پیرترین درختان روی زمین

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درختان از جمله اولین های بودند که روی زمین ظاهر شدند زیرا از ابتدای به وجود آمدن حیات روی زمین همه به این موجودات زنده نیاز داشتند.

درختان نه تنها هوا را آمده استفاده برای ما می کنند بلکه می توانند از نگاه غذایی نیز به کمک انسان ها آیند.

درخت های بسیاری روی زمین زندگی می کنند که شاید صدها سال سن داشته باشند و نسل های مختلفی را دیده اند.

این درختان بیش از آنچه که می پنداریم عمر دارند زیرا نسل های مختلفی از این گونه درخت ها روی زمین زندگی کرده اند.

امروزه با اینکه به طور بی رویه ای درختان کهنسال قطع می شوند اما باز هم چندین درخت در دنیا وجود دارند که به عنوان پیرترین درختان دنیا شناخته می شوند:


** سرو ابرکوه




این درخت که در شهر ابرکوه قرار دارد یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا است. این درخت با 4000 سال سن به عنوان پیرترین درخت ایران شناخته می شود. محیط تنه این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌است.حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب که در سال ۷۴۰ قمری تالیف شده درباره ابرکوه می‌نویسد: در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد...». دانشمند روس الکساندروف، عمر این سرو را بیش از ۴۰۰۰ سال می‌داند.



** مسوسلاه




یکی از قدیمی ترین درختان دنیا در صحرای نوادا قرار گرفته است و دارای قدمتی بیش از 4800 سال است. این درخت سال ها بدون کمترین توجهی به حیات خود ادامه می دهد و البته به عنوان پیرترین موجود زنده دنیا شناخته می شود. این درخت می توانست به عنوان بلندترین درخت دنیا شناخته شود اما در سال 1964 بیشتر بدنه آن قطع شد.


** آلرس




این نوع از درختان یکی از گونه های درختی است که روی زمین زندگی می کند زیرا نزدیک به 35 میلیون سال است که حداقل یک درخت از این نوع روی زمین بوده است. قدیمی ترین درختی که از این گونه امروزه روی زمین دیده شده است عمری 3600 ساله دارد . این درخت دارای چوبی بسیار مرغوب است و از جمله گران ترین چوب های دنیا به شمار می آید.


** سناتور




یکی از انواع درخت سرو سفید رنگ در دنیا وجود دارد که به نام "سناتور" شناخته می شود. این نوع درختان تا به حال در نقاط مختلف دنیا دیده شده اند اما یکی از قدیمی ترین آن ها که در فلوریدا قرار دارد به نظر می رسد نزدیک به 3500 سال سن داشته باشد. سن این درخت با روش های محلی اندازه گیری شده است و البته گفته شده است که این سناتور بلندترین درخت از این گونه هستند.


** پتریاک




برزیل کشوری است که به عنوان دارنده بزرگترین جنگل در دنیا شناخته می شود اما به غیر از آمازون جنگل دیگری نیز در این کشور وجود دارد. جنگل ها آتلانتیک در سواحل برزیل دارای یکی از قدیمی ترین درختان دنیاس که با نام "پتریاک" یا "پدرسالار" شناخته می شود. این درخت که بزرگترین درخت این جنگل است نزدیک به 3000 سال سن داشته و هنوز نیز استوار در جای خود ایستاده است.







 

Similar threads

بالا