عضو جدید
سلام
من با lailyyyموافقم تو جامعه ما پست های آی تی رو میدن به مهندسین کامپیوتر یا صنایع. من واقعا از این که دو ترم دیگه فارغ التحصیل بشم میترسم!!!
حداقل الان دانشجوام بعدش چییی؟؟:eek:
تازه کشور ما زیربنای آی تی رو واقعا نداره(نه از نظر فرهنگی نه از نظر امکانات) به همین دلیل به نظرم حتی تحصیل آی تی تو کشورهای دیگه برای بکارگیری در کشور خودمون غلطه! پس چطوری انتظار داشته باشیم یکی بره خارج ،دکترای آی تی بگیره بعد بیاد اینجا درس بده ؟؟؟
اگه یه پرفسور آی تی هم بیاد برا دانشجو ها درس بده،وقتی نشه درسی رو که خوندی توشغل وسیستم کشورت پیاده سازی کنی ،چه فرقی داره بهت تعلیم آی تی ( استفاده شاید در 50سال آینده!!!) بدن یا برات رویای سفر زمان تعریف کنن؟
البته اینکه متخصصای آی تی همزمان با پیشرفت علم آی تی خودشونو بروز بکنن خیلی هم خوبه اما ای کااااش که یه روزی برسه که کاربردش در زندگیمون پررنگ تر بشه و ای تیه ایران به حق واقعی خودش برسه:w34:
 
آخرین ویرایش:

mohammad.persia

عضو جدید
خب کشورهایی که خالق رشته آی تی هستند
مثل امریکا
هنوز که هنوزه میگن ما نتونستیم علم آی تی رو تو کشورمون پیاده کنیم
در اینکه مسئولین کم لطفی میکنند شکی نیست
ولی خب زیاد نباید از کشورهای جهان سوم انتظار داشت که با سرعت خیلی زیاد به سوی علم آی تی برن
تا وقتی ما نیایم بر اساس استعداد ها و تخصص ها کارمند های خودمون رو انتخاب کنیم اوضاع آی تی کشورمون همینه
 

hbigdeli

عضو جدید
این رشته هنوز تو کشور جا نیفتاده. به نظر من هنوز خیلی راه مونده تا این رشته به طور کامل در ایران فرصت های شغلی متفاوت ایجاد کنه. مثلا همین گرایش امنیت و شبکه. خیلی افراد بسیار کمی در ایران هست که مسلط به این موضوعات هستن....
 
Similar threads
بالا