چرا گیربکس تراکتور موقع تعوبض دنده صدا میدهد...؟!!!

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
علت این امر فقط ریشه در این دارد که معمولا کسی نمیداند که گیریکس تراکتور به گونه ای طراحی شده است که برای تعویض دنده باید متوقف شد....:razz:یعنی مثل سایر خودرو ها نباید در حال حرکت دنده ها را عوض کرد.:biggrin:
بلکه باید به تناسب شرایط مسیر پیش رو و وضعیت تراکتور و بار آن، ایستاد و تراکتور را در دنده مناسب قرار داد و بعد حرکت کرد....
من شخصا تراکتور فرگوسن285 رو که یک تریلی با 5تن بار بهش متصل بود رو در ابتدای جاده آسفالت در حالت توقف با دنده4 به حرکت درآوردم و هیچ مشکلی هم پیش نیومد...:confused:
لطفا نظر بدین..:smile:
 

javadv

عضو جدید
علت این امر فقط ریشه در این دارد که معمولا کسی نمیداند که گیریکس تراکتور به گونه ای طراحی شده است که برای تعویض دنده باید متوقف شد....:razz:یعنی مثل سایر خودرو ها نباید در حال حرکت دنده ها را عوض کرد.:biggrin: بلکه باید به تناسب شرایط مسیر پیش رو و وضعیت تراکتور و بار آن، ایستاد و تراکتور را در دنده مناسب قرار داد و بعد حرکت کرد.... من شخصا تراکتور فرگوسن285 رو که یک تریلی با 5تن بار بهش متصل بود رو در ابتدای جاده آسفالت در حالت توقف با دنده4 به حرکت درآوردم و هیچ مشکلی هم پیش نیومد...:confused: لطفا نظر بدین..:smile:
با سلام این تراکتوری که شما استفاده می کنید به احتمال زیاد سیستم جعبه دنده آن از نوع کشویی است و در این نوع جعبه دنده که قدیمی تر است برای تعویض دنده باید خود دنده ها جابجا شود و در گیر کردن یک چرخدنده با چرخدنده دیگر باید ایست کامل صورت گیرد وگرنه اگر در حین حرکت دنده تعویض شود چون چرخدنده خروجی در حال چرخش و چرخدنده ورودی در با گرفتن کلاچ در ساکن است باعث ایجاد صدا و همچنین آسیب دیدن دنده ها می شود http://iranmechanization.blogfa.com/post/15 ولی در تراکتورهای جدیدتر و همچنین تمامی خودروها از جعبه دنده سینکرونایزر یا همراستا کننده استفاده می شود که چرخدنده به واسطه واحد برابر کننده امکان تعویض دنده در حین حرکت را محیی می کند http://iranmechanization.blogfa.com/post/33
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
طراحی و عملکرد واحد برابر کننده سرعت جعبه دنده http://iranmechanization.blogfa.com/post/73 امیدوارم مفید واقع گردد

بله در تراکتورهای جدید این قضیه لحاظ شده..اما فراموش نکنید بیشتر از90درصد تراکتورهای ما در غالب مناطق تراکتورهای اونیورسال رومانی و فرگوسن285 است که هنوز از سیستم انتقال نیروی قدیمی بهره میبرن
 

javadv

عضو جدید
بله در تراکتورهای جدید این قضیه لحاظ شده..اما فراموش نکنید بیشتر از90درصد تراکتورهای ما در غالب مناطق تراکتورهای اونیورسال رومانی و فرگوسن285 است که هنوز از سیستم انتقال نیروی قدیمی بهره میبرن
درسته ولی چه ربطی به صدای دنده گیربکس داشت تشکر
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
درسته ولی چه ربطی به صدای دنده گیربکس داشت تشکر

ربطش اینه که وقتی گیربکس دنده برنجی نداره(تراکتورهای ما) نباید در حال حرکت دنده اونها تعویض بشه.والا صدا میده..دقیقا همون موضوعی که وقتی گیربکس هر اتوموبیلی دنده اون موقع تعویض صدا میده کسی شک نداره که به احتمال قوی ایراد از دنده برنجیه....
دقت کنید صدای گیربکس مد نظر نیست...صدایی که فقط موقع تعویض ایجاد میشه منظورمه
 

javadv

عضو جدید
ربطش اینه که وقتی گیربکس دنده برنجی نداره(تراکتورهای ما) نباید در حال حرکت دنده اونها تعویض بشه.والا صدا میده..دقیقا همون موضوعی که وقتی گیربکس هر اتوموبیلی دنده اون موقع تعویض صدا میده کسی شک نداره که به احتمال قوی ایراد از دنده برنجیه.... دقت کنید صدای گیربکس مد نظر نیست...صدایی که فقط موقع تعویض ایجاد میشه منظورمه
درسته صدا مربوط به نداشتن سیستم دنده برنجی می باشد ولی موضوع دیگه اینه که هنوز از این نوع جعبه دنده ها در بعضی تراکتورهای تولیدی داخل استفاده میشه که متاسفانه صدای راننده رو ممکنه در میاره تشکر
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
درسته صدا مربوط به نداشتن سیستم دنده برنجی می باشد ولی موضوع دیگه اینه که هنوز از این نوع جعبه دنده ها در بعضی تراکتورهای تولیدی داخل استفاده میشه که متاسفانه صدای راننده رو ممکنه در میاره تشکر

متاسفانه فقط آلیاژ تراکتورهای تولیدی و صفر کیلومتر تازه هستن والا تکنولوژیشون.......:cry:
 

علی بی ذر

عضو جدید
چون داخل گیربکس تراکتور از چرخ دنده ساده استفاده شده است و همین باعث ایجاد صدا در هنگام تعویض دنده تراکتور می گردد.
 

javadv

عضو جدید
چون داخل گیربکس تراکتور از چرخ دنده ساده استفاده شده است و همین باعث ایجاد صدا در هنگام تعویض دنده تراکتور می گردد.

با سلام
این تاپیک مربوطه به
چرا گیربکس تراکتور موقع تعوبض دنده صدا میدهد...؟!!!
این صدایی که از چرخدنده ساده ایجاد میشه مثل صدایی هست که یک خودرو در دنده عقب در حال حرکت است(در دنده عقب از چرخدنده ساده استفاده میشه) ولی در موقع تعویض دنده صدایی شبیه به بقیه دنده های جلو هست(دنده های جلو از چرخدنده هلیسی یا مارپیچ هست) و علتش استفاده از سیستم همراستا کننده و یا دنده برنجی است که امکان تعویض دنده در حال حرکت را محیی می کند
 

مصیب رجبی

عضو جدید
دوست عزیز به نظر من این کار فشار خیلی زیادی به موتور و مجموعه انتقال قدرت وارد می کند اگه یه مقداری در هنگام تعویض دنده به سرعت تراکتور و دور موتور توجه کنی بدون ایجاد صدا میشه دنده ها را تعویض کنی ضمنا دلیل وجود صدا هنگام تعویض دنده اینه که گیربکس تراکتور فاقد دنده برنجی هست
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
دوست عزیز به نظر من این کار فشار خیلی زیادی به موتور و مجموعه انتقال قدرت وارد می کند اگه یه مقداری در هنگام تعویض دنده به سرعت تراکتور و دور موتور توجه کنی بدون ایجاد صدا میشه دنده ها را تعویض کنی ضمنا دلیل وجود صدا هنگام تعویض دنده اینه که گیربکس تراکتور فاقد دنده برنجی هست
بله میشه با تنظیم دور شافت گیربکس با چرخها بدون صدا عوض کرد که در این حالت حتی نیاز به کلاچ گرفتن نیست.اما این کار هرکسی نیست و همیشه هم جواب نمیده. پس بهتره به توصیه شرکت سازنده توجه کنیم که گفتن موقع تعویض دنده متوقف کنید.بعد هم فشاری روی موتور تراکتور نیست.بخاطر گشتاور خروجی موتور.
 

حامد۲۵

عضو جدید
بله همینه دنده ها ازنوع چرخدنده ساده اند،نوع یونیورسال آن چرخدنده ساده است ولی نوع فرگوسن ۲۸۵دارای دنده برنجی است،آلیاژش هم تو ایران تولید میشه آشغاله،شما یه دنده ایرانی جا بندازید با یه دنده دست دوم رومان نسبت عمرشون ۱به۱۰۰ نیست دنده ایرانیه سریع صدا میده..
 

Similar threads

بالا