چشمانی که رنگ سیاهی می بینند!

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
استقبال افراد جوان از لنزهای رنگی، باعث شده تا شاهد عرضه این نوع لنزها در آرایشگاهها نیز باشیم. در حالی که متخصصین چشم پزشکی نسبت به تهیه لنزهای رنگی در مکانهایی خارج از مطب چشم پزشکی هشدار می دهند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، گرایش جوانان به استفاده از لنزهای رنگی باعث شده تا شاهد عرضه این قبیل لنزها در مکانهایی خارج از مطبهای چشم پزشکی باشیم. در حالی که متخصصین چشم پزشکی نسبت به تهیه و استفاده از لنزهای رنگی از آرایشگاهها، فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی و... هشدار می دهند

دکتر سیامک زارعی فوق ‌تخصص بیماریهای چشم می گوید: افراد به هیچ وجه افراد نباید حتی لنزهای رنگی را از آرایشگاهها خریداری کنند، چرا که در مواردی که استفاده از این لنزها ایجاد عفونت کرده و با وجود انجام اقدامات درمانی منجر به نابینایی فرد شده است.

این در حالی است که آرایشگاههای زنانه به محلی برای عرضه لنزهای رنگی تبدیل شده اند و دختران جوان نیز با حضور در این ممحیطها، نسبت به تهیه و استفاده از لنزهای رنگی اقدام می کنند.

دکتر پرویز زرین بخش رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران نسبت به عرضه غیرمجاز لنزهای رنگی در سطح فروشگاهها و مغازه ها هشدار داده و می می گوید: مجوز استفاده از لنز می بایست توسط چشم پزشک صورت بگیرد.

وی با انتقاد از اینکه هیچ اقدامی در برخورد با چنین مکانهایی صورت نمی گیرد، می افزاید: از وقتی که نسبت به توزیع لنزهای رنگی در مغازه ها، عینک فروشی ها، داروخانه ها و... هشدار داده ایم، هیچ اتفاقی نیافتاده و همچنان شاهد فروش این لنزها در این قبیل مکانها هستیم.
زرین بخش، نظارت بر عرضه لنزهای رنگی را از وظایف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می داند و می گوید: سازمان نظام پزشکی می بایست بر کار پزشکان نظارت کند و وزارت بهداشت باید با افراد غیرمسئول که نسبت به توزیع لنزهای رنگی در خارج از چشم پزشکی اقدام می کنند، برخورد کند.

وی با اظهار تاسف از اینکه افراد غیرمسئول این لنزها را به جوانان ناآگاه می فروشند، می افزاید: این افراد هیچ اطلاعی از عواقب و خطرات استفاده نادرست لنزهای رنگی ندارند و مسئولیتی هم متوجه آنها نیست. در حالی که استفاده از لنزهای رنگی نیازمند آموزش است و نمی توان بدون معاینه و مجوز چشم پزشک، برای افراد لنز تجویز کرد. حتی اپتومتریستها نیز باید برای تجویز لنزهای رنگی، آموزش دیده باشند. زیرا تا زمانی که مطمئن نشویم چه نوع لنزی برای چشم قابل استفاده است، نمی توان نسبت به تجویز آن اقدام کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با تاکید بر ضرورت معاینات دوره ای افرادی که از لنزهای رنگی استفاده می کنند، می گوید: افرادی که بدون تجویز چشم پزشک از این قبیل لنزها استفاده می کنند، ممکن است دچار عفونت چشم، زخم قرنیه و نابینایی شوند.

چند ماه قبل بود که دکتر سجاد رضوی مدیرکل نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت، از برخورد جدی با آرایشگرانی که اقدام به گذاشتن لنز برای مشتریان خود می کنند، خبر داده و گفته بود که گذاشتن لنز چشمی توسط آرایشگران کاملا خلاف قانون است.

وی عنوان داشته بود علاوه بر نظارت وزارت بهداشت، مواردی را هم که مردم گزارش دهند برخورد جدی می کنیم و ممکن است این برخوردها تا مرحله پلمپ مکان باشد.

این در حالی است که دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، نسبت به استفاده از لنزهای آلوده که باعث سوراخ شدن قرنیه می شوند هشدار می دهد و می گوید: اگر چشم فردی در حین استفاده از لنزهای تماسی دچار التهاب و قرمزی شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند تا گرفتار عفونتهای چشمی نشود چرا که عفونتهای چشمی ناشی از مصرف لنزهای تماسی آلوده، ظرف 24 ساعت چشم را سوراخ می‌کند.

این فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه لنزهای تماسی حتماً باید توسط متخصص چشم تجویز شده باشند، می افزاید: خراش قرنیه، رشد میکروب در آن خراش، توسعه عفونت و در نهایت له شدن قرنیه و آسیبهای جدی دیگر از جمله عوارض استفاده از لنزهای تماسی آلوده و ابتلا به عفونت میکروبی "سودومونا" است.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
love.1982 درمان دائم سیاهی دور چشم چیست؟ چشم 0

Similar threads

بالا