پنج راه برای جلوگیری از خستگی چشم به علت نگاه کردن به مانیتور

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]پنج راه برای جلوگیری از خستگی چشم به علت نگاه کردن به مانیتور[/h]

امروزه، بیشتر مردم بخصوص افرادی مانند ما که شغل‌شان به طور مستقیم یا غیر مستقیم به استفاده از کامپیوتر بستگی دارد، به طور متوسط روزانه هشت ساعت به مانیتور نگاه می‌کنند. اگر استفاده از موبایل و تبلت را هم به این ساعات اضافه کنیم، مدت زمان نگاه کردن به مانیتور، از نصف شبانه‌روز هم فراتر می‌رود. این سبک زندگی می‌تواند مشکلات روحی و جسمی گوناگونی ایجاد کند که یکی از آنها آسیب دیدن چشم است. دغدغه فکری من در مورد خستگی چشم‌ها، از دوران دانشگاه شروع شد؛ درست از هنگامی که اولین لپ‌تاپ خودم را خریدم و مجبور شدم اولین عینکم را هم به چشم بزنم! از همان زمان تاکنون، برای جلوگیری از ضعیف‌تر شدن چشم‌هایم هر کاری که بلد بودم، از جمله کم کردن نور مانیتور و ایجاد وقفه در زمان‌های کار با کامپیوتر را انجام دادم!
حالا سال‌ها از آن زمان گذشته و در این مورد تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد قرار گرفتن مداوم در برابر نور مصنوعی مانیتور، می‌تواند علت مشکلات زیادی از بی‌خوابی و چاقی گرفته، تا سرطان پروستات باشد. بنابراین ما باید بیشتر احتیاط کنیم و در مقابل تجهیزاتی که می‌توانند به سلامتی ما زیان برسانند مراقب خود باشیم. استفاده از تجهیزات دیجیتال نباید به قیمت سلامت ما تمام شود.امروز، پنج راه جلوگیری از خستگی چشم به علت نگاه کردن به مانیتور را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند اثرات زیان‌بار مانیتور بر روی چشم را کاهش دهند و در آینده اگر فرصتی باشد، به بررسی جنبه‌های دیگر این موضوع، مانند اثرات روحی روانی و مشکلات جسمی ناشی از استفاده بی‌‌رویه از تجهیزات دیجیتال خواهیم پرداخت. البته شاید دسترسی به تعدادی از وسایل معرفی شده، در کشور ما آسان نباشد؛ ولی اطلاع از وجود آن‌ها هم ضرری ندارد!


برنامه F.Lux
این برنامه برای سیستم عامل ویندوز است اما اپلیکیشن‌هایی مانند Twilight و Lux Auto Brightmness، در اندروید عملکرد مشابهی دارند. برای استفاده از این برنامه فقط باید اطلاعات مربوط به منطقه زمانی و طلوع و غروب آفتاب را وارد کنید. F.Lux به آرامی، نورهای تند سفید و آبی مانیتور را به نورهای زرد و قهوه‌ای، مانند نورشمع تغییر می‌دهد. مغز ما، نورهای آبی را به جای نور روز اشتباه تشخیص می‌دهد و این اشتباه، با اثر منفی روی ریتم ۲۴ ساعته زندگی، خواب طبیعی ما را مختل می‌کند. Richard Stevens، پروفسور گروه پزشکی و بهداشت دانشگاه Connecticut می‌گوید: بعد از تاریک شدن هوا به نورهای ضعیف‌تر و مایل به طیف قرمز نور نیاز داریم و با این نورها بیشتر احساس راحتی می‌کنیم.



عینک‌ Gunnar Haus
لنزهای رنگی این عینک، نورهای پر انرژی آبی را جذب می‌کنند. همچنین پوشش آنتی‌رفلکس آن، مانع ورود نور زیاد به چشم می‌شود. آن‌طور که دکتر Ron Adelman از دپارتمان چشم پزشکی دانشگاه Yale می‌گوید، نورهای شدید به مرور حساسیت چشم را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند برای تشخیص جزئیات، به چشم فشار زیادی وارد شود.
لامپ‌ Philips Hue Go

این وسیله، نوعی لامپ پرتابل ساخت شرکت فیلیپس و دارای قابلیت تغییر رنگ نور است. برای مقابله با خواب الودگی و بی‌حالی صبح با نور آبی و سفید شما را بیدار می‌کند؛ در طول زمان صرف صبحانه تا آماده شدن برای کار روزانه، کم کم نورش به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود و سرانجام هنگام شب، نور مایل به طیف قرمز تولید می‌کند. اغلب موسسات حمل‌ونقل هوایی، در هنگام خواب مسافران از نورهای قرمز برای نورپردازی محیط استفاده می‌کنند.

دفترچه برنامه‌ریز هفتگی Moleskine Evernote

گذشته از اینکه نگاه کردن به مانیتور باعث خستگی چشم می‌شود، نوشتن با دست هم از تایپ‌کردن آسان‌تر است. مطالب خود را در این دفترچه دست‌نویس کنید و سپس با تلفن همراه از نوشته‌های خود عکس بردارید؛ اپلیکیشن مربوط به این دفترچه، به وسیله نقطه‌های موجود در صفحه، از نوشته‌های شما رمز‌گشایی و آن‌ها را به متن دیجیتال تبدیل می‌کند. البته باید به اندازه کافی خوانا نوشته باشید.
پرتقال!
لازم به توضیح نیست که ویتامین C برای چشم مفید است! دسترسی به این آخری هم از همه چهار‌تای قبلی راحت‌تر است
 

Similar threads

بالا