چرا باید جلوی هدر رفتن وقتمان را بگیریم؟ روش های مدیریت زمان و موفقیت

mohaandes

عضو جدید
اگر می خواهید در زندگیتان به موفقیت دست پیدا کنید باید بدانید که مدیریت زمان برای موفقیت شما ضروری است. مدیریت زمان یک انتخاب است و نحوه تصمیم گیری برای گذراندن وقتتان فقط به خودتان بستگی دارد. می خواهیم در این مقاله در مورد مضرات اهمال کاری و هدر دادن وقت و تکنیک هایی برای جلوگیری از آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید…

گاهی اوقات با میل خودمان زمان را به تعویق می اندازیم و کارهای غیر ضروری را انجام می دهیم تا آنچه را که باید انجام دهیم نادیده بگیریم. به عبارتی اهمال کاری می کنیم تا کمی به خودمان استراحت دهیم. اما باید بدانید که هدر دادن زمان و اهمال کاری کردن فقط برای چند دقیقه خوب است، اگر بیشتر ازین شود باعث به عقب افتادن کارهای مهمتان می شود.
[h=6]می توانید خیلی راحت با داشتن هدف و یک برنامه ریزی خوب زمان خود را مدیریت کنید و بازدهی خود را به طرز شگفت انگیزی افزایش دهید و با این کار زودتر به اهداف خود نزدیک شوید![/h]فقط کافی است قبل ازین که وقتتان را صرف کار های بیهوده کنید کمی در مورد آن فکر کنید. آیا این کار مربوط به مسائل خانوادگی است؟ آیا برای شغلتان مهم است؟ آیا انجام آن فایده ای برای سلامت روان و فیزیکیتان دارد؟ آیا انجام این کار سودی برای کسی دارد؟ آیا پس از انجام آن احساس عذاب وجدان ندارید؟…. اگر جوابتان نه است سریعا متوقفش کنید و به کار های مهمتری که دارید بپردازید.
مطمئنا هر روز کار هایی برای انجام دادن دارید. اگر ندارید یک هدف خوب برای خودتان مشخص کنید و برای رسیدن به آن از همین الان تلاش کنید. انجام مداوم بازی های کامپیوتری و خواندن مطالبی که در آینده به شما کمکی نمی کند فقط باعث می شود در آینده با احساس پشیمانی و عذاب وجدان روبرو شوید.
[h=3]چرا زمان را هدر می دهیم؟[/h]

آیا می دانید چه عاملی باعث می شود یک نفر تصمیم بگیرد زمان خود را هدر بدهد و اهمال کاری کند؟
همان طور تا به حال با آن آشنا شدید، هدر دادن وقت بسیار وسوسه انگیز است. بار های شده وسط یک کار مهم دلتان خواسته گوشی را بدست بگیرید و در شبکه های اجتماعی پرسه بزنید. گاهی اوقات خوب است برای بدست آوردن دوباره انرژی کمی از کارتان فاصله بگیرید و دوباره با اشتیاق به سراغ آن بروید ولی این که با اهمال کاری زندگی و کارتان مختل شود اصلا خوب نیست.
هرچه تعلل بیشتری در متوقف کردن اهمال کاری داشته باشید، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا به سراغ کار مهمتان بروید. پس بهتر است خیلی سریع از هدر دادن وقتتان دست بکشید.
بعضی اوقات ممکن است انجام یک کار برایتان ترسناک باشد. آیا از شروع یک کار می ترسید؟ و یا از تحویل کار به رئیستان هراس دارید؟ در این جور مواقع مغز برای محافظت از شما و کم کردن اضطرابتان به سراغ مسائل فرعی می رود. تا حدودی پرت کردن حواستان برای کم کردن اضطراب خوب است اما یادتان باشد این حواس پرتی به شغل یا زندگیتان ضربه نزند!
[h=3]آیا می خواهید اهمال کاری را متوقف کنید؟[/h]هرچه در کارتان به منافع بیشتری دست پیدا کنید انگیزه بیشتری خواهید داشت و در نتیجه بازده بیشتری دارید. همه این ها باعث می شود به فکر مدیریت زمانتان بیفتید.
یادتان باشد که پربازده بودن را با همیشه مشغول بودن اشتباه نگیرید. اگر به خوبی زمانتان را مدیریت کنید می توانید در زمان اندکی بهترین کار های ممکن را انجام دهید و بقیه وقت خود را صرف استراحت کنید.
[h=6]در اینجا ۳ نکته مفید برای جلوگیری از هدر دادن وقت و انجام کارهایتان به طور مؤثر ارائه شده است.[/h]
  1. [h=3]ابتدا کار های سخت تر را انجام دهید[/h]


در کتابم (قورباقه ات را بخور) ابتدا در مورد خوردن “زشت ترین” قورباغه با شما صحبت می کنم. آیا می دانید این به چه معناست؟! فرض کنید یک ظرف غذای رنگارنگ جلویتان می گذارند و به شما می گویند تمام این غذا ها را باید بخورید. در این ظرف علاوه بر غذاهای خوشمزه یک قورباغه خیلی زشت وجود دارد. اگر می خواهید این کار را انجام دهید باید اول قورباغه را بخورید بعد به سراغ غذاهای دیگر بروید! چرا؟! چون با خوردن غذا های خوشمزه دیگر نمی توانید قورباغه را بخورید!
خب. حالا برای از بردن اهمال کاری چکار باید بکنید؟ یک لیست از کار ها جلویتان می گذارند . بعضی از آن ها برایتان سخت است بعضی مثل آب خوردن است. اگر می خواهید به راحت ترین شکل ممکن همه کار ها را انجام دهید باید سخت ترین کار را در لیست کارهای خود انتخاب کنید و آن را انجام دهید.
برای رسیدن به سخت ترین کار نیاز به نظم دارید. منظم بودن عادتی است که سطح عملکرد و بهره وری شما را افزایش می دهد.
بعضی اوقات مجبورید نادیده بگیرید که چه احساسی دارید و کارتان را شروع می کنید. ممکن است سخت ترین کار لیستتان آنقدر هم سخت نباشد ولی از انجام آن بیزارید و برای همین آن را سخت می بینید.
هیچ کس نمی خواهد کار سختی را شروع کند اما افراد موفق تمرکزشان را جمع می کنند و این کار را انجام می دهند.

  1. [h=3]یک لیست اولویت دار برای کارهایی که باید انجام دهید درست کنید[/h]
همان طور که گفتیم خیلی مهم است سخت ترین کار را در ابتدا انجام دهید. کار هایی که باید انجام دهید را از سخت ترین به راحت ترین مرتب کنید و در اول صبح با سخت ترین آن ها شروع کنید چرا که بعد از خوردن ناهار و در هنگام ظهر، انگیزه کمی برای شروع یک کار سخت خواهید داشت.
پس از انجام لیستتان می توانید برای باقی روزتان برنامه تفریحی خاصی داشته باشید تا هم استراحت کنید و هم یک جور هایی به خودتان جایزه دهید!
با تهیه این لیست نه تنها می توانید بهره وری خود را افزایش دهید، بلکه می توانید به میزان قابل ملاحظه ای در وقتتان صرفه جویی کرده و بر مدیریت زمان تسلط داشته باشید . در هنگام نوشتن این لیست باید یک سری سوال از خودتان بپرسید:
امروز باید چه چیزی را تکمیل کنید؟
چه کارهایی را می توانید بعدا هم انجام دهید؟
امروز اولین کار مهمی که باید انجام شود چیست؟ و….

اگر کار اورژانسی و مهمی ندارید به ترتیب از اولین گزینه شروع کنید و یکی یکی کارهایتان را انجام دهید.
حالا که قورباغه زشتتان را خوردید انجام بقیه کار های به مرور راحت تر و راحت تر می شود.
[h=3]۳. برای خودتان استراحت های کوتاه در نظر بگیرید[/h]حتما برای استراحت ذهنی کوتاه وقت بگذارید. توصیه می کنم بعد از کامل کردن هر کار برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر کاری که دوست داشتید انجام دهید. البته حواستان باشد ازین زمان استراحت برای گشت و گذار در اینترنت استفاده نکنید چرا که این کار نه تنها استراحت محسوب نمی شود بلکه انرژی شما را هم می گیرد! اگر نیاز دارید که در شبکه های اجتماعی کار خاصی انجام دهید اشکالی ندارد ولی بی هدف گشتن چیز دیگری است!
استراحت ذهنی ارزش زیادی دارد چرا که بهره وری شما را بالا می برد.
کاری را انتخاب کنید که ذهن شما را برای لحظه ای کوتاه از آنچه که در حال کار هستید دور می کند. می توانید یک لیوان چای و شیرینی آماده کنید و چند دقیقه راحت بنشینید و آن را میل کنید. چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید…
یا اگر حرق زدن با هماکاران یا دوستانتان باعث آرامتر شدنتان می شود می توانید چند دقیقه در مورد مسائلی که مربوط به کار نیستند صحبت کنید. البته مطمئن شوید که با حرف زدن حواس آن ها را از کارشان پرت نکنید.
منبع: مجله دکترچک
 
بالا