پنل خورشیدی (solar panel)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پانل خورشیدی یا صفحه خورشیدی (solar panel) صفحه‌ای است که برای جذب تابش خورشید به عنوان یک منبع انرژی برای تولید برق طراحی شده است.
یک ماژول فتو ولتاییک (photovoltaic module) یا ماژول PV، پکیجی است که از اتصال به طور معمول 6×10 سلول خورشیدی (solar cell) تشکیل شده است.

پنل‌های فتو ولتاییک (photovoltaic panels) خورشیدی از یک ردیف ماژول فتوولتاییک خورشیدی تشکیل شده‌اند که در کاربردهای تجاری و مسکونی وظیفه تولید و تامین برق خورشیدی را انجام می‌دهند.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257446&d=1461603690

آرایه‌های فتو ولتاییک (photovoltaic arrays) از چند ردیف پنل فتوولتاییک تشکیل شده‌اند.

هر ماژول با توان خروجی DC خود تحت شرایط آزمون استاندارد رتبه‌بندی می‌شود و معمولا در محدوده 100 تا 365 وات قرار دارد. راندمان یک ماژول تعیین‌کننده مساحتی از ماژول است که خروجی رتبه‌بندی شده آن را فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال یک ماژول 230 واتی با 8 درصد راندمان نیاز به دو برابر مساحت یک ماژول 230 واتی با راندمان 16 درصد دارد. پنل‌های خورشیدی کمی در دسترس هستند که به راندمان بیش از 19 درصد برسند.


یک ماژول خورشیدی تنها می‌تواند مقدار محدودی توان تولید کند و بیش‌تر تاسیسات شامل چندین ماژول هستند. یک سیستم فتوولتاییک به طور معمول شامل یک پنل یا آرایه‌ای از ماژول‌های خورشیدی، اینورتر خورشیدی (solar inverter) و گاهی یک باتری (battery) و/یاترکر خورشیدی (solar tracker) و سیم‌کشی اتصال می‌شود.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=257448&d=1461603801

قیمت انرژی خورشیدی، همراه با باتری برای ذخیره‌سازی، دچار سقوط آزاد شده است؛ به طوری که در بسیاری از کشورها ارزان‌تر از برق معمول با سوخت‌های فسیلی شده است.



ماژول‌های خورشیدی نصب شده بر روی ترکر خورشید
 
بالا