پوکی اسخوان را جدی بگیریم

متاسفانه در کشور ما، در زنان سن پوکی استخوان به چهل سالگی زندگی رسیده که فاجعه‌ی بزرگی است و به فرهنگ‌سازی مناسب و اقدام‌های لازم از سوی وزارت بهداشت نیاز دارد. مشکلات تغذیه‌ای در کشور مانند کم‌خوری، بیش‌خوری، کمبود ریزمغذی‌ها، شیوع بیماری‌های غیرواگیر همه وهمه باعث کاهش فاجعه‌بار سن پوکی استخوان در کشور شده و راه‌حل آن را فرهنگ‌سازی و تصویب سند ملی تغذیه میدانند.
شعار امسال سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد «رفتار یا فعالیت امروز ما آینده ما را می‌سازد، تلاش برای حذف گرسنگی تا سال ۲۰۳۰»می باشد که با وضع فعلی جهان مرتبط و کمبود حداقل تغذیه برای عده‌ای و درعین‌حال بیش خوری عده‌ای دیگر را از مشکلات بزرگ و جهانی این بیماری است .
کم شدن لبنیات در سفره‌ی مردم
به‌عنوان مثال هم‌اکنون سهم لبنیات در سفره‌ی مردم کم شده است. برخی بحث قیمت را در این زمینه مطرح می‌کنند. این در حالی است که تمام متخصصین تغذیه می‌گویند که لبنیات اعم از شیر، ماست، پنیر و انواع فرآورده‌های لبنی به‌دلیل ترکیبات مغذی مانند فسفر، کلسیم و... جزء ضروری سبد غذایی مصرفی مردم هستند.
در عین حال برخی فرآورده‌ها مانند نوشابه باید به‌صورت کنترل‌شده مصرف شوند؛ چراکه مصرف زیاد از حد آن‌ها می‌تواند تبعات داشته باشد. بنابراین باید فرهنگ غذایی اصلاح شود
یکی از عوامل کاهش ریزمغذی‌ها بحث سبک زندگی است. هم‌اکنون در بسیاری از مناطق کشور مشکل کمبود ویتامین D دارندکه یکی از دلایلش، نوع سبک زندگی مردم در محیط‌های بسته و استفاده نکردن از آفتاب است. از طرفی مصرف مواد لبنی که غنی از کلسیم و ویتامین D بوده، کاهش یافته و در عین حال جایگزین لبنیات، محصولاتی چون فست‌فودها شده‌اند که هیچ چیزی در آن‌ها نیست و دچار فقر مواد مغذی هستند.
با خوردن فست فود فقط شکم سیر میشود ولی همچنان سلول ها گرسنه هستند.منظور از گرسنگی سلولی این است که ویتامین‌های مختلف و آمینواسیدها و... به بدن نمی‌رسد. نهایتا فرد عملا قند و انرژی گرفته و چاق است، اما کمبود ویتامین D، کلسیم و پوکی استخوان دارد. متأسفانه سن پوکی استخوان در ایران به شدت کاهش پیدا کرده؛ به‌طوری‌که در ایران به‌ویژه در زنان سن پوکی استخوان به دهه‌ی چهارم زندگی رسیده؛ در حالی‌ که این عدد در کشورهای مترقی‌تر بالای ۶۰ سال است.
۴۰ سال سن برای پوکی استخوان فاجعه است. یعنی بعد از ۴۰ سالگی یک خانم ایرانی هر آن امکان شکستگی‌هایی متعدد دارد. خروجی چنین شرایطی هزینه‌های زیاد برای سیستم بهداشتی و درمانی است که می‌تواند با اصلاح سبک زندگی و اصلاح الگوی تغذیه‌ای حل شود.
متأسفانه در برخی مناطق کشور علی‌رغم تلاش‌های زیادی که طی چهار دهه انقلاب اسلامی اتفاق افتاده، همچنان مشکل کمبود برخی از ریزمغذی‌ها به‌ویژه برای کودکان وجود دارد. این در حالی است که در بخش‌های بزرگی از جامعه هم با مشکلات چاقی و بیماری‌های ناشی از بیش‌خوری مانند دیابت مواجه هستند.
همچنین بررسی‌ها نشان ازین دارد که در بسیاری از مناطق کشور با مشکل کمبود ویتامین D و آهن مواجهیم که البته با اقدام‌های چون غنی‌سازی نان بخشی از این مشکلات مرتفع شده است، اما کماکان به‌صورت ۱۰۰ درصدی حل نشده‌اند.
راه‌حل مشکلات موجود در حوزه‌ی غذا را انجام اقدام‌های لازم از سوی دولت و وزارت بهداشت، فرهنگ‌سازی مردم نسبت به غذایی که می‌خورند و اهمیت دادن مردم به سبد غذایی است.بخشی از رفتار نامناسب تغذیه‌ی مردم را مسائل اقتصادی و بخش دیگر را نداشتن اطلاعات و آگاهی مناسب میباشد.
بیش‌خوری مواد قندی ونمک باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و... را افزایش می‌دهد. بیش از ۳۰ درصد نمک در نان و حدود ۱۰ درصد نمک در سایر محصولات صنعتی کاهش پیدا کرده است. بیشترین میزان نمک مصرفی را نمک سر سفره شامل میشودکه باید در فرهنگ‌سازی مناسب تغذیه از مصرف آن درسر سفره اجتناب کرد.
کاهش ۱۰ درصدی میزان قند در محصولات کارخانه‌ای مانند نوشابه‌ها، آبمیوه‌های صنعتی، شیرینی و شکلات کمک شایانی به حل این بحران می کند. میزان اسید چرب ترانس روغن‌ها نیز به زیر دو درصد کاهش پیدا می کند.
 

Similar threads

بالا