چرا بونوبو تنها غذا نمي خورد

aftab

عضو جدید
کاربر ممتاز
جام جم آنلاين: بنا به گفته محققان شواهد ثابت كرده است بونوبو، نزديك ترين موجود به انسان در دنياي پستانداران، حاضر است داوطلبانه ديگر همنوعان خود را در غذايش شريك كند .
قبلا برخي از محققان تصور مي كردند كه اين رفتار دست و دل بازانه، فقط خاص انسان هاست.اما يك گروه تحقيقاتي با انجام آزمايش هايي ثابت كرده است بونوبوها (نوعي ميمون انسان نما شبيه به شمپانزه )، ترجيح مي دهند به جاي تنها غذا خوردن آن را تقسيم كنند و غذاي خود را با بونوبوي ديگري بخورند.

نتيجه اين تحقيق در نشريه Current Biology ، منتشر شده است.

دكتر "برايان هر" از دانشگاه دوك در آمريكا و سوزي كوتوئندو از مسئولان نگهداري از بونوبوهاي يتيم در مركز "لولا ايي بونوبو"، در جمهوري دموكراتيك كنگو اين آزمايش ها را انجام داده اند.

آنها يك بونوبو گرسنه اين مركز را در اتاقي قرار دادند كه مقداري غذا در آن گذاشته بودند.

اين اتاق در كنار دو اتاق ديگر قرار داشت كه اين جانور مي توانست به راحتي داخل آنها را ببيند. يك اتاق خالي اما در اتاق ديگر يك بونوبو بود.

بونوبو گرسنه مي توانست غذايي را كه در اتاق گذاشته بودند به تنهايي بخورد يا در اتاق ديگر را باز كند و خوراك خود را با بونوبو ديگر تقسيم كند.

دكتربرايان هر در گزارشي در نشريه Current Biology نوشته است: "ما متوجه شديم كه جانوري كه تحت مطالعه بود، ترجيح مي داده است داوطلبانه در اتاقي را كه جانور ديگر در آن بوده است باز كند تا بتواند غذاي خود را تقسيم كند. اين در حالي بود كه جانور گرسنه مي توانست به راحتي غذا را به تنهايي بخورد."

محققان اكنون اميدوارند انگيزه بونوبوها از تقسيم غذاي خود با ديگر همنوعانشان را كشف كنند.

دكتر برايان هر گفت: ممكن است اين جانوران از روي از خود گذشتگي غذاي خود را تقسيم مي كنند يا اين كه چشمداشت به لطفي دارند و مي خواهند بونوبو ديگر را مديون خود كنند.

محققان اميدوارند نتيجه اين تحقيق بتواند همچنين كمك كند تا انگيزه انسان از تقسيم داوطلبانه دارايي هايش روشن شود.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mastane20 تنها حیوانی که درد و سرطان ندارد علوم جانوری 3

Similar threads

بالا