پیش‌بینی آینده اتومبیل‌ها در ۲۰۳۵

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] پیش‌بینی آینده اتومبیل‌ها در ۲۰۳۵
[/h]
پدال: در نیم‌نگاهی به شرایط وسایل نقلیه آینده در دو دهه بعد، سال ۲۰۳۵ احتمالاً اوج دوره دگرگونی جدّی در تاریخ اتومبیل‌ها خواهد بود. اگر دو دهه در زمان به جلو برویم، وسایل نقلیه به‌هیچ‌وجه این خودروهای دوست‌داشتنی کنونی نخواهند بود.



تنها چیزی که باقی می‌ماند، علاقه ما به خودروهاست. واقعیت‌های عدم ثبات‌قدم انسان، باعث می‌شود که یک همگرایی در بین تکنولوژی‌ها به‌وجود آید که اوج آن در خودروهای سال ۲۰۳۵ خواهد بود. سؤال اینجاست که هنگام برخورد با این شرایط، چه زمانی نهایتاً قدم پیش می‌گذارید و یکی از وسایل نقلیه آینده را خریداری می‌کنید؟



مواد مورداستفاده

فولادی که امروزه برای ما بسیار شناخته شده، به صورت کامل کنار گذاشته خواهد شد. فولاد با مقاومت بالا (HSS) و فولاد مقاوم الترا (UHSS) در تمام انواع وسایل نقلیه رایج خواهند شد. این در حالی است که دلیلی برای استفاده از متریال‌های دیگر وجود ندارد. مقاومت بالاتر، در وزن صرفه‌جویی خواهد کرد و تولید انبوه باعث می‌شود که HSS و UHSS سطح بالایی از زنجیره تولید فولاد را تشکیل دهند. آلومینیوم و آلیاژهای آن در وسایل نقلیه‌ کم‌مصرف و اقتصادی تا متوسط استفاده خواهند شد و همین‌طور المان‌های آلومینیومی در برخی از شاسی‌ها به کار برده می‌شوند. یکی از چرخش‌ها در این زمینه این است که آلومینیوم و آلومینیوم‌های آلیاژی به صورت ۱۰۰ درصد از منابع بازیافتی تهیه خواهند شد؛ بنابراین امروز که پپسی را باز می‌کنید، فردا قرار است پژوی زیر پای شما باشد!



پلاستیک تقویت‌شده فیبرکربنی یا به اختصار CFRP از مدل‌های سری i ب‌ام‌و فراتر خواهد رفت و در بین تمام خودروسازان مطرح جهان رایج خواهد شد. البته مصالح فیبرکربنی قدیمی که پدربزرگ‌های آن زمان با ‌آن آشنا هستند، همچنان در گوشه و کنار صنعت اتومبیل دیده خواهد شد؛‌ ولی در بین سوپرماشین‌ها جایگاهی نخواهد داشت.



کاهش پیوسته هزنیه‌های تولید موجب فراهم‌شدن زمینه برای ساخت انواع وسایل نقلیه در ابعاد مختلف خواهد شد؛ وسایلی که ساخت آنها با استفاده از وسایل قدیمی چیزی شبیه به رؤیا بوده است.


قدرت

در حالی که هنوز چیزی به نام «خازن‌های گدازه‌ای» نداریم، برخی گزینه‌های جالب‌توجه برای تأمین نیرومحرکه شما وجود خواهند داشت. قدرت باتری‌ها سهم عمده بازار را در اختیار خواهند داشت؛ اگر در ۲۰۳۵، خودروهای کاملاً الکتریکی و پلاگین هیبریدی الکتریکی را در یک گروه جای دهیم. افزایش بازه مسافت و کاهش هزینه‌ها، موجب می‌شود که دولت‌ها، صنایع و مشتریان مشابه نتوانند به سادگی از الکتریکی‌ها بگذرند. سوخت‌های فسیلی در رده دوم جای می‌گیرند و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، تا آن زمان هم به خوبی دوام آورده‌اند.




یکی از مواردی که بیشتر در «افزاینده‌های مسافت» دیده می‌شود این است که حالت انتخاب از یک تا شش سیلندر وجود خواهد داشت که در کنار اضافه‌شدن توربوشارژرها و کمک فوق‌العاده نرم‌افزاری، موجب می‌شود که موتورها همیشه در حداکثر قدرت و بازدهی سوخت قرار داشته باشند. موتورهای ۸، ۱۰ و ۱۲ سیلندر را تنها در هایپرکارهایی خواهید دید که هنوز به مسیر الکتریکی‌‌شدن کامل قدم نگذاشته‌اند و البته در خودروهای قدیمی در موزه‌های و مزایده‌های عمومی. عملکرد خودروها بیشتر از ۱۵۰ اسب‌بخار برای هر لیتر نخواهد شد و با نیاز شما منطبق خواهد بود. بسته‌های باتری ۵ دقیقه‌ای که می‌توانند جایگزین شوند و احتمالاً یک‌ سری موتورهای جداشدنی (plug and play) بسیاری از مشکلات را حل خواهند کرد.


ایمنی

رانندگی خودکار گامی بزرگ در جهت ایمنی خودروها خواهد بود و میزان مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات رانندگی در کشوری مانند آمریکا به زیر ۵ هزار نفر در سال می‌رسد. در سال ۲۰۳۵ می‌توان انتظار داشت که ۱۰۰ درصد وسایل نقلیه جدید و ۸۰ درصد تمام وسایل نقلیه‌ای که در جاده‌ها قرار دارند، همه تجهیزات ایمنی را از سیستم ترمز خودکار و هشدار عبور از خطوط گرفته تا سیستم رانندگی خودکار در تمام سرعت‌ها داشته باشند. سیستم رانندگی خودکار به صورت یک ویژگی استاندارد در می‌آید و به عنوان یک قانون برای تمام وسایل نقلیه در همه کلاس‌ها اعمال می‌شود.



البته در مورد حضور خود به عنوان راننده، نباید چندان نگران باشید؛ چرا که هنوز هم این قابلیت وجود دارد که هر وقت که بخواهید، خودتان کنترل فرمان را در دست بگیرید. تفاوت سیستم جدید این است که شما را از مواردی مانند مانور در ترافیک سنگین، برخورد با سپر‌های خودروهای دیگر، تصادف با عابران پیاده یا رانندگی به‌صورت نیمه‌هشیار باز می‌دارد.


خرید

بهترین مزیّت ۲۰۳۵ آن است که گزینه‌های بی‌شماری در اختیار مشتری وجود خواهند داشت. قدرت اطلاعات ناشی از اینترنت و همین‌طور امکان انتخاب از هر نقطه، چه مستقیماً از کارخانه بخرید و چه از طریق یک فروشگاه اینترنتی به در خانه شما ارسال شود، موجب مفرّح شدن هر چه بیشتر تجربه خرید اتومبیل‌های جدید و کارکرده می‌شود. در همین حال، نمایندگی‌ها روش کار خود را طوری تنظیم می‌کنند که بتوانند به فعالیت خود در بازار ادامه دهند و شاید یک دورنمای باز و روبه پیشرفتی برای خود متصور شوند.



وقتی در نمایشگاه یک نمایندگی قدم می‌زنید، یک تصویر سه‌بعدی به صورت دوستانه و با اطلاعات کامل می‌تواند در هر زمان در پیدا کردن اطلاعات مربوط به مدل‌های مختلف خودرو به شما کمک کند. اگر هم ترجیح می‌دهید از یک راهنمای انسان استفاده کنید، در دسترس شما قرار خواهد گرفت و تمام موارد سنتی برای فروش خودرو به شما انجام خواهد شد. اگر علاقه‌مند باشید، می‌توانید از Apple Pay از طریق اینترنت قیمت خودرو را پرداخت کنید و آن را در خانه خود دریافت کنید؛ برای کسانی که به خرید اینترنتی علاقه دارند، حتماً این کار هیجان زیادی خواهد داشت. در ابتدا خریدن چیزها به صورت آنلاین برای همه عجیب بود؛ کمی بعد خرید وسایل گران‌قیمت این شرایط را پیدا کرد. سپس خریدن لباس به صورت اینترنتی چندان عادی نبود و پس از آن نوبت به «اتومبیل‌ها» رسید. ولی در سال ۲۰۳۵ همه اینها را می‌توانید به صورت آنلاین سفارش دهید.




۲۰۳۵

شاید برای برخی این مطالب، فانتزی و تخیل‌گرایانه باشد. برخی افراد نیز ممکن این شرایط را به عنوان یک کابوس تلقی کنند. شکی نیست که آینده صنعت خودرو از هم‌اکنون شروع شده است و سرعت پیشرفت در آن، حتی از گوشی ۱۱۰۰ تا گوشی‌های هوشمند کنونی نیز بیشتر خواهد بود. گزینه‌های متریال و پیشرانه بیشتری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و آزادی انتخاب بیشتر، مصرف سوخت بهینه‌تر و از همه مهمتر، ایمنی بیشتری ایجاد خواهد شد.



تمام این موارد، چیزهای خوبی هستند که در حال رخ‌دادن ‌اند. برخی نیز شاید انتظار خودروهای پرنده یا ماشین زمان را داشته باشند که البته روند پیشرفت اتومبیل‌ها در طول زمان نشان داده که همواره «ایمنی» در اولویت بالایی قرار داشته است.
 
Similar threads
بالا