پمپ کویلی (coil pump)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز

پمپ کویلی (coil pump) یک پمپ با لیفت کم است که در آن به صورت یک تیوب دارای شکل مارپیچ بر روی یک محور دوار نصب شده است که توسط یک موتور الکتریکی (electric motor) و یا حیوان می‌چرخد. با توجه به چرخش، آب توسط لوله برداشت و در طول شلنگ به سمت بالا پمپ می‌شود.


کاربرد پمپ کویلی



پمپ کویلی همانند بسیاری از پمپ‌های با لیفت کم معمولا برای مقاصد آب‌یاری و زهکشی اراضی استفاده می‌شود و در حال حاضر هنوز هم توسط کشاورزان در آسیا به کار می‌رود.

مزایای پمپ کویلی


پمپ کویلی به عنوان یک جای‌گزین برای پیچ ارشمیدس (Archimedean screw) ساخته شده است که بر خلاف پیچ ارشمیدس می‌تواند به صورت افقی کار کند؛ در حالی که پیچ ارشمیدس باید در حدود 30 درجه کج شده باشد. پمپ کویلی دارای آب‌بندی دوار مناسبی است و می‌تواند آب را به ارتفاع بیش‌تری برساند که معمولا 5 تا 10 متر بالاتر از بازشو تخلیه آن‌ها است. با وجود ظهور پمپ‌های جدید که بر اساس اصول دیگری کار می‌کنند، پمپ کویلی هنوز هم یک ابزار مهم باقی مانده است زیرا دارای مزایایی از جمله این است که می‌توانند به راحتی ساخته شوند و تعمیرات آن‌ها راحت و با هزینه بسیار کم انجام می‌شود. می‌توان تمام قطعات را از منابع محلی به دست آورد و آن‌ها را به راحتی به شکل مورد نظر در آورد.


معایب پمپ کویلی



همان طور که قبلا اشاره شد، پمپ فقط امکان بالا بردن آب را در یک ارتفاع کوچک می‌دهد. این باعث می‌شود که در تخلیه یا آب‌یاری در اختلاف ارتفاع‌های بیش‌تر و یا در بسیاری از کاربردهای دیگر امکان استفاده از این نوع پمپ وجود نداشته باشد.

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=260739&d=1479499910
 

پیوست ها

  • Coil_pump2.jpg
    Coil_pump2.jpg
    94.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا