پیوند هسته راهی برای ایجاد سلولهای بنیادی اختصاصی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پیوند هسته راهی برای ایجاد سلول های بنیادی اختصاصی برای هرشخص:
راهبرد درمان توسط کلونینگ
کلمه کلونینگ به شکل گیج کننده ای به عنوان عبارتی مختصر برای چندین شیوه ی مجزا خصوصا در بحث های عمومی راجع به مسائل اخلاقی تحقیقات روی سلول های بنیادی به کار برده شده است.
طبق تعریف زیست شناسی یک کلون مجموعه ای از افراد است که از نظر ژنتیکی مشابهند و در واقع همه ی اعقاب یک جد مشترک می باشند.
ساده ترین نوع کلون کلونینگ سلول ها می باشد.بنابراین می توان یک سلول بنیادی از اپی درم پوست جدا کرده و به آن اجازه داد که در محیط کشت رشد کرده و تقسیم شود تا یک مجموعه بزرگ از سلول های اپیدرمی با ژنتیک مشابه ایجاد شود که برای مثال می توانند برای کمک به ترمیم پوست در کسانی که سوختگی شدید دارند استفاده گردند.
این نوع کلونینگ چیزی بیش از آن که در بدن یک فرد در هنگام ترمیم اتفاق می افتد نیست.
کلونینگ حیوانات پرسلولی که کلونینگ تولیدمثلی نامیده می شود پدیده ای کاملا متفاوت است که عملی خارج از اعمالی است که در حالت طبیعی اتفاق می افتد.
درحالت نرمال هر حیوان بخصوصی پدرومادری دارد که از لحاظ ژنتیکی به هیچ یک از آنها شبیه نیست .در کلونینگ تولیدمثلی نیاز به وجود دو والد مرتفع می شود.
در پستانداران این آزمایش مشکل در مورد گوسفند و برخی حیوانات اهلی دیگر به وسیله ی انتقال هسته صورت گرفته است.روند کار با یک تخمک نابارور شروع می شود.هسته این گامت هاپلوئید بیرون کشیده می شود و به جای آن یک هسته از یک سلول معمولی دیپلوئید جایگزین می شود.
این هسته دیپلوئید می تواند از هر بافتی جدا شود . سلول دورگه ای که حامل یک هسته دیپلوئید دهنده در سیتوپلاسم یک سلول تخم است.برای مدت کوتاهی در محیط کشت رشد داده می شود.در تعداد کمی از موارد این سلول می تواند به یک جنین در مراحل ابتدایی تبدیل شود که پس از آن به داخل رحم یک مادر منتقل می شود.ممکن است که مراحل بعدی مثل رشد یک جنین طبیعی ادامه یابد ومنجر به ایجاد یک حیوان جدید گردد.حیوان جدید تولید شده از این روش از نظر ژنتیکی کاملا مشابه موجود دهنده هسته می باشد (به جز موارد مختصری که مربوط به اطلاعات ژنتیکی میتوکندری هایی است که از سیتوپلاسم تخم به ارث می رسند.)
روش دیگری که باز هم بسیارمتفاوت با قبلی است تکنیک پیوند هسته برای تولید سلول های بنیادی جنینی است.
دراین مورد جنینی که مانند قبل به روش پیوند هسته به دست آمده در مراحل ابتدایی که در حدود200سلول دارد به رحم مادر منتقل نمی شود بلکه به عنوان منبعی برای تولید سلول های بنیادی جنینی که در محیط کشت ایجاد می شوند به کار می رود.
هدف از این کار ایجاد انواع مختلف سلول ها است که بتوانند برای ترمیم بافت به کار روند.این روش نیز کلونینگ درمانی نام دارد و روشی برای ایجاد بافت های اختصاصی است.چون در این روش سلول های به دست آمده از نظر ژنتیکی به شخص دهنده هسته شبیه هستند بنابراین بافت به دست آمده از این سلول ها می تواند به همان شخص پیوند زده شود.بدون این که ترس از رد پیوند توسط سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد.این روش هنوز در مراحل ابتدایی راه است و در برخی کشورها استفاده می شود.هنوز تا برآورده شدن آرزوی محققان پزشکی در این مورد زمان زیادی باقی مانده است.


منبع : مبانی زیست شناسی سلولی آلبرتس


گردآورنده : زری حدادی
 
بالا