چرا در تمامی خودروها از توربور شارژ استفاده نمیشه؟

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام، از دوستان مهندس مکانیکمون یه سوال دارم.

خب ما میدونیم سوخت گرون شده و بنزین و هر نوع سوختی بسیار با ارزش هست. همانطور که میدونیم وسیله ای وجود داره بنام توربو شارژ که در واقع کمپرسوری است که با استفاده از انرژی حاصل از خروج دود از اگزوز، هوا رو به درون موتور مکش میکنه و باعث احتراق بهتر سوخت میشه و در نتیجه قدرت و راندمان موتور بهتر میشه بدون اینکه به موتور فشار بیاد. در حقیقت ما از انرژی اضافی و تلف شدنی استفاده میکنیم که خودرومون حرکت کنه.

حالا سوالی که پیش میاد اینه که چرا در همه خودرو ها از توربوشارژها استفاده نمیشه؟ معایب استفاده از توربوشارژها چه هستند؟
 

LEGEND.MM

کاربر فعال تالار موبایل
کاربر ممتاز
سلام . دوست گلم وقتی که شما یه انجین رو از حالت اتمسفریک خارج میکنید و اونو تبدیل به یه انجین با توربو میکنید داستان خیلی فرق میکنه . قطعات داخلی اون انجین هم متناسب با مقدار PSI یی که گرفته میشه باید متفاوت باشه . معمولا خودروهایی که از توربو درشون استفاده شده قطعات موتوریشون به دلیل فورج بودن به شدت گرون هستن .
البته ما توربو های مختلفی داریم که افراد با توجه به نیازشون ازش استفاده میکنن اما خب چیزی که وجود داره اینه که استفاده از توربو برای کم کردن مصرف اصلا منطقی نیست . چون اصلا مصرف کم که نمیشه هیچ بیشتر هم میشه . نمیدونم تا الان با خودروهای توربو دار رانندگی کردید یا نه ! وقتی دور موتور به اون حد میرسه توربو بوست میکنه و یهو عقربه دور سنج میره میچسبه تا ته ! به نظر شما توی همچین حالتی چیزی به اسم مصرف کم اصن وجود داره ؟!
پس توربو اصلا کارش کم کردن مصرف نیست . برای کم کردن مصرف راه های خیلی زیادی میشه انجام داد . از دستکاری کردن پارامتر های تزریق سوخت توی جدول آداپتیو ECU گرفته تا تغییر دادن سیستم مکش هوا یا استفاده از کیت های تخلیه دود کمپانی های معروف مثل سوپر اسپرینت و ...

البته تکنولوژی موتور نقش عمده ای توی این مورد داره . به عنوان مثال 206 تیپ 5 به راحتی میتونه به مصرف صدی 5 توی جاده دست پیدا کنه که برای همچین موتوری واقعا عالیه
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام . دوست گلم وقتی که شما یه انجین رو از حالت اتمسفریک خارج میکنید و اونو تبدیل به یه انجین با توربو میکنید داستان خیلی فرق میکنه . قطعات داخلی اون انجین هم متناسب با مقدار PSI یی که گرفته میشه باید متفاوت باشه . معمولا خودروهایی که از توربو درشون استفاده شده قطعات موتوریشون به دلیل فورج بودن به شدت گرون هستن .
البته ما توربو های مختلفی داریم که افراد با توجه به نیازشون ازش استفاده میکنن اما خب چیزی که وجود داره اینه که استفاده از توربو برای کم کردن مصرف اصلا منطقی نیست . چون اصلا مصرف کم که نمیشه هیچ بیشتر هم میشه . نمیدونم تا الان با خودروهای توربو دار رانندگی کردید یا نه ! وقتی دور موتور به اون حد میرسه توربو بوست میکنه و یهو عقربه دور سنج میره میچسبه تا ته ! به نظر شما توی همچین حالتی چیزی به اسم مصرف کم اصن وجود داره ؟!
پس توربو اصلا کارش کم کردن مصرف نیست . برای کم کردن مصرف راه های خیلی زیادی میشه انجام داد . از دستکاری کردن پارامتر های تزریق سوخت توی جدول آداپتیو ECU گرفته تا تغییر دادن سیستم مکش هوا یا استفاده از کیت های تخلیه دود کمپانی های معروف مثل سوپر اسپرینت و ...

البته تکنولوژی موتور نقش عمده ای توی این مورد داره . به عنوان مثال 206 تیپ 5 به راحتی میتونه به مصرف صدی 5 توی جاده دست پیدا کنه که برای همچین موتوری واقعا عالیه

والا با اون قسمتایی که قرمز کردم مخالفم. الان امروزه شرکتهای خودروسازی واسه اینکه مصرف سوخت رو کم بکنن و در عین حال قدرت موتور کم نشه میان از موتورهای کم حجم ولی با تکنولوژی توربوشارژ استفاده می کنند تا با بالارفتن غلظت اکسیژن درون موتور احتراق کامل صورت بگیره و قدرت خروجی موتور بیشتر بشه. اونی که شما میگی بنظرم منظورت سوپر شارژره.

نمونه اش هم جدیدترین محصول رنو که توسط ایرانخودرو به فروش میرسه یعنی رنو کپچر که با موتور 1200 سی سی و توربوشارژ 116 اسب بخار قدرت داره و بطور ترکیبی 5.5 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف میکنه که فوق العاده هست.
 

LEGEND.MM

کاربر فعال تالار موبایل
کاربر ممتاز
میشه من یه سوال ازتون بپرسم !؟
در مورد توربوشارژر و عملکردش چه اطلاعاتی دارید ؟
هیچ میدونستید توربو شارژر از یه دور موتوری به بعد فعال میشه یا اصطلاحا بوست میکنه و همیشه فعال نیست ؟
معمولا بیشتر توربوشارژر ها از دور 4000 به بعد بوست میکنن . یعنی وقتی وارد مدار میشه که حس میکنه راننده میخواد آسفالت رو گاز بزنه :D اون موقعس که وارد مدار میشه .
حالا یه سوال دیگه ازتون دارم ؟ توی همچین دور موتوری مصرف سوخت چقدر هستش ؟!

شما فقط دارین به این قسمت ماجرا فکر میکنید که خب هوای خوبی به موتور میرسه پس ماشین بهتر کار میکنه و مصرفش هم کمتر میشه . اما به این فکر نمیکنید که توربو دقیقا وقتی وارد مدار میشه که دیگه مصرف سوخت اصلا اهمیتی نداره ماشین توی دور موتور بالا هستش .

رنو کپچر اگه مصرف سوختش کمه به خاطر حجم موتور کمش هست نه توربوشارژرش . آیا مصرف سوخت رنو کپچر رو توی رد لاین که توربو وارد مدار شده نگاه کردین !؟؟!؟! :)

در مورد سوپرشارژر هم که اصن بحثش فرق داره . سوپرشارژر نیروشو از میل لنگ و ... تامین میکنه که کارکردش اصن با توربو فرق داره ...
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
میشه من یه سوال ازتون بپرسم !؟
در مورد توربوشارژر و عملکردش چه اطلاعاتی دارید ؟
هیچ میدونستید توربو شارژر از یه دور موتوری به بعد فعال میشه یا اصطلاحا بوست میکنه و همیشه فعال نیست ؟
معمولا بیشتر توربوشارژر ها از دور 4000 به بعد بوست میکنن . یعنی وقتی وارد مدار میشه که حس میکنه راننده میخواد آسفالت رو گاز بزنه :D اون موقعس که وارد مدار میشه .
حالا یه سوال دیگه ازتون دارم ؟ توی همچین دور موتوری مصرف سوخت چقدر هستش ؟!

شما فقط دارین به این قسمت ماجرا فکر میکنید که خب هوای خوبی به موتور میرسه پس ماشین بهتر کار میکنه و مصرفش هم کمتر میشه . اما به این فکر نمیکنید که توربو دقیقا وقتی وارد مدار میشه که دیگه مصرف سوخت اصلا اهمیتی نداره ماشین توی دور موتور بالا هستش .

رنو کپچر اگه مصرف سوختش کمه به خاطر حجم موتور کمش هست نه توربوشارژرش . آیا مصرف سوخت رنو کپچر رو توی رد لاین که توربو وارد مدار شده نگاه کردین !؟؟!؟! :)

در مورد سوپرشارژر هم که اصن بحثش فرق داره . سوپرشارژر نیروشو از میل لنگ و ... تامین میکنه که کارکردش اصن با توربو فرق داره ...

من اطلاعاتم در حد همون پیج های اینترنتیه.


اما اینطور که تو میگی، توربوشارژ اصلا بدرد نمیخوره و دلیلی نمیبینم تو ماشین های کوچک شهری با موتور کم حجم استفاده بشه. استفاده از توربوشارژ ساخت موتور رو بسیار پیچیده تر و حساس تر میکنه و نیاز هست موتور از مهندسی مواد خوبی برخوردار باشه، در اینصورت بر طبق گفته تو که فقط از دورموتوری بالا توربوشارژ به کار میوفته پس دلیل استفاده از اون در خودروهای کوچک شهری چیه؟

البته

Newer turbocharger and engine developments have steadily reduced boost thresholds.

توروبو شارژهای جدید این قابلیت رو دارند تا در دورموتورهای پایین تر به کار بیوفتند.


Turbocharging can increase power output for a given capacity or increase fuel efficiency by allowing a smaller displacement engine. The 'Engine of the year 2011' is an engine used in a Fiat 500 equipped with an MHI turbocharger. This engine lost 10% weight, saving up to 30% in fuel consumption while delivering the same HP (105) as an 1.4 litre engine.

توربوشارژینگ میتونه قدرت خروجی و بهره وری مصرف سوخت رو برای یک حجم موتور مشخص افزایش بده.
 

LEGEND.MM

کاربر فعال تالار موبایل
کاربر ممتاز
من اطلاعاتم در حد همون پیج های اینترنتیه.


اما اینطور که تو میگی، توربوشارژ اصلا بدرد نمیخوره و دلیلی نمیبینم تو ماشین های کوچک شهری با موتور کم حجم استفاده بشه. استفاده از توربوشارژ ساخت موتور رو بسیار پیچیده تر و حساس تر میکنه و نیاز هست موتور از مهندسی مواد خوبی برخوردار باشه، در اینصورت بر طبق گفته تو که فقط از دورموتوری بالا توربوشارژ به کار میوفته پس دلیل استفاده از اون در خودروهای کوچک شهری چیه؟
دوست گلم در اینکه توربو شارژر چیز خیلی خوبیه ( البته به جاش ) که اصلا شکی نیست . اما همچین قطعه ای بخاطر مصرف کمتر روی خودرو ها نصب نمیشه .
من الان یه چیزی رو میگم شما تصویرسازیش کن و نتیجه تصویرسازی و فکرتو به من بگو . شما یه خودروساز هستی و میخوای یه خودرو بسازی که در عین اینکه مصرف خیلی خوبی داره توی کل کل های خیابونی هم که نیاز به شتاب گرفتن یهویی هست کم نیاره ...
خب چندتا راهکار پیش روته :
1 - یه انجین اتمسفریک با حجم موتور بالا طراحی کنی و قدرت زیادی ازش بگیری ... خب این مورد که رد شدس . چون همچین انجینی در حالت کلی مصرفش به شدت بالاست و اصلا نمیصرفه
2 - یه انجین کم حجم با تکنولوژی VVT + یه توربوشارژر طراحی کنی که توربو شارژر اون توی دور موتور x بوست میکنه .

ببینید در اینکه توربوشارژر میتونه توی دورهای پایین بوست کنه که اصلا شکی نیست و یه چیز کاملا طبیعیه . شما براش تعیین میکنید توی چه دوری وارد مدار بشه . اما چیزی که وجود داره اینه که توربو به هیچ وجه نباید توی دورهای پایین بوست کنه . فکر کنید تازه دارید راه میفتید دور موتور میرسه به 2500 یا 3000 یهو یه صدای سوت میشنوید و عقربه دورسنج موتور میره روی 7000 :D اون موقع دوست دارم حستون رو بدونم .

استفاده از توربو شارژر محدودیت های خیلی زیادی داره . به عنوان مثال برای کسانی که روی ماشیناشون توربوشارژر میبندن همیشه یه دردسر وجود داره اونم اینه که این توربوشارژر گرامی رو چطوری خنک کنن . اینترکولر رو کجا بذارن که هوای بهتری بهش برسه . از طرفی همون اینترکولر تا یه حدی جواب میده و بعد از اون توربوشارژر دیگه خودش نتیجه عکس رو پرفورمنس میذاره و بازدهی رو پایین میاره . چون وقتی اون پره بیش از حد میچرخه داغ میشه و اگه اینترکولر جواب نده هوای داغ توی انجین فرستاده میشه و خب همونطور که میدونی هوای داغ دشمن بازدهیه ...

خب حالا با تمامی این تفاسیر به نظرت استفاده از توربوشارژر برای یه خودرو که مصرف واسش مهمه اصلا لازمه ؟!

آره اگه خودروی مورد نظر شما نیسان GTR باشه خیلی خوبه که درش توربو استفاده بشه . اما برای یه خودروی شهری من توربو شارژر رو نمیپسندم .
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست گلم در اینکه توربو شارژر چیز خیلی خوبیه ( البته به جاش ) که اصلا شکی نیست . اما همچین قطعه ای بخاطر مصرف کمتر روی خودرو ها نصب نمیشه .
من الان یه چیزی رو میگم شما تصویرسازیش کن و نتیجه تصویرسازی و فکرتو به من بگو . شما یه خودروساز هستی و میخوای یه خودرو بسازی که در عین اینکه مصرف خیلی خوبی داره توی کل کل های خیابونی هم که نیاز به شتاب گرفتن یهویی هست کم نیاره ...
خب چندتا راهکار پیش روته :
1 - یه انجین اتمسفریک با حجم موتور بالا طراحی کنی و قدرت زیادی ازش بگیری ... خب این مورد که رد شدس . چون همچین انجینی در حالت کلی مصرفش به شدت بالاست و اصلا نمیصرفه
2 - یه انجین کم حجم با تکنولوژی VVT + یه توربوشارژر طراحی کنی که توربو شارژر اون توی دور موتور x بوست میکنه .

ببینید در اینکه توربوشارژر میتونه توی دورهای پایین بوست کنه که اصلا شکی نیست و یه چیز کاملا طبیعیه . شما براش تعیین میکنید توی چه دوری وارد مدار بشه . اما چیزی که وجود داره اینه که توربو به هیچ وجه نباید توی دورهای پایین بوست کنه . فکر کنید تازه دارید راه میفتید دور موتور میرسه به 2500 یا 3000 یهو یه صدای سوت میشنوید و عقربه دورسنج موتور میره روی 7000 :D اون موقع دوست دارم حستون رو بدونم .

استفاده از توربو شارژر محدودیت های خیلی زیادی داره . به عنوان مثال برای کسانی که روی ماشیناشون توربوشارژر میبندن همیشه یه دردسر وجود داره اونم اینه که این توربوشارژر گرامی رو چطوری خنک کنن . اینترکولر رو کجا بذارن که هوای بهتری بهش برسه . از طرفی همون اینترکولر تا یه حدی جواب میده و بعد از اون توربوشارژر دیگه خودش نتیجه عکس رو پرفورمنس میذاره و بازدهی رو پایین میاره . چون وقتی اون پره بیش از حد میچرخه داغ میشه و اگه اینترکولر جواب نده هوای داغ توی انجین فرستاده میشه و خب همونطور که میدونی هوای داغ دشمن بازدهیه ...

خب حالا با تمامی این تفاسیر به نظرت استفاده از توربوشارژر برای یه خودرو که مصرف واسش مهمه اصلا لازمه ؟!

آره اگه خودروی مورد نظر شما نیسان GTR باشه خیلی خوبه که درش توربو استفاده بشه . اما برای یه خودروی شهری من توربو شارژر رو نمیپسندم .

پس با این تفاسیر اگه برگردیم به همون رنو کپچر، با موتور 1200 سی سی و توربوشارژ ، با حداکثر قدرت 116 اسب بخار،
اگه راننده بخواد معمولی و در دور موتور پایین رانندگی کنه قدرت ماکزیمم موتور (بخاطر عمل نکردن توربوشارژ) خیلی کمتر از 116 اسب بخار هست و البته مصرف سوخت کمی داره صرفا بخاطر حجم موتور پایین. ولی اگه راننده پاش رو بیشتر رو پدال گاز فشار بده اونوقت هست که توربوشارژ بکار میوفته و قدرت موتور افزوده میشه ولی دیگه خبری از مصرف سوخت پایین نیست. درسته؟
 

LEGEND.MM

کاربر فعال تالار موبایل
کاربر ممتاز
پس با این تفاسیر اگه برگردیم به همون رنو کپچر، با موتور 1200 سی سی و توربوشارژ ، با حداکثر قدرت 116 اسب بخار،
اگه راننده بخواد معمولی و در دور موتور پایین رانندگی کنه قدرت ماکزیمم موتور (بخاطر عمل نکردن توربوشارژ) خیلی کمتر از 116 اسب بخار هست و البته مصرف سوخت کمی داره صرفا بخاطر حجم موتور پایین. ولی اگه راننده پاش رو بیشتر رو پدال گاز فشار بده اونوقت هست که توربوشارژ بکار میوفته و قدرت موتور افزوده میشه ولی دیگه خبری از مصرف سوخت پایین نیست. درسته؟
من اسمت رو نمیدونم کاش میگفتی هی نمیگفتم دوست گلم :D
دقیقا همینطوره ... ببین چیزی که وجود داره اینه که توی هر دور موتوری قدرت روی چرخا متفاوته و قطعا شما از همون لحظه اول 116 اسب بخار رو در اختیار ندارید ( توی همه ماشین ها )
رنو کپچر هم اگه اشتباه نکنم ماکسیمم قدرتش توی 4900 به دست میاد و اگه به نمودار اسب بخار و تورک موتورش دقت بکنید میبینید ماکسیمم تورکش که 190 نیوتن متر هست توی دور 2000 به دست میاد که خیلی عالیه . یعنی شما از همون اول استارت بیشترین تورک رو در اختیار دارید که کشش فوق العاده ای رو بهتون میده .
در ضمن این رو هم یادم رفت بگم که خودروهایی که توربو دارن عملا دیگه چیزی به اسم افت توان توی ارتفاعات رو ندارن . شما با هر 1000 متر افزایش ارتفاع تقریبا 12 درصد افت توان دارید که انجین های توربو با این مورد رو به رو نیستن .
 

Similar threads

بالا