پکیج کاری - work package

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پکیج کاری (work package) یا WP زیر مجموعه‌ای از پروژه است که می‌تواند به بخش خاصی از انجام کار اجرایی گفته شود. به دلیل وجود تشابه، پکیج‌های کاری اغلب با پروژه اشتباه گرفته می‌شوند.
پکیج‌های کاری به وسیله جملات مختصری از شرح فعالیت، منابع مهارت و تخصص فعالیت، تخمین فعالیت تلاش و مدت زمان، زمان‌بندی فعالیت، ریسک‌های فعالیت و بودجه فعالیت تعریف می‌شود.
تخمین پکیج‌های کاری در مدیریت ارزش کسب شده (earned value management) برای محاسبه ارزش برنامه‌ریزی شده (planned value) به کار می‌رود. پیشرفت انجام شده در پکیج کاری برای محاسبه ارزش کسب شده به کار می‌رود. هزینه‌های واقعی تزریق شده به پکیج کاری در آنالیز واریانس (variance analysis) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر مرحله (step) در پکیج کاری شامل مراحلی است که برای تکمیل کار مورد نیاز است به علاوه موعد انجام هر مرحله. مزیت استفاده از پکیج کاری این است که امکان انجام چند بخش از کل پروژه را در یک زمان فراهم می‌کنند، که معمولا با گروه‌های مختلف افراد انجام می‌شود. تیمی که به هر پکیج کاری تخصیص داده می‌شود، وظایف خود را انجام می‌دهند و سپس پکیج‌های جداگانه به یکدیگر ادغام شده و به همین صورت ادامه می‌یابد.

Workpackage_Structure.jpg


معمولا هر پکیج کاری دارای یک فرد مسئول است. این فرد می‌تواند ناظر، رهبر تیم و یا یک عضو از یک تیم باشد که توسط رهبر به این کار منسوب شده است. پکیج‌های کاری معمولا در پایین‌ترین سطح کل فرآیند مدیریت قرار دارند.
یک پکیج کاری، دارای بیش‌تر اجزای یک پروژه است. از جمله موعد، زمان‌بندی، تخمین هزینه و این که پایش می‌شود.
 
بالا