چشم انداز ورود به ارشد

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
متاسفانه متقاضی ارشد در این چند سال اخیر بسیار زیاد شده به حدی که سازمان سنجش برای به اصطلاح جذب نخبه ها علمی در این مقطع دست به اقدامات ناسنجیده اعم از تغییر رویه منابع و زمان کنکور که خود نشان دهنده نوعی سردرگمی در جذب دانشجو می باشد. که البته انتقاد ها از یک سو و جذب دانشجویانی که حتی دلیل منطقی برای شرکت در ارشد ندارد و یا نمی دانند دقیقا ارشد چیست باعث افت علمی در این مقطع حساس شده . حال راهکار چیست... راهکار های متعدد زیادی پیش روی سازمان سنجش می باشت که تقریبا در تمامی کشور های توسعه یافته و حتی درجه 3 از لحاط علمی به اجرا در آمده و آن هم سوابق دانشجویان در مقاطع کارشناسی است ( البته این سوابق مشمول معدل به تنهایی نمی شود و در واقع تاثیر اساسی را رزومه علمی اعم از مقاله و کاوووش و بسته به رشته های مختلف این موارد تغییر می کنند . در مورد ممعماری سال های متمادی هست که بحث پرتفوریو یا همان رزومه دانشجویی یک معمار در کارشناسی مطرح شده است که تقریباا در 99 درصد دانشگاه معتبر و علمی دنیا به اجرا در آمده هست و دیگر بحث بی محتوای آزمون تستی و اسکیس به شکل یک ویروس علمی منتفی می باشد... در مورد پرتفوریو بحث بسیار هست ولی واقعا آیا می توان وارد مقطع ارشد بدون این مدرک شد... در تمام دنیا این مسئله تقریبا غیر مممکن هست (یعنی پرتفوریو واجب هست) ولی در کشور ما خیلی از اساتید حتی این مدرک مهم علمی را به رسمیت نمی شناسند ... دلیل این آزمون چیست و آیا واقعا کسی که وارد ارشد می تواند و توانایی بازخود مطلوب نسبت به 2 سال عمر خود را دارد... ارشد زمان آموختن به طور جدی نیست . ارشد مقطع کاووش علمی در سطحی وسیع و جزئیی می باشد این که نیمی از دوستان فکر می کنند ارشد مقطعی هست برای رسیدن به شغلی بهتر . این مسئله تقریبا بعیده . چون ارشد در آینده شغلی امری حاشیه ای هست و تاثیری بسیار کم دارد. و البته بعضی از دوستان نیز به ارشد به دید استاد دانشگاهی می نگرند که این نیز از همان قوانین اشتبا وزارت علوم هست... که استاد دانشگاهی بر اساس مقطع تحصیلی تعیین می شود . استاد دانشگاهی شغلی حساس هست که نوعی وجدان را پی خود دارد اگه انسان توانایی اون مبحث را ندارد و استاد شود بدهی بزرگی باید به دانشجویان خود باید بپردازد این بدهی همان عمری هست که دانشجویان به تباهی می گذرانند و در آخر با ناامیدی به تحصیل خود می نگرند . همه ما ها تا حالا اساتید بی سواد را دیدیم و همیشه به دیده ی نوعی انسان که فقط به خاطر مادیات اومده شده استاد بهش نگاه می کنیم ...
پس ارشد در واقع چیست ... آیا واقعا ورود به اون چه تبعاتی خواهد داشت .. شاید بیان این مطلب در این برهه زمانی درست نباشد ولی من چون تقریبا دیدم خیلی از دوستان با نوعی فرضیات باطل آمدن در این وادی گفتم این ها را بگم تا حدی آینده این مقطع را نشان بدهم. من خودم امسال کنکور دادم ولی بسیار تحقیق کردم و بسیار و بسیار و در ادامه لیست دوستان و استادانی که در این آشنایی کمکم کردن در خاتمه قرار می دهم...
ارشد جایی برای پژوهش و تحقیق بیشتر هست و در واقعی آمیزه ای از عرفان و پژوهش و کنکاش علمی در وادی که به آن می گن مبانی نظری معماری .. در ارشد شما هستید و خودتون باید کار کنید باید تحقیق کنید باید مبانی نظری که در کشور ما در حد یک گفتار مبهم مانده به اعلا خود برسانید . این نوع نگرش به ارشد البته بسته به دانشگاه ممکنه فرق کند . در دانشگاه یزد وادی سنتی کمی پر رنگ تر است و البته این سنتی بودن نه به خاطر نوع دانشگاه می باشد بلکه به واسطه نوع نگرش اساتید این دانشگااه معتبر می باشد. و در دانشگاه شهید بهشتی و تهران و علم الصنعت و هنر تهران و.........نوع نگرش به هم فرق های جزئی و در ورادی تحقیق و پژوهش گاهی نگرش کمی رنگ و بوی خاص مخصوص به آن دانشکده را به خود می گیرد ولی آن چیزی که وجه مشترک تمامی دانشکده ها هست این می باشد که در ارشد اتفاق خاصی نمی افتد این مهم هست که آن چیزی که در کارشناسی به نام آشنا شدن با وادی معماری هست در ارشد به کمال مطلوب در پروسه مبانی نظری برسانید .... در ارشد جای آموختن زیاد نیست جای تجربه اندوزی جایی برای ادامه دادن آن چیزی که در کارشناسی گذرانید...
ببخشید که زیادی صحبت کردم .......
دوستان و اساتیدی که من را در این آشنایی کمک کردند....
مهندس مانا قابوسی ..............فارغ التحصیل دانشگاه علم الصنعت
مهندس نسیم عسکری ..................فارغ التحصیل مرمت دانشگاه تهران
مهندس علی عسکری ................فارغ التحصیل معماری دانشگاه تهران
دکتر شیبانی .....................استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی
دکتر سروش نیا .................دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
مهندس رحمان جان احمدی .........دانشجوی
 
آخرین ویرایش:

ATINA7

عضو جدید
سلام دوست گرامی
چه مطلب سنجیده ای رو عنوان کریدین...
این کاملا مثل حقیقته و متاسفانه در کشور عزیز ما به حاشیه ها بیشتر توجه میشه تا اصل مطلب!!!و این نوعی بازی با افکار و آینده کسانی هست که واقعا با هدف درس میخونن و آخرشم کار این سنجش معلوم نیست با این عده چی میشه

کاش کمی به فکر پیشرفت و رشد منطقی در این مقطع بودن و چی میشد حالا که همچی اینگار داره زیرو رو میشه و برعکس و ملاکی درست برای سنجش حقیقت وتلاش از غیز حقیقت نیست الاقل دانشگاهها کمی به خودشون میومدن و بعضی دانشگاهها که نمیشه اسمشو دانشگاه هم گذاشت از نظر علمی خیلی همه چیز رو سطحی میگیرن
حالا که معلوم نیست کی به کیه خوب بود رفتن و تو دانشگاه رو که اینجور کردن لااقل مدت تحصیل و دورهها رو به صورتی در میاوردن تا دیده به شه هر کس وارد این عرصه میشه چقدر قادر درست از پس کاراش بر بیاد..کاش نمرهای آبکی و کارای دروغکی وجود نداشت!!!!!!!!!
ببخشید اینقد زیاده گویی کردم
ممنون از عنوان کردن این مطلب:gol:
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندس رحمان جان احمدی .........دانشجوی ارشد دانشگاه هنر تهران
مهندس علی طباطبای.............دانشجوی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
مهندس هژبر دباغ.............دانشجوی ارشد دانشگاه تهران
مهندس امیر کاکی زاده ...........دانشجوی دانشگاه دزفول
مهندس فرنگیس حقیقت........دانشجوی معماری دانشگاه شیراز
مهندس دانیال علی مدد .... دانشجوی منظر شهید بهشتی
مهدس خواجه زاده..............فارغ التحصیل دانشگاه یزد
مهندس درویشی .................فارغ التحصییل دانشگاه شهید بهشتی
مهندس شیوا آراسته................فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی و استاد دانشگاه تهران مرکز
مهندس نیما علوی..................دانشجوی ارشد تکنولوژی معماری
و......................
با عرض پوزش اگر اسم دوستی یا استادی را فراموش کردم.
 

ebram0412

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست گرامی
چه مطلب سنجیده ای رو عنوان کریدین...
این کاملا مثل حقیقته و متاسفانه در کشور عزیز ما به حاشیه ها بیشتر توجه میشه تا اصل مطلب!!!و این نوعی بازی با افکار و آینده کسانی هست که واقعا با هدف درس میخونن و آخرشم کار این سنجش معلوم نیست با این عده چی میشه

کاش کمی به فکر پیشرفت و رشد منطقی در این مقطع بودن و چی میشد حالا که همچی اینگار داره زیرو رو میشه و برعکس و ملاکی درست برای سنجش حقیقت وتلاش از غیز حقیقت نیست الاقل دانشگاهها کمی به خودشون میومدن و بعضی دانشگاهها که نمیشه اسمشو دانشگاه هم گذاشت از نظر علمی خیلی همه چیز رو سطحی میگیرن
حالا که معلوم نیست کی به کیه خوب بود رفتن و تو دانشگاه رو که اینجور کردن لااقل مدت تحصیل و دورهها رو به صورتی در میاوردن تا دیده به شه هر کس وارد این عرصه میشه چقدر قادر درست از پس کاراش بر بیاد..کاش نمرهای آبکی و کارای دروغکی وجود نداشت!!!!!!!!!
ببخشید اینقد زیاده گویی کردم
ممنون از عنوان کردن این مطلب:gol:

تاسف بزرگ این هست که در جایی که جوهره آن باید تحقیق و کاووش علمی در سطحی در خور مقطعی پر معنا به نام ارشد باشد تبدیل به بازار شده ... بازاری که نتیجه آن اساتید بدون علم . دانشجوی ارشد بی سواد . طرح های بی بنیان و نگرش های سطحی به موضوعی که در نوع خود دغدغه ای وسیع و وسواسی بی حد و وصف را می طلبد . متاسفتانه به نوعی تفنن و نوعی ساده انگاری تبدیل شده و دیگه اون نسل طلایی دانشجویان معماری یا نیستند و یا اگه هستند به انزوا رفتند.... آیا در مقطعی که معماری به اعلا می رسد باید شاهد کار هایی در سطح یک دانشجو ترم 2 یی باشیم... یعنی یک معمار که در وادی ارشد وارد می شود نباید اصول اولیه در تمام وادی ها را ببیند من متاسفانه وقتی کار های دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه های مختلف را می بینم به جد به این نتیجه می رشم که سردرگمی موج می زد. کارهایی ضعیف که در حد حتی یک دانشجوی لیسانس نیست چه برسد به ارشد.. در ارشد باید شاهد پختگی و وسواس بیشتر باشیم. دیگر جای صحیح خطا به معنای کلی نیست . صحیح خطا باید با منطق توام باشد نه فقط صرفا بر اساس نوع نگرش سطحی که آن دانشجو داشته. .....
این نوع پذیرش آخرش به نابودی ما در دهه 80 منجر شده و نتیجشو همگان می بینید...
اساتید با علم ناچیز
دانشجو با نگرش غیر منطقی به ارشد
و باز بی سوادی گسترده در دانشگاه ها .............
 
بالا