چرا فولاد زنگ نزن زنگ ميزند؟

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
فولادهای زنگ نزن سری 300-200 آستنیتی (Austenitic) می باشند که بسیار چقرمه (tough) و نرم (ductile) بوده و نیازی به عملیات حرارتی ندارند در نتیجه این فولادها برای جوشکاری مناسب اند و تحت شرایط عادی اتمسفری نیازی به آنیله شدن ندارند.
این فولادها در برابر خوردگی مقاومند و معمولا غیر مغناطیسی هستند و فقط از طریق کار سرد (cold work) سخت میشوند.
محدوده کربن در این فولادها 0.08 تا 0.25 درصد، میزان کروم 16 تا 26 درصد و میزان نیکل 6 تا 22 درصد است.
آنچه که در نوع 316 باعث تمایز آن نسبت به انواع دیگر فولاد S.S همچون 304 شده وجود میزان حداکثر 3 درصد مولیبدنیوم در آن می باشد.مولیبدنیوم مقاومت خوردگی این آلیاژ کروم-نیکل را در برابر تخریب اکثر مواد و حلالهای شیمیایی صنعتی بالا برده و همچنین در برابر خوردگی حفره ای (pitting) حاصل از کلرایدها مقاومت میکند.به همین خاطر نوع 316 مهمترین فولادی است که در محیطهای دریایی استفاده می گردد.

Type Analysis of Stainless Type 316:
دو عامل مهم در خوردگی این نوع فولادها یکی حساس شدن (sensitization) و عامل دیگر که باعث زنگ زدن جوشهای آن می شود اکسید زدایی نکردن آن می باشد.حال هر کدام بطور مختصر توضیح داده می شود.
حساس سازی یا حساس شدن (sensitization):
رسوب (ته نشین شدن) کرباید در مرز دانه ها ،هنگامی که فولادهای زنگ نزن آستنیتی در یک بازه زمانی در محدوده دمای بین 425 تا 870 درجه سانتیگراد(800 تا 1600 درجه فارنهایت) حرارت داده می شوند(بخصوص در جوشکاری) را حساس شدن می گویند.
مدت زمانی که فولاد در این دما قرار میگیرد مقدار کرباید رسوب شده را تعیین میکند.وقتی کرومیوم کرباید در مرز دانه ای رسوب میکند نواحی کناری فورا از کروم تهی میشود.در صورتیکه این ته نشینی و تهی سازی نسبتا پیوسته باشد ،فولاد را نسبت به خوردگی بین دانه ای (intergranular corrosion) مستعد می سازد.همچنین حساس شدن مقاومت فولاد را در برابر انواع دیگر خوردگی همچون خوردگی حفره ای (pitting) ،خوردگی شکافی (crevice corrosion) و ترک خوردگی تنشی(SCC) کاهش میدهد.
روش جلوگیری از sensitization
با استفاده از منحنی های حساس سازی دما-زمان میتوان از حساس شدن جلوگیری نمود و تاثیر میزان کربن را روی این پدیده مشاهده نمود.در شکل پايين نمونه ای از اين منحنی ها را برای فولاد ۳۰۴ را مشاهده می تماييد.

روش دیگر جلوگیری از حساس شدن استفاده از فولادهای پایدار( stabilized steels) همچون 321 و 347 می باشد.اینگونه فولادهای زنگ نزن محتوی تیتانیوم (titanium) و یا نیوبیوم(niobium) بوده که میل به ترکیب با کربن دارند و به آسانی کرباید تشکیل میدهند،این موضوع باعث میشود حتی وقتی در طولانی مدت در معرض دمای sensitization قرار بگیرد کروم در حلال باقی بماند .
تنها راه حل اصلاح فولادهای زنگ نزن حساس شده، آنیله کردن آن می باشد.
در جلسات بعد اسید شویی(pickling) و غیر فعال سازی (passivation) فولادها شرح داده خواهد شد.
_____________________________________________
 

Fe3c

عضو جدید
تنلیس استیل

تنلیس استیل

با توجه به نمودار آهن-کربن منیموم دمای پایداری آستنیت 723 است امادر دمای محیط فولاد ضدزنگ وجود دارد؟؟:que::que::warn:
 

ghzshadow

عضو جدید
کاربر ممتاز
با توجه به نمودار آهن-کربن منیموم دمای پایداری آستنیت 723 است امادر دمای محیط فولاد ضدزنگ وجود دارد؟؟:que::que::warn:

fec.jpg

دیاگرام آهن کربنی که شما مشاهده کردید، برای فولاد ساده کربنی( در قسمت فولاد آن) است که مهمترین عنصر آلیاژی آن ها کربن است. حال با افزودن عناصر آلیاژی به فولاد، تغییراتی را در محدوده دمایی و پایداری فازها مشاهده می کنیم. بعضی عناصر آلیاژی پایدار کننده فریت و گروهی پایدار کننده آستنیت هستند. برای مثال این فولادهایی که کاربر محترم zeinab68 مثال زده بودند، حاوی 6-22% نیکل هستند که این عنصر باعث پایداری فاز آستنیت تا دماهای اتاق و حتی زیر اتاق می شود. ترکیب شیمیایی یکی از معروفترین فولادهای زنگ نزن آستنیتی را در زیر میتونی ببینی
Type
UNS
No
%C
%Mn
%Si
%Cr
%Ni
%P
%S
304
S30400
0.08
2
1
18-20
8-10.5
0.045
0.03

برای مطالعات بیشتر، میتونید به کتاب عملیات حرارتی فولادهای دکتر گلعذار مراجعه کنید که همراه با خواندن خصوصیات فولادهای زنگ نزن، بحث های عملیات حرارتی و همچنین متالورژیکی این فولادها را مشاهده کنید....
موفق باشید...
 

itl

عضو جدید
در ادامه حرف دوست عزیز این رو بگم که در واقع عناصری که ساختار شبکه FCC دارند می توانند پایدار کننده آستنیت باشند... شبکه نیکل نیز FCCاست.
 

khodaparasti

عضو جدید
خوانده ایم که اگر فولاد زنگ نزن را جوشکاری می کنیم(بویژه نوع آستنیتی) باید از برس سیمی از جنس فولاد زنگ نزن برای تمیز کردن قطعه و آماده سازی برای آغاز جوشکاری استفاده کنیم. اما چرا؟
دلیل آنرا در این لینک می توانید پیدا کنید.
این مطلب جالب یکی دیگر از انواع زنگ زدن فولادهای زنگ نزن را همراه با چرایی آن و راهکارهای مقابله با این پدیده بیان کرده است.


http://www.sperkoengineering.com/html/Rust.pdf
 
بالا