پناهگاه حیات وحش دشت ناز

مریم تهرانی

عضو جدید
368.jpg


https://www.vilajar.com/Place/368


مازندران - ساری





پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری که در استان مازندران قرار دارد از جمله مکان های گردشگری شهر ساری است که سالانه گردشگران و علاقمندان به طبیعت را به خود جذب می نماید.


پناهگاه دشت ناز در فاصله 29 کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد. این پناهگاه با مساحتی در حدود 56 هکتار محل زندگی و تکثیر گوزن زرد است که در جنگل های جلگه ای به زندگی خود ادامه می دهد و از سال 1346 به طور ویژه به محل زاد و ولد گوزن زرد ایرانی اختصاص داده شده است.


در این پناهگاه حفاظت و نگهداری گوزن زرد ایرانی که تعلیف آنها دستی می باشد، انجام می گیرد و علاوه بر این هر ساله شماری از گوزن های متولد شده به زیستگاه اصلی خود یعنی حاشیه های رودخانه دز و کارون منتقل می گردند و تعدادی دیگر نیز به جزیره اشک در دریاچه ارومیه انتقال داده می شوند.


دور تا دور این پناهگاه به وسیله دیوارهای سیمی محصور شده است و گوزن ها تنها از پشت این دیوارها قابل رویت می باشند.


در گذشته این گونه از گوزن از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و در جنوب اروپا تا بالکان دیده می شد اما هم اکنون تنها در جنگل های متراکم و غیر قابل نفوذ منطقه خوزستان و زاگرس در کنار رودخانه‌ های دز و کرخه مشاهده می شود. به همین علت برای جلوگیری از انقراض گوزن زرد ایرانی تعدادی از آن ها را به دشت ناز در مازندران، دشت ارژن و جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل کرده اند. تا چند دهه گذشته تصور می شد که نسل گوزن زرد ایرانی منقرض شده است اما تعدادی از آنها در شوش رویت شدند و همچنین دو رأس از این گوزن توسط آقای ورنر ترنس آلمانی زنده گیری شده و در سال 1337 به باغ وحش اپل منتقل شده و بعد از تکثیر تعداد 6 رأس از آنها را به دشت ناز باز گردانده بودند.


متأسفانه شکار بی رویه و همچنین از بین بردن زیستگاه های طبیعی موجب کم شدن جمعیت این گوزن ایرانی شده است.


دشت ناز ساری از جمله مناطق کوهستانیست که از جنگل های هیرکانی پوشیده شده است و از بی نظیرترین اکوسیستم های طبیعی ایران به شمار می آید که در آن بالغ بر 447 گونه گیاهی وجود دارد. از جمله این گونه های گیاهی ارزشمند می توان به ممرز، راش، توسکا، انجیلی و لیلکی اشاره کرد همچنین گونه های جانوری که در این زیستگاه نگه داری می شوند شامل گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول می باشند.


دشت ناز از جمله مکان های جذاب و دیدنی برای دوستداران طبیعت است که گردشگران با داشتن مجوز از سازمان محیط زیست می توانند از این گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری دیدن نمایند.


یک نکته با اهمیت در بازدید از این پناهگاه این است که در فصل بهار که دوره زایمان گوزن های زرد می باشد برای ایجاد آرامش و جلوگیری از ایجاد ناامنی و استرس وجود بازدیدکننده ها، سالانه از ابتدا تا انتهای فصل بهار از حضور بازدید کننده ها جلوگیری می گردد. لازم به ذکر است که دوره بارداری گوزن های زرد نزدیک به 8 ماه است و متوسط طول عمر آنها نیز به 16 سال می رسد.


برای دسترسی به دشت ناز ساری می بایست به استان مازندران و شهر ساری سفر نمایید. جاده اصلی ساری به گهرباران (جاده فرودگاه ساری) یا جاده خزر آباد - جاده پنبه چوله را ادامه دهید. در ۲۹ کیلومتری شمال شرق ساری به دشت ناز ساری خواهید رسید.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
P O U R I A قلعه ايراج؛ پناهگاه مردم در دوره‌هاي مختلف تاريخي ایرانگردی 0

Similar threads

بالا