چشم پرندگان ؛ رادار امواج قطب نماي مغناطيسي زمين

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان دانشگاه اودنبرگ با آزمايشي ساده دريافتند كه چشمهاي پرندگان نسبت به منقار آنها تاثير بيشتري بر رديابي و موقعيت يابي بر اساس امواج مغناطيسي زمين دارند.
آزمايشهاي جديد بر روي سينه سرخها نشان مي دهد پرندگاني كه با استفاده از ميدان مغناطيسي زمين مسير خود را مي يابند بيشتر از چشمهاي خود استفاده مي كنند تا از منقارشان.
نظريه هاي متعددي بر اساس استفاده از چشم يا منقار شيوه جهت يابي پرنده ها را با كمك ميدان مغناطيسي توجيه كرده است اما اكنون دانشمندان آلماني در دانشگاه اودنبرگ نشان دادند چشمها نقش اساسي تري در اين فرايند به عهده دارند.
محققان در گروهي از سينه سرخهاي مورد مطالعه دسته N، منطقه اي در مغز كه سيگنالهاي دريافتي از رنگدانه هاي دو جفتي چشم را پردازش مي كند از مغز پرندگان خارج كرده و در گروهي ديگر عصب سه قلو كه وظيفه ارسال سيگنالهاي ذرات مغناطيسي منقار پرنده را به مغز دارد، قطع كردند.
اين دو گروه از پرندگان سپس در معرض ميدان مغناطيسي طبيعي زمين و يك ميدان مغناطيسي مصنوعي قرار گرفتند كه به عمد قطب شمال آن 120 درجه تغيير زاويه داده بود. نتايج نشان داد پرندگاني كه عصب سه قلوي آنها قطع شده بود با مشكل عمده اي در مسير يابي مواجه نشدند اما پرندگاني كه دسته N از مغز آنها برداشته شده بود توانايي مسيريابي و موقعيت يابي خود را به كلي از دست دادند.
به گفته دانشمندان اين نتيجه احتمال تاثير مستقيم اين بخش از سيستم بينايي پرندگان را در ديدن اطلاعات قطب نماي مغناطيسي طبيعي زمين افزايش مي دهد. با اين حال اثبات قطعي اين واقعيت نيازمند مطالعات بيشتر و صرف زمان طولاني تر خواهد بود.
لينک خبر: http://www.hamvatansalam.com/news141861.html
منبع خبر: هموطن سلام
 

Hamid Ghobadi

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا من فکر میکردم پرنده ها با چشماشون ردیابی میکنن اما حالا که فهمیدم چشمشون بیشتر از منقارشون تاثیر داره تعجب کردم
با منقار ردیابی کردن عجیب تره!
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا