پمپ پالسر (pulser pump)

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پمپ پالسر (pulser pump) یک دستگاه لیفت گازی (gas lift) است که از گرانش برای پمپ کردن آب به ارتفاع بالاتر استفاده می‌کند و دارای هیچ قطعه متحرکی نیست.

پمپ پالسر برای پمپاژ از یک مخزن بالایی به یک مخزن پایینی، از آبی که در لوله‌ها جریان دارد و یک محفظه هوایی استفاده می‌کند.
ورودی پمپ پالسر به شکل یک ترامپ (trompe) است و با استفاده از جریان آب، هوا را به یک محفظه جداسازی پمپ می‌کند. سپس هوایی که در محفظه به دام افتاده است یک پمپ لیفت هوایی (airlift pump) را به کار می‌اندازد. بالای لوله‌ای که مخزن بالایی را به محفظه هوایی متصل می‌کند، درست در زیر سطح آب قرار گرفته است.

همان طور که آب از لوله پایین می‌آید، هوا نیز با آن به پایین مکیده می‌شود. هوا یک حباب در نزدیکی سقف محفظه هوایی شکل می‌دهد. یک لوله رایزر‌ باریک از محفظه هوا به ارتفاع بالاتری که آب به آن پمپ می‌شود بالا می‌رود.


http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258164&d=1464337529



در ابتدا سطح آب در نزدیکی سقف محفظه هوایی می‌باشد. با تجمع هوا، فشاری تولید می‌شود که آب را به داخل لوله رایزر هل می‌دهد. گاهی حباب هوا در پایین لوله رایزر تشکیل می‌شود و اجازه می‌دهد بخشی از هوا را از رایزر فرار کند و آبی را که اکنون در لوله حضور دارد را با آن به بالا بفرستد.

با فرار هوا، سطح آب در محفظه هوا دوباره بالا می‌رود.

ایجاد فشار و فرار متناوب باعث ایجاد یک اثر پالسی می‌شود و از این رو به آن پمپ پالسر می‌گویند.

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258165&d=1464337553

بیشینه فشار هوایی که می‌تواند جمع‌آوری شود بستگی به ارتفاع ستون آب بین محفظه هوا و مخزن پایین‌تر دارد. هر چه محفظه هوا در عمق بیش‌تری قرار گیرد، ارتفاعی که آب را می‌توان به آن پمپ کرد بیش‌تر می‌شود. عمق محفظه هوا توسط عمقی که جریان آب می‌تواند هوا را از سطح مخزن بالایی به سمت محفظه پایین بیاورد محدود شده است.

این عمق به صورت نسبی به وسیله سرعت آب محدود شده است که به نوبه خود بستگی به تفاوت در ارتفاع بین مخزن بالا و پایین دارد.



http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258166&d=1464337834
 

پیوست ها

  • Pulser-Pump-Parts.jpg
    Pulser-Pump-Parts.jpg
    51.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Pulser-Pump-Diagram.jpg
    Pulser-Pump-Diagram.jpg
    28.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Pulser-Pump-Animation.gif
    Pulser-Pump-Animation.gif
    37.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا