[ پی های سنگی در ساختمان با مصالح بنایی]

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
پی سازی سنگی :
در مناطقی که سنگ فراوان است ( مانند مناطق کوهستانی یا مسیر رودخانه ها یا آبرفت ها که قطعات سنگ غلتان روی یکدیگر در مسیر انباشته می شود ) ، سنگ ها جمع آوری شده و در پی سازی سنگی برای ساختمان های سنتی ، مانند ساختمان های خشتی ، آجری ، چوبی بخصوص ساختمان های سنگی مصرف می شود. بطور کلی سنگ هایی که در پی سازی بکار می روند ، یا سنگ های مدور هستند که اصطلاحاً به سنگ های رودخانه ای معروفند ، و یا سنگ هایی که از انفجار کوه به دست آمده اند. در ضمن سنگ های لایه ای که در اثر نشست آب در درز سنگ های کوه و در نتیجه یخ زدن از کوه جدا شده اند ، نیز در این موارد کاربرد دارند.

قفل و بست در پی های سنگی :
چنانچه از سنگ های لایه ای استفاده می شود ، رگ سنگ باید در جهت خواب افقی سنگ به کار رود. در ضمن تیزی قطعات سنگ های شکسته باید با پتک شکسته شود تا نشست قطعات سنگ روی یک دیگر بدون « قوز سنگ » انجام شود.

ملات پی سنگی :
همانطور که در پی سازی آجری گفته شد ، ملات پی سنگی می تواند از ملات های آبی چون ملات ماسه آهک ، ملات باتارد و ملات ماسه سیمان باشد.


بنّایی پی سنگی :
1- گودبرداری پی سنگی بیشتر از نظر تجربی در ابعاد لازم و با توجه به ارتفاع یخ زدگی حفر شده ، سپس خاک گودبرداری از محل دور می شود.

2- سطح پی مرطوب شده ملات ، بیشتر از 4 سانتی متر پهن می شده و قطعات سنگ بزرگ برای رج های زیرین با رعایت قفل و بست و بدون بند برشی چیده می شود.

توجه : پوشش ملات در تمام قطعات سنگ نباید از 4 سانتی متر کمتر شود ، زیرا به علت وزن مخصوص زیاد سنگ ، خطر خرد شدن ملات کم قطر در زیر فشار و نیروی وارده از قطعات سنگ وجود خواهد داشت. ضمناً لابه لای قطعات سنگ باید با لاشه سنگ به شکل غوطه ای با ملات پر شود تا خطر سر خوردن قطعات سنگ روی یکدیگر وجود نداشته باشد. پس از پایان هر رج ، عمل پر کردن کامل رج ها توسط دوغاب ریزی انجام می شود. در ساختن رج های بعدی باید دقت شود که پوشش قطعات روی بندهای زیرین باشد. در رج های فوقانی و زیرین ، بریدگی به وجود نیاید ).








 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز

با سلام وتشکر از جناب مهندس غرارعزیز:
علاوه بر مواردی که ایشان فرمودند-اگر دیواره های خاکی طبیعی رودخانه ای در اثر اب شستگی وسست بودن خاک از نظر تراکم دچار ریزش می شود-اگر در محل قطعات تخته سنگی جدا شده از کوه(معمولا کنار این رودها کوه وجود دارد والبته نه همیشه -ممکنست تپه های خاکی یا دشت باشد.) مثل راکفیل ها-و قلوه سنگهای درشت وکوچک خود رودخانه -می توان گابیون سازی کرد.یعنی یک دیوار تقویتی یا حایل بصورت سنگ چین وبعرض 70 تا 100سانت ایجاد کرد-برای جلوگیری از هم پاشیدن قطعات در اثر سیلاب یا تند اب ها در فصل بارش - با استفاده از ملات ماسه سیمان عیار 225 یا250 (با اب سر وکار دارید -نه اجرچینی که عیار 200 کافی است) -وبستن با تور گالوانیزه (در بازار به تور مرغی در قدیم معروف بود ) ومفتول 1.5 ارماتور بندی تمام سنگ چین بسته می شود.توضیح اینکه: در حال حاضر انواع این قبیل تورها (از نطر ریزی ودر شتی چشمه ها) از محکمترین الیاف پلیمری -پلی یورتان ها-مشتقات حا صل از کراکینک نفت وبسیار مقاومتر از گالوانیزه - در بازار بوفور یافت می شود.که برای کارهای گود برداری در ایمن سازی خاک وبا شاتکریت یا تسلیح خاک استفاده دارد.-که این جا هم می تواند جایگزین تور های گالوانیزه قدیم شود.
 

Similar threads

بالا