چرا ديه زن نصف ديه مرد است؟

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
چرا ديه زن نصف ديه مرد است؟



نخست بايد دانست كه نظام حقوقى ‏هر مكتبی ‏را يك بار با نگاه به مجموعه قوانين آن درچارچوب تعريف شده بايد بررسى‏ كرد و يك بار در مقايسه با نظام هاى ‏حقوقى ‏ديگر و امتياز دهى ‏به برترين ها.
شايد در نگاه اول بتوان به آسانى ‏اثبات كرد كه نظام حقوقى ‏اسلام داراى انسجام است؛ به طور مثال همان طور كه اسلام پرداخت نفقه و هزينه‏ هاى زندگى ‏را بر مرد واجب كرده است، ارث و ديه او را نيز دو برابر تعيين كرده است تا موازنه برقرار شود و در حقيقت وقتى ديه مرد و ارث او دو برابر باشد، در واقع تأمين هزينه زن و فرزند بيشتر شده است.
در يك نظام حقوقی ‏كه تأمين هزينه خانواده به طور مساوى بر عهده زن و مرد می ‏باشد، چه بسا حكم ديه نيز به طور مساوى ‏اعلام شود.
در نگاه دوم كه تحليل و مقايسه نظام هاى ‏حقوقى ‏و امتياز دهى ‏به برترين‏ها می ‏باشد، چه بسا بتوان برترى ‏نظام حقوقى ‏اسلام را از دو زاويه «پيش نگاه» و «پس نگاه» بررسى‏ كرد.
پيش نگاه ها اين است كه اين قوانين از سوى ‏خداوندى‏ است كه به مصالح همه بندگان و نظام هاى ‏اجتماعى ‏آگاه است و طبيعى ‏است كه قوانين او از استحكام، اتقان و پايدارى ‏و به دور از آسيب ها و عوارض جانبى‏ مى‏باشد و با پس نگاه نيز اگر به سستى ‏نظام خانواده در جهان غرب توجه شود و به رشد استفاده ابزارى ‏از زن توجه شود، به صلاحيت قوانين اسلام و برترى ‏آن براى‏حفظ شخصيت زن پى خواهيم برد.



حكمت تفاوت ديه زن و مرد

با بررسى دلايل و شواهدى كه در اين مسئله وجود دارد، جاى هيچ شك و ترديدى نيست كه تفاوت ديه زن و مرد از احكام قطعى و مسلم اسلام و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى است؛ اما اين پرسش همچنان براى بسيارى مطرح است كه چرا شارع مقدس ديه زن را نصف ديه مرد قرار داده است؟ در پاسخ بايد گفت كه پرسش از چرايى تفاوت ديه زن و مرد، پرسش جديدى نيست و در عصر امامان معصوم‏عليهم السلام نيز اين پرسش مطرح بوده است. در روايت هايى كه از امامان معصوم‏عليهم السلام در اين زمينه سؤال شده، محور اصلى پاسخ ها را تعبد نسبت به احكام الهى و پاى بندى به سنت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) تشكيل مى‏دهد كه اين همان روح شريعت و اساس دين دارى است و بدون آن اسلام و مسلمانى جز ظاهرى توخالى چيزى نخواهد بود.
با وجود اين، تعبد و تسليم در برابر احكام شرع، منافاتى با پى جويى از حكمت و فلسفه آنها ندارد؛ زيرا ما معتقديم كه اوامر و نواهى الهى بر مصالح و مفاسد واقعى مبتنى بوده و در همه احكام شرع، منافع بندگان و دفع ضرر از آنها لحاظ شده است.
از بررسى مجموع دلايلى كه در اين زمينه از سوى انديشمندان مختلف بيان شده است، مى‏توان به نحو اختصار به موارد ذيل اشاره نمود:
ارزش انسانى به بهاى بدنى نيست تا امتياز را در ديه‏ها ارزيابى كنيم. و براى ارزيابى انسان در اسلام، نبايد به سراغ ديه رفت تا ما تفاوت زن و مرد را در ديه جست‏وجو كنيم؛ بلكه بايد در آن‏جا كه سخن از ارتباط با ملك، وحى و امثال آنهاست، ارزش واقعى انسان را شناخت تا در نهايت ديد كه در آن‏جا زن نيز سهمى دارد يا نه؟ مسئله ديه صرفاً يك امر اقتصادى است و ملاك ارزيابى انسان نيست و همچنان كه در شريعت براى سگ - اگر جزء درندگان نباشد - ديه تعيين شده است، براى تن انسان نيز ديه اى قائل شده است. ديه، يك حساب فقهى است و ارتباطى با اصول مذهب ندارد. مهم ترين شخصيت هاى اسلامى با ساده ترين افراد از نظر ديه يكسان هستند. ديه مرجع تقليد، ديه يك انسان متخصص و ديه يك انسان مبتكر، با ديه يك كارگر ساده در اسلام يكى است. به دليل اين كه ديه عامل تعيين ارزش نيست و تنها يك ابزار است‏
به بيان ديگر، ديه مالى است كه در برابر آسيبى كه به انسان وارد شده است‏ گرفته مى‏شود. مقدار آن به ارزش شخص آسيب ديده ارتباط ندارد. بنابراين، كسى نمى‏تواند بگويد چون ديه زن نصف ديه مرد است، زن نصف مرد ارزش دارد. عظمت و ارزش انسان به صفات و كسب مراتب علمى و عملى وابسته است و در اين جهت مرد و زن يكسانند. قرآن مجيد مى‏فرمايد:
«پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد (و فرمود) من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، از مرد يا زن كه همه از يكديگرند، تباه نمى‏كنم.»
«هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏اى حيات (حقيقى) بخشيم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند، پاداش خواهيم داد.»
«و كسانى كه كارهاى شايسته كنند، مرد باشند يا زن، در حالى كه مؤمن باشند، آنان داخل بهشت مى‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏گيرند.»
«هر كه بدى كند، جز به مانند آن كيفر نمى‏يابد و هر كه كار شايسته كند، مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، آنان داخل بهشت مى‏شوند و در آن‏جا بى‏حساب روزى مى‏يابند.
بنابراين، ارزش انسان به انسانيت او و نايل شدن وى به مراتب والاى قرب الهى است و در اين جهت، جنسيت نقشى ندارد؛ زن و مرد يكسانند و چه بسا زنان از استعداد بهترى برخوردار باشند.
ديه به معناى قيمت نهادن شخص و شخصيت نيست؛ بدين سبب، اگر يكى از شخصيت‏هاى بزرگ علمى يا سياسى كشور در جريان يك قتل غير عمد كشته شود، ديه‏اش با ديه كارگر ساده‏اى كه اين گونه جان باخته، برابر است و كسى نمى‏تواند بگويد چون فقدان آن شخصيت خلأ بزرگى در جامعه ايجاد مى‏كند، ديه‏اش بيشتر است؛ چنان كه قتل عمد گناهى بسيار بزرگ است و در اين زمينه زن و مرد تفاوت ندارند. قرآن كريم مى‏فرمايد: «هر كس، كسى را جز به قصاص قتل يا (به كيفر) فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويا همه مردم را كشته باشد.»
از آن جا كه در مسائل اخلاقى هيچ امتيازى بين زن و مرد نيست و در مسئله ديه نيز جنبه خير بودن مطرح نيست، و مربوط به جنبه بدنى است، و چون مردها در مسائل اقتصادى معمولاً بيشتر از زن ها بازدهى اقتصادى دارند، ديه آنها نيز بيشتر است و اين بدان معنا نيست كه از ديد اسلام مرد ارزشمندتر از زن است؛ بلكه تنها بعد جسمانى آن دو صنف لحاظ مى‏شود.
يكى از مراجع معاصر در درس خارج فقه خود موضوع تفاوت ديه زن و مرد را مورد توجه قرار داد كه به طور مختصر به آن اشاره‏كنيم. ايشان ضمن جواب اجمالى به اين مسئله متذكر مى‏شوند كه ديه بر عكس آنچه در فارسى گفته مى‏شود، «خون بها» نيست. خون انسان بالاتر از اين است كه قيمتش اينها باشد؛ بلكه به تصريح قرآن، خون يك انسان برابر با خون همه انسان‏هاست ديه، جنبه مجازات دارد - تا شخص حواسش را جمع كند و ديگر از اين اشتباهات نكند و هم جبران خسارت اقتصادى است؛ يعنى مردى يا زنى در اين خانواده از ميان رفته است و جاى او خالى است و اين خلأ، خسارت اقتصادى به آن خانواده وارد مى‏كند. براى پر كردن اين خسارت اقتصادى، ديه داده مى‏شود
در يك جامعه مطلوب دينى كه اسلام در پى تحقق آن است، اغلب فعاليت هاى اقتصادى بر دوش مرد گذاشته شده و مهم ترين وظيفه زن، اداره كانون بنيادى ترين هسته تشكيل جامعه، يعنى خانواده است. بدين ترتيب آثارى كه از نظر اقتصادى بر وجود يك مرد مترتب مى‏شود، اغلب بيش از يك زن است و از اين رو است كه تحصيل نفقه نيز بر عهده مرد گذاشته شده و بر او واجب است. بر اين اساس، فقدان يك مرد از صحنه خانواده و اجتماع، از نظر اقتصادى آثار زيان بارترى بر جاى مى‏گذارد تا فقدان يك زن. بنابراين عدالت اقتضا مى‏كند كه به هنگام ضرر اقتصادى حاصل از فقدان يك مرد از محيط خانواده و اجتماع، به عامل مولد بودن او از حيث اقتصادى توجه شود و بين ديه او و ديه يك زن فرق گذاشته شود به بيان ديگر در حقوق اسلامى وظايفى خاص بر عهده زن و مرد نهاده شده است كه تخلف‏ ناپذير است؛ براى مثال نفقه و خرج همسر، تهيه مسكن، خوراك، لباس و پرداخت مهريه بر عهده مرد گذاشته شده است. اگر زنى خود از منبع اقتصادى مستقل و موقعيت شغلى عالى برخوردار باشد، اشكال ندارد؛ ولى از نظر شرع، وظيفه پرداخت مخارج خانه و هزينه مسكن به عهده او نيست و شوهر نمى‏تواند وى را به پرداخت كمك هزينه خانه و زندگى مجبور سازد؛ البتّه اگر زن با رضايت خاطر و تمايل درونى، شوهر را در اداره بهتر خانه يارى دهد، مسئله‏اى ديگر است؛ ولى اين وظيفه شرعاً بر عهده مرد نهاده شده است.
علاوه بر آنچه گذشت، بايد توجه داشت؛ باوجودى كه ديه زن نصف ديه مرد است، زن‏ها بيشتر انتفاع مى‏برند؛ زيرا به طور معمول ديه زن به شوهر و بچه‏ها پرداخت مى‏شود و ديه مرد به زن و بچه‏هايش مى‏رسد و چون با از بين رفتن مرد، زن بيشتر صدمه مى‏بيند، لذا ديه مرد را بيشتر كرده‏اند تا مقدارى از فشارى كه در نتيجه از دست رفتن مرد، متوجه زن مى‏شود، جبران گردد.


منابع :
1- آيت الله جوادي آملي – زن در آينه جمال وجلال صفحه 418
2- سوره آل عمران آيه 195
3- سوره النحل آيه 97
4- سوره النسا آيه 124
5- سوره غافر آيه 40
6- سوره مائده آيه 32
7- آيت الله مكارم شيرازي روزنامه آمزشي پژوهشي فيضيه شماره 18
8 – شفعيي سربستاني - قانون ديات ومقتضيات زمان - دفتر اول
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا ديه زن نصف ديه مرد است؟



نخست بايد دانست كه نظام حقوقى ‏هر مكتبی ‏را يك بار با نگاه به مجموعه قوانين آن درچارچوب تعريف شده بايد بررسى‏ كرد و يك بار در مقايسه با نظام هاى ‏حقوقى ‏ديگر و امتياز دهى ‏به برترين ها.
شايد در نگاه اول بتوان به آسانى ‏اثبات كرد كه نظام حقوقى ‏اسلام داراى انسجام است؛ به طور مثال همان طور كه اسلام پرداخت نفقه و هزينه‏ هاى زندگى ‏را بر مرد واجب كرده است، ارث و ديه او را نيز دو برابر تعيين كرده است تا موازنه برقرار شود و در حقيقت وقتى ديه مرد و ارث او دو برابر باشد، در واقع تأمين هزينه زن و فرزند بيشتر شده است.
در يك نظام حقوقی ‏كه تأمين هزينه خانواده به طور مساوى بر عهده زن و مرد می ‏باشد، چه بسا حكم ديه نيز به طور مساوى ‏اعلام شود.
در نگاه دوم كه تحليل و مقايسه نظام هاى ‏حقوقى ‏و امتياز دهى ‏به برترين‏ها می ‏باشد، چه بسا بتوان برترى ‏نظام حقوقى ‏اسلام را از دو زاويه «پيش نگاه» و «پس نگاه» بررسى‏ كرد.
پيش نگاه ها اين است كه اين قوانين از سوى ‏خداوندى‏ است كه به مصالح همه بندگان و نظام هاى ‏اجتماعى ‏آگاه است و طبيعى ‏است كه قوانين او از استحكام، اتقان و پايدارى ‏و به دور از آسيب ها و عوارض جانبى‏ مى‏باشد و با پس نگاه نيز اگر به سستى ‏نظام خانواده در جهان غرب توجه شود و به رشد استفاده ابزارى ‏از زن توجه شود، به صلاحيت قوانين اسلام و برترى ‏آن براى‏حفظ شخصيت زن پى خواهيم برد.



حكمت تفاوت ديه زن و مرد

با بررسى دلايل و شواهدى كه در اين مسئله وجود دارد، جاى هيچ شك و ترديدى نيست كه تفاوت ديه زن و مرد از احكام قطعى و مسلم اسلام و مورد اتفاق همه مذاهب اسلامى است؛ اما اين پرسش همچنان براى بسيارى مطرح است كه چرا شارع مقدس ديه زن را نصف ديه مرد قرار داده است؟ در پاسخ بايد گفت كه پرسش از چرايى تفاوت ديه زن و مرد، پرسش جديدى نيست و در عصر امامان معصوم‏عليهم السلام نيز اين پرسش مطرح بوده است. در روايت هايى كه از امامان معصوم‏عليهم السلام در اين زمينه سؤال شده، محور اصلى پاسخ ها را تعبد نسبت به احكام الهى و پاى بندى به سنت رسول خدا (صلى الله عليه وآله) تشكيل مى‏دهد كه اين همان روح شريعت و اساس دين دارى است و بدون آن اسلام و مسلمانى جز ظاهرى توخالى چيزى نخواهد بود.
با وجود اين، تعبد و تسليم در برابر احكام شرع، منافاتى با پى جويى از حكمت و فلسفه آنها ندارد؛ زيرا ما معتقديم كه اوامر و نواهى الهى بر مصالح و مفاسد واقعى مبتنى بوده و در همه احكام شرع، منافع بندگان و دفع ضرر از آنها لحاظ شده است.
از بررسى مجموع دلايلى كه در اين زمينه از سوى انديشمندان مختلف بيان شده است، مى‏توان به نحو اختصار به موارد ذيل اشاره نمود:
ارزش انسانى به بهاى بدنى نيست تا امتياز را در ديه‏ها ارزيابى كنيم. و براى ارزيابى انسان در اسلام، نبايد به سراغ ديه رفت تا ما تفاوت زن و مرد را در ديه جست‏وجو كنيم؛ بلكه بايد در آن‏جا كه سخن از ارتباط با ملك، وحى و امثال آنهاست، ارزش واقعى انسان را شناخت تا در نهايت ديد كه در آن‏جا زن نيز سهمى دارد يا نه؟ مسئله ديه صرفاً يك امر اقتصادى است و ملاك ارزيابى انسان نيست و همچنان كه در شريعت براى سگ - اگر جزء درندگان نباشد - ديه تعيين شده است، براى تن انسان نيز ديه اى قائل شده است. ديه، يك حساب فقهى است و ارتباطى با اصول مذهب ندارد. مهم ترين شخصيت هاى اسلامى با ساده ترين افراد از نظر ديه يكسان هستند. ديه مرجع تقليد، ديه يك انسان متخصص و ديه يك انسان مبتكر، با ديه يك كارگر ساده در اسلام يكى است. به دليل اين كه ديه عامل تعيين ارزش نيست و تنها يك ابزار است‏
به بيان ديگر، ديه مالى است كه در برابر آسيبى كه به انسان وارد شده است‏ گرفته مى‏شود. مقدار آن به ارزش شخص آسيب ديده ارتباط ندارد. بنابراين، كسى نمى‏تواند بگويد چون ديه زن نصف ديه مرد است، زن نصف مرد ارزش دارد. عظمت و ارزش انسان به صفات و كسب مراتب علمى و عملى وابسته است و در اين جهت مرد و زن يكسانند. قرآن مجيد مى‏فرمايد:
«پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد (و فرمود) من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، از مرد يا زن كه همه از يكديگرند، تباه نمى‏كنم.»
«هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏اى حيات (حقيقى) بخشيم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند، پاداش خواهيم داد.»
«و كسانى كه كارهاى شايسته كنند، مرد باشند يا زن، در حالى كه مؤمن باشند، آنان داخل بهشت مى‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏گيرند.»
«هر كه بدى كند، جز به مانند آن كيفر نمى‏يابد و هر كه كار شايسته كند، مرد باشد يا زن، در حالى كه ايمان داشته باشد، آنان داخل بهشت مى‏شوند و در آن‏جا بى‏حساب روزى مى‏يابند.
بنابراين، ارزش انسان به انسانيت او و نايل شدن وى به مراتب والاى قرب الهى است و در اين جهت، جنسيت نقشى ندارد؛ زن و مرد يكسانند و چه بسا زنان از استعداد بهترى برخوردار باشند.
ديه به معناى قيمت نهادن شخص و شخصيت نيست؛ بدين سبب، اگر يكى از شخصيت‏هاى بزرگ علمى يا سياسى كشور در جريان يك قتل غير عمد كشته شود، ديه‏اش با ديه كارگر ساده‏اى كه اين گونه جان باخته، برابر است و كسى نمى‏تواند بگويد چون فقدان آن شخصيت خلأ بزرگى در جامعه ايجاد مى‏كند، ديه‏اش بيشتر است؛ چنان كه قتل عمد گناهى بسيار بزرگ است و در اين زمينه زن و مرد تفاوت ندارند. قرآن كريم مى‏فرمايد: «هر كس، كسى را جز به قصاص قتل يا (به كيفر) فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويا همه مردم را كشته باشد.»
از آن جا كه در مسائل اخلاقى هيچ امتيازى بين زن و مرد نيست و در مسئله ديه نيز جنبه خير بودن مطرح نيست، و مربوط به جنبه بدنى است، و چون مردها در مسائل اقتصادى معمولاً بيشتر از زن ها بازدهى اقتصادى دارند، ديه آنها نيز بيشتر است و اين بدان معنا نيست كه از ديد اسلام مرد ارزشمندتر از زن است؛ بلكه تنها بعد جسمانى آن دو صنف لحاظ مى‏شود.
يكى از مراجع معاصر در درس خارج فقه خود موضوع تفاوت ديه زن و مرد را مورد توجه قرار داد كه به طور مختصر به آن اشاره‏كنيم. ايشان ضمن جواب اجمالى به اين مسئله متذكر مى‏شوند كه ديه بر عكس آنچه در فارسى گفته مى‏شود، «خون بها» نيست. خون انسان بالاتر از اين است كه قيمتش اينها باشد؛ بلكه به تصريح قرآن، خون يك انسان برابر با خون همه انسان‏هاست ديه، جنبه مجازات دارد - تا شخص حواسش را جمع كند و ديگر از اين اشتباهات نكند و هم جبران خسارت اقتصادى است؛ يعنى مردى يا زنى در اين خانواده از ميان رفته است و جاى او خالى است و اين خلأ، خسارت اقتصادى به آن خانواده وارد مى‏كند. براى پر كردن اين خسارت اقتصادى، ديه داده مى‏شود
در يك جامعه مطلوب دينى كه اسلام در پى تحقق آن است، اغلب فعاليت هاى اقتصادى بر دوش مرد گذاشته شده و مهم ترين وظيفه زن، اداره كانون بنيادى ترين هسته تشكيل جامعه، يعنى خانواده است. بدين ترتيب آثارى كه از نظر اقتصادى بر وجود يك مرد مترتب مى‏شود، اغلب بيش از يك زن است و از اين رو است كه تحصيل نفقه نيز بر عهده مرد گذاشته شده و بر او واجب است. بر اين اساس، فقدان يك مرد از صحنه خانواده و اجتماع، از نظر اقتصادى آثار زيان بارترى بر جاى مى‏گذارد تا فقدان يك زن. بنابراين عدالت اقتضا مى‏كند كه به هنگام ضرر اقتصادى حاصل از فقدان يك مرد از محيط خانواده و اجتماع، به عامل مولد بودن او از حيث اقتصادى توجه شود و بين ديه او و ديه يك زن فرق گذاشته شود به بيان ديگر در حقوق اسلامى وظايفى خاص بر عهده زن و مرد نهاده شده است كه تخلف‏ ناپذير است؛ براى مثال نفقه و خرج همسر، تهيه مسكن، خوراك، لباس و پرداخت مهريه بر عهده مرد گذاشته شده است. اگر زنى خود از منبع اقتصادى مستقل و موقعيت شغلى عالى برخوردار باشد، اشكال ندارد؛ ولى از نظر شرع، وظيفه پرداخت مخارج خانه و هزينه مسكن به عهده او نيست و شوهر نمى‏تواند وى را به پرداخت كمك هزينه خانه و زندگى مجبور سازد؛ البتّه اگر زن با رضايت خاطر و تمايل درونى، شوهر را در اداره بهتر خانه يارى دهد، مسئله‏اى ديگر است؛ ولى اين وظيفه شرعاً بر عهده مرد نهاده شده است.
علاوه بر آنچه گذشت، بايد توجه داشت؛ باوجودى كه ديه زن نصف ديه مرد است، زن‏ها بيشتر انتفاع مى‏برند؛ زيرا به طور معمول ديه زن به شوهر و بچه‏ها پرداخت مى‏شود و ديه مرد به زن و بچه‏هايش مى‏رسد و چون با از بين رفتن مرد، زن بيشتر صدمه مى‏بيند، لذا ديه مرد را بيشتر كرده‏اند تا مقدارى از فشارى كه در نتيجه از دست رفتن مرد، متوجه زن مى‏شود، جبران گردد.


منابع :
1- آيت الله جوادي آملي – زن در آينه جمال وجلال صفحه 418
2- سوره آل عمران آيه 195
3- سوره النحل آيه 97
4- سوره النسا آيه 124
5- سوره غافر آيه 40
6- سوره مائده آيه 32
7- آيت الله مكارم شيرازي روزنامه آمزشي پژوهشي فيضيه شماره 18
8 – شفعيي سربستاني - قانون ديات ومقتضيات زمان - دفتر اول

بعدش ببخشید چطور وقتی زن میمیره یک چهارم اموالش میرسه به شوهرش ولی وقتی مرد میمیره یک هشتمش میرسه به زنش؟؟؟
اینم حتمن به نفع ماست!
پ.ن:
هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره چه برسه به شما مردا!!:D
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
من وقتی نتونستم هیچ جوابی برا سوالام پیدا کنم به این نتیجه رسیدم که خداا مَـــــــــــــــــــــــــرده!!:D
 

sajjad_mke

عضو جدید
من وقتی نتونستم هیچ جوابی برا سوالام پیدا کنم به این نتیجه رسیدم که خداا مَـــــــــــــــــــــــــرده!!:D
با خدا مذاکره میکنم دیه اتی 1/16 بشه. تو یه تاپیک ندیدم اعتراض نکرده باشی و گارد نگیری
 

ali 254

اخراجی موقت
ممنون.........
من این سوال همیشه تو ذهنم بود
تازه اینم تو ذهنمه که چرا به دخترا ارثیه نصف پسرا میرسه؟

به همون دلیل که اگر توی محرم بزنی یکی رو بکشی دیه اش بیش تره:Dچی گفتم:Dچه ربطی داشت:D:D
نتیجه اخلاقی:ماشین رو در ایام محرم بدون بیمه نبرید بیرون ، مثل من:biggrin:

اینا همش از اسلام و قرآن نشات می گیره...و هیچ چرایی هم نداره!
 

گیلان(فومن)

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ممنون.........
من این سوال همیشه تو ذهنم بود
تازه اینم تو ذهنمه که چرا به دخترا ارثیه نصف پسرا میرسه؟

ستاره جان دلیل ارث هم تقریبا بخاطر همینه که یک مرد عهداره دار اصلی مخارج زندگی هست.
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منم این سوال همیشه تو ذهنمه که چرا ب مردا مهریه نمیدن ...
چرا مردا نمیشینن تو خونه بچه بزرگ کنن و زنا برن کار کنن خخخخخ(این خیلی سوال بی شرمانه ای بود قبول دارم خودمم)
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
ممنون.........
من این سوال همیشه تو ذهنم بود
تازه اینم تو ذهنمه که چرا به دخترا ارثیه نصف پسرا میرسه؟
خواهش می کنم بانو.خوشحال هستم که توانستم به سوال شما پاسخ دهم:gol:
بانو جواب این سوال شما هم نیز به این موضوع بر می گردد که:
اغلب فعاليت هاى اقتصادى بر دوش مرد گذاشته شده و مهم ترين وظيفه زن، اداره كانون بنيادى ترين هسته تشكيل جامعه، يعنى خانواده است. بدين ترتيب آثارى كه از نظر اقتصادى بر وجود يك مرد مترتب مى‏شود، اغلب بيش از يك زن است.پس در نتیجه پسری که در آینده و یا فی الحال زوجه دارد بتواند از پس قسمت اقتصادی خانواده بر آید
:gol:
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
بعدش ببخشید چطور وقتی زن میمیره یک چهارم اموالش میرسه به شوهرش ولی وقتی مرد میمیره یک هشتمش میرسه به زنش؟؟؟
اینم حتمن به نفع ماست!
دوست خوبم این موضوع بر تناسبات حقوقی بر می گردد که جنبه تخصصی دارند.اما همین بس که خدمتتون بیان کنم که یکی از این تناسبات به وظایف سرپرست مرد باز می گردد.سپاس از حضورتون:gol:
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
به همون دلیل که اگر توی محرم بزنی یکی رو بکشی دیه اش بیش تره:Dچی گفتم:Dچه ربطی داشت:D:D
نتیجه اخلاقی:ماشین رو در ایام محرم بدون بیمه نبرید بیرون ، مثل من:biggrin:

اینا همش از اسلام و قرآن نشات می گیره...و هیچ چرایی هم نداره!
تغییر نرخ دیه به احکام اسلامی و شرعی ما در ماه های حرام باز می گردد.و این رو هم باید اضافه کنم که اسلام یک دین آزاد هست و باید با مطالعه و استنباط احکام شرعی به جواب های سوالاتتون برسین و اگر هم سطح علمی شما در زمینه های فقهی بالا نیست،باید به یک عالم دینی مراجعه کرد که........
ببخشید اگر جسارت کردم.سپاس از شما دوست عزیز
:gol:
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
منم این سوال همیشه تو ذهنمه که چرا ب مردا مهریه نمیدن ...
چرا مردا نمیشینن تو خونه بچه بزرگ کنن و زنا برن کار کنن خخخخخ(این خیلی سوال بی شرمانه ای بود قبول دارم خودمم)
نه آقای مهندس اتفاقا سوال خوبی رو پرسیدین.از شما ممنونم.اینکه چرا مهریه به مرد ها تعلق نمی گیره و چرا مردها وظیفه دارند که در خارج از خانه کار کنند تا وضع اقتصادی را تامین کنند به همان موضوع تناسب های قوای بدنی جنس مذکر و مونث باز می گردد.البته نا گفته نماند که بسیاری از بانوان گرامی هم پای آقایان عزیز کار می کنند.تشکر:gol:
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خواهش می کنم بانو.خوشحال هستم که توانستم به سوال شما پاسخ دهم:gol:
بانو جواب این سوال شما هم نیز به این موضوع بر می گردد که:
اغلب فعاليت هاى اقتصادى بر دوش مرد گذاشته شده و مهم ترين وظيفه زن، اداره كانون بنيادى ترين هسته تشكيل جامعه، يعنى خانواده است. بدين ترتيب آثارى كه از نظر اقتصادى بر وجود يك مرد مترتب مى‏شود، اغلب بيش از يك زن است.پس در نتیجه پسری که در آینده و یا فی الحال زوجه دارد بتواند از پس قسمت اقتصادی خانواده بر آید
:gol:
دااداش فرض کن دختر نخاد ازدواج کنه و بچرخونه زندگی خودشو
ها اینم ج بدین
چرا حق طلاق با مرداس
کلا همه چی به نفعه مرداست چرا؟
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به همون دلیل که اگر توی محرم بزنی یکی رو بکشی دیه اش بیش تره:Dچی گفتم:Dچه ربطی داشت:D:D
نتیجه اخلاقی:ماشین رو در ایام محرم بدون بیمه نبرید بیرون ، مثل من:biggrin:

اینا همش از اسلام و قرآن نشات می گیره...و هیچ چرایی هم نداره!
خخ داداش چی داری میگی؟
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقا اصلا به همون دلیل که به زن مهریه می دن ، ولی به مرد نمی دن:D

آخه اگه مردا مهریه میخواستن دیگه هیچ دختری باهاشون ازدواج نمیکرد... :دی
همین جوریشم که دارن مهریه میدن کسی بهشون زن نمیده چه برسه به اینکه مهریه هم بخوان!!!! :D
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
دااداش فرض کن دختر نخاد ازدواج کنه و بچرخونه زندگی خودشو
ها اینم ج بدین
چرا حق طلاق با مرداس
کلا همه چی به نفعه مرداست چرا؟
بانو حق طلاق با توافق در زمان تنظیم سند ازدواج معین می شود.یعنی یک خانم هم می تواند حق طلاق را برعهده بگیرد.و این موضوع را در سند ازدواج رسمی مشخص کند.هیچگاه قانون یک نا مساوی عمل نمی کند.:gol:
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دلائلی که برای این موضوع مطرح شده موقعی درسته که انسان ازدواج کرده باشه. وقتی یه نفر ازدواج نکرده و مهریه و نفقه هم بگردنش نیست , چرا باید دیه اش نصف اون یکی باشه؟ یه دختر مجرد چرا باید دیه اش نصف باشه؟ اینو کسی جوابی بهش نداده و جواب هم نداره.
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
دلائلی که برای این موضوع مطرح شده موقعی درسته که انسان ازدواج کرده باشه. وقتی یه نفر ازدواج نکرده و مهریه و نفقه هم بگردنش نیست , چرا باید دیه اش نصف اون یکی باشه؟ یه دختر مجرد چرا باید دیه اش نصف باشه؟ اینو کسی جوابی بهش نداده و جواب هم نداره.
دوست عزیز این چیزی که شما بیان کردین از ریشه اشتباه هست.در علم حقوق هیچ چیزی صد در صد نیست.و در رابطه با تفاوت دیه خانم و آقا باید خدممتون عرض کنم که در علم جزا ما به صورت تخصصی کار کردیم و در این رابطه یک سری اصل تناسب وجود دارد که یکی از آنها جنسیت هست.از حضور شما بسیار سپاس گزارم.:gol:
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست عزیز این چیزی که شما بیان کردین از ریشه اشتباه هست.در علم حقوق هیچ چیزی صد در صد نیست.و در رابطه با تفاوت دیه خانم و آقا باید خدممتون عرض کنم که در علم جزا ما به صورت تخصصی کار کردیم و در این رابطه یک سری اصل تناسب وجود دارد که یکی از آنها جنسیت هست.از حضور شما بسیار سپاس گزارم.:gol:
ثابت کن چه جوری از ریشه اشتباهه. بقیه فرمایشات شما هم برام مفهومی نداشت. لطفا واضح تر و با بیان ادلّه کافی بگید. تشکر
 

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
ثابت کن چه جوری از ریشه اشتباهه. بقیه فرمایشات شما هم برام مفهومی نداشت. لطفا واضح تر و با بیان ادلّه کافی بگید. تشکر
نیازی به ثابت کردن نیست.زیرا این مبحث باتوجه به تاپیک مورد نظر اظهر من الشمس هست.اگر برای شما نامفهوم بود می توانید با چندین بار مطالعه دقیق این تاپیک به پاسخ سوال های خویش برسید.
این مکان یک مکان کاملا عمومی هست و به همین دلیل باید مطالب را به شکلی عمومی بیان کرد.
با تشکر از حضور شما
یاحق.
:gol::)
 
بالا