پمپ های پره ای

reza._y

کاربر فعال
پمپ پره ای به عنوان پمپ فشار متوسط در صنعت کاربرد دارد در این پمپ ها سرعت اغلب از 1000تا 2000 دور است این پمپ ها بازده حجمی حدود 90% دارند اما به دلیل نشتی های موجود در اطراف روتور بازده کلی آن ها کاهش می یابد این پمپ ها اغلب دارای یک هسته و سروصدای کمی دارند. مزیت قابل توجه این پمپ ها تعمیر آسان آن هاست به نحوی که برای تعمیر آن ها بدون جدا کردن لوله ها میسر است. پمپ های پره ای از یک موتور و چندین پره تشکیل شده اند. موتور و پره ها در استاتور (رینگ بادامکی شکل) قرار دارند و آنجا حرکت می کنند باید توجه داشت این پره ها به شکل شعاعی داخل موتور حرکت می کنند. از مزایای کارکردی این پمپ ها می توان به الف-پمپاژ به صورت آزاد ب-تولید سروصدای کم اشاره کرد. از معایب این پمپ ها می توان به عدم امکان تغییر در جابه جایی نام برد.
پمپ های پره ای به دونوع پره ای نامتقارن و پمپ های پره ای متقارن اشاره نمود.


 

Ahmad Engineer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پمپ های پره ایی معمولا دارای حرکت آرام و بدون سر و صدا بوده و عملکرد رضایت بخش آنها به تمیزی روغن، روانکاری خوب و سرعت مناسب محور بستگی دارد.روتور پمپ دارای شیارهای شعاعی بوده که با اتصال به محور محرک در داخل یک رینگ بادامکی چرخش می نماید.

نیروی گریز از مرکز حاصل از دوران محور، تیغه های موجود در شیارهای روتور را به سمت خارج رانده و در تماس با سطح رینگ نگاه می دارد. در نیم دور اول چرخش محور، فضای بین روتور و رینگ بادامکی افزایش می یابد. افزایش حجم حاصله، موجب کاهش فشار و ایجاد مکش می شود که باعث جریان یافتن سیال بطرف مجرای ورودی پمپ می گردد.

در نیم دور دوم، تیغه ها بتدریج پیرو سطح رینگ بادامکی به داخل شیار بازگشته و بدلیل کاهش حجم، سیال به طرف مجرای خروجی رانده می شود. در صورتی که خروج از مرکز بین محورهای روتور و رینگ بادامکی به صفر برسد، دیگر در خروجی جریانی وجود نخواهد داشت. بعضی از پمپهای پره ای که خروج از مرکز آنها توسط مکانیزم قابل تنظیم است، تحت عنوان پمپهای جابجایی متغیر شناخته می شوند.

در اینگونه پمپ ها با حرکت رینگ بادامکی بوسیله تنظیم دستی یا مکانیزم جبران کننده فشار، میزان خروج از مرکز قابل تنظیم می باشد.

در برخی از پمپ های پره ایی از یک فنر سبک جهت برقراری تماس مؤثر بین پره و پوسته استفاده می شود و در برخی دیگر از پینهای فشاری به این منظور استفاده می گردد. با توجه به اینکه پره ها در اثر نیروی گریز از مرکز از شکاف بیرون آمده و با فشار آوردن به پوسته عمل آب بندی را انجام می دهند، این نوع پمپ برای عملکرد در سرعت پائین مناسب نبوده و لذا بکارگیری آنها در سرعتهای کمتر از rpm ۶۰۰ توصیه نمی گردد.

در صورتیکه از فنر یا وسایل دیگر جهت فشار دادن پره به پوسته استفاده شود، عملکرد در سرعتهای ۱۰۰ تا rpm ۲۰۰ نیز ممکن خواهد گردید. با توجه به آنکه هنگام سائیده شدن، پره به میزان بیشتری از شیار خارج شده و عمل آب بندی را انجام می دهد، از این نوع پمپ می توان برای مدت زمان طولانی با بازده مناسب استفاده نمود.

پمپ های پره ایی نیز همانند دیگر پمپها در انواع دوبل (بصورت موازی یاسری) در دسترس هستند. در حالت اتصال سری باید ظرفیت دو پمپ برابر بوده بگونه ای که خروجی یک پمپ، ورودی پمپ دیگر باشد. با اتصال سری امکان پمپاژ در فشار دو برابر فراهم می گردد. پمپهای پره ای دارای بازده بالا و ساختمان فشرده هستند.
 

Similar threads

بالا