چرا بعضی ها مدام دیگران را قضاوت می کنند؟

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مورد قضاوت قرارگرفتن همان قدر که برای خودمان ناخوشایند است، برای دیگران هم ناخوشایند و آزاردهنده

است... به نظرتون چه دلايلي باعث ميشه كه آدمها همديگر را مورد قضاوت قرار بدهند؟

لطفا درباره موضوع بحث كنيد و از اسپم كردن اجتناب كنيد ممنونم از همه دوستان:gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم ا...
سلام به همه عزیزان ..
اول از همه از مینای عزیزم ممنونم بابت همه زحمت هاش و تاپیک های گفت و گویی که میذاره :gol:
من فکر میکنم شاید آسون ترن راه قضاوت کردن باشه ...چه خوب و چه بد ...قضاوت کردن همیشه منفی نیست ..اما اگر هم مثبت باشه باید آگاهانه باشه .
فکر میکنم چند تا عامل توی آدم های مختلف هست که باعث میشه این کارو بکنن ..
1- راجه به یه موضوع یا اتفاق اطلاعات کافی ندارن، بدون پرسش قضاوت میکنن ..
2- خوب گوش نمیکنن ..
3- همه ادم ها رو از یه پرسپکتیو نگاه میکنن ....مثلا میگن ..همه همین طورن ..همه بد هستن ..
4- بدبینی یا منفی بینی هم توی قضاوت کردن بیجا فکر میکنم تاثیر داشته باشه ...

همیشه به همه کسایی هم که توی فکرشون حتی به حقیقت ، راجه به کسی چیزی میگذره میگم با خودش صحبت کن ..از خودش بپرس ..ببین درسته یا نه ...شاید ما اشتباه کنیم ..
کلا زندگی با ادم هایی که مدام میخوان قضاوت اونم ناآگاهانه سخته
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مورد قضاوت قرارگرفتن همان قدر که برای خودمان ناخوشایند است، برای دیگران هم ناخوشایند و آزاردهنده

است... به نظرتون چه دلايلي باعث ميشه كه آدمها همديگر را مورد قضاوت قرار بدهند؟



1- فضولي
2- حسادت
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان ...

اکثر ماها در مواجهه با مسائلی مثل قضاوت کردن ، غیبت کردن ، دلیل تراشی ، دروغ گفتن و ... موضع میگیریم و میگیم خیلی بده و کلی علل ناخوشایند برای فردی که این رفتار ها رو از خودش بروز میده متصور میشم ... غافل از اینکه خود ماها در بیشتر مواقع همین رفتارهارو از خودمون نشون میدیم فقط نمیتونیم شبهتش رو با رفتار دیگران بفهمیم !
و همیشه هم نمیشه با قطعیت گفت که فردی که این رفتار رو نشون داده اشتباه کرده کما اینکه در بسیاری موارد کارش خیلی درست بوده و نتایج خوبی هم داشته !

معمولا قضاوت ها یا مربوط به مسائلی میشه که اصلا به ما ربطی نداره ! (مثلا برخورد دو نفر با هم )

یا مربوط میشه به رفتارها و اتفاقاتی که به نحوی ما و زندگیمونو تحت تاثیر میذاره ! (مثل برخورد یک فرد با خودمون!)

همه ی ما در روز ، بارها این کارو میکنیم ! که در بیشتر موارد غیر ارادی و غیر قابل اجتنابه و مسلما همیشه هم بد نیست حتی در مواردی خیلیم خوبه !

معمولا در پی قضاوت ، غیبت کردن هم هست چون ما نظراتمونو با دیگران به اشتراک میذاریم ! که حتی گاهی همین غیبت کردنه هم خوبه و باعث آرامش میشه : دی

مثلا یه مصاحبه از یه فرد سیاسی رو میخونیم ، بعد در مورد حرفهاش و موقعیتش و در ادامه اش در مورد خودشو شخصیتش اظهار نظر میکنیم ! خب این یه جور قضاوته ...
دو نفر رو با هم مقایسه میکنیم . و خوب و بد رفتارشونو تحلیل میکنیم !
اتفاقات پیرامونمونو تحلیل میکنیم و سعی میکنیم براش دلیل بیاریم !

در واقع همه ی ما تلاش میکنیم علت مسائل و اتفاقات پیرامونمونو متوجه بشیم ، به خاطر همین بر اساس داده هامون ، مسائل رو تحلیل و در پی اون قضاوت میکنیم !

همه ی این ها هم میتونه خوب باشه و مارو توی تصمیماتمون یاری کنه و هم میتونه بد باشه و باعث اشتباه در تصمیمون بشه و این بستگی به نحوه قضاوت کردنمون داره !

به نظر میاد قضاوت کردن یه نوع مکانیسم دفاعیه ، زمانی که فرد دچار تنش روانی میشه ! در واقع با این کار فرد میخواد یه جورایی ذهنشو آروم کنه !

به طور مثال ، یه نفر با من بد برخورد میکنه ! ذهن من به طور ناخودآگاه درگیر میشه که بفهمم چرا این برخورد صورت گرفته ! بعد تلاش میکنم برای آروم کردن خودم ، دلایل رفتار اون فرد رو حدس بزنم ! مثلا میگم طرف خودشو میگیره یا میگم حتما توی زندگیش مشکلی داره که رفتارش سرد شده ! یا امثالهم ... با این کار من ذهن مشوشم رو آروم میکنم و خودمو از فکر کردن به علل اتفاق خلاص میکنم !

حالا یا حدس من درسته ( که معمولا این قضاوت ها یا بر اساس شناخت از طرف رخ میده یا بر اساس تخیلات خودمون ) و یا غلطه ! که اگر درست باشه باعث میشه بتونیم طرفو درک کنیم و اگر غلط باشه باعث میشه عکس العمل غلطی رو در برابر اون فرد یا موقعیت اتخاذ کنیم !

در کل هیچ کدوم از ماها نمیتونیم قضاوت کردن رو به طور کامل کنار بذاریم چون خیلی از مسائلی که اطرافمون اتفاق میوفته نیاز به تحلیل و قضاوت داره ...

اما مسئله ای که مطرحه اینه که باید سعی کنیم قضاوت هامون رو براساس واقعیات موجود انجام بدیم نه بر اساس احساسات و تخیلاتمون !

اون وقت قضاوت کردن ما علاوه بر آرامشی که به فکر و ذهنمون میده میتونه در تصمیم گیری درست در مواجهه با افراد و موقعیت ها کمکون بکنه !



مرسی بابت تاپیک خوبت مینا جان :gol:


پ.ن :ببخشید که انقدر طولانی شد :دی
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان گلم... قضاوت كردن بين ماها يه امر عاديه .. راحت طرفو نميشناسيم يا بر اساس ظاهرش دربارش قضاوت ميكنيم جالب اينه كه دوست نداريم كسي ما رو مورد قضاوتش قرار بده.... قضاوت ميتونه از عقايد يه نفر تا طرز لباس پوشيدن رو شامل بشه... بعضيها از روي حسادت و كينه وبعضيها از روي سرگرمي وبعضيها ازنداشتن اعتماد به نفس كافي سعي در تخريب شخصيت يه نفر ميكنن..
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر از دعوتتون منم کاملا با نظر مینا خانم موافقم ضمنا تا خودموندر موقعیت کسی نباشیم نمیتونیم در موردش قضاوت درستی داشته باشیم علاوه بر آن باید همیشه یادمون باشه قاضی عادل فقط خداوند هست و بس
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
با سلام.


خب قضاوت کردن به دو صورت هست:


1.خود فرد از ما بخواد درباره چيزي يا عملي که انجام داده قضاوت کنيم. (قضاوت عادلانه)


2.خود فرد در طي عمل هايي مانند فضولي کردن ، انتقام ، نديدن موفقيت فرد ديگر ، حسادت و عواملي از اين قبيل، کسي رو مورد قضاوت قرار خواهد داد که عمدتا همراه با تهمت هم است که در حضور فرد مذکور هم نيست. (قضاوت ناعادله)




خب در جامعه کنوني ما اصل قضيه با مورد دوم سنخيت دارد و نقل مجالس ما همين قضاوت هاي نادرست رو در بر گرفته است.خب بهتره اگر کسي بخواد کسي رو قضاوت کنه بهتره طبق همون جمله ي معروف که ميگه "بهتره قبل از اينکه کسي رو قضاوت کني کمي هم با کفش هاي او کمی راه بروي" صورت بگيره.

با تشکر.
 

"زهرا"

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بشر وقتی از بالا و با غرور به بقیه نگاه میکنه ...به خودش این اجازه رو میده که هر قضاوتی رو نسبت به بقیه داشته باشه..
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضاوت کردن از کارهای سخته.
قضاوت کردن درست باید برحسب اطلاعات کافی درمورد شخص یا اتفاق خاصی باشه.
به نظر من قضاوت کردنهای ما برمیگرده به خانواده ای که درش هستیم.وقتی بزرگترها این کارو میکنن و بچه ها هم یاد میگیرند و همین بچه ها میشن پدر و مادرهای فردا و این روال ادامه داره تا...
قضاوت کردن بیجا و بی مورد چه بسا به خیلی ها آسیب جدی میزنه مثلا اینکه آبروی شخصی از بین بره...باید خیلی مجتاط بود و اطلاعات کافی داشت و عجول نباشیم.
گاهی هم یکی قضاوتهاشو سریع مطرح میکنه و بعد دیدن نتیجه اگه همونی بود که اون گفته بود خودشو آدم کار درستی میدونه و میخواد بگه بلدم و اگه هم به همین منوال چند اتفاق دیگه بیافته خودشو با تجربه آگاه میدونه و فکر میکنه که عاری از اشتباه میتونه باشه که همین فکر خودش اشتباس...
بهتر در خیلی از موارد که میخوایم در مورد اتفاقی یا شخصی با احتمال کمی قضاوت کنیم عجول نباشیم و بیشتر سعی کرد که اطلاعات کافی به دست بیارم بعد حرفی روبزنیم.
هیچکس نمیتونه قاضی خوبی باشه جز ذات حق تعالی.
 

dzzv_13

مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
مدیر تالار
با تشکر از مینا خانم و دوستانی که جواب دادن :gol:

علتهای زیادی برای قضاوت کردن های مداوم وجود دارد
شاید با توجه کردن و دلواپسی برای کسی شروع بشه که خوب هست ولی گاهی بی پروا بودن آدمها باعث میشه قضاوت کردن هم بیش از حد و بی مورد بشه
ملموس ترین ها بنظرم :
بی حوصلگی
بی کاری
اشتباهات خود را ندیدن
تکرار کردن قضاوت های بی مورد که یجور عادت میشه
حرمت شکست راحت شده
خود را در جمع به خیال خود بالا بردن
و...

در کل هیچ خصلتی بد نیست حتی قضاوت کردن ولی به شرطی که به اندازه و بجا استفاده بشه ..
وقتی ما نمیتونیم زمان و مکان رو درک کنیم دچار اشتباه میشیم
 

nazliii

مدیر مهندسی برق مخابرات - متخصص نیمه هادی
الان یه رفتاری مد شده که میشینن رفتار یکی دیگه رو نقد میکنن بعد به این نتیجه میرسن که طرف احمق بود یا عقل نداشته که چنین کاری انجام داده یا چنین تصمیمی گرفته.ولی به نظر من هیچ کس احمق نیست هرکسی طبق شرایط زندگی خودش یه تصمیمیاتی میگیره و شاید اجبارهایی و باید و نباید هایی داشته که مجبور شده چنین کاری بکنه ولی مایی که از بیرون تماشا میکنیم از 10 تا مورد 1 مورد رو خبر داریم بعدش راحت حکم صادر میکنیم که فلانی عقل نداره چنین کاری کرده.
 

Silence92

عضو جدید
کاربر ممتاز
همه ی ما با قضاوت هایی که از رفتار هم داریم زندگی میکنیم.کسی نمیتونه منکر این قضیه بشه...منظورم قاضی شدن و تحلیل رفتار بقیه و در نهایت متهم کردن و مجرم شناختن بقیه نیست، منظورم تاثیرپذیری از رفتار بقیه س. هر رفتاری از جانب اطرافیان حسی رو دز وجودمون القا میکنه.این حس میتونه خوب باشه، میتونه بد باشه(خوب نباشه نه لزوما بد!) و یا میتونه بی اهمیت باشه...این موضوع برمیگرده به درجه اهمیتی که طرف مقابل برامون داره...بعضی ها فقط منتظر نشستن تا کسی که شاید رابطه خوبی با هم ندارن حرفی بزنه و حرکتی کنه تا از کاه کوه بسازن، اما اگه کسی گذشت و ایمان ب خدا در وجودش باشه این خصلت ناپسند رو از خودش دور میکنه...چقدر خوبه که همیشه بجای سوظن نسبت به هم حسن ظن داشته باشیم، زندگی خیلی کوتاهه، به کام هم تلخش نکنیم...
 

baran256016

عضو جدید
کاربر ممتاز
باسلام...
بله درسته خیلی ها خیلی راحت درمورد دیگران قضاوت میکنن...حالا به هر دلیلی...بد بینی شک وتردید عدم اعتماد و...
مخصوصا توی محیط مجازی ...
تو دنیای واقعی راحت تر میشه به شناخت رسید...
در کل از تمامی کسانی که این پست رو میخونن یه خواهش دارم شما که درمورد خانوم یا اقای ایکس قضاوت میکنی حداقل حداقل قضاوتتو واسه خودت نگه دار یا برو به طرف بگو تا توجیهت کنه دیگه پشت سرش حرف زدن خیلیه به خدا............خیلی....
باتشکر....
 

Behnaaaz.

عضو جدید
متاسفانه از قدیم سرک کشیدن در زندگی دیگران و نظر دادن در مورد دیگران یکی از تفریحات سالم ما ایرانیها محسوب میشده! بدور از هر تعصبی بدون شک همه ما حتی یک بار هم شده اینکار رو کردیم ولی واقعا چه خوبه ک بجای اینکه قضاوت کنیم فقط ده دقیقه خودمون رو جای فرد روبرو بذاریم و اونموقعست ک بجای قضاوت و فضولی به درک همنوع خودمون میرسیم
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظر من یه دلیلش اینه که خیلیا عقلشون الان تو دهنشونه ...خیلیا الان گستره دیدشون پایینه ...اصلا نمیتونن خودشونو جای خیلیا بذارن ...بعدشم قاضی فقط خداست و اونایی که یاد گرفتن قضاوت کنن ما بقیه آدما وقتی فقط یبار یه چیزو میبینیم یا میشنویم چه دلیلی داره بشینیم قضاوت کنیم ؟؟...
من با باران جون موافقم حداقلش حالا اگه قضاوت کردی برو تو چش طرف نگاه کن فقط به خودش بگو تا توجیهت کنه که دلیل کارش چی بوده نه اینکه بری تو گوش دو نفر دیگم بگی اونارو هم با خودت هم عقیده کنی
کلا آدم باید با انصاف باشه ما جای هیچ کی نیستیم هر کی زندگی خودشو داره پس چرا باید همو قضاوت کنیم....
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام و تشکر از مینای عزیز بخاطر تاپیک مفید و قابل تاملشون...
به قول نظریه پردازی: گفته و عملکرد ما مهم نیست، مهم برداشت دیگران است چون هر شخصی از گفته و عملکرد ما برداشت متفاوتی دارد.
روز قبل شخصی تاپیک من رو مورد انتقاد قرار داد و کار من رو قضاوت کرد، در حالی که فقط عنوان تاپیک رو خوندن و به مطالب تاپیک اهمییتی ندادند و با همون عنوان کار من رو قضاوت کردن
به نظر من دلایلی همچون: عجول بودن- با ناآهاگی از مسائل نطریه پردازی کردن- زودباوری- خودبینی- فرار از واقعیت و از سوی دیگر: تفاوت نسل ها و فرهنگ ها- عقاید شخصی افراد و مسائل مذهبی میتواند باشد.
چه بسا همه ی ما باید یاد بگیریم تا با کفش کسی راه نرفتیم در مورد راه رفتنش قضاوت نکنیم و اگر این کار رو میکنیم انتظار و جنبه ی چنین برخوردی رو با خودمون هم داشته باشیم.
به قول بزرگی قضات پیچیده و پر اشتباه است، تا مجبور نشدی قضاوت نکن
 

A1300

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضاوت می کنیم و قضاوت میکنندمان چون خودمونا و خودشونا خیلی عاقل میدونیم و میدونن بعضی وقتا...
بعضی اوقاتم قضاوت می کنیم و قضاوت میکنندمان چون فقط میخوایم ی چی گفته باشیم ی چی گفته باشن همین...
قضاوت میشویم چون
:cry:
 

mehrdad2012

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول تشكر مي كنم از تايپيك خوب و استارتر و دعوتشون .

به نظر من اگه فرد در اون موردي كه فرد ميخ واهد قضاوت كند چه در مورد فرد ديگر يا هر چيز ديگري ، بايد تخصص كامل داشته باشد در اون مورد داشته باشد يا اينكه خود فرد از شخص درخواست قضاوت كند در غير اين صورت قضاوت كردن اصلا درست نيست ، مگر اينكه فرد انگيزه ي شخصي داشته باشد يا اينكه حسادت مي كنه .
 

Mute

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر کسی تووی ذهن خودش قضاوت میکنه ولی نباید هر قضاوتی رو به زبون اورد چون ممکنه اشتباه باشه.

اون که هر قضاوتی رو به زبون میاره از کم شخصیتیش هست.:D
 

Tybe Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چون همه فقط به فکر منافع خودشونن و اصلا خودشونو جای بقیه نمیذارن...
خدا نکنه یه ذره حس کنن یه نفر داره بر ضد منافعشون حرف میزنه یا کاری میکنه با نهایت توانشون اون بیچاره رو سرکوب میکنن....
چقد خوبه همه ما درک متقابل داشته باشیم و فقط خودمونو صاحب حق نبینیم! :smile:
 

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنونم از همه دوستان.. به نظرتون راه برخورد با اينجور افراد چيه؟
 
بالا