پوشش دهی (coating)

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
با سلام خدمت دوستان

امروزه پوشش دهی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه ی نساجی داره.. با توجه به کاربردهای گسترده اون از جمله در نانو تکنولوژی این تاپیک رو پیرامون تعاریف و کاربرد های آن تعریف میکنیم.خوشحال میشیم از اطلاعات با ارزش شما دوستان هم بهره مند بشیم.:gol:

 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
Keywords for search:

Knife Coating, Roll CoatingDip Coating, Transfer Coating ,Rotary Screen Printing,m,Calendering, ,Hot-melt Coating


امروزه بیشتر کالاهای پوشش دهی شده (کوتینگ) از روش کوتینگ با پلیمرها حاصل میشود.منسوجات با دو روش نسبت به سیالات غیر قابل نفوذ می شوند.

1. با استفاده از کوتینگ و
2 با استفاده از لامینیت کردن .

در واقع کوتینگ روشیست که با به کارگیری مایع یا سیال ویسکوز یا ترکیبات فرموله شده بر روی سطح پارچه انجام می شود.و لامینیت از فیلم های پلیمری آماده یا غشا هایی تشکیل شده که توسط فشار و حرارت و چسب به یک یا چندین لایه ی منسوج اتصال می یابد ..

روش های مختلفی برای تولید پارچه های کوتینگ یا لامینیت به کار گرفته می شود که شامل :
کوتینگ به روش گسترن و پخش نمودن (spread coating)
کوتینگ به روش غوطه ور نمودن (dip coating )
کوتینگ به روش ذوب نمودن(melt coating)
و لامینیت نمودن
می باشد.
این روش ها هم در پروسه ها و تجهیزات تولید و هم در نوع مواد پلیمری به کاربرده گرفته با یکدیگر متفاوت هستند.بدین صورت که برای کوتینگ پخشی از خمیر یا محلول و برای کوتینگ به صورت غوطه ور شدن از محلول و برای لامینیت و کوتینگ ذوبی از فیلم ، پودر ، گرانول استفاده میشود.مهمترین مراحل در این پروسه ها شامل تغذیه منسوج تحت تنش از روی غلطک به قسمت کوتینگ یا لامینیت، عبور منسوج کوت شده از داخل اون به جهت تبخیر حلال ها و بهبود یا سفت شدن کوتینگ، خنک نمودن پارچه ، و در نهایت پیچیدن آن بر روی غلطک است.

پوشش دهی و صنعت منسوجات بی بافت:

پوشش دهی و آغشته سازی از جمله عملیات تکمیلی مهم بر سطح منسوجات بی بافت است و در چند دهه ی اخیر با کار های تحقیقاتی صورت پذیرفته سیستم های آغشته سازی به روش تزریق جایگزین پوشش دهی بواسطه غوطه ور سازی در محلول های معدنی گردیده است.از جمله مزایای این عملیات تولید یکنواخت بواسطه عدم وجود پساب برگشتی در محلول کنترل دقیق میزان برداشت و دستیابی به درصد های پایین تر برداشت مواد را می توان نام برد.
روش های آغشته سازی عبارتند از :

  • غوطه ور سازی یا حمام مواد شیمیایی
  • استفاده از آغشته سازی بواسطه کف(فوم)
روش های پوشش دهی عبارتند از :

  • اسپری باندینگ
  • برداشت مواد به روش غلطک تماسی kiss roller
  • قراردهی پودر بر سطح لایه
  • قرار دهی لاتکس بر سطح لایه و کنترل با چاقویی و یا جت هوا
در این سیستم حساس ترین بخش بواسطه رطوبت بالای فرایند ، کنترل انتقال لایه به دور از تنش اضافی ،وسایل و ابزار ی که جهت صاف و مسطح نمودن لایه در جهت عرض به همراه حسگر ها و چشم های الکترونیکی تضمین کننده انتقالی با کمترین میزان تنش می باشند.خطوط پوشش دهنده مرطوب همراه با سیستم های خشک کن ،پخت و برخی مواقع استنتر جهت کنترل عرض و همچنین ممکن است هماه خشک کن هایی با سیلندر های مشبک باشند.این کنترل ها با افزایش عرض حساسیتشان افزایش یافته و نیازمند ابزرا های دقیق تر نظارت بر فرایند می باشند.

از جمله مزایای استفاده از روش پوشش دهی می توان موارد ذیل را بیان نمود:

  • ایجاد پیوند بین الیاف توسط مواد پوشش دهنده بدون تغییر در حجم
  • افزایش استحکام و ارائه زیر دست مطلوب
  • امکان تنوع پوشش دهی (پوشش سطحی و عمقی)
  • مصرف آب و انرژی پایین
  • سرعت تولید بالا
 
آخرین ویرایش:

چدن

عضو جدید
help me please

help me please


سلام مهندس ممنون بابت اطلاعاتی که ارائه داددی میخواستم بپرسم درباره نقش بافت در فرایند های پوشش دهی مطلبی نداری برام بفرستی؟ اگه اره ممنون میشم:redface:
sattary_a@yahoo.com
tanks alot
 
بالا