پمپ های کشاورزی و آبیاری

mojtaba_br

عضو جدید

پمپ فشار قوی: هر طبقه پمپ توسط اورینگ یا واشر کاغذی آب‌بندی می شود. طبقات بوسیله پیچ بست طبقات به همدیگر بسته می‌شوند. پایه‌های نگهدارنده پمپ به صورت یکپارچه با محفظه مکش و رانش ریخته‌گری شده‌اند. نیروهای شعاعی و محوری وارد بر محور پمپ توسط دو عدد بلبرینگ گریس کاری شده که در دو طرف پروانه‌ها واقع شده‌اند، تحمل می شود.

موارد کاربرد پمپ فشار قوی :


  • تهیه آب شهرها
  • پمپاژ آب کندانس شده
  • به عنوان بوستر پمپ
  • مصارف آبیاری بارانی
  • کارهای مربوط به آبرسانی
  • به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار
  • پمپاژ آبهای مصارف صنعتی
  • پمپاژ آب گرم و سرد تأسیسات صنعتی و مصارف آتشنشانی

منبع: وب سایت تلمبه ایران
 
آخرین ویرایش:

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ شناور

پمپ شناور


پمپ شناور بزرگ امکان آن که از پروانه های چندکاناله نیز استفاده شود نیز ممکن است.

راهگاه آزاد
پمپ شناور ارتباط خاصی با مفهوم راهگاه آزاد دارد که بیانگر توان پمپ در عبور دادن جامدات درون سیال از درون پمپ و یا توانایی کارکرد غیرقابل انسداد است. اندازه راهگاه آزاد، نشان دهنده بزرگترین شی کروی است که می تواند از داخل پروانه و دهانه پمپ شناور عبور کند. اگر با دو عدد بیان شود نشان دهنده طول و عرض بزرگتری شی مستطیل است که می تواند ازادانه از دهانه پمپ شناور گذر کند. پمپ های شناور کوچک و متوسط، معمولا دارای راهگاه نزدیک به 80 میلیمتر، برای فاضلاب تصفیه نشده است.
در پمپ های شناور بزرگ که جریان آن بیش از 100 لیتر بر ثانیه است حداقل اندازه راهگاه باید 100 میلی متر باشد. البته نکته ای که باید توجه کرد در این است که وجود راهگاه برای عبور ذرات کافی نیست. بلکه هندسه پروانه و کیفیت سازندگان پمپ شناور دخیل است. مثلا در مواردی که همه شرایط مساوی باشد ممکن است پمپ شناوری که از ساخت با کیفیت پایینتر است هنگام پمپاژ مسدود گردد که در شرایط مشابه پمپ شناور با کیفیت بالاتر این انسداد صورت نگیرد.
اگر نمودار رابطه احتمال انسداد و راهگاه آزاد پمپ شناور را رسم کنیم مشاهده می کنیم به صورت نمایی این رابطه با بزرگتر شدن راهگاه کاهش می یابد که به طور متوسط در اندازه 80 میلیمتر ایمنی خوبی را می توان به دست آورد.
پروانه دوکاناله
پمپ شناور با پروانه دو کاناله دارای این مشکل است که ممکن است الیاف های بلند، داخل هردو کانال شده و به لبه های هادی پره ها گیر کند و انسداد ایجاد نماید که میتوان این احتمال را با طراحی مناسب پره ها کاهش داد. پمپ شناور دوکاناله با یک طراحی درست و یک راهگاه آزاد به میزان حداقل 100میلیمتر، میتواند فاضلاب های صافی نشده بدون احتمال گرفتگی را پمپاژ کند. بالاترین راندمان پمپ شناور با پروانه دوکاناله در برند های معتبر 80 تا 85 درصد می باشد.

پروانه گردابی
اصل کارکرد پمپ های شناور با پروانه گردابی، بر مبنای القای گردابی قوی در محفظه باز پمپ شناور است.با توجه به بیرون بودن پروانه از جریان اصلی، پمپاژ پمپ های گردابی به طور غیر مستقیم صورت میگیرد. پمپ شناور با پروانه گردابی ویژگی خوبی در برابر انسداد دارند و بسیار نرم کار می کنند. در سال های اخیر استفاده از پمپ شناور پروانه گردابی در اندازه های کوچک برای کاربرد فاضلابی به دلیل راندمان و طراحی بهینه، به طور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین از پمپ شناور پروانه گردابی، در نقش جدا کننده شن و ماسه در تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود. بالاترین راندمان قابل دستیابی پمپ شناور با پروانه گردابی نزدیک 50 درصد است که در محدوده 3 تا 15لیتر بر ثانیه، تقریبا برابر پمپ های تک کاناله است.

پروانه تک کاناله
در پمپ شناور، پره تک کاناله برای بیشترین طور ممکن طراحی می شود که بالاترین راندمان را دارا باشد. پروانه هایی که فقط یک مسیر برای عبور جریان دارند، ویژگی خوبی در برابر انسداد خواهند داشت. بالاترین راندمان قابل دستیابی 70 تا 75 درصد است که در برندهای معتبر بدست آمده است. به علت اینکه پروانه پمپ شناور تک کاناله حالت نیمه محوری با شکل نامتقارن دارد برای تعادل دینامیکی و استاتیکی، به تجمع جرم در نقش وزنه های تعادل در سایر نقاط نیاز است.

پروانه سه یا چهاروکاناله
در پمپ های شناور خیلی بزرگ را می توان از پروانه های سه یا چهاروکاناله با راهگاه آزاد حداقل 100میلیمتری، می توان مقاومت خوبی در برابر انسداد ایجاد کرد. همچنین طراحی لبه هادی پره ها(معمولا از لبه عقب زن استفاده می شود) بسیار تعیین کننده است. بالاتری راندمان قابل دستیابی در پمپ شناور چندکاناله نزدیک به 82 تا 86 درصد است.


انواع پروانه های دیگر
پمپ شناور با پروانه هایی همچون پروانه های باز، نیمه باز و بسته کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. در پروانه های نیمه باز و باز برای کارکرد به لقی مجاز کمی نیاز است. در این پروانه ها سایش به شدت بر راندمان اثر گذاشته و با افزایش لقی راندمان به طور محسوسی افت پیدا می کند.پمپ شناور با این نوع پروانه های در معرض گیر کردن مواد جامد قرار دارند که کارکرد پمپ شناور را مختل می کند و یا پمپ را متوقف می نماید.

نویسنده: آقای مهندس مجید حسینی
 

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ شناور فاضلابی چیست؟

پمپ شناور فاضلابی چیست؟



پمپ شناور فاضلابی چیست؟ پمپ های شناور عمودی بوده، مستقیم به موتور کوپله می شوند، وظیفه سنگینی در زیر آب به عهده دارند، معمولا یک پمپ به حالت رزور برای مواردی که پمپ از کار می افتد یا تحت بار اضافی قرار می گیرد وجود دارد. سیتم پمپ شناور به همراه موتور آن قابلیت کنترل اتوماتیک داشته که بسته به کاربرد می تواند ساده یا پیچیده باشد.


موتور پمپ :

موتور پمپ شناور بسته به حجم جابه جایی می تواند از 100 اسب بخار به بالا باشد. واحدهای سرعت متغیر نیز توسط موتورهای دور و فرکانس متغیر تامین می شوند. باز هم بسته به نوع کاربرد ولتاژ این موتورها 200/208volt 230 volt, 460 volt, 575 volt و بالاتر می تواند باشد.
توانمندی ها: پمپ های شناور می تواند هد پایین تر و دبی در دقیقه بالاتر ، یا هد و دبی بالاتر را همزمان تامین کند. رنج هد دینامیکی معمول از 15 تا 300 فوت (90متر) بوده و دبی پمپ های کوچکتر 10 تا 2500 gpm و پمپ های بزرگتر تا 10000 gpm می باشد.


حجم تخلیه در پمپ های شناور فاضلابی :

هر کارخانه سازنده بسته به کاربرد، پروانه ها را برای جابه جایی ذراتی تا اندازه مشخص طراحی می کنند مثلا پروانه 4 اینچی مواد جامد 2 تا 3 اینچی را جا به جا می کند. سایز عادی برای پمپ های شناور 3 تا 4 اینچ به بالا می باشد.

کنترل سیستم


پانل های کنترل در موارد و کاربردهای خاص نصب می شود. قلب سیستم کنترلی در پمپ های شناور، کنترل سطح آب است که می تواند سیستم را غیرفعال کند. ساده ترین سیستم کنترلی یک کنتاکتور مغناطیسی on-off است. سیستم ها به طور معمول روی 3 گروه ست می شوند خاموش_روشن و آلارم بالا آمدن سطح آب. در پمپ های دوتایی روی هر کدام سنسور وجود دارد زمانی که پمپ اول تحت بار شدید قرار می گیرد پمپ دوم وارد مدار می شود تا جلوی آسیب دیدگی احتمالی را بگیرد.
کنترل پنل ها روی زمین نصب می شوند و شامل قطع کننده پمپ، حفاظت خط در برابر بار اضافه، خاموش کننده های دستی، زمان سنج و سیستم آلارم می باشند. زنگ هشدارها می تواند سمعی، بصری یا با کنترل از راه دور باشد. شرکت های سازنده کنترل پنل را برای کاربردهای مختلف تعیین می کنند و استاندارد ساختشان NEMA (National Electrical Code)می باشد.
منبع: وب سایت تلمبه ایران
 

mojtaba_br

عضو جدید
تاریخچه پمپ های گریز از مرکز

تاریخچه پمپ های گریز از مرکز


آنها توانسته بودند آبرا با پمپ های رفت و برگشتی از عمق 5 متر و 91 سانتی متری زمین بیرون بکشند.
در یونان باستان نیز پمپ های رفت و برگشتی با طرح ساده 4 قرن قبل از میلاد ساخته شده بود. تاریخ مشخصی در مورد ابداع پمپ های سانتریفیوژوجود ندارد، اما گفته می شود که نقاشیهای لئوناردوداوینچی در قرن پانزدهم میلادی نشان میدهد که چگونه با اعمال نیروی گریزازمرکز به آب درون یک لوله خمیده، آب را تا مقدار معینی بالا می برد.
اولین پمپ های سانتریفیوژ در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم توسط مهندسین فرانسوی وایتالیایی ساخته شده و کاربرد عملی یافتند .
در نیمه های قرن نوزدهم عیب اصلی پمپ های رفت و برگشتی که عبارت از مقدار جریان پایین می باشد، موجب این شد که پمپ های سانتریفیوژ با استقبال بیشتری روبرو شوند و جایگاه وسیعتری در صنعت پیدا کنند.
در پمپ های سانتریفوژ مایع به مرکز پمپ و پای پره‌ها وارد شده و اثر نیروی گریز از مرکز که ناشی از گردش سریع پمپ می‌باشد، انرژی جنشی زیادی پیدا کرده و به طرف خارج پرتاب می‌شود و پوسته را پر از سیال می‌کند
انرژی جنبشی در قسمت خروجی پمپ اجبارا به انرژی فشار تبدیل می‌گردد.
منبع : دانشنامه رشد
 

mojtaba_br

عضو جدید
انواع پمپ های جابجایی مثبت

انواع پمپ های جابجایی مثبت

پمپ چرخ دنده جناقی:

علت این نام گذاری فرم دندانه دار بودن چرخ دنده هایش می باشد. این دندانه ها ساده و مستقیم هستند اما دنده ها کج هستند. در نتیجه چرخ دنده ها روی هم قرار دارند. این موضوع باعث می شود جریان خروجی که وارد لوله کشی نرم تر حرکت کند.
هر پمپ دارای سه روتور است یکی نیرو دهنده و دو تا هرز گرد. مایع از دهانه مکشی وارد می شود سپس به فضایی بین پوسته روتور و دندانه های روتور حمل می شود. محفظه های روتور ار یاظاقان های طوقهای تشکیل شده است. وظیفه ی این یاطاقان ها نگه داری و هدایت روتور ها می باشد.

محفظه ی روتورها تعدادی کانال می باشد که مایع پیش از تخلیه و ورودش به سیستم لوله کشی از آن ها میگذرد. جهت جلوگیری از نفوظ هوا به درون پمپ ، شافت روتور نیرودهنده را آب بندی می کنند. شافت روتور هرزگرد به وسیله ی پکینگ آب بندی می شود.


پمپ سانتریفوژ:
در این گونه پمپ ها مایع ابتدا به مرکز پمپ و نزدیک پره ها می رود. با گردش سریع پمپ نیروی گریز از مرکز تولید می شود که موجب می شود انرژی جنبشی زیادی بدست بیاید و پوسته از مایع پر شود.

حرکت پروانه ها در جهت عمود بر فرو رفتگی پره ها می باشد. این پمپ ها کاربردی ترین پمپ هایی هستند که در مصارف صنعتی رایج هستند. تقسیم بندی پمپ های سانتیفیوژ به شرح زیر می باشد:

از نظر مقدار آبدهی و هد که ممکن است بصورت کم ، متوسط و زیاد باشند

از نظر وضعیت طبقات که ممکن است یک طبقه و یا چند طبقه باشند

اجزای پمپ سانتریفوژ

موتور ، که باعث حرکت دورانی محور می گردد.

لوله مکش - پوسته جداره - لوله رانش

پمپ مارپیچ:
ساختار این پمپ ها منحنی می باشد که حول یک نقطه دوران می کنند. حالت مارپیچ به شکل پوسته ی داخل پمپ گفته می شود. علت داشتن این فرم هم خروج راحت مایع می باشد. مزیت دیگر این پمپ ها یکسان بودن سرعت در تمام نقاط است. البته لازم به تذکر است در زمان خروج سرعت کمی کمتر می شود.

پمپ تیغه خمیده: این گروه پمپ ها علاوه بر قسمت های داخلی اش که به پره های منحنی شکل مجهز شده درپوش هایش نیز پره های منحنی دارد. هنگامی که مایع وارد پمپ می شود ، پره شروع به تلاطم می کنند اما به صورت مارپیچ می چرخند. در نتیجه مایع به دیوواره چسبیده و سپس خارج می شود. همزمان با گردش پروانه آب وارد مجرای مارپیچی شکل می شود.

پمپ پره مستقیم: در این نوع پمپ ها مجرای ورودی در مرکز پروانه ی پمپ قرار دارد که مایع از آن جا وارد محفظه می شود. در این زمان با حرکت دورانی مایع یک فشار به قطر خارجی پروانه وارد می شود. این فشار باعث ایجاد جریان می شود و پروانه را با سرعت و فشار زیادی ترک می کند و در نهایت از وارد خروجی می شود.

زمانی که یک مهندس آبیاری(مهندس آب) وارد صنعت می شود باید بتواند با انواع پمپ ها و دستگاه هایی که با آب سروکار داردند کارکند و اطلاعاتی درمورد آنها داشته باشد. به همین دلیل سعی کردم در این پست به توضیحی در مورد یکی از پمپ های بسیار معروف و پر کاربرد در صنعت بپردازم.
منبع وب سایت تلمبه ایران
 

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ روتوجت

پمپ روتوجت

پمپ روتوجت: (پس از 25 سال همچنان ناشناخته) پس از گذشت ربع قرن، مفهوم پمپ لوله پیتوت ، همچنان مانند زمانیکه برای اولین بار معرفی شد ، هیجان انگیز و منحصر به فرد است . پمپ لوله پیتوت که اغلب به خاطر محفظه چرخان آن به شوخی ، پمپ عقب مانده خوانده می شود، با طراحی ساده عملکرد همه کاره آن ، به عنوان راه حل بسیاری از مشکلات پمپاژ فشار بالا ، شهرت یافته است.

پس از گذشت 25 سال همچنان افراد زیادی در صنعت وجود دارند که با مفهوم پمپ لوله پیتوت نا آشنا هستند و شنیدن این پرسش که چگونه این لوله پیتوت را می چرخانید، غیر عادی نیست . بسیاری از مهندسان طراحی ، سادگی این پمپ را فریبنده می پندارند. در حالی که کاربران از قابلیت اطمینان فزاینده و سهولت نگهداری ناشی از این سادگی ، خرسندند.



تاریخچه پمپ روتوجت
سال 1960 : برادران Cook اختراع پمپ لوله پیتوت اولیه را به ثبت رساندند.

سال 1971 : Kobe و بخشی از Baker International ثبت اختراع و حق ساخت پمپ روتوجت را خریدند.

سال 1972: Kobe برای اولین بار پمپ های پیتوت تازه طراحی شده را به فروش رساند.

سال 1979 : Kobe شش خط جداگانه تولید پمپ بر مبنای تکنولوژی لوله پیلوت معرفی کرد ف Kobe ، 35 اختراع برای طارحی های پمپ لوله پیتوت به ثبت رساند.

سال 1984 : Baker International خط تولید روتوجت را به بخش دیگری از Baker سیستم های بالابری Baker انتقال داد.

سال 1985 : نمونه کوچک تری از پمپ های روتوجت مدل R11 تولید شد.

سال 1987: Baker International با شرکت Hughes ادغام شد، سپس سازماندهی مجدد شرکت منر به پیدایش سیستم های پمپ با تکنولوژی محیطی شد، بخشی از شرکت Hughes – Baker

سال 1994: در این سال دو پمپ لوله پیتوت جدید معرفی شد، پمپی با افزایش ظرفیت و پمپ روتوجت عمودی حق ثبت اختراع به پمپ عمودی اهدا شد.

در این شرکت Baker Hugh سیستم های پمپ با تکنولوژی محیطی را به گروه weir در گلاسکو اسکاتلند به فروش رساند.



توسعه پمپ روتوجت
پمپ لوله پیتوت برای نخستین بار در تاریخ اختراعات ایالات متحده در اواسط قرن بیستم ظاهر گردید. لوله پیتوت که به نام مخترع آن، هنری پیتوت مهندس هیدرولیک فرانسوی(قرن هجدهم ) نامگذاری شد، در بسیاری از موارد برای اندازه گیری فشار سرعت سیالات استفاده می شود.

اولین پمپی که با استفاده از اصل لوله پیتوت طراحی شد، یک پمپ نوع روتور رینگ باز بود که محدودیت های عملکردی گوناگونی داشت . در طول دهه 1920 اولین طرح اختراعی بر پایه روتور بسته معرفی شد.

در طول دهه 1940 ، این طرح روتور بسته هم در آلمان و هم در بریتانیا برای استفاده در راکت ها و هواپیماها مطالعه شد . توسعه پیوسته پمپ های لوله پیتوت پس از فهمیدن این نکته که این نوع طراحی محدود به جریان هایی کمتر از پنج گالن بر دقیقه می شود و به شدت مستعد هواگرفتگی است ، کند شد. در اوایل دهه 1960 پیشرفت هایی در ایالات متده حاصل شد که منجر به ایجاد روتور و پوسته در بر گیرنده پروانه بسته شعاعی گردید و به صورت ناگهانی مبنای مدل روتوجت یا پمپ های لوله پیتوت گردید.



اصول عملکرد پمپ روتوجت
طراحی پمپ لوله پیتوت به خوبی به عنوان یک پمپ گریز از مرکز یک مرحله ای قابل توضیح است ، اجزای اصلی طراحی پمپ شامل محفظه بسته چرخان و لوله پیتوت ساکن است .

مایع از طریق پره های متصل به پوسته روتور وارد محفظه چرخان می شود، که مانند پروانه پمپ ، سرعت مایع را افزایش می دهد . مایع از پروانه خارج شده و با سرعت دورانی محفظه می چرخد . یک لوله پیتوت ساکن از مرکز تا قطر داخلی محفظه امتداد می یابد در اینجا انرژی سرعت مایع در محفظه پرخان در حداکثر خود است که به ورودی لوله پیتوت برخورد می کند. راهگاه داخلی لوله پیتوت به عنوان دیفیوزر عمل می کند و هد سرعت و نیروی گریز از مرکز را برای ایجاد هد پمپ با هم ترکیبی می کند. این مکانیزم به پمپ اجازه تولید هد تقریباً 6-1 برابر هد تولیدی توسط پمپ گریز از مرکز متداول با اندازه مشابه و سرعت دورانی یکسان می دهد.

طراحی ساده پمپ لوله پیتوت مجموعه ای از مزایای منحصر بفردی را ایجاد کرده است که موجب شده هزاران مشتری ، بر استفاده از پمپ روتوجت به عنوان راه حل نیازهای فشار بالای خود تاکید کنند.



سادگی طراحی پمپ روتوجت
طراحی لوله پیتوت به روش تک مرحله ای است و بدون نیاز به سرعت های بالا لقی های مجاز کم یا کنترل های پیچیده که برای طرح های دیگر مورد نیاز است تولید فشار بالا می کند. نشست بند مکانیکی در سمت مکش پمپ قرار می گیرد و از سمت محرک مکانیکی ایزوله می شود.

این امر امکان نشتی نشت بند و آلوده شدن یاتاقان ها را به کمترین مقدار می رساند و نشست بند مکانیکی را در ناحیه فشار پایین قرار داده و عمر آن را افزایش می دهد. .

کارکرد پمپ روتوجت
پمپ لوله پیتوت می تواند در هر نرخ جریان روی منحنی هد آن کار کند. این عامل پمپ ها را برای کاربردهایی با تقاضای نرخ جریان متغیر ، ایده آل می کند. پمپ در هر شرایط جریانی ، از جریان کامل تا نقطه قطع می تواند بدون آسیب کار کند. مقدار هر دوی بارهای شعاعی و محوری پمپ کم و مستقل از نرخ جریان پمپ هستند. این امر به پمپ اجازه کارکرد در هر نقطه ای روی منحنی عملکردرا بدون آسیب دیدن محور و یاتاقان ها می دهد. هد تولید شده تابعی از سرعت پمپ است برای افزایش هد، سرعت پمپ به آسانی افزایش می یابد.

این ویژگی پمپ های روتوجت را برای استفاده از محرک های دور متغیر ایده آل می کند.

قابلیت انعطاف عملکرد پمپ روتوجت
پارامترهای عملکردی پمپ یعنی ، هم نرخ جریان و هم هد، به آسانی تغییر میکنند. توانایی انتقال جریان پمپ توسط اندازه ورودی لوله پیتوت تعیین می شود . توانایی پمپ در تولید هد تابعی از سرعت پمپ است عملکرد کامل هد و نرخ جریان یک مدل پمپ به آسانی با تغییر یک قطعه یعنی لوله پیتوت، و سرعت دورانی پمپ حاصل می شود.

دوام پمپ روتوجت
پمپ لوله پیتوت توانایی ایستادگی در برابر شوک ناشی از شرایط آشفته بحرانی را دارد. مجموعه چرخان پمپ در اثر کارکرد خشک ناشی از شرایط مکش دچار مشکل نمی شود. نظر به این که نشست بند مکانیکی بر روی محور محرک نصب نمی شود نشتی های خطرناک و افزایش دمای ناشی از خرابی نشست بند به ناحیه یاتاقان ها منتقل نمی شود.

طراحی پمپ، نیاز به رینگ های سایشی یا لقی های مجاز کوچک که می توانند در معرض انبساط حرارتی و خرابی ناشی از آن قرار گیرند، ندارد.

سهولت نگهداری پمپ روتوجت
طراحی ساده پمپ روتوجت شرایط نگهداری آسان را فراهم می کند. با داشتن کمترین قطعات متحرک و طراحی نشست بند کم فشار ، نگهداری های متداول با حداقل میزان کار انجام می شود. تعمیرات کلی تر نیز با تعویض قطعات متحرک به سرعت قابل اجرا است .

کاربردهای پمپ روتوجت
بیست و پنج سال قبل، زمانی که پمپ روتوجت برای اولین بار وارد بازار شد، کاربران صنعتی نیاز به پمپ های نرخ جریان پایین فشار بالا و قابل اطمینان داشتند. انعطاف پذیری درعملکرد و سایر مزایای عملکردی طرح روتوجت به آن اجازه داد تا به سرعت وارد بازارهای اصلی سیستم های شستشوی مرکزی ( جهت تمیزکردن) در صنایع غذایی و دوش های فشار بالا در صنایع کاغذ شود.

شهرت زیادی که پمپ روتوجت در این صنایع به دست آوردو پیشرفت های پی در پی محدوده وسیعی از کاربردهای فنی را برای این پمپ ها در بازار ایجاد کرد . امروزه همچنان پمپ روتوجت به عنوان پمپی ایده آل برای برآوردن نیازهای صنایع غذایی و کاغذ ، مطرح است ، اگر چه این نوع پمپ اینک در محدوده وسیعی از صنایع کاربرد دارد از کاربردهای پمپی که در سیستم شستشوی ساده در کارخانه فرآوری غذایی روستایی استفاده می شود، تاپمپ تزریق آب فشار بالا مورد استفاده برای کنترل nox توربین گاز پیچیده در نیروگاه پمپ روتوجت خود را به عنوان پمپ فشار بالای برتر مطرح کرده است .


  • فرآوری غذایی

توانایی پمپ روتوجت در تغییر نرخ جریان و کارکرد در امتداد منحنی هد خود آن را به بهترین انتخاب طبیعی در تامین آّب فشار بالا در سیستم های شستشوی مرکزی صنایع غذایی تبدیل کرده است . تفنگ های اسپری در بخش های مختلف تاسیسات فرآوردی غذایی قرار دارند ودر صورت نیاز برای شتشو استفاده می شوند. این تقاضا که به طور پیوسته تغییر می کند، نیاز به پمپی دارد که قادر به کارکرد در محدوده وسعی از نرخ جریان داشته باشد. پمپ روتوجت این نیاز را برآورده می کند و همچنین قادر به کار در نرخ جریان کم در بازه های زمانی که تقاضایی وجود ندارد، است این سیستم های شستشو در صنایع فرآوردی غذایی شامل گوشت ، بسته بندی ، نوشیدنی ، میوه و سبزیجات ، فرآوری غذایی آماده و سایر واحدها یافت می شوند.


  • خمیر و کاغذ

در صنعت کاغذ ، دوش های آّ شفشار بالا برای شستشوی صافی ها و نمدهای ماشین ها استفاده می شوند تمیز نگهداشتن این صافی ها و نمدها عامل مهمی در ساختن کاغذ خوب است .

بدون چنین تمیز کاری در هر مسیر ، خمیر باقی مانده بر روی صافی ها و نمدها تشکیل می شود و برکیفیت کاغذ تولیدی اثر می گذاد. نرخ جریان و فشار دوش های کاغذ بسته به نوع کاغذ تولیدی و سرعت ماشین تغییر می کند.

پمپ های روتوجت در این کاربردها به دلیل توانایی برآوردن نوسانات مصرف به سایر پمپ ها برتری دارند.


  • پالایش نفت و پتروشیمی

مدلهای اولیه پمپ روتوجت برای برآوردن نیازهای استاندارد 610 انستیتوی نفت آمریکا، پمپ های گریز از مرکز برای سرویس های عمومی پالایش در اواخر دهه 1970 طراحی شد . از آن زمان ، توانایی پمپ های روتوجت در تولید هد بالا از یک مرحله در سرعت های نسبتاً پایین ، امکان استفاده وسیع و موفقیت آمیز آن ا را در محدوده وسیعی از صنایع چالایشگاهی و نفت فراهم کرده است .

در کاربردهای فرآیندی هیدورکربن های سبک و فشار بالا ، نشت بند مکانیکی طارحی شده در فشار پایین مزیت مهمی است در حالی که ظرفیت نیروی محوری بالای پمپ امکان تحمل فشار مکش بالا را ( که در بیشتر موارد همراه با سیالات با وزن مخصوص پایین است ) فراهم میکند.

در هر دو مورد تزریق فشار بالا و کاربردهای چاه عمیق ، فشار سیستم به عنوان پاسخی بر تغییرات فرآیند تغییر می کند، در حالی که در بیشتر موارد نیاز به نرخ جریان ثابت وجود دارد. زمانیکه پمپ روتوجت همراه با یک درایو فراکانسی برای کنترل سرعت دورانی استفاده می شود، پمپ قادر به تطابق با تغییرات سیستم خواهد بود.


  • تولید توان

نیاز به قابلیت اطمینان زیاد موجب شده است تا صنایع تولید برق برای برآوردن نیازهای فشار بالای خودسراغ پمپ روتوجت بروند. در بسیاری از موارد پمپ های روتوجت در تغذیه بویلر وپمپ‏های دی سوپر هیت برای سیستم های صنعتی بویل به کار می رود.

توربین های گاز که برای تولید توان الکتریکی استفاده می شوند نیاز به پمپ فشار بالا برای تزریق سوخت و کنترل آلودگی NOx دارند. دمای احتراق با تزریق آب پر فشار همراه با سوخت کنترل می شود و آلودگی NOx را کاهش می دهد.

امروزه پمپ های روتوجت به عنوان انتخابی ایده آل برای برآوردن نیازهای صنایع غذایی و کاغذ باقی مانده اند.

هم اکنون پمپ هیا روتوجت در کاربردهای گوناگونی در صنایع گوناگون کاربرد پیدا کرده اند. در کنار کاربردهایی که پیش تر برای پمپ های روتوجت ذکر شد، این پمپ ها در ماشینکاری خودکار ، فرآوری فلزات ومعدن کاری ، تاسیسات شستشوی حمل و نقل و سیستم های اسمز معکوس کاربرد دارند و کاربردهای جدیدتر همچنان در حال کشف است .

آینده پمپ روتوجت
پمپ روتوجت ، علاوه بر اثبات خود به عنوان پیشرو در سیستم های شستشوی مرکزی ، در صنایع کاغذ نیز به عنوان انتخابی خوب برای برآوردن نیازهای دوش های فشار بالای ماشین آلات جا افتاده اند. اشتهار پمپ های روتوجت از آغاز ورود به بازار به همراه تاکید پیوسته بر توسعه محصول ، سبب ایجاد دامنه وسیعی از کاربردها در بازار برای آنها شده است .

با تغییر نوع تقاضاهای صنعت ، پمپ لوله پیتوت هم تغییر کرده است . نیاز به کارکرد پمپ در سرعت ها بالاتر برای برآوردن نیازهای فشار بالای کاربردهای امروزی با طراحی یاتاقانهای جدید برآورده شده است . پمپ پیتوت با Trust tilting pad و یاتاقان های شعاعی به جای طراحی یاتاقان های رولری امتحان خود را پس داده است . مواد جدید مانند سرامیک ها برای بهبود مقاومت سایشی قطعات اصلی پمپ مورد آزمایش قرار گرفته اند. پیشرفت ها در فناوری نشت بندهای مکانیکی به طور پیوسته در پمپ های پیتوت استفاده شده اند. معرفی نشت بندهای گازی آخرین نمونه از چنین نوآوری ها است .

پس از گذشت بیست و پنج سال و هزاران نصب انجام شده در سراسر جهان، پمپ روتو جت به عنوان راه حلی قابل اطمینان ومناسب مطرح شده است . پمپ روتوجت برای عمر طولانی طراحی شده و با دقت زیادی ساخته می شود تا برای سال ها بدون مشکل کار کند.

پمپ روتوجت برای کاربردهایی استفاده می شود که نیاز اصلی دوا و قابلیت اطمینان است .

مرجع :

www.pumps. Org

1.roto- jet pump

2. Pitot Tube Pump

3. Backward pump

4. Open Ring Rotor Type
 

mojtaba_br

عضو جدید
الکتروپمپ اتا بلوک های صنعتی

الکتروپمپ اتا بلوک های صنعتی


الکتروپمپ های گریز از مرکز یکپارچه با مشخصات هیدرولیکی پمپ های اتا می باشند که در دور 1450RPM و 2900RPMکار می کنند. این الکتروپمپ ها در مقایسه با تیپ های اتا از نظر ساختمانی ساده تر بوده و براحتی قابل نصب می باشند. در عین حال اجزای مربوط به محفظه یاتاقان، بلبرینگ ها و کوپلینگ و شاسی حذف می گردد که باعث کاهش قیمت این پمپ ها می گردد.
موارد کاربرد
این الکتروپمپ ها در پمپاژ آب های صنعتی وکشاورزی، زهکشی، پمپاژ آب کندانس شده، آب گرم و سرد،انتقال نفت به نفت کش ها و ...کاربرد فراوانی دارند.
مشخصات
قطر خروجی: 25 تا 150 میلیمتر
ظرفیت آبدهی: تا 230 متر مکعب در ساعت
ارتفاع: تا 92 متر
درجه حرارت سیال در آب بندی:با نوار گرافیت از 10- تا 110 درجه سانتیگراد
با آب بند مکانیکی 10- تا 140 درجه سانتیگراد
فشار تست: 10 بار
 

mojtaba_br

عضو جدید
دیزل پمپ کشاورزی و آبیاری

دیزل پمپ کشاورزی و آبیاری

دیزل پمپ کشاورزی و آبیاری: دیزل پمپ ها جهت برداشت آب از سدها و رودخانه ها، برداشت آب از کانال های آبیاری، تخلیه آب سیلاب ها ومصارف کشاورزی به کار گرفته شده و...
1
دیزل پمپ ها به دلیل اینکه برای تامین انرژی، نیازی به اتصال شبکه برق ندارند در گستره وسیع تری از الکتروپمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند و در صورتی که به صورت متحرک ساخته شوند نیز می توانند برای مصارف موقت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.
توان محرکه دیزل این پمپ ها 45 اسب بخار بوده و مجموعه پمپ ودیزل بر روی یک شاسی که امکان جابجا شدن توسط وسائط نقلیه را دارد، نصب شده است.
این دیزل پمپ ها مجهز به لوله های مکش و رانش قابل انعطاف می باشد تا قابلیت کار در وضعیت های متفاوت را داشته باشد.
همچنین در این مجموعه ها امکان تراز نمودن نسبت به سطح ایستایی، در وضعیت های متفاوت، در نظر گرفته شده است.
موارد کاربرد
دیزل پمپ ها جهت برداشت آب از سدها و رودخانه ها، برداشت آب از کانال های آبیاری، تخلیه آب سیلاب ها ومصارف کشاورزی به کار گرفته شده و با قلبلیت جابجایی آسان، جهت کاربردهای گوناگون، در مناطقی که امکان اتصال به شبکه برق رسانی را ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.
مشخصات
قطر خروجی: 100 تا 300 میلیمتر
ظرفیت آبدهی: 40 تا 1800 متر مکعب در ساعت
ارتفاع: 5 تا 90 متر
درجه حرارت سیال در آب بندی:با نوار گرافیت از 10- تا 110 درجه سانتیگراد
با آب بند مکانیکی از 10- تا 140 درجه سانتیگراد
فشار تست: 16 بار
 

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی

پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی

پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی: برای تهیه آب شهرها، پمپاژ آب در مصارف صنعتی، کارهای مربوط به آبرسانی، به عنوان بوستر پمپ ، مصارف آبیاری بارانی...


پمپ های افقی گریز از مرکز فشار قوی با پروانه های بین یاتاقانی، موتور جدا، چند طبقه و محفظه با برش های شعاعی می باشد. هر طبقه توسط اورینگ یا واشر کاغذی آب بندی می شود. طبقات به وسیله پیچ بست طبقات به همدیگر بسته می شوند. پایه های نگهدارنده پمپ بصورت یکپارچه با محفظه مکش و رانش ریخته گری شده اند. نیروهای شعاعی و محوری وارد بر محور پمپ توسط دو عدد بلبرینگ ویک عدد رولربرینگ روانکاری شده با گریس، که در دو طرف پروانه ها واقع شده اند، خنثی می گردد.
موارد کاربرد
برای تهیه آب شهرها، پمپاژ آب در مصارف صنعتی، کارهای مربوط به آبرسانی، به عنوان بوستر پمپ، مصارف آبیاری بارانی، به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار، پمپاژ آب کندانس شده، پمپاژ آب گرم و سرد تاسیسات صنعتی و مصارف آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.
مشخصات
قطر خروجی: 32 تا 150 میلیمتر
ظرفیت آبدهی: 2 تا 440 متر مکعب در ساعت
ارتفاع: تا 300 متر
درجه حرارت سیال در آب بندی:با نوار گرافیت از 10- تا 110 درجه سانتیگراد
با آب بند مکانیکی از 10- تا 140 درجه سانتیگراد
فشار تست: 40 بار
 

mojtaba_br

عضو جدید
بوستر پمپ سیستم های حرارتی و سرمایشی

بوستر پمپ سیستم های حرارتی و سرمایشی

بوستر پمپ سیستم های حرارتی و سرمایشی:آبرسانی ساختمان های مختلف مانند برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی، ورزشی، مجموعه های صنعتی، کارخانجات، مجتمع های مسکونی و آپارتمانی و تامین سیستم اطفا، حریق مصارف کشاورزی و آبیاری.

امروزه با زیاد شدن جمعیت شهری و دخالت عوامل مختلف از قبیل نشتی و خرابی لوله های آبرسانی، افت های ناشی از اتصالات در مسیر جریان، افزایش تقاضای آب در ساعات اوج مصرف، نیاز به یک سیستم تقویت فشار آب، ضروری به نظر می رسد.
شرکت پمپیران در راستای تأمین نیاز بازار، اقدام به طراحی و تولید انواع بوستر پمپ در دور های ثابت و متغیر با رعایت استانداردهای لازم نموده و مشتریان محترم می توانند از طریق نمایندگان رسمی این شرکت اقدام به خرید این نوع محصولات نماید.
مجموعه بوستر پمپ عبارت است از پمپ ها، شیرآلات، لوله ها و اتصالات و قطعات الکتریکی و الکترونیکی مانند الکترو موتورها و تابلوی برق و فرمان. بوستر پمپ همواره شبکه مصرف را تحت فشار ثابت و معینی( به میزانی که تنظیم شده) نگه می دارد و به محض شروع مصرف آب در شبکه ابتدا یکی از پمپ ها شروع به کار کرده و آب مصرفی را تامین می نماید. در صورتی که میزان مصرف بیشتر شود متناسب با آن سایر پمپ ها به ترتیب وبه صورت اتوماتیک وارد مدار می شوند و هنگامی که میزان مصرف کم شود به همین ترتیب پمپ ها به ترتیب خاموش می شوند. به این ترتیب ضمن اینکه فشار آب در شبکه ثابت می ماند از استهلاک بیش از حد الکتروپمپ ها ونیز اتلاف انرژی الکتریکی در سیستم جلوگیری می شود.
موارد کاربرد
آبرسانی ساختمان های مختلف مانند برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی، ورزشی، مجموعه های صنعتی، کارخانجات، مجتمع های مسکونی و آپارتمانی و تامین سیستم اطفا، حریق مصارف کشاورزی و آبیاری.
 

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی

پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی

پمپ های فشار قوی فرآیندهای صنعتی: برای تهیه آب شهرها، پمپاژ آب در مصارف صنعتی، کارهای مربوط به آبرسانی، به عنوان بوستر پمپ ، مصارف آبیاری بارانی...


پمپ های افقی گریز از مرکز فشار قوی با پروانه های بین یاتاقانی، موتور جدا، چند طبقه و محفظه با برش های شعاعی می باشد. هر طبقه توسط اورینگ یا واشر کاغذی آب بندی می شود. طبقات به وسیله پیچ بست طبقات به همدیگر بسته می شوند. پایه های نگهدارنده پمپ بصورت یکپارچه با محفظه مکش و رانش ریخته گری شده اند. نیروهای شعاعی و محوری وارد بر محور پمپ توسط دو عدد بلبرینگ ویک عدد رولربرینگ روانکاری شده با گریس، که در دو طرف پروانه ها واقع شده اند، خنثی می گردد.
موارد کاربرد
برای تهیه آب شهرها، پمپاژ آب در مصارف صنعتی، کارهای مربوط به آبرسانی، به عنوان بوستر پمپ، مصارف آبیاری بارانی، به عنوان پمپ تغذیه دیگ بخار، پمپاژ آب کندانس شده، پمپاژ آب گرم و سرد تاسیسات صنعتی و مصارف آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.
مشخصات
قطر خروجی: 32 تا 150 میلیمتر
ظرفیت آبدهی: 2 تا 440 متر مکعب در ساعت
ارتفاع: تا 300 متر
درجه حرارت سیال در آب بندی:با نوار گرافیت از 10- تا 110 درجه سانتیگراد
با آب بند مکانیکی از 10- تا 140 درجه سانتیگراد
فشار تست: 40 بار
 

mojtaba_br

عضو جدید
پمپ های خودمکش کشاورزی و آبیاری

پمپ های خودمکش کشاورزی و آبیاری

پمپ های خودمکش کشاورزی و آبیاری: شبکه های فاضلاب جهت تخلیه آب روها و رفع گرفتگی کانالها، تخلیه آب های زیر زمینی در حفاری و پی کنی معادن و کارگاه های ساختمانی...

پمپ های خود مکش از گروه پمپ های گریز از مرکز افقی بوده و با داشتن مخزن نگهداری سیال در دهانه مکش برای راه اندازی نیاز به هواگیری ندارد. به طور معمول این پمپ ها با موتور دیزلی و بنزینی سبک کوپله شده و روی شاسی متحرک نصب می گردد. از مزایای این پمپ ها امکان استفاده در دور های متفاوت و متغیر، امکان جابجایی سریع و آسان به همراه موتورهای دیزل و امکان راه اندازی بسیار سریع بدون نیاز به نصب سوپاپ در ورودی لوله مکش می باشد.
موارد کاربرد
شبکه های فاضلاب جهت تخلیه آب روها و رفع گرفتگی کانالها، تخلیه آب های زیر زمینی در حفاری و پی کنی معادن و کارگاه های ساختمانی، در تصفیه خانه های آب وفاضلاب، جهت تخلیه حوضچه در مواقع اضطراری، تخلیه ایستگاه های پمپاژ آب و فاضلاب تخلیه اماکن و معابر از سیلاب های شهری، آبیاری و زهکشی زمین های کشاورزی
مشخصات
قطر خروجی: تا 100 میلیمتر
ظرفیت آبدهی: تا 140 متر مکعب در ساعت
ارتفاع: تا 60 متر
درجه حرارت سیال: 10- تا 110 درجه سانتیگراد
فشار تست: 10 بار
 

ebi3102

عضو جدید
پمپ های مورد استفاده در بخش کشاورزی





به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته می‌شود که انرﮊی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می‌کند، انتقال دهد. در نتیجه، انرﮊی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش می‌یابد. در پمپ‌ها تغییرات انرﮊی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین و یا جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می نمایند. به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابجا می‌نماید.
در این مقاله انواع پمپ های رایج مورد استفاده در بخش کشاورزی ذکر و در هر مورد توضیحاتی ارائه شده است.
1- پمپ های گریز از مرکز(سانتریفیوژ)
محور این پمپ‌ها با محور موتور محرک آن به طور افقی نصب می‌شوند. از معایب این پمپ‌ها هواگیری لوله مکش می‌باشد. این نوع پمپ‌ها در شرایطی که ظرفیت آبدهی زیاد و ارتفاع پمپاژ کم باشد استفاده می‌شود. پمپ های گریز از مرکز به لحاظ کاربرد گسترده ، هزینه پایین و نگهداری و تعمیرات آسان اغلب در واحدهای کشاورزی، خانگی و صنعتی به کار گرفته می شود. بیشتر این پمپ ها برای انتقال آب و سایر سیالات سبک به کار می رود.
طرز کار پمپ های گریز از مرکز:
طرز کار این پمپ بر اساس نیروی گریز از مرکز استوار است همچنان که سیال وارد دهانه ورودی یا بخش مرکزی پمپ می شود و در اثر چرخش پره ها سیال به طرف بیرون رانده می شود از آنجایی که سرعت سیال در لبه بیرونی پروانه بیشتر است مقدار حرکت سیال افزایش می یابد با ورود سیال بیشتر به داخل پمپ ، مقدار حرکت سیال در بدنه پمپ که در برگیرنده پروانه پمپ است افزایش می یابد، سپس سیال با فشار از دهانه خروجی پمپ خارج می گردد.
مزایای پمپ های گریز از مرکز:
-ساختار و روش تولید ساده
-قیمت ارزان
-تولید فشار یکنواخت
-از نظر جنس پروانه و محفظه، تنوع زیادی دارند.
-هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارند.
-با تراشیدن پروانه آنها می‌توان عملکرد آنها را تغییر داد.
-چون می‌توانند در دورهای بالا کار کنند امکان اتصال مستقیم به موتور الکتریکی را دارند.
-اشغال فضای کم
-گذر حجمی سیال در آنها یکنواخت می‌باشد و چنانچه لوله خروجی مسدود و یا تنگ شود، فشار زیادی ایجاد نخواهد کرد که به پمپ آسیب برساند در نتیجه زیر بار نمی‌مانند.
معایب پمپ های گریز از مرکز:
-راه اندازی این پمپها نیاز به آماده سازی(هواگیری) دارد.
– در صورتی که پمپها از کار بیفتند، سیال می‌تواند به قسمت مکش از درون پمپها جاری شود. لذا بهتر است که در خروجی این پمپها از شیر یک طرفه استفاده نمود.​
-این پمپ‌ها هد پایینی دارند.
-برای تولید فشار های بالا بسیار گران قیمت هستند (پمپ های طبقاتی)
-در دبی‌های بالا راندمان آنها سریعاً افت می‌کند.
-این پمپ‌ها خود آب‌بند نیستندلذا نیاز به آب‌بندی دارند.
-بازده بالا در محدوده‌ی کمی از شرایط عملکرد پمپ امکان‌پذیر است.
-نمی‌توانند سیالات با ویسکوزیته بالا را بصورت موثر پمپ کنند.
2- پمپ های توربینی:
این نوع پمپ‌ها برای تأمین آب مورد نیاز طرح‌های بزرگ آبرسانی، کشاورزی و صنعتی به کاربرده می‌‌شوند که دارای آبدهی زیاد و فشار کار متوسط هستند. به خاطر ساختمان عمودی این پمپ‌ها انعطاف‌پذیری زیاد و کارایی مناسبی دارند و در شرایط مختلف بر روی ایستگاه ثابت و شناور قابلیت آبگیری از کانال، رودخانه و دریا را دارا می‌باشند.
پمپ های توربینی محصولی مطمئن با کارائی بالا جهت برداشت و توزیع آب چاه های ماسه ای، استخرهای مکش و ایستگاه های پمپاژ می باشد. شافت انتقال نیرو بین موتور و پمپ معمولا یکی از دو نوع زیر است :
نوع اول بدون غلاف یا آب خنک بوده و شافت مستقیما با آب در تماس است و بوسیله آب خنک می شود. این سیستم بیشتر جهت آب های آشامیدنی ، ایستگاه های پمپاژ و استخرهای مکش جهت آبیاری تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد.
نوع دوم شافت و غلافی می باشد. شافت در داخل لوله ای پر از روغن به نام غلاف جای می گیرد و بدین ترتیب خنک کاری با روغن انجام می شود. این سیستم معمولا در چاه های عمیق و نیمه عمیق کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
با توجه به فضای زیادی که الکتروپمپ های افقی اشغال می نمایند و با توجه به محدودیت های این گونه پمپ ها مخصوصا در تولید هد بالا، سرویس و نگهداری، گریس کاری و روانکاری بلبرینگ ها و … در بسیاری از طراحی های ایستگاه پمپاژ می توان از پمپ های توربینی به عنوان ایستگاه پمپاژ و یا بوسترپمپ استفاده نمود.
مزایای پمپ های توربینی
-قابلیت کار در دورهای مختلف (1760 -1460-970-730-585-485-420 rpm)
-NPSH این سیستم پایین بوده و در نتیجه احتمال ایجاد کاویتاسیون کم می باشد.
-با توجه به شرایط نصب، این پمپ ها نیاز به هواگیری ندارد.
-به علت توانایی کار در دورهای پایین، استهلاک این سیستم ها بسیار پایین می باشد.
-از آنجایی که هیچگونه نیروی شعاعی روی یاتاقان های پمپ وجود ندارد، هیچ بلبرینگی در سیستم وجود ندارد و در نتیجه این پمپ ها نیاز به گریس کاری و روغن کاری ندارد.
-قابلیت بالا جهت انتقال ذرات معلق و شن و ماسه
-هزینه تعمیرات و نگهداری این سیستم ها بسیار پایین می باشد.
-سیستم های آب خنک جهت مصارف آشامیدنی و بدون هیچ گونه آلودگی می باشد.
3- پمپ های شناور:
درای نوع پمپ‌ها الکتروموتور با پمپ کوپل شده و درون چاه قرار می‌گیرد. داخل الکتروموتور با آب پر می‌شود این آب هم برای روانکاری یاتاقانها و هم برای خنک‌کاری حرارت در سیم‌پیچی داخل الکتروموتور می‌باشد. پمپ‌های شناور بیشتر در آبرسانی، کشاورزی و صنعت با ظرفیت آبدهی کم به کار برده می‌شوند. ارتفاع پمپاژ با افزایش طبقات پمپ‌ها می‌تواند افزایش یابد. از خصوصیات مهم این نوع پمپ‌ها این است که تمام قسمت‌های آن در آب قرار می‌گیرند.
مزایای پمپ های شناور:
-صرفه جویی در انرژی
-عدم نیاز به هواگیری
-بالابودن راندمان
-عدم نیاز به فونداسیون و پایین بودن هزینه های راه اندازی
-پایین بودن هزینه های نگهداری
-استحکام و بی صدا کار کردن و عدم افزایش حرارت محیط اطراف مناسب برای کار دائم (اکترو موتور با آب خنک می شود )
معایب پمپ های شناور:
-در صورت وجود ذرات معلق در آب، به خصوص برای استفاده در چاه های آب ماسه ای یا شنی، پروانه پمپ آسیب می بیند.
4- پمپ های فشار قوی:
این نوع پمپ‌ها در شرایطی که ظرفیت آبدهی کم و ارتفاع پمپاژ زیاد باشد استفاده می‌شود. از معایب این پمپ‌ها هواگیری لوله مکش می‌باشد.



منبع: سایت پادیاب


 

jain bigane ba dard

عضو جدید

مزیت های پمپ آب شناور بسیار گسترده است.​

  • پمپ های آب شناور کاملا ضد آب هستند بنابراین خطر نشت و تماس الکتریکی را از بین می برند
  • برخلاف سایر پمپ ها، در پمپ آب شناور، قبل از عملیات پمپاژ، نیازی به پرکردن منبع آب نمی باشد که این مورد نه تنها باعث صرفه جویی می گردد بلکه خطرات را حد زیادی کاهش می دهد
  • این پمپ ها به دلیل قرار گرفتن در داخل آب، نیازی به تلاش اضافی برای پمپاژ ندارند بنابراین انرژی زیادی مصرف نمی کنند که در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد
  • پمپ های آب شناور، سبک، راحت و قابل حمل هستند، بنابراین جهت نصب آنها نیاز به هیچ گونه نگرانی نخواهد بود
  • این پمپ ها قادر به انتقال آب از داخل چاه، با ارتفاع های بالاتر از 140 متر نیز می باشند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا