پوشش استخرهای خاکی

kapo

عضو جدید
استخرهای خاکی کشاورزی و ذخیره آب یا پرورش ماهی، به خاطر نداشتن پوشش و عایق آببند در کف و دیواره، قادر به نگهداری تمام آب ذخیره شده نمی باشند و معمولاً مقداری قابل توجهی از آب ذخیره شده از کف و دیواره استخر خاکی نشت می کند و هدر می رود. برای جلوگیری از هدر رفت آب و حفظ ابن مایه حیات، اجرای پوشش و عایق بندی استخرهای خاکی حتماً لازم است. از گذشته تا امروز از عایق های متنوع و گوناگونی برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین و هدر رفت آن استفاده شده است. کاهگل نمون کف و دیواره استخر آب، استفاده از سیمان، ایزوگام، سنگ و سیمان، دوغاب، آجرچینی، بتن مسلح و روش های مختلف و متنوع دیگر که بسته به شرایط منطقه ای و محل احداث منطقه استخر ذخیره آب و میزان بودجه تعیین شده متفاوت است.



ورق ژئوممبران:

یک پوشش جدید وجود دارد که علاوه بر عایقبندی بسیار بالای استخر خاکی (تقریباً ۱۰۰ درصد نفوذ ناپذیر) و حفظ کامل آب درون استخر، از قیمت مناسب و عمر مفید بسیار طولانی تری نیز برخوردار است. این پوشش ژئوممبران نام دارد و چون معمولاً به صورت رول وجود دارد، به ورق ژئوممبران معروف است. ژئوممبران نوعی پلیمر مقاوم است. در واقع ورق ژئوممبران یک پوش پلیمری از جنس پلی اتیلن و کربن سیاه می باشد. البته ژئوممبران هایی از جنس پی وی سی نیز وجود دارند که برای عایق بندی استخر به کار نمی روند. به همین دلیل پوشش ژئوممبران در مقابل آب نفوذپذیری بسیار پایینی دارد و به عنوان بهترین پوشش برای آببندی و عایق نمودن استخرهای ذخیره آب شناخته می شود.

مزایای پوشش ژئوممبران نسبت به دیگر انواع پوشش های استخر آب

کاهش هزینه های اجرای استخر ژئوممبران نسبت به سایر پوشش های آببند

زمان بسیار کمتر احداث استخر ژئوممبران نسبت به استخرهای بتنی، سنگی و …

نفوذ ناپذیری بسیار بالای ورق ژئوممبران (تقزیباً نفوذ ناپذیر)

نچسبیدن خزه و جلبک به کف استخرهای پلیمری

مقاومت بالای ورق ژئوممبران در برابر عوامل محیطی (مانند نور آفتاب، یخ زدگی و …) و بیولوژیکی


منبع: ایران ژئوممبران
 

kapo

عضو جدید
روش‌های اتصال و جوش ژئوممبران




در صورتی که اتصال لایه‌های ژئوممبران مناسب نباشد ، پوشش حاصله عملکرد رضایت بخشی نخواهد داشت. در واقع می‌توان گفت که اتصال ورق ژئوممبران همان‌قدر اهمیت دارد که استفاده از مواد اولیه با کیفیت برای تولید ژئوممبران لازم است. نقطه ضعف پوشش‌های ژئوممبرانی اغلب در محل اتصال یا درز بین دو قطعه است. عمل اتصال ژئوممبران‌ها به یکدیگر به دو صورت انجام می‌پذیرد:

  1. ورقه‌ها در کارخانه تولیدکننده و تحت شرایط کنترل شده به یکدیگر متصل شده و قطعه‌های بزرگ تولید شده به صورت رول یا تاخورده به محل پروژه انتقال می‌یابند.
  2. در شرایط سخت دسترسی، تثبیت موقعیت، درجه حرارت، باد، آب و هوا، گرد و غبار، مشخص نبودن ابعاد دقیق پروژه و غیره ورقه‌های ژئوممبران در محل پروژه به یکدیگر متصل می شوند. در ایران این روش متداول‌تر از روش قبل است و در اکثر پروژه‌ها به همین صورت عمل می‌شود.
روش‌های مختلفی برای جوشکاری و اتصال ژئوممبران‌های پلیمری در سال‌های اخیر به کار گرفته شده‌اند و تجهیزات متنوعی برای این کار تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است. برخی از متداول‌ترین روش‌ها عبارتند از:
  • روش هایی‌که فقط شامل گرم کردن و حرارت دادن است، مانند جوش با هوای داغ و یا داغ کردن لبه‌های ورق ژئوممبران
  • روش های مبتنی بر استفاده از ترکیبات پایه ژئوممبران‌ها و تزریق آن‌ها توسط اکستروژن (برون اندازی) یا جوش ذوبی
  • استفاده از حلال‌ها و یا چسباننده‌ها
  • روش‌های مبتنی بر کاربرد نوار چسب ها
دو روش اول در حال حاضر متداول‌ترین روش‌های جوش ژئوممبران می‌باشند و سایر روش‌ها دیگر کاربردی ندارند. در جوشکاری اکستروژن از قرار دادن یک نوار باریک و تزریق آن در بین دو لبه استفاده می‌شود.
روش جوش هوا بدین گونه است که لبه ورقه‌ها با نازل های هوای داغ با دمای 400 درجه سانتیگراد ذوب شده و سپس در بین غلتک‌هایی به هم فشرده می‌شوند.
در روش جوشکاری لبه‌های داغ، یک صفحه فلزی داغ بین لبه دو ورقه ژئوممبران قرار گرفته و به طور همزمان آنها را ذوب و سپس با فشار به یکدیگر می‌چسباند. عمل اتصال توسط فشار یک غلتک صورت می‌پذیرد. روش‌های حرارتی فقط برای ژئوممبرین‌های ترموپلاست حساس به حرارت قابل استفاده می باشد و لذا شامل پلاستومر ها نخواهد بود . ژئوممبران‌های قیری نیز به وسیله شعله یا لبه‌های داغ به یکدیگر متصل می‌گردند که در این مورد ممکن است از قیر داغ نیز استفاده گردد. درزهای اتصال یافته در محل نصب همواره یکی از منابع اصلی تولید مشکل در پروژه‌های ژئوممبران بوده است. معمولاً رول‌های ژئوممبران PVC به منظور تولید صفحات بزرگتر و کاهش عملیات اتصال صحرایی، در کارخانه به یکدیگر اتصال می‌یابند . در انتخاب یک روش مناسب اتصال ژئوممبران‌ قابلیت اطمینان، سریع الاجرا بودن، امکان مکانیزه کردن فرآیند و امکان ارزیابی ساده کیفیت جوش و از جمله موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرند. این موارد منجر به ابداع روش گوه مضاعف برای جوش ژئوممبران در محل نصب شده است. استفاده از دستگاه گوه مضاعف برای جوش ژئوممبران، علاوه بر بهبود کیفیت و یکنواختی اتصال ورقه‌های ژئوممبران به یکدیگر، امکان کاربرد آزمایش کانال هوا را به عنوان یک آزمون غیر مخرب برای تست جوش ژئوممبران‌ها فراهم آورده است.
روش جوشکاری گوه مضاعف امروزه به طور گسترد های برای جوش دادن ژئوممبران‌های پلیمری به کار می‌رود. این روش معمولاً توسط روبات‌های اتوماتیک انجام می‌شود. روش کار را می‌توانید در این ویدئو مشاهده نمایید.

منبع: ایران ژئوسنتتیک
 
Similar threads

Similar threads

بالا